Ehdotin puolisolleni pariterapiaa
Hän piti terapiaa hyvänä ajatuksena mutta haluaa käydä siellä ilman minua. Itse olen sitä mieltä että meidän kannattaisi käydä myös yhdessä (eihän se estäisi sitä etteikö hän voisi käydä myös yksin) mutta hän ei halua, eikä osaa kertoa miksi.
En ihan tiedä mitä ajatella. Mitä sinä ajattelisit?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Selvästi kokee vaikeaksi puhua kun olet läsnä. Voi olla asioita joita pelkää ottaa puheeksi kun sinä siellä. Totta hitossa toisen pitää voida käydä yksinkin.
Kuulostat jotenkin dominoivalta.
Et ehkä osannut lukea aloitustani. En vastusta sitä että hän haluaa käydä myös yksin mutta koen että meidän kannattaisi käydä myös yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi kokee vaikeaksi puhua kun olet läsnä. Voi olla asioita joita pelkää ottaa puheeksi kun sinä siellä. Totta hitossa toisen pitää voida käydä yksinkin.
Lukutaito? Aloittaja ei missään sano että puoliso ei saisi käydä terapiassa yksin.
Onhan tuo jo kotiinpäin että menee yksin.
Jaksaisitko odottaa että hän saa ensin oman päänsä järjestyksren?
Pariterapia ei toimi jos sitä ei tee ajatuksella. On mahdotonta olla läsnä jos itse on hukassa.
Ensin yksin ja sitten yhdessä. Me tehtiin noin ja terapian päätteeksi halusin eron. Ihan lamppu syntyi kuinka paska suhde meillä oli. Kiitokset vaan parisuhdeterapialle.
Eiköhän terapeutti suosittele yhteistä käyntiäkin jossakin vaiheessa.
Älä painosta, terapiaan lähteminen yksinkin on hyvä asia.
Ennen yhteiskeslustelua, kumpikin voi puhua myös erikseen terapeutin kanssa? Siellä voi käydä yhdessä ja erikseen. Mutta ei voi olla niin että hän puhuu siellä omiaan tai luuloja, pitää olla rehellinen itselle vai selviääkö asiat. Ja haluaako kumpikin tietoja sinne itsestään. Jos on perheväkivaltaa, uhri voi käydä erikseen yksin.
Nainen kieltäytyy pariterapiasta rasan yhdestä syystä ja se in se, että hänellä on toinen mies. Muuten naiset kyllä halyavat puhua mutta jos nainen tietää että ei voi puhua rehellisesti niin hön ei halua maksaa pariterapiasta turhaan. Ei se välttämättä fyysistä vielä ole mutta ajatus on jo jossakussa toisessa. Naiset tekevät sitä eroa paljon pidempään kuin miehet ja lopullinen ilmoitus ja "keskustelu" saattaa olla useamman vuoden prosessin päätös.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jo kotiinpäin että menee yksin.
Jaksaisitko odottaa että hän saa ensin oman päänsä järjestyksren?
Pariterapia ei toimi jos sitä ei tee ajatuksella. On mahdotonta olla läsnä jos itse on hukassa.
Odottaminen ei ole ongelma, johan tässä on vuosia yritetty omin neuvoin. En vaan ihan ymmärrä miksi ei haluaisi käydä terapiassa myös yhdessä, kun meidän isoin ongelma on nimenomaan keskinäinen kommunikointi.
Itse mietin että pelkääkö hän että terapiassa hänet tai hänen tapansa jotenkin tuomitaan. Itse nimittäin pelkään sitä aika paljonkin. Puolisoni mielestä kaikki vika on minussa ja kyllä myönnän pelkääväni että terapeutti onkin samaa mieltä.
Mutta kiitos näkemyksistä. Toivon että puolisoni suostuu myös yhteiseen terapiaan jossain kohtaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat jotenkin dominoivalta.Lukutaito? Aloittaja ei missään sano että puoliso ei saisi käydä terapiassa yksin.
Toisaalta kysyi, että mitä ajattelet. Joten lukutaito tuolla jota kommentoit oli hyvä.
Ajattelisin että hän haluaa käydä terapiassa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat jotenkin dominoivalta.Lukutaito? Aloittaja ei missään sano että puoliso ei saisi käydä terapiassa yksin.
Toisaalta kysyi, että mitä ajattelet. Joten lukutaito tuolla jota kommentoit oli hyvä.
Sinunkin lukutaitosi on heikko. Aloittaja sanoo että hän ei tiedä mitä ajatella siitä että hänen puolisonsa haluaa käydä pariterapiassa vain yksin, ja kysyy mitä muut ajattelisivat siinä tilanteessa.
Minä ajattelen, että hän ei pysty sanomaan sinun läsnä ollessa sitä, että miltä hänestä tuntuu ja että miten hän kokee suhteenne. Mistä tällainen johtuu, niin syitä voi olla erilaisia.