Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksei raskauden aikana muka saisi syödä samoin kuin ennen?

Vierailija
27.08.2014 |

Tuntuu, että on kauhee kieltolista.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeriaa ilmenee Suomenna noin 50-70 tapausta vuodessa, noin neljäsosa kuolee. Raskaana oleva kuuluu riskiryhmään. Vauvaan voi vaikuttaa esim.niin että viikon iässä puhkeaa aivokalvontulehdus. Tietoa löytyy helposti asiallisilta sivuilta googlaamalla. Jokainen päättää itse, miten tähän tietoon suhtautuu. 

Mitä muuten mahtaisitte sanoa, jos tutkijat ja terveydenhoitajat eivät kertoisi ihmisille näitä tietoja? Voin vain kuvitella, mikä hirveä huuto siitä syntyisi tälläkin palstalla: "Tietoja pimitetään! Me ja lapsemme olemme vaarassa! Viranomaiset ovat kalatuottajien talutusnuorassa!"

Vierailija
22/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti. 9 kuukautta sun elämästäsi, uhraat lapsen eteen etkä syö muutamia herkkujasi. Mitä V...ua ?? Miten joku voi olla noin itsekäs että ei muka pystyisi siihen. Mitä se on sulta oikeesti pois. Mä en ikinä ole ymmärtänyt asiaa..

Sama juttu alkoholin kanssa. eikö sitä voi olla saat..a sitä 9 kuukautta ilman. Pisaraakaan. MIKSI pitää ottaa edes se lasillinen viiniä tai 1 siideri kun ei siitä ole haittaa.. (entäs jos onkin) Ei voi olla niin Vi..n vaikeeta. Ihminen tekee valinnan silloin kun hankkituu raskaaksi. Siihen valintaan kuuluu se että on ilman alkoholia tietyn ajan !! PISTE 

Anteeksi kiroiluni mutta sapettaa itsekkäät ihmiset ! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineiden aiheuttamat ongelmat ovat siis hävieävän pieni osa kaikkien raskauteen liittyvien mahdollisten komplikaatioiden joukossa. Mutta onhan se nykyihmiselle tärkeää, että tuntee hallitsevansa edes jotain uhkia - kuten juustoa - kun luonnollisia vihollisia ei ole lainkaan. 

Vierailija
24/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 07:38"]

ohan tässä asiassa semmonenkin puoli että ellet syö terveellisesti näkyy se lapsessa myöhemmin.

lapset aivot kun kehittyvät samalla kun äiti mättää ruokia kaksin käsin.

toisaalta mitäpä väliä näillä on tavallisessa arjessa.

[/quote]

Luuletko sinä, että tavalliset ihmiset eivät syö terveellisesti jos eivät ole raskaana? Enkä minä ymmärrä, mitä vaarallista on tuorejuustossa ja kalassa, kunhan ne ovat asiallisesti käsiteltyjä.

Tavallisessa arjessakin useimmat edes yrittävät syödä terveellisesti ja tämän otsikkokin oli "miksi ei saisi syödä samoin kuin ennen" - siis vaikka ennen raskauttakin olisi syönyt terveellisesti.

Mistä sitä listeriaa nyt on alkanut ilmaantua? Ei minun nuoruudessa ollut siitä mitään riesaa, vaikka kai se on ollut olemassa aikojen alusta. Silloin pelättiin tuberkuloosia, jota tutkittiin kansakouluilla kiertävillä röntgenlaitteilla, mutta siitä on päästy eroon mm. maidon pastöroinnilla. Salmonellakin alkaa olla harvinaisuus, ei sentään Suomessa sukupuuttoon kuollut.

[/quote]

Kyllähän tautikannat vaihtelevatkin aikojen kuluessa. En tiedä, tiedetäänkö syitä. Onko se oleellistakaan tässä yhteydessä?

Kaikki ei ole "niinkuin ennen". Ja monessa suhteessa nyt on turvallisempaa ja äiti- ja lapsikuolemat harvinaisempia. Kiitos mm. lisääntyneen lääketieteellisen tiedon.

Vierailija
25/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 06:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 04:49"]

Niiden ruokien on todettu olevan sikiölle haitaksi... Tai äidille vaaraksi ja sitä kautta sikiölle, koska sillä on äidin kanssa yhteinen verenkierto. Sikiö siellä pienenä herkkänä kehittyy koko ajan ja tarvitsee suojan sen verenkierronkin kautta. Suojaahan se lapsivesi fyysisesti, mutta ei fysiologisesti. Äiti tavallaan sillä mitä syö, ruokkii myös kehittyvä sikiötään, sitä pientä ihmisen alkua.

Jotkut ruuat ei kyllä maistumaan.

[/quote]

Ei, äidillä ja sikiöllä EI ole yhteistä verenkiertoa. Tämän todistaa se, että lapsella voi olla eri veriryhmä kuin äidillä.

Et sitten koskaan ole kuullut istukasta? MItä sinä teit peruskoulun biologian tunnilla?

Etkä tiedä, että sikiö suodattaa istukan kautta kaikkea, mitä äidin verenkierrossa on? Osa läpäisee sen, ja osa voi aiheuttaa infektion, mutta onneksi vähän. Kyllä minä sen ymmärrän, että tutkimusten avulla on selvitetty, mikä on voinut muinoin johtaa mystisiin vauvakuolemiin, mutta jotain rajaa rajoituksillakin saisi olla.

[/quote]

Olen kuullut istukasta. Oho.. Mutta sama veri se siellä kiertää! Äidissä ja sikiössä.

Ne rajoitukset on varmaan varotoimia. Jokainenhan itse päättää mitä syö tai juo tai polttaa. Sikiötä suojellakseen. Ihan turhaa rutinaa. Ja valitusta. Sinä olet se äiti, joka valitsee. 

Vierailija
26/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 08:31"]

Niiden ruokien on todettu olevan sikiölle haitaksi... Tai äidille vaaraksi ja sitä kautta sikiölle, koska sillä on äidin kanssa yhteinen verenkierto. Sikiö siellä pienenä herkkänä kehittyy koko ajan ja tarvitsee suojan sen verenkierronkin kautta. Suojaahan se lapsivesi fyysisesti, mutta ei fysiologisesti. Äiti tavallaan sillä mitä syö, ruokkii myös kehittyvä sikiötään, sitä pientä ihmisen alkua.

[/quote]

Ei, äidillä ja sikiöllä EI ole yhteistä verenkiertoa. Tämän todistaa se, että lapsella voi olla eri veriryhmä kuin äidillä.

Et sitten koskaan ole kuullut istukasta? MItä sinä teit peruskoulun biologian tunnilla?

Etkä tiedä, että sikiö suodattaa istukan kautta kaikkea, mitä äidin verenkierrossa on? Osa läpäisee sen, ja osa voi aiheuttaa infektion, mutta onneksi vähän. Kyllä minä sen ymmärrän, että tutkimusten avulla on selvitetty, mikä on voinut muinoin johtaa mystisiin vauvakuolemiin, mutta jotain rajaa rajoituksillakin saisi olla.

[/quote]

Olen kuullut istukasta. Oho.. Mutta sama veri se siellä kiertää! Äidissä ja sikiössä.

Ne rajoitukset on varmaan varotoimia. Jokainenhan itse päättää mitä syö tai juo tai polttaa. Sikiötä suojellakseen. Ihan turhaa rutinaa. Ja valitusta. Sinä olet se äiti, joka valitsee. 

[/quote]

Istukan tärkein tehtävä on kuljettaa happea ja ravintoaineita äidin elimistöstä lapselle sekä kuljettaa kuona-aineita vastakkaiseen suuntaan. Aineiden vaihto sikiön ja äidin verenkierron välillä tapahtuu nukkalisäkkeiden kautta diffundoitumalla. Sikiön ja äidin verenkierto eivät siis joudu kosketuksiin toistensa kanssa.

Miks tää on aina niin vaikea ymmärtää... Huoh.

Vierailija
27/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma valinta haluaako ottaa tietoisia riskejä olkoonkin ne pieniä tai isoja.

Itse lasken listerian keskisuureksi riskiksi kalatuotteiden kohdalla, koska listeria-bakteeria on näissä tuotteissa lähes aina ainakin pieninä pitoisuuksina ja toisinaan hyvin isoinakin.

Vierailija
28/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 08:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Äidillä ja sikiöllä EI OLE YHTEISTÄ VERENKIERTOA. Istukka suojaa sikiötä jonkin verran äidin verenkierrossa mahdollisesti olevilta haitallisilta aineilta, muttei täysin.

Vierailija
29/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niiiiin...nii...joo ...sitähän mä tarkoitin! Et jos äiti on humalassa, niin silloin on kehittyvä sikiökin sekaisin...Joten, vaikka sikiöllä ei ole yhteistä verenkiertoa äidin kanssa, älkää silti nauttiko sikiölle vaarallisia aineita milloinkaan, heti jos teillä on edes pieni aavistus raskauden mahdollisuudesta, eikä etenkään koko raskausaikana!

Vierailija
30/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh huoh.

Vierailija
31/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Minä söin ennen raskautta sushia kaksi kertaa viikossa. Kyllä, kykenen luopumaan siitä raskauden ajaksi, vaikka suurta herkkuani onkin. Söimme miehen kanssa verta tihkuvia pihvejä kerran,  pari viikossa punaviinin kanssa. Kyllä, mies paistaa nyt minun pihvin kypsiksi ja juon maitoa, pärjään näin tämän 9kk. Pesen hedelmät ja vihannekset huolellisemmin kuin ennen. En ole enää vastuussa vain itsestäni vaan toisen ihmisen elämästä ja hyvinvoinnista. Siitä seuraa vastuu.

En ole niin itsekäs, että oman suun nautinnon vuoksi riskeeraisin toisen ihmisen. Tutkimustuloksiin nuo suosituksen perustuu, teidän juttunne pelkkään mutuun ja kiukutteluun, tyyliin, isomummu söi raskaana mädän kalan ja lapsi oli terve, tutkijat on väärässä!

Eihän suurin osa autoistakaan joudu liikenneonnettomuuteen. Silti varmuuden vuoksi laitatte lapsenne turvaistuimeen. Eikö sekin ole hätävarjelun liioittelua sitten? Yhtä hyvin siitä voisi ajatella, että jos jotain käy, niin sitten käy, ei kaikkea voi kontrolloida.

Vierailija
32/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 08:28"]

Kyllähän tautikannat vaihtelevatkin aikojen kuluessa. En tiedä, tiedetäänkö syitä. Onko se oleellistakaan tässä yhteydessä?

Kaikki ei ole "niinkuin ennen". Ja monessa suhteessa nyt on turvallisempaa ja äiti- ja lapsikuolemat harvinaisempia. Kiitos mm. lisääntyneen lääketieteellisen tiedon.

[/quote]

Jos olisit opiskellut jonkun yliopiston tieteellisen tutkimuksen kurssin, ymmärtäisit monien tutkimusten tarkoituksellisuuden, mm. rahoittajien ehdoilla. Siksi ihan kaikkia tutkimustuloksia ei kannata nielaista nahkoineen karvoineen, kritiikittä.

Kuinka paljon äitiys- ja sikiökuolleisuus on vähentynyt 1990-luvulta? Jossakin on hätävarjelun liioittelun raja, ja  mielestäni raskausaikaisten rajoitteiden kohdalla se menee ainakin tavallisessa lihassa ja kalassa.

Tässä ei nyt ole "muutamien herkkujen välttämisestä" vaan siitä, että fanaattisimmat kieltojen noudattajat eivät voi juhlissa syödä juuri muuta  kuin leipää ilman päällysteitä.

Vierailija
33/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään raakojen tuotteiden säilytysajat vakuumipakkauksissa ja tuoreiden juustojen kohdalla ovat huomattavasti pidempiä kuin esim. 50 luvulla. Tällöin olemassaoleva listeria-bakteeri ehtii lisääntymään. Terveelle ihmiselle se saattaa liian suurena määränä aiheuttaa vatsataudin. Vanhuksen se saattaa tappaa. Sikiön se saattaa tappaa tai vammauttaa. Bakteeri ei ehdi lisääntymään jos syöt itse pyydetystä tuoreesta kalasta graavattua.

Jokainen voi itse päättää haluaako välttää potentiaalisesti sikiöön vaikuttavia aineita. Itse en antaisi itselleni anteeksi jos yhdrn kylmäsavukalan takia lapseni kuolisi...

Vierailija
34/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:10"]

[/quote]

Jos olisit opiskellut jonkun yliopiston tieteellisen tutkimuksen kurssin, ymmärtäisit monien tutkimusten tarkoituksellisuuden, mm. rahoittajien ehdoilla. Siksi ihan kaikkia tutkimustuloksia ei kannata nielaista nahkoineen karvoineen, kritiikittä.

Kuinka paljon äitiys- ja sikiökuolleisuus on vähentynyt 1990-luvulta? Jossakin on hätävarjelun liioittelun raja, ja  mielestäni raskausaikaisten rajoitteiden kohdalla se menee ainakin tavallisessa lihassa ja kalassa.

Tässä ei nyt ole "muutamien herkkujen välttämisestä" vaan siitä, että fanaattisimmat kieltojen noudattajat eivät voi juhlissa syödä juuri muuta  kuin leipää ilman päällysteitä.

[/quote]

Valoitapa ihmeessä, kuka rahoittaa lääketieteellistä tutkimusta yliopistoissa ja miksi heidän intressissään olisi valehdella, että listeria ja toksoplasmoosi vahingoittavat sikiöitä, jos näin ei ole...? :D 

Vierailija
35/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole kyse mutusta eikä ensinkään kiukuttelusta. Tässä on nyt kysymys siitä, että missä menee normaalin elämän ja siihen väistämättä kuuluvan kuoleman välttelyn raja.

Tiedättehän, kuinka vaarallista on liikenne? Kuinka suuri riski on loukkaantua ja vammautua tai peräti kuolla matkalla niihin juhliin, joissa on tarjolla tuorejuustokakkua, kalaa ja salaattia? Verratkaa liikenteen riskiä juhlaruokien riskiin - ja jääkää kotiin peiton alle. Älkää missään tapauksessa ottako selvää, kuinka moni kuolee kotiinsa!

Vierailija
36/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 00:39"]

Tuntuu, että on kauhee kieltolista.

[/quote]

hei tyhjäpää, asioista on ihan helppoa ottaa selvää itsekin. googlella saa nuo asiat selviksi muutamassa minuutissa.  

sikiölle voi olla haittaa eräistä ruoista ja se myös tarvitsee tiettyä vitamiineja ja aineita enemmän kuin normaaliruokavalio antaisi 

Vierailija
37/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk ilman sushia ja brietä, graavilohta ja haukimureketta. Millainen itsehillintäkyvytön porsas pitää olla ettei kestä noin lyhyttä aikaa? Tietysti jos perustaa kaiken mutu-tuntumaan eikä tieteeseen, niin eihän nuo listeriabakteerit ja sikiökuolemat tunnu missään. Siis ku aattele miten epätodennäköistä on se et MÄ oon just se yks sadasta joka sairastuu! Riskienhallinta, nevahööd. Mä teen niinku tykkään ja aina on tullu terveitä lapsia.

Vierailija
38/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:10"]

[/quote]

[/quote]

Eli ihan kirkkain silmin väität, että se, että graavikalassa voi olla listeriaa ja se on sikiölle haitallista, ei ole oikeasti totta vaan vääristelty tutkimustulos ja juoni graavikalan valmistajia kohtaan? Maksettu juttu? Älä viitsi. Kuka hyötyisi siitä,  että raskaana oleva nainen ei syö muutamaan kuukauteen merilevää tai paistaa pihvinsä kypsäksi,  kerro?

Totuus on se, että Tanskassa kuoli tänä kesänä 12 ihmistä listeriaan syötyään vakuumipakattua lihaa. Onko sekin vaan propagandaa?

Vierailija
39/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:17"]

Valoitapa ihmeessä, kuka rahoittaa lääketieteellistä tutkimusta yliopistoissa ja miksi heidän intressissään olisi valehdella, että listeria ja toksoplasmoosi vahingoittavat sikiöitä, jos näin ei ole...? :D 

[/quote]

Sinä voit ottaa ihan itse selvää tutkimusten rahoittajista, se on julkista tietoa. Kai sinä tiedät, että tutkimuksia tehdään muuallakin kuin yliopistoissa.

En minä väitä kenenkään valehtelevan, jos tutkimukset todistavat että nykyään on enemmän listeriaa ja toksoplasmoosia ruuissa kuin ennen. Haluaisin todella tietää, miten näin on päässyt käymään!T osin vakuumipakkaukset ovat aika uusi keksintö, mutta niin on jääkaappikin.

Varmaan ne ovat aivan yhtä vaarallisia sikiöille olleet jo viime vuosisadalla, jolloin vain kissankakkaa piti välttää toksoplasmoosin vuoksi, ei ruokia. Silti sikiökuolleisuus ei ollut niiden vuoksi merkittävästi suurempi kuin nyt, vaikka lapsia syntyikin enemmän.

Vierailija
40/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:20"]

9kk ilman sushia ja brietä, graavilohta ja haukimureketta. Millainen itsehillintäkyvytön porsas pitää olla ettei kestä noin lyhyttä aikaa? Tietysti jos perustaa kaiken mutu-tuntumaan eikä tieteeseen, niin eihän nuo listeriabakteerit ja sikiökuolemat tunnu missään. Siis ku aattele miten epätodennäköistä on se et MÄ oon just se yks sadasta joka sairastuu! Riskienhallinta, nevahööd. Mä teen niinku tykkään ja aina on tullu terveitä lapsia.

[/quote]

Vaihtaapa brien pastöroidusta maidosta valmistettuun vastaavaan tuotteeseen, graavaa lohensa itse tuoreesta lohesta, hankkii hauen tuoreena sellaisesta vedestä, jossa ei ole myrkkyjä ja valmistaa sushistakin oman version mahdollisimman tuoreena, ei niistä tarvitse luopua jos ovat niin tärkeitä.

Muistetaan se tosiasia, että ei terve nainen ole mikään hautomo, jonka on elettävä vain, ainoastaan ja pelkästään sitä kehittyvää sikiötä varten ja sen ehdoilla. Useimmilla naisilla on ihan omaa elämää jopa raskaana olleessaan, ja siihen liittyy myös syömistä muualla kuin kotona omin käsin valmistettuja ruokia.