Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkaan perheen lapsi ei saa tulla tyttöni synttäreille!

Vierailija
27.08.2014 |

Koska asumme vuokraslummissa. Tytöt ovat ystävystyneet eskarissa ja ovat nyt hyviä kavereita koulussakin. Tyttöni oli ystävänsä synttäreillä liikuntakeskuksessa, nyt hän haluaa järjestää pienimuotoiset kaverisynttärit kotonamme. Ei meillä ole varaa kalliisiin ja hienoihin juhliin, mutta olen säästänyt niin, että saamme leivottua kivat tarjoilut. Tyttöni on keksinyt ohjelmaa ja askarrellut niihin kaikenlaista. Nyt kaveri on sanonut, ettei voi osallistua, koska vanhemmat olivat kieltäneet tulemasta meille. Asumme kuulemma huonolla alueella ja täällä on muka vaarallista. En tunne vanhempia kuin ulkonäöltä ja tiedän missä he asuvat. Olemmehan me vanhemmat ihan eri maailmasta, mutta sydän särkyy lapseni surusta, kun ystävä ei pääse tärkeisiin juhliin. (Tarkennettakoon vielä, että meillä ei ole mitään rikos-, huume- tms. taustoja.)

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän lapsesi kaverin vanhempia. Ymmärrän myös että teitä harmittaa.

Vierailija
2/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat yritti kanssa pitää mua erossa duunarien lapsista, kun olin pieni. Mutta ne oli mun kavereita ja samassa tarhassa. Oltiin yhdessä siis kumminkin, hähää. Muistan joskus kun jouduin puhutteluun kun porukat sai tietää että olin käynyt niiden kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu, silti en jotenkin jaksa uskoa, että kukaan kieltäisi lastaan menemästä synttäreille syinä alueen vaarallisuus, ellei se sitä todella ole, jota epäilen myös.

Vierailija
4/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin ymmärrän tuon, meidänkään lapset eivät saa mennä tiettyihin kaupunginosiin. Mutta, eivätkö vanhemmat voi tuoda ja hakea suoraan ovelta jos sovitte etteivät lapset poistu sisältä?

Vierailija
5/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisten vanhempien lapsista kasvaa muita arvostelevia ja suppea katseisia ihmisiä. Lapset tuskin välittää rahasta :(

Vierailija
6/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ymmärrän kaverisi vanhempia etteivät halua lapsensa liikkuvan alueella mikä tiedetään vaaralliseksi. 

En kuitenkaan ymmärrä mikä estää vanhempia tuomasta lasta teille kotiovelle ja hakemaan samaisesta paikasta juhlien päätyttyä. Asuntonne sisällä tuskin on vaarallista olla.

Vierailija
7/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään päästäisi lastani ns. slummiin. Te vanhemmat voitte olla ihan ok, mutta alue voi olla lapselle vaarallinen. Esimerkiksi täällä Oulussa liikkuu Rajakylässä lasten hyväksikäyttäjä, joten sinne en lasta päästäisi. Monesti vanhemmat näillä alueilla tuudittautuvat siihen ettei niille lapsille mitään tapahdu. Saavat riekkua ulkona miten haluavat.

Kavereita lapset toki saavat olla, mutta mielummin leikitään meillä. Onneksi oman lapseni kaverin äiti ymmärtää ja hyväksyy tämän.

Vierailija
8/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:42"]Sinänsä ymmärrän kaverisi vanhempia etteivät halua lapsensa liikkuvan alueella mikä tiedetään vaaralliseksi. 

En kuitenkaan ymmärrä mikä estää vanhempia tuomasta lasta teille kotiovelle ja hakemaan samaisesta paikasta juhlien päätyttyä. Asuntonne sisällä tuskin on vaarallista olla.
[/quote]

Minulla on kokemusta tällaisesta järjestelystä. Vein lapsen kaverille, ja kun menin hakemaan niin perheen äiti sanoi ettei tiedä missä lapset on. Kotona oli niin ahdasta, että piti häätää ne ulos.

Kyllä hirvitti! Toista kertaa en ole päästänyt tämän kaverin luokse, meille saavat kyllä tulla. Ja kyse oli 6v lapsista.

Vierailija
9/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alue on muka vaarallinen ja/tai lapset vasta tarhaikäisiä niin vanhemmathan tuo ja hakee ne sieltä synttäreiltä, ei niitä yksin mihinkään vieraaseen paikkaan lähetetä.

Vierailija
10/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, keksitty juttu. Kukaan nyt asuinalueen perusteella jätä synttäreitä väliin. Vai olisko lapsilla tullut riitaa ja kaveri keksinyt jutun. Jos ovat olleet samassa eskarissa ja käyvät nyt samaa koulua niin eivätkö asu suurinpiirtein samoilla seuduilla. Ei täällä nyt niin rajuja eroja eri asuinalueiden välillä ole, vai tapahtuiko tämä muualla kuin Suomessa?

Vierailija
11/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:36"]Koska asumme vuokraslummissa. Tytöt ovat ystävystyneet eskarissa ja ovat nyt hyviä kavereita koulussakin. Tyttöni oli ystävänsä synttäreillä liikuntakeskuksessa, nyt hän haluaa järjestää pienimuotoiset kaverisynttärit kotonamme. Ei meillä ole varaa kalliisiin ja hienoihin juhliin, mutta olen säästänyt niin, että saamme leivottua kivat tarjoilut. Tyttöni on keksinyt ohjelmaa ja askarrellut niihin kaikenlaista. Nyt kaveri on sanonut, ettei voi osallistua, koska vanhemmat olivat kieltäneet tulemasta meille. Asumme kuulemma huonolla alueella ja täällä on muka vaarallista. En tunne vanhempia kuin ulkonäöltä ja tiedän missä he asuvat. Olemmehan me vanhemmat ihan eri maailmasta, mutta sydän särkyy lapseni surusta, kun ystävä ei pääse tärkeisiin juhliin. (Tarkennettakoon vielä, että meillä ei ole mitään rikos-, huume- tms. taustoja.)
[/quote]

Vanhemmat eivät luota teihin ap. Olettavat että häädätte lapset ulos leikkimään heti kun kakku on syöty. Voisit soittaa lapsen kaverin äidille, että onnistuisiko järjestely jossa äiti toisi tai hakisi lapsen. Ja pitäisitte lapset juhlien ajan sisällä leikkien, ulkoiluohjelmaa ei ole.

Minulle tuo sopisi, varsinkin jos oikeasti lapset eivät ulkoilisi.

Vierailija
12/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enemmän vaarallista on vierailla rikkaiden kotona, ne kun kiinnostavat rosvoja.

Vierailija
13/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Onko Suomessa muka oikeasti niin vaarallisia alueita, ettei lasta voi synttäreille päästää? Ei ainakaan Tampereella ole. Kokemusta asumisesta ja lapsen kavereista mm. Tesomalta ja Nekalasta. Tottakai niissä on hamppareita, mutta ei ne nyt katukuvaa hallitse ja päiväsaikaan...? Ei, ei. Menee yli. Ei tulisi mieleenkään kieltää lasta menemästä jonkun synttäreille sen takia, että alue on vaarallinen, koska ensinnäkin onko joku alue muka vaarallinen oikeasti ja toiseksi voihan lapsen viedä ovelle. Olen itse varakkaan perheen lapsi. Koulutetut vanhemmat, kiva koti ja rahaa oli. Sain olla kaveria kaikkien kanssa. Yhden parhaan ystävän äiti oli aivan p.a. yh vuokrakolmiossa kolmen lapsen kanssa. Tyttö itse oli ihana ja yksi vanhempieni suosikkiystävistä, joita minulla oli. Otettiin tyttö aina mukaan joka paikkaan ja enemmän oltiin meillä, mutta sekin sen takia, että meillä oli piha, mulla oma huone jne. Ei sinne kielletty menemästä, vaikka se äiti vielä röökasi keittiössä liesituulettimen alla, josta vanhemmat ei erityisesti tykännyt, kun eivät itse ole koskaan tupakoineet.

Olen itsekin hyväosainen joka suhteessa, mutta lapseni saa olla kaikkien kaveri ja kaikki on tervetulleita meille, jos vaan osaavat käyttäytyä.

Vierailija
14/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:48"]Höpö höpö, keksitty juttu. Kukaan nyt asuinalueen perusteella jätä synttäreitä väliin. Vai olisko lapsilla tullut riitaa ja kaveri keksinyt jutun. Jos ovat olleet samassa eskarissa ja käyvät nyt samaa koulua niin eivätkö asu suurinpiirtein samoilla seuduilla. Ei täällä nyt niin rajuja eroja eri asuinalueiden välillä ole, vai tapahtuiko tämä muualla kuin Suomessa?
[/quote]

No en tiedä onko keksitty, mutta ainakin 8:sin lapsi ja tämä kaveri olivat samassa englanninkielisessä pkssa tapahtuma-aikaan. Itse asutaan Puu-Raksilassa, tästä Rajakylään n. 8km ja ero todellakin on huomattava.

Vierailija
15/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi lastani Itä-Helsingin tietyille alueille tai Espoon keskuksen lähistölle. Ymmärrän miksi vanhemmat ovat huolissaan.

Vierailija
16/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä vanhempia. Minunkin tytölläni oli yksi kaveri, joka ei saanut tulla meille koska satuimme asumaan liian lähellä pahamaineiseksi sanottua aluetta. Mutta sitten oli myös yksi rikkaan perheen likka, joka sai tulla meille ja arvosteli ja nyrpisteli nokkaansa kaikelle. Silloin minä kielsin tyttöäni kutsumasta häntä meille toista kertaa. Olin silloin itse paikalla ja näin ja kuulin kaiken.

Vierailija
17/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi pääsi todistamaan pahoinpitelyä paikallisella ostarilla 7-vuotiaana viime viikon Tiistaina. Ei muuten mene enää levottomille alueille!

Vierailija
18/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:54"]Typeriä vanhempia. Minunkin tytölläni oli yksi kaveri, joka ei saanut tulla meille koska satuimme asumaan liian lähellä pahamaineiseksi sanottua aluetta. Mutta sitten oli myös yksi rikkaan perheen likka, joka sai tulla meille ja arvosteli ja nyrpisteli nokkaansa kaikelle. Silloin minä kielsin tyttöäni kutsumasta häntä meille toista kertaa. Olin silloin itse paikalla ja näin ja kuulin kaiken.
[/quote]

No pitäiskö katsoa peiliin? Oliko likaista, epäsiistiä ja ahdasta?!

Vierailija
19/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:48"]

Höpö höpö, keksitty juttu. Kukaan nyt asuinalueen perusteella jätä synttäreitä väliin. Vai olisko lapsilla tullut riitaa ja kaveri keksinyt jutun. Jos ovat olleet samassa eskarissa ja käyvät nyt samaa koulua niin eivätkö asu suurinpiirtein samoilla seuduilla. Ei täällä nyt niin rajuja eroja eri asuinalueiden välillä ole, vai tapahtuiko tämä muualla kuin Suomessa?

[/quote]

Totta kai tarina voi olla keksitty, mutta pakko sanoa, että olet aika naiivi. Alueiden vaarallisuudesta voi olla monta mieltä, mutta ihmisillä on aika outoja asenteita.

Kyllä Suomessa voi alueet vaihdella aika jyrkästikin. Esimerkiksi Matinkylä Espoossa - rannassa uusia, valtavia omakotitaloja ja heti niiden vieressä pystyyn homehtuvia kaupungin vuokra-asuntoja. Elintaso laskee parin sadan metrin matkalla enemmän kuin Norjan ja Venäjän rajalla.

Vierailija
20/80 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:42"]

En minäkään päästäisi lastani ns. slummiin. Te vanhemmat voitte olla ihan ok, mutta alue voi olla lapselle vaarallinen. Esimerkiksi täällä Oulussa liikkuu Rajakylässä lasten hyväksikäyttäjä, joten sinne en lasta päästäisi. Monesti vanhemmat näillä alueilla tuudittautuvat siihen ettei niille lapsille mitään tapahdu. Saavat riekkua ulkona miten haluavat. Kavereita lapset toki saavat olla, mutta mielummin leikitään meillä. Onneksi oman lapseni kaverin äiti ymmärtää ja hyväksyy tämän.

[/quote]

Miten en ole yhtään yllättynyt, että tällainen kommentti tulee Oulusta. Hienoa toki, että jatkatte huolestumisen nimissä tätä oululaista kyräilyn perinnettä, jonka Kaleva uutisoi olevan katoamassa.