Rikkaan perheen lapsi ei saa tulla tyttöni synttäreille!
Koska asumme vuokraslummissa. Tytöt ovat ystävystyneet eskarissa ja ovat nyt hyviä kavereita koulussakin. Tyttöni oli ystävänsä synttäreillä liikuntakeskuksessa, nyt hän haluaa järjestää pienimuotoiset kaverisynttärit kotonamme. Ei meillä ole varaa kalliisiin ja hienoihin juhliin, mutta olen säästänyt niin, että saamme leivottua kivat tarjoilut. Tyttöni on keksinyt ohjelmaa ja askarrellut niihin kaikenlaista. Nyt kaveri on sanonut, ettei voi osallistua, koska vanhemmat olivat kieltäneet tulemasta meille. Asumme kuulemma huonolla alueella ja täällä on muka vaarallista. En tunne vanhempia kuin ulkonäöltä ja tiedän missä he asuvat. Olemmehan me vanhemmat ihan eri maailmasta, mutta sydän särkyy lapseni surusta, kun ystävä ei pääse tärkeisiin juhliin. (Tarkennettakoon vielä, että meillä ei ole mitään rikos-, huume- tms. taustoja.)
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:48"]Höpö höpö, keksitty juttu. Kukaan nyt asuinalueen perusteella jätä synttäreitä väliin. Vai olisko lapsilla tullut riitaa ja kaveri keksinyt jutun. Jos ovat olleet samassa eskarissa ja käyvät nyt samaa koulua niin eivätkö asu suurinpiirtein samoilla seuduilla. Ei täällä nyt niin rajuja eroja eri asuinalueiden välillä ole, vai tapahtuiko tämä muualla kuin Suomessa? [/quote] No en tiedä onko keksitty, mutta ainakin 8:sin lapsi ja tämä kaveri olivat samassa englanninkielisessä pkssa tapahtuma-aikaan. Itse asutaan Puu-Raksilassa, tästä Rajakylään n. 8km ja ero todellakin on huomattava.
[/quote]
Vai että Puu-Raksilassa. No teillä on ainakin lapsissa vahtimista, ajatellen mitä porukkaa siinä markettien ja aseman alikulun tienoilla pyörii, ihan sadan metrin säteellä. Vieläkö sieltä löytyy huumeneuloja marketin vieressä olevan leikkipuiston hiekkalaatikosta, kuten aikoinaan? Se lienee monelle Puu-Raksilan perheelle lähin leikkipuisto. Niin näyttää olevan, että eipä sitä oman alueen vaaroja huomaa...
Höpsis. Minä en vuosi sitten päästänyt tytärtäni "köyhän" kaverinsa synttäreille paikalliseen vuokraslummiin, mutta sillä ei ollut mitään tekemistä slummin tai köyhyyden kanssa. Ko kaveri oli ollut viimeiset kuukaudet aivan kolossaalinen kusiaivo tytärtäni kohtaan, varastanut tavaraa, kiusannut, nimitellyt yms. Kaverin äiti tietenkin julisti kaikille, että minä rikas ämmä en päästä lastani hänen tyttärensä sympaattisille pikku synttäreille koska olen rikas paska, mutta syy nyt vaan oli ihan muualla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:51"]
En päästäisi lastani Itä-Helsingin tietyille alueille tai Espoon keskuksen lähistölle. Ymmärrän miksi vanhemmat ovat huolissaan.
[/quote]
Oletko koskaan käynyt Espoon keskuksessa päiväsaikaan?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:54"]Typeriä vanhempia. Minunkin tytölläni oli yksi kaveri, joka ei saanut tulla meille koska satuimme asumaan liian lähellä pahamaineiseksi sanottua aluetta. Mutta sitten oli myös yksi rikkaan perheen likka, joka sai tulla meille ja arvosteli ja nyrpisteli nokkaansa kaikelle. Silloin minä kielsin tyttöäni kutsumasta häntä meille toista kertaa. Olin silloin itse paikalla ja näin ja kuulin kaiken. [/quote] No pitäiskö katsoa peiliin? Oliko likaista, epäsiistiä ja ahdasta?!
[/quote] Jos olisi ollutkin niin kohtelias vieras olisi osannut pitää mölyt mahassa. Rikkaissa perheissä ei taideta liiemmälti kasvattaa kakaroita.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:48"]Höpö höpö, keksitty juttu. Kukaan nyt asuinalueen perusteella jätä synttäreitä väliin. Vai olisko lapsilla tullut riitaa ja kaveri keksinyt jutun. Jos ovat olleet samassa eskarissa ja käyvät nyt samaa koulua niin eivätkö asu suurinpiirtein samoilla seuduilla. Ei täällä nyt niin rajuja eroja eri asuinalueiden välillä ole, vai tapahtuiko tämä muualla kuin Suomessa? [/quote] No en tiedä onko keksitty, mutta ainakin 8:sin lapsi ja tämä kaveri olivat samassa englanninkielisessä pkssa tapahtuma-aikaan. Itse asutaan Puu-Raksilassa, tästä Rajakylään n. 8km ja ero todellakin on huomattava.
[/quote]
Vai että Puu-Raksilassa. No teillä on ainakin lapsissa vahtimista, ajatellen mitä porukkaa siinä markettien ja aseman alikulun tienoilla pyörii, ihan sadan metrin säteellä. Vieläkö sieltä löytyy huumeneuloja marketin vieressä olevan leikkipuiston hiekkalaatikosta, kuten aikoinaan? Se lienee monelle Puu-Raksilan perheelle lähin leikkipuisto. Niin näyttää olevan, että eipä sitä oman alueen vaaroja huomaa...
[/quote]
Meillä on ihan omat pihat joista ei poistuta. Lähipuistoon emme ole turustuneet, käymme Ainolassa :)
En päästä omaa tyttöäni slummialueille. Yleensä niissä asuvissa perheissä on kaikenlaisia ongelmia, vaikka eivät itse sit ätiedosta. Äidit polttaa tupakkaa, isät juo kaljaa ja parkkipaikoilla naarmutellaan tahallaan meidän 1014 vuosimallin Audia.
Olen sanonut tytölleni, että kaikkenlaisia ihmisiä on ja kaikille ollaan kohteliaita, mutta kaveriksi ei kannata ruveta, jo lapsen perhe on sellainen, ettei se ole saanut elämässä aikaan edes kunnon kotia turvallisella alueella.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:03"]
En päästä omaa tyttöäni slummialueille. Yleensä niissä asuvissa perheissä on kaikenlaisia ongelmia, vaikka eivät itse sit ätiedosta. Äidit polttaa tupakkaa, isät juo kaljaa ja parkkipaikoilla naarmutellaan tahallaan meidän 1014 vuosimallin Audia.
Olen sanonut tytölleni, että kaikkenlaisia ihmisiä on ja kaikille ollaan kohteliaita, mutta kaveriksi ei kannata ruveta, jo lapsen perhe on sellainen, ettei se ole saanut elämässä aikaan edes kunnon kotia turvallisella alueella.
[/quote]
1014?
Kaikkenlaisia?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:55"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:48"]
Höpö höpö, keksitty juttu. Kukaan nyt asuinalueen perusteella jätä synttäreitä väliin. Vai olisko lapsilla tullut riitaa ja kaveri keksinyt jutun. Jos ovat olleet samassa eskarissa ja käyvät nyt samaa koulua niin eivätkö asu suurinpiirtein samoilla seuduilla. Ei täällä nyt niin rajuja eroja eri asuinalueiden välillä ole, vai tapahtuiko tämä muualla kuin Suomessa?
[/quote] Totta kai tarina voi olla keksitty, mutta pakko sanoa, että olet aika naiivi. Alueiden vaarallisuudesta voi olla monta mieltä, mutta ihmisillä on aika outoja asenteita. Kyllä Suomessa voi alueet vaihdella aika jyrkästikin. Esimerkiksi Matinkylä Espoossa - rannassa uusia, valtavia omakotitaloja ja heti niiden vieressä pystyyn homehtuvia kaupungin vuokra-asuntoja. Elintaso laskee parin sadan metrin matkalla enemmän kuin Norjan ja Venäjän rajalla. [/quote]
Eipä nyt liioitella! Kamalassa kunnossahan halvalla aikanaan rakennetut vuokratalot ovat, mutta suomalainen peruskoulujärjestelma ja progressioverotus kyllä pitävät huolen siitä, että tosi asiallisesti niissä homehtuvissa vuokra-asunnoissa ja isoissa omakotitaloissa kasvavien lasten elinoloissa ei kyllä mitään sellaista harppausta tapahdu kuin Norjan ja Venäjän, tai vaikka Suomen ja Venäjän, välillä.
Tiedän, ettei WTD-Nata ole AV:n lempihenkilöitä, mutta itse Itärajan takana sukua myös omaava kaveri linkkasi hänen blogikirjoituksensa FB:iin muutama päivä sitten, ja sai paljon kommentteja kavereilta, joilla on sama tausta. Eli tässä nyt vähän post-sosialistista realismia mammoille siitä, millaista elämä on ollut oikeassa Neukku-lähiössä:
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:03"]
[/quote]Mullekin tuli kiusaus tulla naarmuttamaan teidän Audia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:55"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:48"]
Höpö höpö, keksitty juttu. Kukaan nyt asuinalueen perusteella jätä synttäreitä väliin. Vai olisko lapsilla tullut riitaa ja kaveri keksinyt jutun. Jos ovat olleet samassa eskarissa ja käyvät nyt samaa koulua niin eivätkö asu suurinpiirtein samoilla seuduilla. Ei täällä nyt niin rajuja eroja eri asuinalueiden välillä ole, vai tapahtuiko tämä muualla kuin Suomessa?
[/quote] Totta kai tarina voi olla keksitty, mutta pakko sanoa, että olet aika naiivi. Alueiden vaarallisuudesta voi olla monta mieltä, mutta ihmisillä on aika outoja asenteita. Kyllä Suomessa voi alueet vaihdella aika jyrkästikin. Esimerkiksi Matinkylä Espoossa - rannassa uusia, valtavia omakotitaloja ja heti niiden vieressä pystyyn homehtuvia kaupungin vuokra-asuntoja. Elintaso laskee parin sadan metrin matkalla enemmän kuin Norjan ja Venäjän rajalla. [/quote]
Synttäreiden extremeohjelmaa: Tutustuminen pahamaineisen kaupunginosan katuihin...Eiköhän lapset kuitenkin kuskata ovelta ovelle synttärijuhliin ja juhlissa pysytä sisällä. Ap voi soittaa kaverin vanhemmille ja kertoa ettei lapsia päästetä ulos. Tosin edelleenkään en usko aloituksen olleen totta.
Jos tämä käy niin tunnon päälle, soita vanhemmille ja kerro mitä on suunnitteilla ja kysy voitko hakea lapsen ja tuoda ja sano lapsellesi olisi tärkeää jos hänen ystävänsä pääsee juhliin.
Tänä päivänä vanhemmat eivät ole noin idiotteja, totuus voi ollakin ihan toisenlainen mitä tytöt väittää.
Näin itsekin ajattelin, että vanhemmat voivat tuoda ja hakea lapsensa, mutta he eivät halua varmaan edes näyttäytyä täällä. En uskalla heille soittaa, koska he katsovat vanhempainilloissakin minua kuin halpaa makkaraa. Käyhän täällä harva se päivä poliisi ja monesti on hyvin levotonta naapuristossa, mutta minä en esim. edes käytä alkoholia. Ei ole tarkoitus jättää lapsia oman onnensa nojaan tai päästää pihalle keskenään, koska leikkipaikat on kamalan sotkuisia. Pari tuntia kotisynttäreitä, siivoamme toki hyvin ja teemme tilaa leikeille jne. Onhan meillä vanhat kalusteet, huoneiston pintamateriaalit hyvin kuluneet ja muutenkin vaatimatonta, mutta pidän lapsestani hyvää huolta. Pelkästäänkö yltäkylläisellä materialla saadaan aikaan kivat synttärit, eikö muulla ole väliä? Muistan vieläkin, miten tyttöni kaveri juoksi omaa tyttöäni avosylin vastaan halaamaan, kun vein häntä kaverinsa synttäreille ja huudahti, miten ihanaa kun hän pääsi tulemaan! Ja en usko että mitään riitaa on tullut kaverinsa kanssa. Meillä on tyttöni kanssa todella hyvät välit, näen heti jos jotain on tapahtunut jos hän ei ole asiasta jo kerennyt kertoa. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:42"]
En minäkään päästäisi lastani ns. slummiin. Te vanhemmat voitte olla ihan ok, mutta alue voi olla lapselle vaarallinen. Esimerkiksi täällä Oulussa liikkuu Rajakylässä lasten hyväksikäyttäjä, joten sinne en lasta päästäisi. Monesti vanhemmat näillä alueilla tuudittautuvat siihen ettei niille lapsille mitään tapahdu. Saavat riekkua ulkona miten haluavat. Kavereita lapset toki saavat olla, mutta mielummin leikitään meillä. Onneksi oman lapseni kaverin äiti ymmärtää ja hyväksyy tämän.
[/quote]
Miten en ole yhtään yllättynyt, että tällainen kommentti tulee Oulusta. Hienoa toki, että jatkatte huolestumisen nimissä tätä oululaista kyräilyn perinnettä, jonka Kaleva uutisoi olevan katoamassa.
[/quote]
Jos pohdit rauhallisesti, haluaisitko eskari-ikäisen lapsesi leikkivän talon pihalla vaikkapa Kaukovainiolla siinä lintujen mukaan nimetyistä kaduista rajautuvalla kerrostaloalueella? Jos asuisitte itse esim. Kastellissa?
Lapset on niin ihania, kun eivät luokittele ihmisiä syntyperän ja kotiolojen mukaan. Aikuisilla olisi paljon oppimista lasten suvaitsevaisuudesta! Itse seurasin kesällä omaa 8-vuotiasta tytärtäni, kun hän uimarannalla tutustui ja leikki mustalaislasten kanssa. Ei tullut mieleenikään mennä kieltelemään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:28"]
Lapset on niin ihania, kun eivät luokittele ihmisiä syntyperän ja kotiolojen mukaan. Aikuisilla olisi paljon oppimista lasten suvaitsevaisuudesta! Itse seurasin kesällä omaa 8-vuotiasta tytärtäni, kun hän uimarannalla tutustui ja leikki mustalaislasten kanssa. Ei tullut mieleenikään mennä kieltelemään.
[/quote]
Oma siskoni leikki myös mustalaisten kanssa pienenä, kunnes yksi mustalaispoika yritti raiskata siskoni, niillä on hieman eri käsitys siitä mikä on soveliasta ja normaalia käytöstä. Sen pojan vanhemmat vain naureskeli asialle, niiden mielestä se oli normaalia leikkimistä.
Ihanan suvaitsevaista, äitinikin oli oikein onnellinen tuon jälkeen siitä miten suvaitsevainen hän on!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:30"]
Oma siskoni leikki myös mustalaisten kanssa pienenä, kunnes yksi mustalaispoika yritti raiskata siskoni, niillä on hieman eri käsitys siitä mikä on soveliasta ja normaalia käytöstä. Sen pojan vanhemmat vain naureskeli asialle, niiden mielestä se oli normaalia leikkimistä.
Ihanan suvaitsevaista, äitinikin oli oikein onnellinen tuon jälkeen siitä miten suvaitsevainen hän on!
[/quote]
Tässä lisää suvaitsevaisuutta, ihanaa, onneksi lapsilla ei ole ennakkoluuloja, ja aikuiset ovat niin hyviä ihmisiä, eivät ainakaan rasisteja!
Kyse siis englannin pakistaniraiskaajajengeistä, jotka ovat saaneet lain suojassa raiskata ja myydä englantilaisia lapsia, koska poliisilla ja sosiaalityöntekijöillä pelotti ettei ne olisi suvaitsevaisia, jos puuttuisivat asiaan-
Aikuisten tehtävänä on arvioida mikä on lapselle turvallista, ja toimia sen mukaan, eikä leikkiä jotain suvaitsevaisuusleikkejä lasten kustannuksella. Lapset eivät osaa itse arvioida sitä mikä on vaarallista, ja mikä ei, vaikka ovatkin niiiin paljon enemmän suviksia kuin tuhmat aikuiset.
Espoon keskus päivällä = lintukoto
Vaarallinen alue? Asutteko Riossa? Caracasissa?
Mä olen jälkeenpäin mietittynä ihmeissäni, että mun vanhemmat jotka muuten on hyvin kapeakatseisia, vasemmistovihamielisiä ja konservatiivisia, antoi mun olla kaveri ihan kenen kanssa halusin. Monta kaveria oli ns. alempiluokkaisesta perheestä, duunareiden lapsia, yh-äitien lapsia ym., yks romanilapsikin kävi meillä muutaman kerran kylässä. Selän takana saattoivat joskus naureskella lasten vanhemmille, munkin kuullen, mutta lapsiin ei koskaan suhtauduttu huonosti eikä kielletty menemästä kylään. Siitä olen kiitollinen.