Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ateistille lapsen kuolemasta, surusta ja uskomisesta

Vierailija
26.08.2014 |

Piti ihan aloittaa uusi k etju tästä aiheesta. Lapsensa menettänyt äiti kertoo lapsensa viimeiset sanat. Äiti lohduttautuu sillä, että lapsi on nyt mummon luona.

Mitä vastaa tähän ateisti, jokainen voi tämän lukea, jos tahtoo tuolta lukitusta ketjusta. Ateisti kuitenkin jankkaa, jankkaa ja jankkaa, miten on turha ripustautua jälleennäkemisen toivoon. Hän perustelee tätä sillä, että hän USKOO.. hetkinen. Ateisti siis uskoo?

Ateistit: Usko on uskoa, tieto on tietoa. Tieto on aina rajallista ja se muuttuu. Tässä kuitenkin nyt ateistille sitä tietoa lapsensa menettämisestä ja surusta. Toivottavasti tästä tiedosta hyötyy joku muukin.

Artikkeli äidin surusta:

http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/2011/nosto2_3.pdf

Katri Gröönroosin gradu:

http://www.kapy.fi/uploads/Gradu_Katri%20Gronroos__PDF_2013.pdf

Muutamia lainauksia linkin gradusta:

”Martti Lindqvistin mukaan ihmiselle, joka on tottunut käsittelemään elämänsä vaikeita kysymyksiä uskonsa avulla, usko tuo lohdutusta ja auttaa kulkemaan suruprosessin läpi.”

”Koskelan, Laakson ja Väisäsen tutkimusten mukaan lapsensa menettäneille toi lohtua ajatus jälleennäkemisestä. Harmasen tutkimuksessa sururyhmän ohjaajat olivat aistineet läheisensä menettäneiden mykän ja toivottomuutta henkivän surun niiden osalta, jotka eivät voineet uskoa jälleennäkemiseen.213”

”Johonkin uskomisen on todettu auttavan selviytymisessä ja sillä on myönteinen vaikutus terveyteen. Toisaalta uskonnollisella ahdistuksella voi olla kielteisiä terveysvaikutuksia.247 Väisäsen mukaan uskonnon tuoma apu ei vienyt surua minnekään, mutta se vähensi traumaattista oireilua alussa ja mahdollisti avoimen surun.248”

”Tutkimukseni osoittaa, että vanhempien myönteinen jumalasuhde- ja kuva toimivat tukea antavina tekijöinä suruprosessissa. Suurin osa vanhemmista, jotka kertoivat kokemuksensa myötä vahvistumisesta, kertoivat myös uskonnollisen kontekstin myönteisestä vaikutuksesta surussaan ja elämässään. Tukea antava hengellisyys näyttäytyi jumalasuhteen löytymisenä, vahvistumisena, hengellisenä etsintänä ja elämän perustana. Hengellisellä etsinnällä tai tukeutumisella oli kuitenkin aluksi kielteinen vaikutus niissä tapauksissa, joissa vanhempi uppoutui uskonnollisten selitysten tuomaan lohdutukseen ja unohti surra.”

Ateistille siis pyyntö. Jos sinulta puuttuu empatia, etsi tietoa. Kun joku on menettänyt läheisensä, ei etsitä todisteita siitä, että Jumalaa tai jumalaa tai kuoleman jälkeistä elämää ei ole. Etsitään tietoa empatiasta (=kyky asettua toisen asemaan), ihmisen käyttäytymisestä ja surusta selviämisestä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suru ei anna ihmiselle erivapautta syytää tuollaista höpöhöpöä. Surra voi vallan hyvin myös ilman yliluonnollisia uskomuksia. 

Vierailija
22/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:31"]

Se on vain malli, kuten muidenkin uskontojen näkemykset aiheesta.

[/quote]

Meinaat, että kristityt eivät oikeasti kuvittele näkevänsä rakkaansa kuoleman jälkeen Taivaassa?

Mitä tarkoitat "mallilla"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:20"]

En osaa sanoa, oletko tietämätön vain teeskenteletkö vain sellaista, mutta sekoitat nyt kaksi aivan erilaista uskoa-verbin merkitystä. On yksi asia pitää totena väitettä, koska sen tueksi on paljon näyttöä ja/tai perusteluja, ja kokonaan toinen asia pitää totena väitettä, koska se nyt vain sattuu tuntumaan kivalta. Ensin mainittu uskominen on fiksua, toinen tyhmää.

[/quote]

Kyse ei ole tietämättömyydestä. Kyse on siitä, että halusin osoittaa ko. ateistin toimivan myös uskon varassa. Hän ei ole hankkinut tietoa siitä, miten faktisesti surusta parhaiten selviää minkäkinlaisen taustan omaava henkilö ja millainen rooli tässä on uskonnollisuudella - aikaisemmalla tai kokemuksesta seuranneella. Tästä on paljon tutkimustietoa. En myöskään ottanut tässä kantaa siihen, että olisi vain yksi "oikea" vastaus.

Vierailija
24/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:25"]

Seiskalle: Löytyy tuolta ketjusta tuo uskomus. Hän totesi jotenkin näin, että hän USKOO, että on parempi olla tukeutumatta kuvitelmiin, vaan hyväksyä tosiasiat.

Hän siis perusti kuitenkin toimintatapansa uskomukseen. Tämä toimintatapa ei kuitenkaan tutkimustiedon valossa ole millään tapaa ylivoimainen tapa selvitä surusta. Ihan sama siis myös nro 6, miten tämän perustelet. Tutkimustietoa on ja sitä on monesta kulttuurista.

[/quote]

Minusta sinä sekotat nyt uskomuksen ja mielipiteen toisiinsa. Ilmeisesti tämä ateisti siis oli sitä mieltä, että on parempi olla tukeutumatta kuvitelmiin, vaan hyväksyä tosiasiat. Miksi tämä on sinusta kummallista? Eikö tuo ole juuri sellainen mielipide, jonka ateistilla voisi kuvitellakin olevan? 

Väittikö ko. ateisti tämän oman käsityksensä surusta selviytymisen suhteen olevan tutkimustiedon varassa ylivertainen tapa selvitä surusta? Olisi ihan kiva, jos linkittäisit kyseiseen ketjuun, tai kertoisit edes ketjun otsikon ja miltä sivulta se mahdollisesti löytyisi nyt, niin voisin itse käydä lukemassa mitä siellä sanotaan...

Vierailija
25/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:37"]

Kyse on siitä, että halusin osoittaa ko. ateistin toimivan myös uskon varassa. 

[/quote]

Tuo myös-sana antaa ymmärtää, että samastat tuollaisen "uskon varassa olemise"n siihen uskonnolliseen uskon varassa olemiseen, joka saa esimerkiksi kristityn pitämään totena vuosituhansia vanhoja seemiläisiä paimentolaismyyttejä. Tämä on älyllisesti epärehellistä.

Joku voi pitää parempana ei-uskonnollista surutyötä, koska hän arvostaa totuutta ja rationaalisuutta enemmän kuin lohtua, mutta tällä ei ole mitään tekemistä perusteettomien yliluonnollisten uskomusten kanssa.

Vierailija
26/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ap tullut keskustelemaan suureen käännytysketjuun? Halusitko kenties vaalia stereotypiaasi ateisteista?

Vierailija
27/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:07"]

No ei sen ihmisen jankkauksella ollut mitään ateismin kanssa tekemistä vaan jonkun neurologisen häiriön. Itse nyt yrität tässä lypsää toisen huonosta käytöksestä irtopisteitä uskonnollesi eikä sekään kyllä sada uskonnon laariin tässä kohtaa.

[/quote] Ihan samaa mieltä. Se oli tosi häiriintynyt se toisen ketjun jankkaaja. Ei mitään tekemistä ateismin kanssa. Se jankkaaja oli ihminen, joka ei ymmärtänyt empatiasta mitään, ja toisaalta halusi huomiota. 

Vierailija
28/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:45"]

No ei sen ihmisen jankkauksella ollut mitään ateismin kanssa tekemistä vaan jonkun neurologisen häiriön. Itse nyt yrität tässä lypsää toisen huonosta käytöksestä irtopisteitä uskonnollesi eikä sekään kyllä sada uskonnon laariin tässä kohtaa.

[/quote] Ihan samaa mieltä. Se oli tosi häiriintynyt se toisen ketjun jankkaaja. Ei mitään tekemistä ateismin kanssa. Se jankkaaja oli ihminen, joka ei ymmärtänyt empatiasta mitään, ja toisaalta halusi huomiota. 

[/quote]

Kannan esittäminen ja sen selventäminen ei ole jankkaamista. Jotkut ihmiset pitävät jankkaamisena sitä, että toinen on heidän kanssaan eri mieltä.

Vierailija
29/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:50"]

[/quote]

Kannan esittäminen ja sen selventäminen ei ole jankkaamista. Jotkut ihmiset pitävät jankkaamisena sitä, että toinen on heidän kanssaan eri mieltä.

[/quote] Niin, totta. Eihän se ole jankkaamista, kun joku tulee avautumaan av:lle surustaan oman lapsensa poismenosta ja ikävästään, niin joka toinen viesti kuuluukin olla, että "Ei se sun lapses missään taivaassa ole, herää todellisuuteen!" Juu-u, näin sen lohduttamisen kuuluukin mennä.

Vierailija
30/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:50"]

[/quote]

[/quote] Niin, totta. Eihän se ole jankkaamista, kun joku tulee avautumaan av:lle surustaan oman lapsensa poismenosta ja ikävästään, niin joka toinen viesti kuuluukin olla, että "Ei se sun lapses missään taivaassa ole, herää todellisuuteen!" Juu-u, näin sen lohduttamisen kuuluukin mennä.

[/quote]

Selostat aivan omiasi. Ketjussa ei ollut tuollaisia viestejä. 

Vierailija
31/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:20"]

Olen ap ja oikein odotin tätä. No niin - ja taas lähtee. Antaa tulla vaan keuhkoamista, josko taas helpottais. Ihan vähän menee teillä kaksi ja kolme pointit ohi, TAAS kerran.

En ole keräämässä pisteitä minkään uskonnon laariin. Tässä vain nyt on sitä tietoa aiheesta. Faktahan tosiaan on, ettei Jumalan olemassaolosta ole todisteita. Tässä kuitenkin tietoa siitä, miten uskonto vaikuttaa surusta selviytymiseen niin hyvässä kuin pahassa. Tuossa ketjussahan jankkaaja oli sitä mieltä, että kuvitelmiin ei missään tapauksessa pidä tukeutua, vaikka ap koki sen lohduksi. Miten se kakkonen ja kolmonen on perusteltavissa kun luette nämä tutkimukset?

Voitko vielä kertoa kakkonen, mitä propagandaa on laittaa linkki lääkärilehden artikkeliin ja julkaistuun graduun sekä lainata gradua? Entä voitko kertoa, miten olen kehottanut lapsensa menettänyttä atesitia rukoilemaan?

[/quote]Rukoile vähän, josko se helpottaisi. On se merkillistä, että pointti menee aina ohi muilta kuin uskovaisilta. Olisiko syytä vaihtaa viestintästrategiaa?

Teologisen tiedekunnan gradujen tulokset tietää etukäteen, koska ne on päätetty etukäteen, siksi en enää jaksa niitä lukea. Uskoisitko, että sieltä tulee joskus jumaluskoa kritisoivia graduja? En minäkään.

Miksi siis lukisin uskonnollista graduksi nimettyä propagandaa halutessani tietää jotain surusta? Luen silloin esimerkiksi psykologeja.

[/quote]

Rukoilisin mitä? Minäkin luen psykologeja. Miten lukemasi psykologit kehoittavat lohduttamaan surevaa?

Jos nyt lähtökohtaisesti rukoileminen auttasi minua ymmärtämään sinua, niin mikähän auttaisi sinua ymmärtämään minua tai sitä, mitä halusin sanoa? Aika mielenkiintoista, miten suhtaudut teologisen tiedekunnan graduihin. Lukematta jo tiedät, että pätemättömiä ovat.. 

En ikimaailmassa pyrkisi lohduttamaan lapsensa menettänyttä vanhempaa, joka ei itse mainitse Jumalaa, viittaamalla uskontoon millään tavalla.

Kuitenkin, JOS henkilöllä on uskonnollinen vakaumus, se usein pikemminkin auttaa surussa. Se ei kuitenkaan auta surun kieltämisen kautta. Mikäli surun kieltää eikä suruprosessia käy läpi vaan ripustautuu uskontoon, ongelmia tulee varmasti. Suru on surtava, uskonnolla ei voi sitä korvata.

Vierailija
32/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halveksuttavaa on uskotella toiselle, että hän tulee kohtaamaan lapsensa Taivaassa. Se on valehtelua.

Vierailija
33/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä johtopäätöksiä kokonaisesta (varsinkaan näin moninaisesta) joukosta ihmisiä yhden henkilön perusteella. Empatian puutteesta todellakin on kysymys, mutta ateismi ei asiaan liity millään tavalla. 

Itse olen ateisti ollut koko ikäni, mutta oikeastaan juuri sen ansiosta (mulle on tuputettu PALJON jumaloppia) olen oppinut kunnioittamaan ihmisten uskonnonvapautta. Missään tilanteessa en voisi käyttäytyä kuten aloituksessa mainittu "ateisti", vaikka en itse jumalaan uskokaan.

Ymmärrän, että monelle uskonto tuo lohtua ja voi olla elämän kannalta tärkeä selviytymiskeino. Vaikeassa tilanteessa pitää tietenkin auttaa ja tukea, vaikka ajatusmaailma olisi hyvinkin erilainen. Yhtä ahdistavana itse kokisin jos mulle tultaisi surun keskellä tuputtamaan jotain enkeliteorioita. Ymmärrystä ja hienotunteisuutta se vaatii, mutta valitettavasti kaikilta ei löydy. 

Vierailija
34/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti. Paljon puhutaan uskovaisten suvaitsemattomuudesta, mutta on osalla ateistejakin siinä petrattavaa. Ei mulle ainakaan tuota vaikeuksia suoda lastaan surevalle uskonsa taivaaseen ja jälleennäkemiseen. Miten se multa olisi pois?

Vierailija
35/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:43"]

Miksi et ap tullut keskustelemaan suureen käännytysketjuun? Halusitko kenties vaalia stereotypiaasi ateisteista?

[/quote]

Meni ohi, luen tätä palstaa harvoin ja ehdin harvoin keskustella pitkään.

Pahoittelen myös vilpittömästi, mikäli tulin (ja varmaan tulinkin) niputtaneeksi ateisteja. Se ei ollut tarkoitukseni. Ystäväpiiriini kuuluu monta ateistia(kin). Tarkoitukseni oli viitata tähän jankkaajaan, hänen kestämättömiin perusteluihinsa ("uskontoon tai jälleennäkemiseen nojaaminen vain pitkittää ja vaikeuttaa surutyötä") ja empatiakyvyttömyyteensä sekä siihen, että moni ateistikin lopulta nojaa jonkinlaiseen uskoon. Tämä kyseinen kirjoittaja nojasi tiedeuskoon siinä mielessä, että kaikki tieto ihmisen surusta jäi huomioimatta, jos sitä oli. 

Vierailija
36/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:58"]

Ei kannata tehdä johtopäätöksiä kokonaisesta (varsinkaan näin moninaisesta) joukosta ihmisiä yhden henkilön perusteella. Empatian puutteesta todellakin on kysymys, mutta ateismi ei asiaan liity millään tavalla. 

Itse olen ateisti ollut koko ikäni, mutta oikeastaan juuri sen ansiosta (mulle on tuputettu PALJON jumaloppia) olen oppinut kunnioittamaan ihmisten uskonnonvapautta. Missään tilanteessa en voisi käyttäytyä kuten aloituksessa mainittu "ateisti", vaikka en itse jumalaan uskokaan.

Ymmärrän, että monelle uskonto tuo lohtua ja voi olla elämän kannalta tärkeä selviytymiskeino. Vaikeassa tilanteessa pitää tietenkin auttaa ja tukea, vaikka ajatusmaailma olisi hyvinkin erilainen. Yhtä ahdistavana itse kokisin jos mulle tultaisi surun keskellä tuputtamaan jotain enkeliteorioita. Ymmärrystä ja hienotunteisuutta se vaatii, mutta valitettavasti kaikilta ei löydy. 

[/quote]

Ymmärrän oikein hyvin ja olen paljolti samaa mieltä. Minun tarkoitukseni ei ollut niputtaa ateisteja.

ap

Vierailija
37/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:01"]

Ei mulle ainakaan tuota vaikeuksia suoda lastaan surevalle uskonsa taivaaseen ja jälleennäkemiseen. Miten se multa olisi pois?

[/quote]

Ihmisillä on velvollisuus älylliseen rehellisyyteen ja totuuteen silloinkin, kun olisi mukavampi valehdella itselleen tai muille.

Vierailija
38/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti. Paljon puhutaan uskovaisten suvaitsemattomuudesta, mutta on osalla ateistejakin siinä petrattavaa. Ei mulle ainakaan tuota vaikeuksia suoda lastaan surevalle uskonsa taivaaseen ja jälleennäkemiseen. Miten se multa olisi pois?

[/quote]

Nyt osuit asian ytimeen. Minä taisin myös sanojeni tietynlaisen asettamisen vuoksi suhtautua suvaitsemattomasti ateisteihin. Mutta pidän tosiaan melko suvaitsemattomana näitä viittauksia satuolentoihin uskomiseen, "rukoilisit vähän" ja mitä näitä nyt on. Lisäksi on todella yleistä leimata kaikki kristityt jonkun tietyn yhden kristityn vuoksi (nimimerkki minäkään en siedä P.Räsäsen näkökantoja). Mutta juu - suvaitsemattomuutta osaavat ateistit myös.

Vierailija
39/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti nro 39 ja monta muuta vastausta ap:n. Sorry, kirjoittelen tänne ekoja kertoja.

Vierailija
40/56 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:11"]

Ei mulle ainakaan tuota vaikeuksia suoda lastaan surevalle uskonsa taivaaseen ja jälleennäkemiseen. Miten se multa olisi pois?

[/quote]

Ihmisillä on velvollisuus älylliseen rehellisyyteen ja totuuteen silloinkin, kun olisi mukavampi valehdella itselleen tai muille.

[/quote]

Joopa joo. Tässä on nyt sitten se tyyppi, joka sille äidille vastasi ja jonka vuoksi tämän ketjun aloitin. Mielikuvissani voin nähdä hänet jokapäiväisessä elämässään jakamassa totuuksia.

ap