Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dawkins: Vammaiset lapset abortoitava

Vierailija
26.08.2014 |

Tunnetun ateistin ja eugeniikan kannattajan Richard Dawkinsin mukaan vanhemmilla, jotka saavat tietää odottavansa Down-syndroomaista lasta, on eettinen velvollisuus "abortoida se ja yrittää uudelleen." Dawkins mukaan vammaisten lasten hankkiminen on moraalitonta. Hän käyttää vammaisista "se" nimitystä, eikä miellä vammaisia ihmisiksi.

Dawkins kommentoi lisäksi, että abortointi voidaan samaistaa lihan syöntiin.

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/11047072/Richard-Dawkins-immoral-to-allow-Downs-syndrome-babies-to-be-born.html

Kommentit (141)

Vierailija
1/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä äly, vaan se että voi olla varma siitä että lapsi tulee selviämään normaaleilla tukiresursseilla ja elämään niin, että siitä on hyötyä hänelle itselleen ja ympäristölleen. Lyhytkasvuisuus on mahdollisesti periytyvä geeni, joka ei ole millään tapaa hyväksi tai tarpeellinen ihmiskunnalle.

Vierailija
2/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 01:34"]

Olisitteko valmiita synnyttämään ja kasvattamaan esim. kääpiökasvuisen lapsen tai muuten kehitysvammaisen lapsen, joka sielunvoimiltaan vastaan "normaalia" ihmistä?

[/quote]

En olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin joskus dokumentin, jossa vammaiset ihmiset sanoivat itse, etteivät olisi halunneet syntyä, jos olisivat saaneet päättää. Vammaisen elämä on kurjaa.

Vierailija
4/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä taida näille itsekkäille "holier-than-thou" -hihhuleille olla väliä minkälainen elämä lapsella tulisi olemaan, kunhan vain itse pääsevät saarnaamaan ja pätemään ja sympatiakorttikin luvassa.. =''(

Vierailija
5/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan Dawkinsia tosi paljon. Uskaltaa sanoa totuuden ääneen, vaikka saakin aina paskaryöpyn niskaansa. Toisaalta mahtaa hänen kengissään olla turhattavaa yrittää selittää asioita tavallisille hölmöläisille, kun heppu on itse huippuälykäs. Aina ymmärretään väärin tai ei haluta ymmärtää ollenkaan ja lehdistö mustamaalaa minkä kerkiää. Hatunnosto hänelle kun jaksaa porhaltaa.

Vierailija
6/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina välillä näkee kaupungilla noita tapauksia, jotka on köytetty rullatuoliin kiinni ja katseesta näkee ettei tyypillä ole mukavaa päivää elämässään ollut. Silloin ihmettelee, että kuinka paljon vanhemmat ovat voineetkaan lastaan vihata, kun ovat tuollaisen antaneet syntyä? Ovatko noiden vanhemmat ikinä tulleet ajatelleeksi millaista noiden tapauksien elämä on siinä vaiheessa, kun vanhempien voimat eivät enää riitä huolehtimiseen? Ne joutuvat jonnekin laitoksen perukoille, jossa hoitaja vaihtaa vaipan kerran päivässä ja mahdollisesti kylvettää jos ehtii. Puhumattakaan siitä henkisestä traumasta joka seuraa siitä, kun tuollainen menettää sen siihen asti olleen jatkuvan ihmiskontaktin. Mutta joo, abortti on epäinhimillistä jne. eiks je?

Vierailija
7/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 08:41"]

Tällaisista puheista on enää lyhyt matka siihen että on yhtä lailla "moraalista" lopettaa vanhukset, elämänsä aikana vammautuneet ja muut sellaiset jotka enemmistö parhaaksi näkee. Mihin vedetään raja ja kuka sen vetää? Vaikka itse kantaisin vammaista lasta (olen raskaana ja kieltäydyin kaikista seuloista) ei lapseni elämä tai kuolema ole minun päätettävissäni. Mutta ehkä sinä sitten pystyisit laittamaan vammaisen ihmisen kalloon kuulan.

[/quote]

Ei niille mitään kuulaa kalloon tarvitse pistää, kun kerran lääketieteellä on varsin hyvät ja inhimilliset keinot noiden estämiseksi. Minusta on aivan käsittämättömän vastuutonta synnyttää jälkeläisiä jotka eivät kykene huolehtimaan jokapäiväisestä elämästään. Jos et satu olemaan riittävän varakas siihen, että joku muu huolehtii siitä niin sitten se varastoidaan jonnekin kuolemaan. Voi kuulostaa ikävältä, mutta niin se vain on. Ihan täällä Suomessakin. Julkiset hoitolaitokset ovat täällä Helvetin esikartanoita ja minä ennemmin kuolen kuin joudun sellaiseen.

Vierailija
8/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisista puheista on enää lyhyt matka siihen että on yhtä lailla "moraalista" lopettaa vanhukset, elämänsä aikana vammautuneet ja muut sellaiset jotka enemmistö parhaaksi näkee. Mihin vedetään raja ja kuka sen vetää? Vaikka itse kantaisin vammaista lasta (olen raskaana ja kieltäydyin kaikista seuloista) ei lapseni elämä tai kuolema ole minun päätettävissäni. Mutta ehkä sinä sitten pystyisit laittamaan vammaisen ihmisen kalloon kuulan.

Vierailija
9/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, kuinka perhe hylkää vaikeavammaisen lapsensa tai nuoren laitokseen vieraiden hoidettavaksi. Uskovaisia perheitä, ihan nimekkäitä paikallisvaikuttajia jne. Vammaiset kelpaavat puheenaiheeksi, kun on jotakin voitettavaa. Se on jotain niin surullista, että siihen ei totu kokonaan kaikkien näiden vuosien jälkeenkään...

Vierailija
10/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 20:42"]

Olen nähnyt, kuinka perhe hylkää vaikeavammaisen lapsensa tai nuoren laitokseen vieraiden hoidettavaksi. Uskovaisia perheitä, ihan nimekkäitä paikallisvaikuttajia jne. Vammaiset kelpaavat puheenaiheeksi, kun on jotakin voitettavaa. Se on jotain niin surullista, että siihen ei totu kokonaan kaikkien näiden vuosien jälkeenkään...

[/quote]

Sehän tässä kaikkein surullisinta onkin, että näitä Päivi Räsäsiä ja Timo Soineja kiinnostaa ne lapset vain siihen saakka, kun ne syntyvät. Ai vaikeasti vammainen eikä vanhemmat kykene huolehtimaan siitä? Laitokseen vaan mätänemään, ei tehty aborttia joten Jumalan tahto on täyttynyt.

Vierailija
11/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan kauhuissani teidän kannastanne :o  Ja kaikki vielä niin yksimielisiä.

Vierailija
12/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 06:19"]

Aina välillä näkee kaupungilla noita tapauksia, jotka on köytetty rullatuoliin kiinni ja katseesta näkee ettei tyypillä ole mukavaa päivää elämässään ollut. Silloin ihmettelee, että kuinka paljon vanhemmat ovat voineetkaan lastaan vihata, kun ovat tuollaisen antaneet syntyä? Ovatko noiden vanhemmat ikinä tulleet ajatelleeksi millaista noiden tapauksien elämä on siinä vaiheessa, kun vanhempien voimat eivät enää riitä huolehtimiseen? Ne joutuvat jonnekin laitoksen perukoille, jossa hoitaja vaihtaa vaipan kerran päivässä ja mahdollisesti kylvettää jos ehtii. Puhumattakaan siitä henkisestä traumasta joka seuraa siitä, kun tuollainen menettää sen siihen asti olleen jatkuvan ihmiskontaktin. Mutta joo, abortti on epäinhimillistä jne. eiks je?

[/quote]

Että oikeen kaupungilla välillä näkee. No sittenhän sinä tiedätkin kaiken siitä miltä heistä tuntuu.

Vierailija
13/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan arvot on sairaita. Paheet ovat muuttuneet hyveiksi ja hyveet paheiksi. Syrjintä ja rasismi on ilmeisesti nykyihmisten "hyveitä".

Vierailija
14/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä herra Dawkinsin kanssa. Hän selkeästi ymmärtää ja todella välittää kanssaihmisistään, sääli vain että kaikki eivät tätäkään tajua.

Huom: Vanheneminen on luonnollista ja kaikki me väistämättä vanhenemme, mutta moniko meistä terveistä olisi halunnut syntyä ja elää vammaisina? Helppo tosin huutaa minäminäminä, jollei osaa arvosta terveyttään ja jollei sitä ole ikinä omakohtaisesti koeteltu tai ei omaa tarpeeksi empatiaa. 

Vierailija
15/141 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa ei synny 2030 enää DOWn lapsia

Vierailija
16/141 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 07:13"]

Ketään ei pitäisi pakottaa syntymään tänne. Synnyttäminen on julminta, mitä voi toiselle ihmiselle tehdä.

[/quote]

Provoiluhan tääkin paska on, mutta ehdotatko siis, että jokaiselta siinä kohdunsuulla kysyttäisiin, että TAHDOTKO SYNTYÄ vai et, ja jos EIi työnnetään takaisin, niinkö? Entäs sit, kun kasvaa jo abyksi ja äiskänkin hoitovapaa alkaa kolmen vuoden päästä olla käytetty xD 

Vakavasti puhuen, monikaan meistä ei varmaan olisi päättänyt syntyä/synnyttää, jos olisi tiennyt mitä elämä tuo tullessaan.  Siksi olisikin parasta, että kukin saa pohtia omia ratkaisujaan rauhassa ilman yhtäkään dawkinsia -- tai räsästä.

Vierailija
17/141 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä mistä tulee urbaanilegenda, että johonkin on piilotettu todella vaikeavammaisia downeja. Luulisi, että olisin niitä työssäni nähnyt. On totta, että keskenmenon tai vauvaiän kuolemanriski on downeilla korkea. Niin ikään sydänsairauksien ja leukemian riski on kohonnut, mutta esim. heidän leukemiansa on yleensä tyypiltään helposti hoidettavaa. Downien elinajanodotekin on koko ajan noussut, eli kyllä se tarkoittaa että ylivoimaisesti suurin osa down-lapsista on ihan semmoisia iloisia ja fiksuja, joita olemme tottuneet katukuvassa näkemään. Toki, jos down-lapsella todetaan lisäksi joku muu diagnoosi, esim. autismi niin homma muuttuu haasteellisemmaksi (ihan niin kuin muidenkin lasten kohdilla).

Vierailija
18/141 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Mites sitten perinnölliset sairaudet, onko oikein ottaa tietoinen riski? Ja onhan tuo alskin jonkin verran periytyvää. Eikö ole kamalampaa, että ensin annetaan terve elämä ja yhtäkkiä nopeastikin vammautuu ja joutuu muiden täydellisen avun varaan vielä koko ajan ymmärtäen tilanteensa? 

Niin ja itse ymmärrän vammaisten abortoinnin, mutta minusta vammaisilla on myös täysi oikeus syntyä ja meidän muiden täytyy hyväksyä erilaisuutta ja auttaa heikompiaamme.

Vierailija
19/141 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nyt tasa-arvon puolustajat ei yhtäkkiä hyväksykään erilaisuutta. Hyväksyttävän te homot ja lesbotkin. Hyväksykää siis muutkin valtaväestöstä poikkeavat! Toi tommonen asenne että vammainen ei oo oikeutettu syntymään koska ja blaa blaa, on silkkaa julmuutta ja tekopyhyyttä sekä itsekkyyttä.
Häpeällistä.

Vierailija
20/141 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Sivistysvaltion ja kehittyneen kulttuurin tunnistaa siitä, miten me suhtaudumme kaikista heikoimpiin. Ja tässä ollaan nyt päättämässä vammaisten puolesta, etteivät he halua/ansaitse elää. Kuinka moni niistä, jotka kertovat täällä, etteivät vammaiset edes halua elää, koska elämä on yhtä kärsimystä, ovat olleet oikeasti tekemisissä vammaisten kanssa?

Olen itse työskennellyt kehistysvammaisten parissa, enkä ole nähnyt yhtäkään ihmistä, jolla ei olisi elämässään mitään iloa, hyvää tai yhtä paljon tarkoitusta kuin esim. minulla. Myönnän, että yhden kohdalla en nähnyt koskaan minkäänlaista tunnereaktiota, mutta millä oikeudella minä voisin tehdä sen johtopäätöksen, että se tarkoitti sitä, että hän kärsii? 

On on tosiaan myös aika pelottavaa lähteä sille tielle, että perustellaan vammaisten oikeutta elää tuottavuuden kautta. Vanhukset, pitkäaikaistyöttömät, pitkäaikaissairaat? En haluaisi elää yhteiskunnassa, jossa on koko ajan pelko persiissä siitä, että tuottavuuden laskiessa joku käy eliminoimassa mut. On paljon muutakin pääomaa kuin raha ja paljon muutakin annettavaa kui taloushyöty. Selvästi vammaiset ovat edelleen liian erillään, kun tämä ei ole isolle ihmisporukalle näkynyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän