Kaverin tuparit, pitäiskö kertoa raskaudesta ja ruokarajoitteista?
Ystäväni kutsui tupareihin kuukauden päästä. En ole vielä kavereille kertonut raskaudesta. Tuparien aikaan olen viikolla 20. Pitäiskö nyt etukäteen kertoa, etten syö grafiikalla, kylmiä katkarapuja, pastöroimatonta juustoa tai tuorejuustohyydykekakkuja?
Olin nimittäin tuossa sukulaisen tupareilla raskausviikolla 7, jolloin en halunnut koko suvulle vielä kertoa raskaudesta. Sielläpäin oli sitten tarjolla graavi- ja savukalaa, roseksi jätettyä kylmää paistia, pakastetuista katkaravuista tehtyä salaattia, mozzarellasalaattia ja tuorejuustokakku. Vaivihkaa söin sitten vaan leipää ja keitettyjä perunoita... Siellä onnistui huomaamatta, koska porukkaa oli kymmeniä. Ystäväni luona max 8 ihmistä, emäntä ehkä loukkaantuu, jos en mitään syö...
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:59"]
Uskomatonta, täällä mammat kuorossa haukkuu ihan virallisia neuvolan suosituksia. Ei ne suositukset ilmasta tule ja todellakin haluamme niitä noudattaa sikiön parhaaksi! Ette tekään silloin "vuonna 92" eläneet vuoden 72 neuvojen mukaan.
[/quote]
Emme, vaan noin vuoden 52 neuvojen mukaan, kun lapseni isä on syntynyt vuonna 1953 ja anoppi oli aika aktiivinen vielä 90-luvulla. Neuvolan kätilökin oli siltä ajalta enkä muista, että olisi mitään kieltolistaa ollut. Vuonna 1992 syntynyt lapseni on näistä kaikista tähän saakka tervein.
Onko tolkuton kieltolista tai edes suositukset todella "lapsen parhaaksi", saati sitten äidin jos sen rajoittaa normaalia elämää? Tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, että joku ei voinut sukujuhlissa syödä oikeastaan mitään, kun noudatti orjallisesti neuvolan suosituksia.
En minä sitä listaa hauku, mutta kyllä elintarvikehygieniassa on jotain todella vakavia puutteita, jos normaalit ruoka-aineet ovat tässä parissa vuosikymmenessä noin vaarallisiksi muuttuneet. Sitä teollisuuden ruokahygieniaa minä tässä moitin, en neuvolan listoja!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:02"]
PS. Lapseni söi taaperona kissankakkaa. Kuolema tulee?
[/quote]
Tuskin. Vaarallisempaa sille sun mukulallesi olisi sen sijaan ollut se, että sinä olisit syönyt raskausaikana toksoplasman saastuttamaa kissankakkaa. Olis jäänyt pilttisi syntymättä.
[/quote]
Ei tule vaan päin vastoin. Kun olet lapsena jo saanut vastustuskyvyn, siitä ei ole vanhempana vaaraa.
Onpa taas kerran mennyt mammoilta kaksi asiaa suloisesti sekaisin :-D Kyse ei liene siitä, että ap:n on PAKKO syödä jokaikistä ruokaa, jotka tuolla kieltolistalla ovat (ja tietenkin ovat myös tulevien juhlien ruokalistalla, joka ainut niistä!), vaan tuon listan emännälle ilmoittamisesta! Se jos mikä on numeron tekemistä omasta raskaudesta, mistä sitä tietää tarjoaako emäntä noita ruokia muutenkaan! Miettikää nyt: "Minä vain ilmoitan etukäteen, että olen raskaana enkä voi syödä x:ää, x:ää, x:ää...."
Olisihan se kiva keskustella, jos mammat edes joskus keskittyisivät kirjoittamaan asiasta eikä sen vierestä!!! :-DDDDDDDDDD
Mitä jos vaan veisit omat eväät jos oot tehnyt raskaudestasi allergian ruokia kohtaan.
Mä olen syönyt noita kaikkia raskauksissani.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:31"]Ystäväni kutsui tupareihin kuukauden päästä. En ole vielä kavereille kertonut raskaudesta. Tuparien aikaan olen viikolla 20. Pitäiskö nyt etukäteen kertoa, etten syö grafiikalla, kylmiä katkarapuja, pastöroimatonta juustoa tai tuorejuustohyydykekakkuja?
Olin nimittäin tuossa sukulaisen tupareilla raskausviikolla 7, jolloin en halunnut koko suvulle vielä kertoa raskaudesta. Sielläpäin oli sitten tarjolla graavi- ja savukalaa, roseksi jätettyä kylmää paistia, pakastetuista katkaravuista tehtyä salaattia, mozzarellasalaattia ja tuorejuustokakku. Vaivihkaa söin sitten vaan leipää ja keitettyjä perunoita... Siellä onnistui huomaamatta, koska porukkaa oli kymmeniä. Ystäväni luona max 8 ihmistä, emäntä ehkä loukkaantuu, jos en mitään syö...
[/quote]Hahahah !!! Aivan kuin jonkun pitäisi miettiä mitä raskaana oleva syö toisin kuin allergikot!! Salli mun nauraa :D:D:D:D:D
Kiellettyjen listan ilmoittaminen emännälle olisi huonoa käytöstä jos joku. Ei tavallinen ihminen ymmärrä sellaisia, ei varsinkaan ne jotka ovat saaneet terveitä lapsia ennen kieltojen aikaa.
Sen sijaan voisi olla hyvä paljastaa salaisuus, sillä eihän raskaus muutenkaan salaisuutena pitkään pysy. Ehkä sitten saisi enemmän ymmärrystä sille, että ei syö sitä eikä tätä.
Mitähän mieltä ovat vanhat kätilöt ja terkkarit noista kieltolistoista?
En kyllä ymmärrä tätä ruokajuttua. Ihan huoletta voit syödä pieniä määriä jopa sitä kalaa. Kunhan et kännäämään ala tai polta, niin kaikki hyvin. Kohtuus kaikessa on hyvä sääntö tässäkin kohdassa. Mitä sä ap edes noilla rajoituksilla syöt?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:21"]
No niin. Aika paljon vihamielisiä ihmisiä täällä, huh. Onneksi asiallisiakin vastauksia. En odota, että kaikki ruoat on mulle räätälöityjä, en toki. Taidan jutella tälle ystävälle raskaudesta etukäteen nyt kuitenkin, että tilaisi vaikka ihan perinteisen kermakakun edes. Voin ottaa jonkun oman purtavan mukaan. Ajattelin kyllä muillekin kertoa siellä sitten raskaudesta, näkynee jo silloin.
[/quote]
Just, että "en minä numeroa tee enkä mitään vaadi, mutta jos edes kermakakun tilaisit". Mikään muu kakku ei sitten käy? Tätä juuri minä tarkoitan numeron tekemisellä; jos nyt haluaa pakosti asiasta mainita etukäteen, niin ei riitä, että sanoo olevansa raskaana, ja "sensellaiset ruuat" ei käy, että jos koko pöytä nyt ei noista koostuisi (tosi todennäköistä muutenkin, johan yksissä juhlissa noin kävi :-D). Sen sijaan kermakakkua ollaan heti tilaamassa, ja varmasti keksit jotain muutakin vielä....!
Miksi et vaan voi olla syömättä sellaista mitä et halua? Kehotin jo aiemmin syömään kotona vatsan täyteen tai ottamaan omat eväät, sitten olisit vain syövinäsi. Se numero on vaan pakko tehdä...?
Musta on hyvä kertoa muuten vaan. Huomioi sitten jos huomioi. Kyllä mä ainakin mielelläni katson että kaikille on jotain syötävää. Loukkaantuisin jos noin vähän ystäviä on tulossa kylään, hommaisin kunnon ruuat ja joku ei voisi syödä. "Oisit nyt kertonut". Eri asia jos joku 100 hlö tulossa. Itsekin olen nyt raskaana ja noudatan noita rajoituksia.
Ongelma noissa on tyhjiöpakkaus raakana. Sekä lihassa, graavikalassa että jotkut välttelee myös pastoröituja tuorejuustoja. Listeria bakteeri pääsee raa'an tuotteen tyhjiöpakkauksessa lisääntymään. Sitähän esiintyy käsittääkseni normaalistikin ja se on vaarallista kun sitä on paljon.
Myös minä olen syönyt itse pyydetystä graavattua, ei siinä ole listeriariskiä. Mutta noudatan noiden potentiaalisesti vaarallisten tuotteiden listaa, koska en halua joutua siihen tilanteeseen että joutuisin miettimään tappoiko kuumentamaton parmesan lapseni. Suurina määrinä haitallisia tuotteita saatan joskus maistella.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:27"]En kyllä ymmärrä tätä ruokajuttua. Ihan huoletta voit syödä pieniä määriä jopa sitä kalaa. Kunhan et kännäämään ala tai polta, niin kaikki hyvin. Kohtuus kaikessa on hyvä sääntö tässäkin kohdassa. Mitä sä ap edes noilla rajoituksilla syöt?
[/quote]
Jos yhdessä suupalassa graavikalaa on listeriaa, niin se oli jo se määrä, mitä ei kannattanut syödä. Se listeria ei näy päälle. Tanskassa kuollut tänä kesänä 12 ihmistä listeriaan syötyään lihaleikkelettä, eli ei ole turha pelko.
No, aika suppea on sinun ruokavaliosi, jos mielestäsi ei jää enää mitään ruokalajeja jäljelle, jos jättää pois graavikalan, savukalan, rucolan, raa'an lihan, maksan, pastöroimattomat juustot, salmiakin, inkiväärin ja kylmät pakasteet. Syötkö itse vain ja ainoastaan noita ruokia? Ei sulla ole puutostauteja?
Vanhemmuuteen kuuluu vastuu. Olen vastuussa uuden pienen ihmisen terveydestä. Jos se vaatii 9kk ajan luopumista noista ruoista, niin se on pikkujuttu. Ei noita ihan huvikseen ole kielletty vaan perustelluista, tutkimuksilla todetuista syistä.
Minulle muuten sanottiin myös, että lasi viiniä noin kerran viikossa ei ole vaarallista. En ole juonut, kun ei ole tehnyt mieli, mutta se olisi sallittua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:18"]Kiellettyjen listan ilmoittaminen emännälle olisi huonoa käytöstä jos joku. Ei tavallinen ihminen ymmärrä sellaisia, ei varsinkaan ne jotka ovat saaneet terveitä lapsia ennen kieltojen aikaa.
Sen sijaan voisi olla hyvä paljastaa salaisuus, sillä eihän raskaus muutenkaan salaisuutena pitkään pysy. Ehkä sitten saisi enemmän ymmärrystä sille, että ei syö sitä eikä tätä.
Mitähän mieltä ovat vanhat kätilöt ja terkkarit noista kieltolistoista?
[/quote]
Mitä ihmeen merkitystä on sillä, mitä joku vanha terkkari on näistä mieltä? Mielipide vastaan tutkimustieto, kumpaankohan kannattaa enemmän luottaa?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:21"]
No niin. Aika paljon vihamielisiä ihmisiä täällä, huh. Onneksi asiallisiakin vastauksia. En odota, että kaikki ruoat on mulle räätälöityjä, en toki. Taidan jutella tälle ystävälle raskaudesta etukäteen nyt kuitenkin, että tilaisi vaikka ihan perinteisen kermakakun edes. Voin ottaa jonkun oman purtavan mukaan. Ajattelin kyllä muillekin kertoa siellä sitten raskaudesta, näkynee jo silloin.
[/quote]
Just, että "en minä numeroa tee enkä mitään vaadi, mutta jos edes kermakakun tilaisit". Mikään muu kakku ei sitten käy? Tätä juuri minä tarkoitan numeron tekemisellä; jos nyt haluaa pakosti asiasta mainita etukäteen, niin ei riitä, että sanoo olevansa raskaana, ja "sensellaiset ruuat" ei käy, että jos koko pöytä nyt ei noista koostuisi (tosi todennäköistä muutenkin, johan yksissä juhlissa noin kävi :-D). Sen sijaan kermakakkua ollaan heti tilaamassa, ja varmasti keksit jotain muutakin vielä....!
Miksi et vaan voi olla syömättä sellaista mitä et halua? Kehotin jo aiemmin syömään kotona vatsan täyteen tai ottamaan omat eväät, sitten olisit vain syövinäsi. Se numero on vaan pakko tehdä...?
[/quote]
Meiltä on 4 tunnin matka tuparitaloon. Eipä auta, jos kotona syö, on sinne ehtiessä nälkä. Olet taatusti niitä ihmisiä, jotka ensin parkuu, että ei saa kertoa ruokarajoituksiaan. Sitten, kun vieras ei niiden vuoksi syö kakkuasi, tulet tänne varmaan parkumaan sitäkin, kun ei kakku kelvannut. Onneksi ystäväni eivät ole noin pikkumaisia.
No huh huh, itsekin olen raskaana (kolmas lapsi) enkä koskaan ole ymmärtänyt tätä ruokarajoitteisuutta, millä jotkut päätään vaivaavat raskauden aikana. Mä olen pitäytynyt syömästä vain ja ainoastaan graavikalaa ja homejuustoja siitä syystä etten yksinkertaisesti muistanut tätä pitkää litaniaa ns. "kielletyistä" ruuista, ja voin sanoa että onneks en muistanutkaan.
Tosta stressaamisesta on enemmän haittaa lapselle kuin satunnaisesta ja kohtuullisesta syömisestä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:21"] No niin. Aika paljon vihamielisiä ihmisiä täällä, huh. Onneksi asiallisiakin vastauksia. En odota, että kaikki ruoat on mulle räätälöityjä, en toki. Taidan jutella tälle ystävälle raskaudesta etukäteen nyt kuitenkin, että tilaisi vaikka ihan perinteisen kermakakun edes. Voin ottaa jonkun oman purtavan mukaan. Ajattelin kyllä muillekin kertoa siellä sitten raskaudesta, näkynee jo silloin. [/quote] Just, että "en minä numeroa tee enkä mitään vaadi, mutta jos edes kermakakun tilaisit". Mikään muu kakku ei sitten käy? Tätä juuri minä tarkoitan numeron tekemisellä; jos nyt haluaa pakosti asiasta mainita etukäteen, niin ei riitä, että sanoo olevansa raskaana, ja "sensellaiset ruuat" ei käy, että jos koko pöytä nyt ei noista koostuisi (tosi todennäköistä muutenkin, johan yksissä juhlissa noin kävi :-D). Sen sijaan kermakakkua ollaan heti tilaamassa, ja varmasti keksit jotain muutakin vielä....! Miksi et vaan voi olla syömättä sellaista mitä et halua? Kehotin jo aiemmin syömään kotona vatsan täyteen tai ottamaan omat eväät, sitten olisit vain syövinäsi. Se numero on vaan pakko tehdä...? [/quote] Meiltä on 4 tunnin matka tuparitaloon. Eipä auta, jos kotona syö, on sinne ehtiessä nälkä. Olet taatusti niitä ihmisiä, jotka ensin parkuu, että ei saa kertoa ruokarajoituksiaan. Sitten, kun vieras ei niiden vuoksi syö kakkuasi, tulet tänne varmaan parkumaan sitäkin, kun ei kakku kelvannut. Onneksi ystäväni eivät ole noin pikkumaisia.
[/quote]
Ei, minä olen sitä mieltä että "vieras on ravittu, kun on tarjottu". En yleensäkään vatvo vieraiden syöntiä tai syömättömyyttä jälkeen päin. En tee elämästä liian vaikeaa tällaisilla "ongelmilla", kun ihan oikeitakin sellaisia on.
Joo, teepä sinä emännälle lista. Tai luota siihen, että sinulle on JOTAKIN sopivaa syötävää. Tai ota omat eväät, kuten minä tekisin "kamalalle 4 tunnin matkalle" :-DDDDDDD Ihan miten vaan ajttelet olevan parasta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:19"]
No huh huh, itsekin olen raskaana (kolmas lapsi) enkä koskaan ole ymmärtänyt tätä ruokarajoitteisuutta, millä jotkut päätään vaivaavat raskauden aikana. Mä olen pitäytynyt syömästä vain ja ainoastaan graavikalaa ja homejuustoja siitä syystä etten yksinkertaisesti muistanut tätä pitkää litaniaa ns. "kielletyistä" ruuista, ja voin sanoa että onneks en muistanutkaan.
Tosta stressaamisesta on enemmän haittaa lapselle kuin satunnaisesta ja kohtuullisesta syömisestä.
[/quote]
No toivotaan ettei sulla käy huono tuuri! Onhan noi aikamoiset litaniat. Mä en vaan pystyisi olemaan itseni kanssa sujut jos jotain kävisi ja olisin surutta popsinut kaikkea mahdollista. Mulle henkisesti helpompi on vetää raja etten sitten syö yhtään graavikalaa kuin että vähän. Mutta ei oo ollut vaikeaa, mä en nyt muutenkaan ällötysten takia syö kokolihaa ja kalaa. Serranonkinkut ja homikset oon kuumentanut uunissa ja me ei muutenkaan syödä tuorejuustoja. Uunissa oon tehnyt kyllä juustokakkua. Tosta savukalasta en oo muuten kuullut että olisi kielletty. Kylmäsavu tietty tyhjiöpakattuna. Mun mies on aika tarkka näissä, toivoo etten joisi paljoa kahvia ja light limuja saan joskus lasillisen. Musta tosi kiva ettei oo itsellä tyhmä olo.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:19"]
[/quote]
Kun ei se listeriabakteeri tai toksoplasmoosiloinen kysele, oletko nyt syönyt riskiruokia satunnaisesti ja kohtuullisesti. Jos ruokasi on saastunutta, se on. Ei siihen liity satunnaisuus tai kohtuu.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:58"]
Miksei juustokakkua voi syödä?
[/quote]
Juustokakkua voi syödä, jos se tuorejuusto on uunissa kypsennetty sen kakkupohjan kanssa. Tuorejuustosta tehtyjä hyydykekakkuja ei voi syödä, jos juustoa ei ole kuumennettu.
[/quote]
Eli tuorejuustoa ei saa laittaa leivänkään päälle? Jännä juttu.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:14"]
On varmaan raskasta, kun pitää kaikkea pelätä..?
[/quote]
En mä mitään pelkää. Neuvolassa sanottiin, älä syö graavikalaa, savukalaa, kuumentamattomia pakasteita, maksaa, kuumentamattomia pastöroimattomia juustoja, salmiakkia, rucolaa, inkivääriä, lihaa joka ei ole welldone. Kahvia ja alkoholia en muutenkaan juo. Minusta ei ole mitenkään vaikeaa noudattaa.
[/quote]
Anteeksi, en tiedä näitä sääntöjä, mutta mitä vaarallista on rucolassa ja inkiväärissä?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:14"]
On varmaan raskasta, kun pitää kaikkea pelätä..?
[/quote]
En mä mitään pelkää. Neuvolassa sanottiin, älä syö graavikalaa, savukalaa, kuumentamattomia pakasteita, maksaa, kuumentamattomia pastöroimattomia juustoja, salmiakkia, rucolaa, inkivääriä, lihaa joka ei ole welldone. Kahvia ja alkoholia en muutenkaan juo. Minusta ei ole mitenkään vaikeaa noudattaa.
[/quote]
Voi taivas! Kuumentamattomia pakasteita - tarkoittaako se ihan kaikkia pakasteita, myös omien pensaiden marjoja ja sellaisia?
Lappilaiset ovat syöneet suurena herkkuna kuivalihaa, joka on kypsentämätöntä, suolaista ja vielä ulkona roikkunutta. Ja mikä kamalinta, vielä tarkastamattomasta ja itse tapetun poron tai hirven lihasta tehtyä! Tietääkseni pohjoisessa ei ole siitä johtuvia sikiökuolemia eikä muitakaan ongelmia. Mistä tuo lihakieltokin on keksitty? Entä miksi kaikista vihanneksista juuri rucola on se kielletty?
Mistä tuollaisia kaiken kieltäviä "terveydenhuoltoalan ammattilaisia" ilmaantuu? Takana voi olla vallankäyttöä, eli voidaan määrätä toisten ihmisten tekemisiä eikä niinkään vilpitöntä huolta terveydestä.