Tyhmä kysymys antikvariaateista...
Mulla on monta laatikollista kirjoja joita en enää haluaisi omistaa mutten ole saanut niitä kaupaksi fb-kirpputoreillakaan. Ostavatko antikvariaatit kirjoja yksityisiltä vai miten ne niitä hankkii?
- ja tiedän että tää on kertakaikkiaan yksinkertaisen ihmisen typerä kysymys, mutta nyt vaan on pakko kysyä kun en tiiä.
Kommentit (16)
Kyllä ostavat yksityisiltä. Kannattaa mennä näyttämään, mutta varaudu siihen, ettei antikvariaatti huoli kirjoista kuin pienen osan.
Sehän se osto- ja myyntiliikkeen idea on.
PK-seudulla ei ainakaan osta, jos ei ole paperit kansien päällä ja jotenkin myyviä (Päätaloa yms). Kolmen kuolinpesän kokemuksella voin tän kertoa. Jos sulla on vinyylilevyjä, niitä ostavat kirjoja käytännössä ei ollenkaan. Kierrätyskeskus hakee ilmaiseksi pois...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:54"]
PK-seudulla ei ainakaan osta, jos ei ole paperit kansien päällä ja jotenkin myyviä (Päätaloa yms). Kolmen kuolinpesän kokemuksella voin tän kertoa. Jos sulla on vinyylilevyjä, niitä ostavat kirjoja käytännössä ei ollenkaan. Kierrätyskeskus hakee ilmaiseksi pois...
[/quote]
Päätalot eivät todellakaan mene kaupaksi antikvariaatteihin...
En edes yrittäisi. Ei antikka mikään kaatopaikka ole.
Kiitos, kun avasit tämän ketjun! Mä oon vuosia metsästänyt yhtä sanakirjasarjaa divareista, nettidivareista ja huutiksesta. Nyt tämän ketjun innoittamana muistin taas googlata sitä, ja nyt löytyi! Panin heti tilaukseen!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:01"]
[/quote]
Itse olen ahkera divareissa ja antikvariaateissa kävijä ja olen huomannut miten siellä myytävien kirjojen hinnat ovat nousseet huomattavasti muutaman viime vuoden aikana. Välillä törmää ihan poskettomiin hintapyyntöihin - mutta kaupaksi nekin yleensä menevät. Monella vanhojen kirjojen kauppiailla on pettämätön taju siitä kuinka korkealla hinnalla kirja menee vielä kaupaksi - liian halvalla ei kannata myydä....
Kaikenlainen tusinakirjallisuus menee heikosti kaupaksi mutta klassikot ja tietokirjallisuus sitäkin paremmin. Nykyään kun monilla divareilla ja antivariaateilla on myyntitiedot myös netissä kauppakin käy paremmin. Itse olen ostellut kirjoja pitkin Suomea netin välityksellä. Yleensä sille erikoisimmallekin kirjalle löytyy siitä kiinnostunut ostaja...
Kirjastot ottavat vastaan lahjoituksia.
Saattaa olla, että jos jaksat nähdä vaivaa, niin saat paremman hinnan kirjoistasi, jos jaksat myydä niitä netissä, esimerkiksi Huutonetissä Ja, kuten täällä jo tuotiinkin esiin niin antikvariaatti saattaa olla hieman nirso sen suhteen, mitä ostaa/ ottaa myyntiin. Kannattaa muuten varautua myös siihen, että antikvariaatti tarjoaa, myös vaihto mahdollisuutta. Ja vielä esittäsin oman näkemykseni tuohon, että antikvariitit ottaisivat vastaan tietokirjoja, niin älkää herran tähden kuvitelko, että tämä koskisi vanhoja valittujen palojen koottuja "tieto kirjoja" ja toinen ongelmallinen tai kuinka tämän sanoisi vaikeasti myytävä ovat pääsääntöisesti noin muutaman vuosikymmenen vanhat ja raskaat tietosanakirjat. - Vaikka ne saattavat kertoa ja kuvata, jonkin asian toisinaan paljon paremmin, kuin mitä nykyisin esimerkiksi ah niin suosittu wikipedia, tai kun hakee oikeaa vastasta kysymykseensä vain googlettamalla. - Ei tietenkään aina. Sen sijaan jotkin "erikoisemmat" tietokirjat saattavat mennä yllättävän hyvin kaupaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:36"]
[/quote]
Itse olen ahkera divareissa ja antikvariaateissa kävijä ja olen huomannut miten siellä myytävien kirjojen hinnat ovat nousseet huomattavasti muutaman viime vuoden aikana. Välillä törmää ihan poskettomiin hintapyyntöihin - mutta kaupaksi nekin yleensä menevät. Monella vanhojen kirjojen kauppiailla on pettämätön taju siitä kuinka korkealla hinnalla kirja menee vielä kaupaksi - liian halvalla ei kannata myydä....
Kaikenlainen tusinakirjallisuus menee heikosti kaupaksi mutta klassikot ja tietokirjallisuus sitäkin paremmin. Nykyään kun monilla divareilla ja antivariaateilla on myyntitiedot myös netissä kauppakin käy paremmin. Itse olen ostellut kirjoja pitkin Suomea netin välityksellä. Yleensä sille erikoisimmallekin kirjalle löytyy siitä kiinnostunut ostaja...
[/quote]
Noita kirjojahan oli jo yritetty myydä. Hyvä kirjallisuus kyllä katoaa nettikirppiksiltä nopeasti.
Kirjastot eivät ota vastaan lahjoituksia ainakaan lainakappaleiksi, koska tekijönoikeuksien takia kirjastoilla täytyy olla jokainen lainakirja maksettu yksilö. Mutta joissakin kirjastoissa on kyllä hyllyjä, joihin voi jättää kirjoja toisten otettaviksi.
Ostavat, mutta erittäin nihkeästi. Vain jotkut tietyt kirjatyypit ja kuuluisat kirjailijat ostetaan.
Esimerkki: setäni leski päätti luopua erittäin suuresta kirjahyllyllisestä kirjoja. Kotiin kutsuttiin antikvariaatin mies. Vain 5 kirjaa kelpasi! Kyllä oli pettymys leskelle. Hän oli pitänyt kirjakokoelmaansa hyvinkin korkealaatuisena ja sivistyneen ihmisen lukemistona.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:40"]
Kirjastot eivät ota vastaan lahjoituksia ainakaan lainakappaleiksi, koska tekijönoikeuksien takia kirjastoilla täytyy olla jokainen lainakirja maksettu yksilö. Mutta joissakin kirjastoissa on kyllä hyllyjä, joihin voi jättää kirjoja toisten otettaviksi.
[/quote]
Useimmat kirjastot kyllä ottavat lahjoituskirjoja kokoelmiinsa. Dvd-levyt ovat eri asia, niitä ei voida ottaa lahjoituksina.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:36"]
[/quote]
[/quote]
Noita kirjojahan oli jo yritetty myydä. Hyvä kirjallisuus kyllä katoaa nettikirppiksiltä nopeasti.
[/quote]
FB-nettikirppis ja kirjojen myymiseen erikoistunut liike ovat kaksi eri asiaa. Ainakin minun maailmassani.
Kaikkia kirjoja ei tietysti saa kaupaksi - mutta yllättävän usein jokaiselle kirjalle löytyy oma kiinnostunut ostajansa...kunhan vain jossain kohtaavat. Johan ne joku joskus on uutenakin ostanut. Ja kuten sanoin - hintataso divareissa ja antikvariaateissa on noussut mikä kertoo tarjontaa suuremmasta kysynnästä.
Kyllä ostavat. Mene laatikon kanssa tiskille ja kysy huolivatko.