Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksei raskauden aikana muka saisi syödä samoin kuin ennen?

Vierailija
27.08.2014 |

Tuntuu, että on kauhee kieltolista.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mun mielestä noiden kieltojen noudattaminen ei ole yhtään fanaattista? Olen selvittänyt mistä mikäkin kielto johtuu. Jos pidän sikiön kuolemaa tai vammautumista liian suurena riskinä, jätän vakuumipakatut syömättä. Jos pidän verenpaineen nousua pienempänä riskinä, saatan välillä syödä lakua (90/50 paineilla). Mä en vaan pysty ymmärtämään miksi joku suuttuu täällä siitä, että joku noudattaa suosituksia? Ei se ole muilta pois. Eikä se ole kovin vaikeaakaan.

Vierailija
42/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää miksi joku ruoka on kielletty, ja iso osahan listan ruoista on sallittu tietyissä rajoissa. Esim salmiakkia saa syödä vähän, mutta graavilohta ei yhtään, sillä listeria tappaa vähästäkin määrästä. Suomessa juuri neuvolajärjestelmän ja ruokarajoitusten takia näitä ei nykyään paljon ole. Mutta juuri viime viikolla Saksassa Listeriaan kuoli ihan aikuisia ihmisiä.

Vankilaan siitä ei joudu, jos haluaa kokeilla käykö lapselle jotain, kun sikiöllähän ei ole oikeuksia Suomessa. Alkoakin saat ottaa ilman, että lapsia vielä menetät sossulle.

Ennen muinoin esim maksalaatikkoa oikein suositeltiin odottajille sen rautapitoisuuden vuoksi. Nykyään onneksi tiedetään, ettei se ole hyväksi korkean A-vitamiinipitoisuuden vuoksi, joka siis aiheuttaa epämuodostumia sikiölle. Ja kyllä niitä epämuodostumia myös tuli, vaikka joku täällä sanoisi, ettei juuri hänen lapselleen tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä olen kyllä kerran pari syönyt tuoretta, juuri pakkauksesta avattua Aurajuustoa vaikka se kiellettyjen listalla onkin. Neuvolassa sanottiin että suomalaisten isojen meijerien juustot ovat hyvin turvallisia, vaikka toki tiedostan että pieni riski niihinkin aina sisältyy. Samoin olen pari kertaa syönyt naapurilta alunperin ostettua, itse graavattua lohta ja syönyt Violan tuorejuustoja. Maksamakkaraa olen siivuttanut ohuesti pari kertaa leivän päälle.

Muuten raakaa lihaa tai kalaa, pellavansiemeniä, korvasieniä yms. en syö. Paitsi niin joo, joskus jossain sämpylän päällä on varmaan ollut vahingossa muutama pellavansiemen, mutta tästä ihan neuvolassa sanottiin että ei haittaa.

Mielestäni jokaisen tulisi tehdä syömisten suhteen miten itsestä tuntuu parhaalta. Oli se sitten kieltoja täysin noudattaen tai vapaammin, mutta mielestäni jokaisella äidillä on oikeus päättää omasta raskaudestaan. Tietenkään alkoholia tai tupakkaa en hyväksy tai muutenkaan välipitämätöntä suhtautumista syntymätöntä vauvaa kohtaan, mutta en myöskään hysteriaa ja yltipäistä stressaamista.

Kiellot ovat olemassa siksi, että ko. tuotteisiin sisältyy aina riskejä, se miten isoja ne kunkin kohdalla ovat, saa jokainen itse punnita.

Vierailija
44/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes lukenut koko ketjua, kun oli pakko tehdä pari huomiota. 1) Kaikki listassa olevat aineet eivät ole tutkitusti haitallisia sikiölle, vaan ne saattavat olla haitallisia. Riski ja ehdoton haitta ovat eri asioita. Kyllä, listeriariski on olemassa yhtälailla heillä, jotka eivät ole raskaana. Listeria ei ole vaarallinen terveelle aikuiselle, mutta se läpäisee istukan ja on vaaraksi sikiölle. Itse saa tehdä valinnan ottaako riskin, kukaan ei kiellä syömästä tuorejuustoa tai vakuumipakattua kalaa.
2) Se ei ole kieltolista, kyse on suosituksista. Minusta lista on hyvä, koska sen avulla saa selville, missä kaikessa voi olla riskejä. Sitten voi tehdä sen pohjalta omat päätöksensä minkä riskin aikoo ottaa.
3) Koska kyse on riskeistä, niin kaikkihan eivät sairastu, eikä sikiö aina vahingoitu, vaikka sairastuisikin, eli tuskin koko ihmiskunta olisi sukupuuttoon kuollut ennen kun näitä suositujsia oli. Otetaan myös huomioon että lapsikuolleisuus on ennen ollut sivan toista luokkaa, raskaus oli ennen suurempi riski ja lapsia on kuollut ennen mahaan enemmän. Ennen ei tiedetty välttämättä syistä samalla tavalla. Muistutan edelleen, että ovat vain suosituksia, jotka on muodostettu sen perusteella mitä NYKYÄÄN tiedetään. Minusta on hyvä olla tällainen ylivarovainen lista informaation kannalta, älkää pitäkö hyvät ihmiset näitä käskyinä!

Vierailija
45/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se mitä naapurin Irmeli suuhunsa laittaa raskaana ollessaan ei ole muiden ongelma. Joten ihan omat päätöksensä tässä maailmassa kukakin tekee.

Vierailija
46/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pari kaveria söi "maalaisjärkeä käyttäen". Kyllä ne molemmat rehellisesti sanottuna on sieltä penaalin tylsempien kynien valikoimasta... no kaikki tekee niinkuin tykkää.. mä yritän käyttää jotain järkeä.

Tossa listassa kannattaa huomioida myös se että osalle tuotteista on annettu maksimimäärät, ei totaalikieltoa. Esim maksa, kahvi, laku, salmiakki ja myös inkivääri ja merilevä on samaa luokkaa. Eli niitä voi ihan suositustenkin mukaan syödä vähän.

Mun neuvolantäti listasi myös tuon virallisen paperin lisäksi kymmenkunta muuta vältettävää ruoka-ainetta...

Vierailija
47/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

.

Muistetaan se tosiasia, että ei terve nainen ole mikään hautomo, jonka on elettävä vain, ainoastaan ja pelkästään sitä kehittyvää sikiötä varten ja sen ehdoilla. Useimmilla naisilla on ihan omaa elämää jopa raskaana olleessaan, ja siihen liittyy myös syömistä muualla kuin kotona omin käsin valmistettuja ruokia.

[/quote]

Ei ehkä ole hautomo juu mutta edelleen kyse on vain 9 kuukaudesta. Mä en antas ikinä itselleni anteeksi jos mun itsekkyyden takia lapseni henki joutuisi vaaraan tai se vaikka kuolisi. 

Vierailija
48/48 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpäs se olikin... omat verenkierrot ja istukka suodattaa vaan osan aineista... jokatapauksessa, jos äiti on humalas, niin sit on kehittyvä sikiökin ihan sekaisin. Ja sen siellä pitäisi kasvatella käsiä ja aivoja ja sydäntä ja maksaa ja nenää, silmiä, korvia ja muuta sen semmosta tärkeetä juttuu. Et kandee miettii mitä suuhunsa pisttää. sen yhdeksän kuukautta. sit voi tas mussutella mitä vaan, paitsi, jos imettää. sen verran voi tehdä palvelusta jälkeläiselleen... omalla kehollaan. Lapsi on lahja.