Kannattaako valtiotieteellisessä opiskella muuta alaa kuin sosiaalityötä?
Harkitsen alanvaihtoa mielekkäämmän työn ja paremman palkan perässä. Tiedän, ettei sossukaan tienaa valtavasti, mutta huomattavasti enemmän kuin minä nykyisessä työssäni. Sosiaalityöntekijöiden varma työllisyys houkuttaa myös, vaikka valtiotieteellisessä olisi mielenkiintoisempiakin aloja, kuten sosiologia tai viestintä. Jotenkin tuntuu ettei poliittinen historia tai kehitysmaatutkimus työllistä juuri ketään. En halua tutkijaksi enkä minkäänlaiseksi poliitikoksi.
Olisin kiitollinen, jos kertoisitte näkemyksiänne valtiotieteilijöiden työllistymisestä.
Kommentit (70)
Valtsikan tutkinnoilla voi pätevöityä kyllä moniin muihinkin tehtäviin kuin tutkijan. Poliitikon uraa varten hakeutuu opiskelemaan aniharva, poliitikoksihan pääsee tunnetusti ilman minkäänlaisia opintojakin. Niille, joiden mielestä vain tiettyyn ammattiin tähtäävä opiskelu on järkevää, suosittelen ennemmin ammattikorkeaa. En tiedä miksi väen vängellä haluat yliopistoon, mutta sosiaalityö lienee tosiaan ainoa ammattiin tähtäävä. Sosiaalityötäkin voi tietysti opiskella myös kunnianhimoisemmin, mutta se onkin sitten toinen tarina.
Politiikan asiantuntijana voi työskennellä myös virkamiehenä ministeriöissä yms olematta poliitikko. Tällaiset virkamiehet valmistelevar esityksiä ministereille jne. Valtsikasta valmistuttuaan voi alkaa myös diplomaatiksi käytyään kavaku-kurssin. Unelma-alani, kyllä mäkin joskus pääsen vielä sisään...
Mä opiskelen sos.työtä. Valtaosa päätyy uransa aluksi juurikin asiakastyöhön, mutta kunnallisella puolella kato on kova, koska töitä on tarjolla muuallakin esim. järjestöissä yms. asiantuntijatöissä. Jotkut lukee opettajuuteen vaadittavat opinnot lisäks ja sit voi toimia opetustehtävissä. Tästä en kyllä itse tiedä tarkemmin. Itse sos.tt voi erikoistua tosi moneen paikkaan, esim. koulu, sairaala, lastensuoj, aikuiset, vammaiset, vanhukset jne. Tutkimustyö on yks väylä, kuten terapia opinnoilla höystettynä myös terapiatyö.
Vaatii toki tiettyä luonnetta ja asennetta. Raskas alahan se on. Mutta ei kuitenkaan oikeesti niiiiin pepusta,kun "kaikki" luulevat!! Opiskelusta olen tykännyt tosi paljon ja mielenkiintoista on ollut kaikkinensa!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:22"]
Valtsikan tutkinnoilla voi pätevöityä kyllä moniin muihinkin tehtäviin kuin tutkijan. Poliitikon uraa varten hakeutuu opiskelemaan aniharva, poliitikoksihan pääsee tunnetusti ilman minkäänlaisia opintojakin. Niille, joiden mielestä vain tiettyyn ammattiin tähtäävä opiskelu on järkevää, suosittelen ennemmin ammattikorkeaa. En tiedä miksi väen vängellä haluat yliopistoon, mutta sosiaalityö lienee tosiaan ainoa ammattiin tähtäävä. Sosiaalityötäkin voi tietysti opiskella myös kunnianhimoisemmin, mutta se onkin sitten toinen tarina.
[/quote]
Puheterapeutti, psykologi, lääkäri, opettaja, lto ,mites nää..
Tuolle, joka ihmetteli, miksi pitää väen vängällä päästä yliopistoon eikä ammattikorkeaan: ainakin yksi valitettava tosiseikka sosiaalialan työelämässä on se, että sosionomit tekevät hyvin paljon samaa työtä ja samalla vastuulla kuin sosiaalityöntekijät ja melkein 1000 euroa huonommalla palkalla. Siksi. T. Ei ap.
Ministeriöihin virkamieheksi todellista valtaa käyttämään tai diplomaatiksi, jos nukketeatteri kiinnostaa.
Ei ap jatkaa: kirjelmöity on tästä epäkohdasta liittoihin asti ja protestoitu työpaikalla. Mitään ei tapahdu. Joten helpompi kai luovuttaa ja lukea sitten sos.tt.ksi itsekin?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:32"]Tuolle, joka ihmetteli, miksi pitää väen vängällä päästä yliopistoon eikä ammattikorkeaan: ainakin yksi valitettava tosiseikka sosiaalialan työelämässä on se, että sosionomit tekevät hyvin paljon samaa työtä ja samalla vastuulla kuin sosiaalityöntekijät ja melkein 1000 euroa huonommalla palkalla. Siksi. T. Ei ap.
[/quote] No sain sellaisen käsityksen, että ap vain etsii jotain ammattiin valmistavaa koulutusta, ei välttämättä sosiaalialaa. Siksi kysyin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:08"]
Minäkin haluaisin kuulla, kertokaa asiasta tietävät. Mitä muuta sosiaalityön opinnoilla voi työkseen tehdä kuin sosiaalityöntekijän töitä? Sitä olen aina miettinyt. En jaksaisi lopun elämääni olla sosiaalityöntekijäkään.
[/quote]
ainakaan itse en ole toistaiseksi päässyt tekemään mitään muuta. Sen sijaan ystäväni, joka luki sosiaali- ja terveyshallintotiedettä, on päässyt tekemään paljon mielenkiintoisempia töitä.
Missä kaupungissa pystyy opiskelemaan sosiaali- ja terveyshallintotiedettä? Ihan pääaineena vai?
No mies on VTM, työllistyi ennen kuin valmistui, palkka 8000e/kk. Mutta luki kansantaloustieteitä ja työllistyi pankkisektorille, eli siinä mielessä tietty vähän eri tilanne kun sulla. Itse oon VTM, luin viestintää ja palkka on 5000e/kk (en tee koulutusta vastaavaa työtä).
Mä oon sosiologi, järjestötyössä. Opiskelukavereita esim. toimittajina. Ei mikään parhaiten työllistävä ala, mutta kyllä valtsikan papereillakin töitä saa kja monet työnantajat arvostavat ylempää korkeakoulututkintoa (eikä niitä välttämättä edes kiinnosta miltä alalta se on).
Mä olen VTM, pääaineena yleinen yhteiskuntapolitiikka, sivuaineena valtio-oppi. Olen henkilöstöjohtajana isossa teollisuuden alan yrityksessä.
Monessa yrityksessä henkilöstöpuolen tyypeillä on just valtsikan tutkinto.
Itse valmistunut sosiologiasta, työkokemusta tutkimuspuolelta ja valtionhallinnosta. Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon on se, että lähivuosina valtion työpaikkoja katoaa/lopetetaan ihan valtavasti jo pelkkien säästösyiden takia. Oletteko esim. seuranneet mitä sektoritutkimuslaitoksissa tapahtuu? Mm. THL, VTT ja Työterveyslaitos ovat laittaneet porukkaa pihalle urakalla ja lisää on tulossa. Sama kohtalo odottaa lukemattomia ns. asiantuntijavirkoja ministeriöissä, joihin juuri VTM:t ja VTT:t ovat perinteisesti työllistyneet. Esim. sellaisia nimikkeitä kuten koordinaattori, suunnittelija, erityisasiantuntija, ylitarkastaja tulee katoamaan lähivuosina PALJON. Arvelen siis, että meidän valtsikkalaisten (muu kuin sostyö) työttömyys tulee kyllä merkittävästi heikkenemään seuraavien 5-10 vuoden aikana.
Tarkoitin tietenkin, että TYÖLLISYYS heikkenee. -46
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:22"]
[/quote]
Puheterapeutti, psykologi, lääkäri, opettaja, lto ,mites nää..
[/quote]
kts.valtiotieteellinen
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 01:10"]
19/20 puhuu asiaa. Valtsika työllistää sekä tilastollisesti että täältä "kentältä" katsottuna hyvin. Mahdolliset ongelmat liittyvät lähinnä siihen, että sosiaalityötä ja opettajaksi lukevia lukuunottamatta täältä ei valmistu niin, että siihen klassiseen "no mikä susta sit niinku tulee" -kysymyksiin olisi olemassa yksisanainen valmis vastaus, jonka tietää jo sisään mennessään. Enemmänkin homma toimii niin päin, että opintojen aikana omaa osaamista aletaan kehittää - luultavasti ensin puolivahingossa - johonkin tiettyyn suuntaan, valitaan esimerkiksi sivuaineet, vaihtopaikat, työharjoittelu, järjestöhommat ja muut aktiviteetit sekä opinnäytetöiden aiheet siihen sopivasti ja sit työllistytään siihen samaan suuntaan. Vaikeaa tulee, jos se oma juttu ei ota opiskeluaikana löytyäkseen, koska sit kun on valmistunut, se tutkintotodistus itsessään ei tarjoa mitään tukea sen löytämiseen. Se tutkinto ei tavallaan ohjaa työllistymistä (vaikka ylempi korkeakoulututkinto on monessa paikassa kriteerinä), vaan pitää itseohjautua omien kiinnostuksenkohteidensa pariin.
Tosta itseohjautuvuudesta kielii musta aika hyvin se, että myös - tai sanoisinko jopa etenkin - pienten ja vähän esoteeristen oppinaineiden kohdalla valmistuneiden työllisyysluvut ovat varsin hyviä. Hupaisin esimerkki on musta filosofia pääaineenaan valmistuvien 98-prosenttinen työllistyminen. Itse näen noiden lukujen markkeeraavan sitä, että jos löytää oman lokeronsa niin, että saa vietyä tutkintonsa mielekkäästi päätyyn saakka, oma lokero löytyy myös työelämässä.
Mut joo, summa summarum: valtsikasta työllistyy hyvin ja sinne hakeutuminen on fiksua, jos paukut riittävät ja on joku kiinnostuksenkohde, johon on valmis paneutumaan kunnolla.
[/quote]
Jännä noi filosofian opiskelijoiden luvut. Just äsken oli jossain lehdessä lueteltu oppiaineet tai ammattialat, jotka työllistivät huonoiten. Filosofia oli kärjessä, tosin epäilin lukuja.
No mitä se muka voisi tehdä? Osaisi tehdä? Puppuala.