Lapsettomat tilat yleistyvät Koreassa - koska vaunukiellot myös Suomeen?
http://www.koreabang.com/2014/stories/moms-with-kids-banned-from-restaurants-cafes-in-korea.html
Koska vanhempien kasvatustaidot eivät tule yhtäkkiä paranemaan, Suomessakin yhä useampi ravintola ja kahvila tulee rajaamaan lapset asiakaskunnan ulkopuolelle. Muutaman hyökkäysvaunukiellon olen jo nähnytkin. Tuen mielelläni sellaisia paikkoja, jotka asettavat lapsettomien ja ilman lapsia liikkuvien asiakkaiden viihtyvyyden ykköseksi ainaisen lapsiperheiden palvonnan sijaan. Ainoastaan eristäminen tepsii rääkyviin ja juoksenteleviin kakaroihin.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:32"]
Maksaisin mielelläni ylimääräistä, jos ravintola voisi oikeasti taata, ettei kukaan rääkyvä pershedelmä pilaa illallistani. Sen verran moniin paikkoihin baareista fine dining -rafloihin olen nimittäin saanut todistaa vanhempien tuovan lapsiaan. Minulla täytyy olla jotenkin erityisen huono tuuri tämän asian kanssa.
Muistakaa muuten aina huomauttaa häiritsevästi käyttäytyvistä lapsista henkilökunnalle. Ravintola voi reagoida vain siihen, mistä se tietää.
[/quote]
Tällaiset kommentit saavat mut jopa toivomaan, että lapsi saisi kiukkukohtauksen ravintolassa tai ylipäätään julkisella paikalla. Ehkä joku kerta saakin, ja sinä joudut sitä kuuntelemaan, ken tietää. Ehkä kuopus on kovempi kiukkuamaan ja pääsemme häiritsemään sinua tai jotain kaltaistasi pershedelmää reippalla karjunnalla. Mä luulen, että tästä lähtien en enää tuskastukaan lapseni meluamisesta, kun tiedän, että joku kaltaisesi kärsii siitä suuresti. Ihanaa!
[/quote]
Ei jumalauta teitä äiti-ihmisiä.
[/quote] Ai nyt mä oonkin monta, viimeksi kun tarkistin, mua oli yksi.
[/quote]
Ei jumalauta tätä äiti-ihmistä.
[/quote]Hulluhan se on!
[/quote]
Voi, en suinkaan hullu, vaan ihminen, joka nauttii yliherkkien lastenvihaajien ärsyttämisestä. Näköjään olen siinä onnistunut aivan loistavasti ;)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:52"]
Eihän se paha luku muuten ole, mutta sitten täytyy suhtautua sallivammin maahanmuuttoon. Ne ihmisethän vähenevät vain länsimaissa. Kuinka paljon halutaan muuttajia esim. islamilaisista maista?
[/quote]
Emme tarvitse niitä ollenkaan. Väen väheneminen EI ole huono juttu vaan hyvä juttu.
[/quote]
Varsinkin eläkkeiden kannalta juu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:42"]Vähän ohis, mutta miksi täällä näin valitetaan alhaisesta syntyvyydestä? 1,2 lasta naista kohden olisi globaalisti katsoen paras mahdollinen lukema, jos ylipäätään aiotaan vielä olla täällä vuonna 2040. Eihän se tietysti hyvältä näytä. Ihan sama siinä vaiheessa, onko ketään kehittämässä hittituotteita Samsungille tai Nokialle. [/quote] Ei täällä kukaan siitä valittanutkaan, vaan siitä että ihmiset jättävät lapset tekemättä lapsivihamielisen ympäristön takia, jos syrjintä sallitaan. Alhainen syntyvyys voi olla kriisi yhteiskunnalle, maailman ylikansoitus sitten oma asiansa.
[/quote]
Alhainen syntyvyys ei ole mikään ongelma yhteiskunnalle. Jos saadaan köyhien syntyvyys vähenemään niin se vaan parantaa yhteiskunnan vointia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:30"]
Eihän se paha luku muuten ole, mutta sitten täytyy suhtautua sallivammin maahanmuuttoon. Ne ihmisethän vähenevät vain länsimaissa. Kuinka paljon halutaan muuttajia esim. islamilaisista maista?
[/quote]
Emme tarvitse niitä ollenkaan. Väen väheneminen EI ole huono juttu vaan hyvä juttu.
[/quote]
[/quote]
Jokainen maksaa itse eläkkeensä. Niin sen olisi aina pitänyt olla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo, mäkin maksan itse eläkkeeni (YEL), mutta ei sitä mun maksamaa rahaa panna mua varten säästöön, vaan sillä maksetaan tällä hetkellä kys. yhtiöstä eläkettä saavien eläkettä. Ehkä sun pitäis päivittää tietosi siitä, miten maailma toimii?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 07:30"]
Asun maassa jossa oli jokin aika sitten julistekampanja siitä kuinka tilan antaminen pienen lapsen/lastenvaunujen kanssa liikkeellä olevalle junassa kuuluu hyviin tapoihin. Tämä poiki tuhansittain valituksia, sillä äitien pitäisi kuulemma pysyä kakaroineen neljän seinän sisällä eikä änkeä julkisiin viemään muiden tilaa/istumapaikat, vaikka ovat toki yhtälailla maksavia asiakkaita. Samaan aikaan maa on ajautumassa kriisiin syntyvyyden romahtaessa dramaattisesti. Kuka tänne muka lapsia haluaisi tehdä? (No, minä tietty, mutta mutta...) Lapsivihamielinen ilmapiiri on vaikuttanut itseeni mm. siten että päätin rattaiden sijaan kantaa lastani selkä vääränä kantoliinassa/sylissä kunnes oppii itse kävelemään. Neuvolaan on kuitenkin pakko mennä säännöllisesti ja esim. ruokakauppaan, sitä en ala pyytelemään keneltäkään anteeksi. Harva edes hoksaa kantoliinassani hiljaa nukkuvaa tai äkisevää nyyttiä. Ja miksi siitä pitäisikään jotain draamaa repiä? Sopu sijaa antaa. Ja lapset kannattaa tietysti opettaa hyville tavoille.
[/quote]
Miksi suomalaiset laiskat vanhemmat eivät kanna lapsiaan vaan käyttävät jotain hemmetin hyökkäysvaunuja?
Aasiassa on aina pidetty kova kuri ja aikuiset ovat olleet lapsia tärkeämpiä mikä on ihan oikein. Koskaan siellä ei ole ollut ongelmia syntyvyyden kanssa.
[/quote]
Jaa-a, olen suomalainen mutta en osaa vastata tuohon, koska itse käytän kantoliina. Vaunuilla säästää kai sitä selkää. Toki on niitäkin jotka eivät vaan siedä lastaan ja haluavat vapaat kädet sitomalla lapsen remmeillä vaunuun + opettavat tämän istumaan siinä turhankin pitkään, kun kävely luonnistuu mutta kiukuttaa. "Se on vaan helpompi".
Tuota en kyllä allekirjoita että Aasian maat voisi vetää yhteen nippuun siitä että kulttuurissa aikuiset olisi lapsia tärkeämpiä ja ettei siellä ole syntyvyyden kanssa ongelmia. Japani esimerkkinä.
Jos sijoittaa sen rahan, joka kuluu kahden lapsen elättämiseen, voi jäädä eläkkeelle miljonäärinä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:58"]
Oliko tuo sun surkea yritelmäsi loukata mua tai saada mut ärsyyntymään? Nyt ei ihan mennyt nappiin, yritätkö uudestaan?
PS. En mene vauvaosioon, käyn täällä, Vauva-lehden aihe vapaa-palstalla, vaikka se sinua ärsyttäisikin.
[/quote]
Ei mulla, ja tuskin kenelläkään täällä, kiinnosta pahoitatko mielesi, lähinnä naurattaa, kun joku pikkumamma loukkaantuu hurjasti persehedelmä sanasta ihan rauhallisen palstailun lomassa :D
Voin kuvitella siellä pikkuisen pierunhajuisen pullean mamman ihan tuohtuneena palstailun lomassa - pershedelmä! minun rauhallisen palstailun lomassa! Röyh! Nyt nico-petterin vaipan kimppuun taas!
Etkä ärsytä minua olemalla täällä, koska olet joku random av-palstailija, eli et oikeasti merkitse minulle yhtään mitään muuta kuin viihdearvon kautta.
[/quote]
Oi, yksi kommentti vielä! En mä pahoittanut mieltäni, kirjoitin vain vastineen pershedelmän viljelijälle, joka ilmeisesti kuvitteli, että vain hänellä on oikeus kärjistää.
Sun viestissäni mä olen sekä pieni että pullea. Koita päättää kumpi!
Enemmän viihdearvoa tästä sain kyllä minä. Yksi kommenttini poiki aika monia tuohtuneita kommentteja, joissa yhdessä ilmoitettiin halua tappaa. Aika nappiin taisi mennä, myös sinulle, jolle olen vain "yksi palstailija muiden joukosta" enkä "merkitse yhtään mitään muuta kuin viihdearvon kautta" :D
Yritä toki vielä, en tosin usko, että onnistut.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:45"]
Jos sijoittaa sen rahan, joka kuluu kahden lapsen elättämiseen, voi jäädä eläkkeelle miljonäärinä.
[/quote]
Niin voi, tai sitten keppikerjäläisenä, kun pörssi romahtaa ;)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo, mäkin maksan itse eläkkeeni (YEL), mutta ei sitä mun maksamaa rahaa panna mua varten säästöön, vaan sillä maksetaan tällä hetkellä kys. yhtiöstä eläkettä saavien eläkettä. Ehkä sun pitäis päivittää tietosi siitä, miten maailma toimii?
[/quote]
Edellisen kirjoittajan pointti varmaan oli, ettei "maailman" tarvitse toimia juuri tällä nykyisellä tavalla ollakseen toimiva. Onhan se nyt hullunkurista, että yhteiskuntamme on järjestetty niin, että sen toimivuus perustuu väestönkasvulle, vaikka historian valossa katsottuna hyvinvointi on suurinta kun väestö on harvalukuisempaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Edellisen kirjoittajan pointti varmaan oli, ettei "maailman" tarvitse toimia juuri tällä nykyisellä tavalla ollakseen toimiva. Onhan se nyt hullunkurista, että yhteiskuntamme on järjestetty niin, että sen toimivuus perustuu väestönkasvulle, vaikka historian valossa katsottuna hyvinvointi on suurinta kun väestö on harvalukuisempaa.
[/quote]
Mitä ajanjaksoa tarkoitat ja mitä käytät hyvinvoinnin mittarina? En nyt ihan saa ajatuksestasi kiinni.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:46"]
[/quote]
[/quote]
Meinaat, että lapsiperheet ovat kaikki kerjäläisiä? Kuluttamalla tuon summan lapsiin saa ainakin heittää rahoilleen hyvästit.
Tosin mitäpä palstamamma sijoittamisesta ymmärtäisi.
Onko suvaitsevaiset, fiksut pääkaupunkiseudun ihmiset NOIN TYPERIÄ, että SYRJIVÄT LAPSIA, jotka ovat HEIDÄN tulevia päättäjiään, asioidensa hoitajia, tulevia VERONMAKSAJIA, ja yhteiskunnan ylläpitäjiä silloin, kun TE ITSE makaatte jossain YKSINÄISINÄ odottamassa kuolemaanne? Arveletteko, etteivät he muista tuota teidän lapsivihaanne enää silloin? Itse en voisi kuvitellakaan syrjiväni ketään, sillä minulle omat vanhempani opettivat heikompienkin, lasten, vanhusten, vammaisten, sairaiden ja köyhien kunnioitusta. Teillä pääkaupunkiseudun velat ei ole enää todellisuudentajua! Laura Räty osoittaa jo tuonsuuntaista muissa maailmoissa leijumista. Herätkää todellisuuteen! (No, viimeistään heräätte, jos iso veli naapuri päättää ottaa teidän ihanat vela-kahvilanne käyttöönsä ja tehdä teistä niihin alipalkattuja palvelijoitaan!)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:46"]
[/quote]
[/quote]
Meinaat, että lapsiperheet ovat kaikki kerjäläisiä? Kuluttamalla tuon summan lapsiin saa ainakin heittää rahoilleen hyvästit.
Tosin mitäpä palstamamma sijoittamisesta ymmärtäisi.
[/quote]
En meinannut, miten ihmeessä sä tuohon ajatukseen päädyit? Yritin vain huomauttaa, että ei nyt ihan hirveästi kannata luottaa tuohon sijoittamiseenkaan. Eiköhän se nyt historiallisestikin ole tosiasia, että taloudet voi romahtaa.
Mä en nyt ihan ymmärrä tuota "kuluttamalla summan lapsiinsa saa heittää rahoilleen hyvästit" -ajattelua, mutta ehkäpä avaat sitäkin.
Olipa paljon huutomerkkejä. Lapsi varmaan samasta puusta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:00"]Onko suvaitsevaiset, fiksut pääkaupunkiseudun ihmiset NOIN TYPERIÄ, että SYRJIVÄT LAPSIA, jotka ovat HEIDÄN tulevia päättäjiään, asioidensa hoitajia, tulevia VERONMAKSAJIA, ja yhteiskunnan ylläpitäjiä silloin, kun TE ITSE makaatte jossain YKSINÄISINÄ odottamassa kuolemaanne? Arveletteko, etteivät he muista tuota teidän lapsivihaanne enää silloin? Itse en voisi kuvitellakaan syrjiväni ketään, sillä minulle omat vanhempani opettivat heikompienkin, lasten, vanhusten, vammaisten, sairaiden ja köyhien kunnioitusta. Teillä pääkaupunkiseudun velat ei ole enää todellisuudentajua! Laura Räty osoittaa jo tuonsuuntaista muissa maailmoissa leijumista. Herätkää todellisuuteen! (No, viimeistään heräätte, jos iso veli naapuri päättää ottaa teidän ihanat vela-kahvilanne käyttöönsä ja tehdä teistä niihin alipalkattuja palvelijoitaan!)
[/quote]
Ei ole kyse pääkaupunkiseutulaisista vaan suomalaisista. Eli myös niistä maajusseista.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et sinä maksa omaa eläkettäsi eikä maksa kovin moni muukaan. Oman eläkkeen maksamista on se että maksat vaikka yksityistä eläsäästämistä. Kaikki raha mitä siellä on tulee suoraan sinulta. Jos ei ole säästänyt niin ei saa eläkettäkään
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:02"]
En meinannut, miten ihmeessä sä tuohon ajatukseen päädyit? Yritin vain huomauttaa, että ei nyt ihan hirveästi kannata luottaa tuohon sijoittamiseenkaan. Eiköhän se nyt historiallisestikin ole tosiasia, että taloudet voi romahtaa.
[/qyote]
Kiitos markkina-analyysistäsi. Selitä nyt kuitenkin, miten ihminen päätyy keppikerjäläiseksi, vaikka hän häviäisi kaikki sijoittamansa rahat? Hänellähän on pörssiromahduksen seurauksenakin ainoastaan saman verran rahaa kuin saman verran ansaitseva vanhempi, joka on kuluttanut rahat kahteen lapseen. Ei sieltä pörssistä tule kukaan kotiin pöytähopeita viemään tai pankkitilejä tyhjentämään.
Ehdottomasti paras asia, mitä ihminen voi oman rikastumisensa eteen tehdä, on jättää lapsenteko välistä ja sijoittaa sen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et sinä maksa omaa eläkettäsi eikä maksa kovin moni muukaan. Oman eläkkeen maksamista on se että maksat vaikka yksityistä eläsäästämistä. Kaikki raha mitä siellä on tulee suoraan sinulta. Jos ei ole säästänyt niin ei saa eläkettäkään
[/quote]
Inflaation huomioon ottaen tooosi kannattavaa.
[/quote]