Miten aika riittää kaikkeen
Miten työssä olevien ihmisten aika riittää kaikkeen, en pysty repeämään joka suuntaan. Joskus töissä tuntuu ,etten ehdi edes hengittää, kun lisää asioita puskee joka nurkasta. Vanhempani ovat eläkkeellä, ja pitäisi ehtiä mökille ja poimimaan omenat, mutta kun en ehdi , koska olen viikot töissä!
Työn jälkeen pitäisi ehtiä harrastamaan ja nähdä kavereita ja nyt olen huomannut, että aika ei vain riitä kaikkeen, esim. kaverien näkeminen on tyystin jäänyt, koska kaikilla on syy, että on töissä. Joka kesä on mennyt siihen, että ehdotan viikonloppuja esim. mökkeillle, mutta nyt on mennyt jo 4 kesää , eikä aika ole tähän riittänyt. Aika ei riit hädin tuskin kodin imuroimiseen , koska illalla pitää jo varustautua seuravaan työpäivään! Joskis tuntuu, että joskus vielä hajoan tähän tunteeseen, mutta minkäs teet. Minulla ei ole lapsia, mutta olisi kiva kuulla, miten niillä , joilla on lapsia, aika riittää työssäkäynnin ohella.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:08"]
Päiväni: aamulla ylö 6.00, aamutoimet, lasten herätys klo 7.00 ja töihin kahdeksaksi. Töissä klo 15-16 saakka, jos lähden aiemmin, niin kotona vielä teen tunnin töitä. Salille klo 16-18 välisenä aikana, sitten ruoanlaitto, lasten kanssa touhuamista, läksyjen tarkistamista, ehkä pyykit koneeseen, keittiön siivoilua, katselen samalla Emmerdale jne. Nukkumaan koko poppoo klo 21, aikuiset viimeistään viikolla klo 22. Etäpäivinä aloitan työt jo klo 7 ja pääsen salillekin aiemmin. Lasten harrastuksiin kuskaamista 2 kertaa viikossa, treenaan niiden aikana.
[/quote]
Ei sopisi minulle tällainen arki. Missä harrastukset, ystävien tapaaminen, kahdenkeskinen aika miehen kanssa? Aivan liikaa kotitöitä ja lapsiin liittyviä pakkoaskareita.
[/quote]
Siinähän on illalla 3-4h aikaa tuohon kaikkeen. Miehen kanssa jopa 1h ihan kahdenkesken kun muksut on saatu nukkumaan. Viikolla ehtii käymään kavereiden kanssa kahvilla jos siltä tuntuu. Mikäs se on se salitreeni, eikö se ole mun harrastus? Sama viikonloppuisin, tavataan kavereita, golfataan jne. Kotitöitä nyt joutuu pakostikin tekemään ja lastensa kanssa aikaa viettämään, kun niitä on tehnytkin :D
[/quote]
Jep, mielestäni olet saanut kaiken tosi hyvin mahdutettua ja järkevässä määrin myös sitä ihan omaa. Mulla aika samanlainen rytmi. Sulla ilmeisesti ei ole enää päiväkoti-ikäsiä lapsia tai on lyhyt työmatka. Mulla sama aamurytmi, mutta koulun ja päiväkodin aikatauluista johtuen ehdin vasta klo 9 töihin. Ihailen tuota että ehdit salillekin noin hyvin.
Miten pitkiä päiviä ap tekee?
Mitä siihen seuraavan työpäivän valmistautumiseen sisältyy?
Miten pitkällä ystävät asuu, onko teillä kaikilla suht samanlainen työaika?
Pitääkö kotona joka päivä imuroida? Miten siellä tulee sotkua jos siellä ei tehdä muuta kuin valmistaudutaan seuraavaan työpäivään ja imuroidaan ja nukutaan?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:20"]
Mitkä 3-4 tuntia? Aika onnetonta, jos joku salilla käyminen ja Emmerdalen katsominen ovat (ainoaita) harrastuksia. Tunti kahdenkeskistä aikaa ei tosiaankaan riittäisi minulle.
[/quote]
No sitten sun elämään ei varmaan mahdu lapset.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:08"]
Päiväni: aamulla ylö 6.00, aamutoimet, lasten herätys klo 7.00 ja töihin kahdeksaksi. Töissä klo 15-16 saakka, jos lähden aiemmin, niin kotona vielä teen tunnin töitä. Salille klo 16-18 välisenä aikana, sitten ruoanlaitto, lasten kanssa touhuamista, läksyjen tarkistamista, ehkä pyykit koneeseen, keittiön siivoilua, katselen samalla Emmerdale jne. Nukkumaan koko poppoo klo 21, aikuiset viimeistään viikolla klo 22. Etäpäivinä aloitan työt jo klo 7 ja pääsen salillekin aiemmin. Lasten harrastuksiin kuskaamista 2 kertaa viikossa, treenaan niiden aikana.
[/quote]
Ei sopisi minulle tällainen arki. Missä harrastukset, ystävien tapaaminen, kahdenkeskinen aika miehen kanssa? Aivan liikaa kotitöitä ja lapsiin liittyviä pakkoaskareita.
[/quote]
Siinähän on illalla 3-4h aikaa tuohon kaikkeen. Miehen kanssa jopa 1h ihan kahdenkesken kun muksut on saatu nukkumaan. Viikolla ehtii käymään kavereiden kanssa kahvilla jos siltä tuntuu. Mikäs se on se salitreeni, eikö se ole mun harrastus? Sama viikonloppuisin, tavataan kavereita, golfataan jne. Kotitöitä nyt joutuu pakostikin tekemään ja lastensa kanssa aikaa viettämään, kun niitä on tehnytkin :D
[/quote]
Jep, mielestäni olet saanut kaiken tosi hyvin mahdutettua ja järkevässä määrin myös sitä ihan omaa. Mulla aika samanlainen rytmi. Sulla ilmeisesti ei ole enää päiväkoti-ikäsiä lapsia tai on lyhyt työmatka. Mulla sama aamurytmi, mutta koulun ja päiväkodin aikatauluista johtuen ehdin vasta klo 9 töihin. Ihailen tuota että ehdit salillekin noin hyvin.
[/quote]
silloin kun lapset olivat tarhassa, niin treenasin harvemmin ja vasta silloin kun mies laittoi ne nukkumaan. Silloin nukuin vähemmän ja menin töihin klo 7.00, jotta pääsin aiemmin pois ja sain lapset haettua tarhata aiemmin. Mies meni tuohon aikaan itse myöhemmin töihin, jotta saatiin näin päiväkotipäivää lyhyemmäksi. Kyllähän se sellaista sumplimista vaatii, jos haluaa ehtiä liikkua, mutta hyvin tällä systeemillä ehtii. Tietysti tulee niitäkin viikkoja kun on vanhempainiltaa tms.
No jos mä vaikka kuvailen mun eilisen päivän, aika normipäivä meikäläiselle... Aamulla ylös klo 7, lapset (3kpl) ylös ja aamupalapöytään, kaksi kouluun kasiksi mun kyydissä, kolmas meni vasta klo 10:ksi, niin meni aamuksi kaverilleen. Töitä klo 16:sta, töistä kaupan kautta koululle hakemaan ekaluokkalaista iltiksestä, ruokaa ja eka lapsi 8km päähän treeneihin 16.45 mennessä (tällä välillä 1 lapsi haettiin muiden toimesta peliin kotoa), takaisin kotiin ja tässä välissä söin ekan kerran koko päivänä jotain, heitin koneellisen pyykkiä peseytymään ja astianpesukoneen päälle + pesin käsitiskit. Klo 18 lähdin viemään kolmatta lasta treeneihin 10km päähän ja hain ekan treeneistä, kävimme hakemassa hänen kauan jo optikolla roikkuneet uudet silmälasinsa ja harrastusta varten välttämättömiä välineitä, oltiin kotona 19.20. Kävin vessassa ja lähdin hakemaan kolmatta lasta treeneistä, tältä reissulta kotiuduin 20.20. Sitten alkoikin lasten patistaminen suihkuun, iltapalalle, tarkistamaan että reppu on pakattu ja läksyt tehty, iltatoimille ja sänkyyn. Tämä oli suoritettu klo 21.15.Tässä välissä kotiutuivat kolmas lapsi ja perheen isä tuolta pelistä. Itse kaaduin sänkyyn klo 21.30 flunssan kanssa jonka takia oon tänään kotona (ja on aikaa roikkua täällä). Illalla perheen isä pesi vielä koneellisen pyykkiä ennen kuin tuli nukkumaan. Että sen ehtii, mitä haluaa, eikös?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:29"]
Mitkä 3-4 tuntia? Aika onnetonta, jos joku salilla käyminen ja Emmerdalen katsominen ovat (ainoaita) harrastuksia. Tunti kahdenkeskistä aikaa ei tosiaankaan riittäisi minulle.
[/quote]
[/quote]
Jos tuo oli kerran edustava näyte lapsiperheen elämästä (ja ilmeisesti vielä sellainen, joka muiden mielestä on esimerkillinen), minun elämääni ei tosiaan mahdu lapsia.
Ei ehdikään, enkä tällä hetkellä edes jaksa yrittää. Jossain vaiheessa toivon löytäväni taas tasapainon resurssien jakamisen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
Jos tuo oli kerran edustava näyte lapsiperheen elämästä (ja ilmeisesti vielä sellainen, joka muiden mielestä on esimerkillinen), minun elämääni ei tosiaan mahdu lapsia.
[/quote]
Se on tosiaan hyvä tiedostaa jo ennen kuin hankkii niitä
Ihana kuulla muiden päivärytmistä.Itse olen vähän tuskaillut minuuttiaikataulun kanssa, tai siis jotenkin vähän kapinoin sitä että pitää olla niin suunnitelmallista, mutta pakko se on, jos haluaa että saa mahdutettua itsellekin urheilua tms.
Mun eilinen:
herätys 5.50. suihku, kahvi, ja bussissa 6.30.
työpaikalla 7.10. aamiainen töissä
töistälähtö 15.20
päiväkodissa 15.50 ja siitä iltikseen.
kotona 16.20.
Ruoanlaitto ja pikainen syönti 3 lapsen kanssa.
Mies kotiin ja mä harrastukseen 17.30
Harrastuksesta kotimatkalla kaupassakäynti.
Kotona 20
Koululaisten nukkumaanlaitto + seurustelua 20.30 asti
20.30 oma iltapala, lehden lukua
21 pyykkien laitto kaappeihin yms.
22 nukkumaan
Parina iltana viikossa lasten kuskauksia ja lisäksi viikonloppuisin. Sitten osuu jotain vanhempainiltaa yms. 1-2 kertaa kuussa. Lisäksi kerran viikossa isot ruokaostokset. Kummallakin vanhemmalla yksi oma harrastusilta, lisäksi pienempiä lenkkejä sitten kun osa lapsista saatu nukkumaan.
Mä oon kolmen lapsen melkein-totaali yh ja silti ehdin vaikka mitä! Käyn töissä, mutta onneksi ylitöitä en juurikaan joudu tekemään. Iltaisin lenkitän koiria, vien lapsia harrastuksiin, kokkaan isoja määriä ruokaa (syödään sitten useampana päivänä samaa, ei haittaa), siivoilen ja pyykkäilen. Viikolla ehdin itse treenata kunnolla vain pari kertaa, mutta viikonloppuna juoksen sitten yhden pidemmän lenkin ja teen pihatöitä, lapset auttaa. Oon koko ajan vähintään puolimaratoonikunnossa, ei tuota ongelmia. Ai niin, lisäksi opiskelen vielä yhtä tutkintoa :-).
Vuorokaudessa on 24 tuntia ja välillä riittää lyhyemmätkin yöunet. Eikä kodin tartte olla koko ajan kuin sisustuslehdestä reväisty, kunhan nyt on sellaista normaalia eikä älyttömän paskaista, se riittää. Omien vaatteidenkaan ei tartte aina olla niin justiinsa, kaikki näyttää hyvältä kun on treenattu kroppa :-D
n42
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lähinnä hätkähdytti, kun en aluksi tajunnut tuon olevan esimerkki postaajan mielestä hyvästä päiväjärjestyksestä. Todella vähään ihmiset tuntuvat tyytyän.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:32"]
No jos mä vaikka kuvailen mun eilisen päivän, aika normipäivä meikäläiselle... Aamulla ylös klo 7, lapset (3kpl) ylös ja aamupalapöytään, kaksi kouluun kasiksi mun kyydissä, kolmas meni vasta klo 10:ksi, niin meni aamuksi kaverilleen. Töitä klo 16:sta, töistä kaupan kautta koululle hakemaan ekaluokkalaista iltiksestä, ruokaa ja eka lapsi 8km päähän treeneihin 16.45 mennessä (tällä välillä 1 lapsi haettiin muiden toimesta peliin kotoa), takaisin kotiin ja tässä välissä söin ekan kerran koko päivänä jotain, heitin koneellisen pyykkiä peseytymään ja astianpesukoneen päälle + pesin käsitiskit. Klo 18 lähdin viemään kolmatta lasta treeneihin 10km päähän ja hain ekan treeneistä, kävimme hakemassa hänen kauan jo optikolla roikkuneet uudet silmälasinsa ja harrastusta varten välttämättömiä välineitä, oltiin kotona 19.20. Kävin vessassa ja lähdin hakemaan kolmatta lasta treeneistä, tältä reissulta kotiuduin 20.20. Sitten alkoikin lasten patistaminen suihkuun, iltapalalle, tarkistamaan että reppu on pakattu ja läksyt tehty, iltatoimille ja sänkyyn. Tämä oli suoritettu klo 21.15.Tässä välissä kotiutuivat kolmas lapsi ja perheen isä tuolta pelistä. Itse kaaduin sänkyyn klo 21.30 flunssan kanssa jonka takia oon tänään kotona (ja on aikaa roikkua täällä). Illalla perheen isä pesi vielä koneellisen pyykkiä ennen kuin tuli nukkumaan. Että sen ehtii, mitä haluaa, eikös?
[/quote]
Aivan kaameaa. Ja varmaan ajattelet käyttänees päivän hyvällä ja merkityksellisellä tavalla?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lähinnä hätkähdytti, kun en aluksi tajunnut tuon olevan esimerkki postaajan mielestä hyvästä päiväjärjestyksestä. Todella vähään ihmiset tuntuvat tyytyän.
[/quote]
Mikä on sen enemmän kuin oma perhe? Sen kun ehtii lomittaa työn ja muutaman harrastuksen kanssa niin mikä on sen mukavampaa? Kavereita ei tarvitse mielestäni nähdä joka päivä, vähempikin riittää. Kuka nyt mitäkin pitää tyytymisenä.
Hienoa, että moni jaksaa ja ehtii. Kaikki ei. Ja jollakin on elämässään kausia, ettei pysty ja taas toisena kautena pystyy. Noita päivärytmejä lukiessa voin todeta, että kaikkein täysimpiin versioihin ei minusta enää olisi. Aiemmin kärsin unettomuudesta ja kun päästin irti tiukemmista aikatauluista sain nukkumisen lahjan takaisin. Enää en suostu vaarantamaan tätä luksusta, vaikka vuorokaudessa on vähemmän tehokkuutta ja näin myös aikaansaatuja asioita. Toinen asia on se, että en halunnut olla pinna kireällä ja raivostua, jos joku hidasteli aamutoimissa tms. Nyt otan aamut rauhassa ja taas tehokkuus kärsii, mutta elämänlaatu on kokonaisuutena parempi.
Mulla on periaate, että arki-illoiksi en sovi mitään muuta kuin yhden viikottaisen harrastusmenoni. Lisäksi huolehdin, että kuukaudessa on ainakin yksi viikonloppu, jolloin ei ole ennalta sovittuja menoja. Tähän oli sukulaisten, ystävien ja perheenjäsenten tyytyminen ja hyvin on toiminut jo kaksi vuotta. Kiireeni loppui siis ihan vain tällä tavalla.
Jollain ottaa vissiin pattiin ja urakalla nämä perheellisten kommentit, niin on nuivia kommentteja :D Mihin sitä pitäisi vapaa-aikansa kuluttaa että sulle sopisi?
Toivottavasti nää tyypit, joiden mielestä tärkeintä päivässä on viettää tuntitolkulla laatuaikaa oman miehen kanssa, ei tosiaan koskaan tee lapsia...totuus tulee lyömään kasvoille aika lujaa :-D
Aika vähiin jää monella yhteinen ilta aika kun lapset menee nukkumaan 20.30 - 21.00. Töistä tullaan kotiin 16-17 ja sitten on harrastukset.
Ei siinä kovin syvällisiä ehdi jutella.
Ehkä moni tyytyy vaan siihen että viikot menee miten menee vauhdilla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:00"]
Toivottavasti nää tyypit, joiden mielestä tärkeintä päivässä on viettää tuntitolkulla laatuaikaa oman miehen kanssa, ei tosiaan koskaan tee lapsia...totuus tulee lyömään kasvoille aika lujaa :-D
[/quote]
Miksi muuttaisin elämääni ehdoin tahdoin huonompaan suuntaan?
Oma päivä: 6:00 herään ja 6:15 lapset. Lapset (2 ja 5) syövät pienen aamupalan kun meikkaan ja puen, nappulat päiväkodissa seitsemän aikoihin. Itse töissä kahdeksalta (ruuhkainen hki-työmatka, se vie valitettavan kauan aikaa). Työtä 8-16, klo 17 haen lapset, sitten kotiin syömään. Lapset leikkivät vähän, siivoilen siinä samalla, pistän pyykin pyörimään tms ja laitan naperot klo 20 nukkumaan. sitten treenaan itse kotona, syön iltapalaa ja rentoudun hiukan ja menen kympiltä nukkumaan. Muuten ei jaksa.
Ongelmakohdat: 1.lasten älyttömän pitkä tarhapäivä. Sille ei oikein voi mitään kun on yksin lasten kanssa, mutta onneksi viihtyvät todella hyvin. Ovat aina iloisia ja tyytyväisiä tarhassa ja tulevat onnellisina kotiin. Olisi varmasti vaikeampaa jos jäisivät itkemään.
2.Ruokaa pitää pitkien tarhapäivien takia tehdä etukäteen, yleensä yhtenä iltana viikossa lasten nukkumaanmenon jälkeen tai sitten viikonloppuisin, jotta sen saa nopeasti esiin kun tullaan kotiin. Urheilu tapahtuu kotona, koska en mitenkään pystyisi perustelemaan lasten laittamista lapsiparkkiin heti tarhan päälle.
3. Työ. En voi olla töissä yli 16, tai en ehdi hakemaan lapsia. Useimmiten asiakastapaamiset saa järjestymään niin että homman ehtii hoitaa työpäivän puitteissa. Ulkomaankeikkojen aikana isovanhemmat auttavat. Ovat onneksi eläkkeellä ja tulevat mielellään päiväksi-pariksi jos tarvitaan. Sama pätee jos sairastumme kaikki kolme johonkin sellaiseen ettemme pääse kaupassa käymään (oksennustauti, vesirokko...)
Ei se vaikeaa ole, mutta aika minuuttiaikataululla mennään ja systeemit pitää olla selvillä. Viikon ruokailu vaatii suunnittelua ja arjen pyörittäminen rutiinia. Omista tarpeista joutuu tinkimään tai keksimään vaihtoehtoja. Mieluusti treenaisin esim jollain salilla joka päivä, mutta se ei ole mahdollista ja kotona treenaaminen on myös ihan ok. Pääasia että saa hien päälle, jaksaa paremmin.
Eli ap:lle, hiukan tylsää se arki on lasten kanssa pyöriessä, kavereita tapaa lähinnä viikonloppuisin tai jos ne tulevat meille. Lapsellisia kavereita tulee nähtyä enemmän, se vaan tuntuu meillä olevan niin. Mutta oikein hyvin sen homman saa pyörimään kun suunnittelee :)