Äitien jutut eivät kiinnosta!
Tosiasiahan on, että kaveripiirin ensimmäiset lisääntyjät ovat jo täysin menetettyjä tapauksia. Kun ennen puhuttiin ihmissuhteista, politiikasta, psykologiasta, ym. muista syvällisistä asioista, niin nykyään nämä ennen niin analyyttiset ja maailman menosta kiinnostuneet keittiöpsykologit ovat kiinnostuneita vain paskavaipoista ja imetyksestä. Harmi, ikään kuin oma persoona häviäisi lapsen myötä täysin.
Tällaisen empiirisen havainnon olen kaveripiirissäni tehnyt.
T. Parikymppinen lapseton nainen
Kommentit (62)
Mä olen äiti kahdelle lapselle, mutta ei muakaan äitijutut kiinnosta. En voi mennä puistoon/paikkaan, jossa muita äitejä. En jaksa keskustella niistä lapsista, varsinkaan muiden. En edes pidä lapsista, paitsi tietenkin omistani. Olenkin saanut pitää kaikki ihanat ystävyyssuhteeni tallella ja samanlaisina kuin ennen lapsia.
Tuttavani taas valittaa kuinka hänet on unohdettu ja hyljätty. Kaverit jättäneet. Viime illanistujaisissakin tämä otti lapset jatkuvasti esille, yrittäem saada keskustelua käyntiin mm imetyksestä (seurassa myös tuoreita äitejä). Muut vaivaantuneena yrittivät vaihtaa keskustelunaihetta, mutta aina riitti juttua lapsista. Surullisen kuuluisa menetetty tapaus siis.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:54"]
Mä olen äiti kahdelle lapselle, mutta ei muakaan äitijutut kiinnosta. En voi mennä puistoon/paikkaan, jossa muita äitejä. En jaksa keskustella niistä lapsista, varsinkaan muiden. En edes pidä lapsista, paitsi tietenkin omistani. Olenkin saanut pitää kaikki ihanat ystävyyssuhteeni tallella ja samanlaisina kuin ennen lapsia.
Tuttavani taas valittaa kuinka hänet on unohdettu ja hyljätty. Kaverit jättäneet. Viime illanistujaisissakin tämä otti lapset jatkuvasti esille, yrittäem saada keskustelua käyntiin mm imetyksestä (seurassa myös tuoreita äitejä). Muut vaivaantuneena yrittivät vaihtaa keskustelunaihetta, mutta aina riitti juttua lapsista. Surullisen kuuluisa menetetty tapaus siis.
[/quote]
Et voi mennä? Anteeksi, mutta sun elämä kuulostaa aika rajoittuneelta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:11"]
No sulla (tai muilla samassa tilanteessa olevilla) sitten lienee harvinaisen tyhmiä kavereita, jos keskustelunaiheet noin supistuu. Eikä voi mitään että tulee mieleen, että yleensä kaveripiirissä (sinä ja ne muut) kaikki vähän samaa tasoa (kun kerran kavereita olette/olette olleet).
[/quote]
Kenelle tää oli tarkoitettu?? Voin vaan sanoa että anteeks ettei kaikki olla yhtä älykkäitä ja sivistyneitä kun sä. Mun kaveripiirissä on pari sairaanhoitaksi asti lukeneita eli niitä sun älykkäitä keskustelukumppaneita. Kumma kun ne viihtyy mieluummin seurassa jossa aiheet on tavallisia.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:11"]
No sulla (tai muilla samassa tilanteessa olevilla) sitten lienee harvinaisen tyhmiä kavereita, jos keskustelunaiheet noin supistuu. Eikä voi mitään että tulee mieleen, että yleensä kaveripiirissä (sinä ja ne muut) kaikki vähän samaa tasoa (kun kerran kavereita olette/olette olleet).
[/quote]
Kenelle tää oli tarkoitettu?? Voin vaan sanoa että anteeks ettei kaikki olla yhtä älykkäitä ja sivistyneitä kun sä. Mun kaveripiirissä on pari sairaanhoitaksi asti lukeneita eli niitä sun älykkäitä keskustelukumppaneita. Kumma kun ne viihtyy mieluummin seurassa jossa aiheet on tavallisia.
[/quote]
Ehkä se oli tarkoitettu ap:lle, joka valitti, että vanhemmat eivät osaa keskustella enää muista kuin lapsista.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:47"]
vannotaan niin lapsettomuuden nimeen eikä haluata kuulla pihahdustakaan lapsista
[/quote]
Jaha, velahullu löysi ketjun.
[/quote]
apua!! piiip!! homma seis nyt!! älä oikeesti alota tota, mä en ole mikään velahullu, en oo ikinä ennen täällä veloista mitään puhunut. Tuo saa mut raivon partaalle että oletetaan kirjoittajan olevan jotain.. Mulle on ihan sama onko vela tai ei vela vai puolivela, sillä nyt ei ole mitään väliä ku pointti oli ihan muu..
En, koska en kestä sitä lässytystä lapsista. Onneksi maailmaan mahtuu muutakin tekemistä..
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:59"]
En, koska en kestä sitä lässytystä lapsista. Onneksi maailmaan mahtuu muutakin tekemistä..
[/quote]
Tämä siis sinulle nro 40. Lainaus tippui matkalla :)
Ihmiset on niin helvetin herkkiä! Kun luen näitä juttuja, voin olla kiitollinen siitä, että oon kiinnostunut niin monenlaisesta. Oon jo niin kiinnostunut ihmisistä, että mua kiinnostaa ihan arkisetkin jutut toisten elämästä - yleensä ihmiset kertovat arkisia juttuja jostain syystä, esim. on sattunut jotain kivaa, ikävää, mielenkiintoista tai tärkeää. Lisäksi maailman asiat kiinnostavat laidasta laitaan, historia, uskonto, politiikka, taiteet, tieteet jne. Harvemmin tulee kenenkään jutuista sellainen olo, ettei yhtään kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:12"]
Väärin päätelty, he eivät ole tyhmentyneet eikä heidän persoonansa ole hävinnyt mihinkään.
[/quote]
Aika rohkea arvio ihmisistä, joita et ole koskaan tavannut.
En tietenkään tiedä, onko heidän älykkyysosamäärässään tapahtunut muutoksia, mutta selvästikin heidän keskustelutaitonsa, looginen päättelykyknsä ja keskittymiskykynsä on huonontunut. Monet ovat persoonalliuudeltaan nyt yksioikoisempia, ajattelutyötä kaihtavia, huolestuneempia ja herkempiä hermostumaan. Heillä ei ole samanlaista älyllistä uteliaisuutta ja kykyä ihmetellä maailmaa lapsen tavoin. Arkisuus ja käytännöllisyys tuntuvat olevan ykkösarvot.
Puhun siis vähemmistöstä äiti-ihmisiä. Tunnen myös täysin selväjärkisiä vanhempia, joiden persoonallisuus tai kognitiiviset kyvyt eivät ole sen kummemmin muuttuneet.
[/quote]
No mutta tämähän kuulostaa kuvaukselta väsyneestä ja stressaantuneesta ihmisestä, joka on selviytymismoodissa. Ja siihen se perheen perustaminen näin ulkopuolisesta vaikuttaa usein johtavankin. Itse olen tuollainen aina, kun töitä on liikaa ja koko elämä pelkkää yritystä pitää langat käsissä ja jaksaa antaa, antaa ja antaa. Kyllähän sellainen heikentää kognitiivisia kykyjä väliaikaisesti.
Mahdoton tietysti sanoa, kun ei tunne ihmisiä, mutta luulisin tuon olevan vain elämänvaihe. Kyllä ne älykkäät ja uteliaat persoonat sieltä taas nousevat, kun lapset kasvavat ja arki helpottuu. Tai sitten se ei helpotu koskaan, mene ja tiedä. Jos tiet erkanevat yhteisten asioiden puutteessa, sitten ne erkanevat. Ehkä ne myöhemmin kohtaavat taas, ehkä eivät.
[/quote]
Monilla näistä naisista on lapset jo koulussa. Kuinkas kauan tämä väsymys ja stressi jatkuu?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:00"]
[/quote]
[/quote]
No mitä se lässytys lapsista on? Tulin just itse perhekerhosta, joka varmasti on sellainen paikka, jossa lässytetään lapsista. Kuvaile!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:04"]Harvemmin tulee kenenkään jutuista sellainen olo, ettei yhtään kiinnosta.
[/quote]
Voi pojat... et ole koskaan lätkä/futishullun kanssa yrittänyt keskustella kun on mm-kisat menossa ja itseään ei laji kiinnosta eikä ole siitä tietoa?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:04"]Harvemmin tulee kenenkään jutuista sellainen olo, ettei yhtään kiinnosta.
[/quote]
Voi pojat... et ole koskaan lätkä/futishullun kanssa yrittänyt keskustella kun on mm-kisat menossa ja itseään ei laji kiinnosta eikä ole siitä tietoa?
[/quote]
No nyt on kyllä pakko sanoa, että en ole! Tai mulla on kyllä yksi ystäväpariskunta, jotka ovat futishulluja, ja kyllä mä joskus kyselen jotain heidän harrastuksestaan, esim. kun kävivät Englannissa katsomassa peliä. Urheilu on kyllä ehkä joo sellainen asia, joka ei ihan hirveästi kiinnosta, mutta jos vaikka katsoisin peliä yhdessä jonkun lätkä- tai futishullun kanssa, niin siinähän oppis hirveästi kaikkea uutta. Mä tiedän kys. lajeista ihan vain perusasiat, joten vois olla aika valaisevaa katsoa peliä jonkun kanssa, joka oikeasti tietää. Voisin vaikka oppia, mikä se mystinen PAITSIO on.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:05"]
[/quote]
[/quote]
No mitä se lässytys lapsista on? Tulin just itse perhekerhosta, joka varmasti on sellainen paikka, jossa lässytetään lapsista. Kuvaile!
[/quote]
Voinpa kuvaillakkin, kun juuri koiran pissatuslenkillä tuli sopiva esimerkki eteen. Naapuri oli tuttavansa ja lapsinensa kanssa pihalla keinumassa.
Naapuri: niin siis te ette nuku enää ollenkaan päiväunia? Mä tulisin hulluksi, jos en saisi päivittäin sitä pientä hetkeä omaa aikaa
Kaveri: joo tiiän mitä tarkotat. Tänäänkin oon heränny jo yheksältä ja iltaan asti pitäis jaksaa painaa. Mut ku ei nuku niin ei nuku.
Naapuri: silloin ku millalle (lapsen nimi) tuli hampaita, niin olin iha kuollu koko ajan ja blbalbalbalnabla.
Enempään en kuullut. Mutta tuollaista se aina suurinpiirtein on, kun kasa äitejä kokoontuu yhteen. Ei vaan nappaa, en keksi mitään kommentoitavaa. Ei mua kiinnosta miten toisten perheissä hoidetaan mikäkin asia tai vertailla perheiden toimintatapoja keskenään. En koe tarvetta valitella väsymystä tai jakaa taaperovinkkejä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:47"]
Väärin päätelty, he eivät ole tyhmentyneet eikä heidän persoonansa ole hävinnyt mihinkään.
[/quote]
Aika rohkea arvio ihmisistä, joita et ole koskaan tavannut.
En tietenkään tiedä, onko heidän älykkyysosamäärässään tapahtunut muutoksia, mutta selvästikin heidän keskustelutaitonsa, looginen päättelykyknsä ja keskittymiskykynsä on huonontunut. Monet ovat persoonalliuudeltaan nyt yksioikoisempia, ajattelutyötä kaihtavia, huolestuneempia ja herkempiä hermostumaan. Heillä ei ole samanlaista älyllistä uteliaisuutta ja kykyä ihmetellä maailmaa lapsen tavoin. Arkisuus ja käytännöllisyys tuntuvat olevan ykkösarvot.
Puhun siis vähemmistöstä äiti-ihmisiä. Tunnen myös täysin selväjärkisiä vanhempia, joiden persoonallisuus tai kognitiiviset kyvyt eivät ole sen kummemmin muuttuneet.
[/quote]
No mutta tämähän kuulostaa kuvaukselta väsyneestä ja stressaantuneesta ihmisestä, joka on selviytymismoodissa. Ja siihen se perheen perustaminen näin ulkopuolisesta vaikuttaa usein johtavankin. Itse olen tuollainen aina, kun töitä on liikaa ja koko elämä pelkkää yritystä pitää langat käsissä ja jaksaa antaa, antaa ja antaa. Kyllähän sellainen heikentää kognitiivisia kykyjä väliaikaisesti.
Mahdoton tietysti sanoa, kun ei tunne ihmisiä, mutta luulisin tuon olevan vain elämänvaihe. Kyllä ne älykkäät ja uteliaat persoonat sieltä taas nousevat, kun lapset kasvavat ja arki helpottuu. Tai sitten se ei helpotu koskaan, mene ja tiedä. Jos tiet erkanevat yhteisten asioiden puutteessa, sitten ne erkanevat. Ehkä ne myöhemmin kohtaavat taas, ehkä eivät.
[/quote]
Monilla näistä naisista on lapset jo koulussa. Kuinkas kauan tämä väsymys ja stressi jatkuu?
[/quote]
Ei voi tietää. Eihän se välttämättä ikinä lopu, jos siihen on taipuvainen tai elämän muilla sektoreilla tulee ongelmia. Ehkä sitten, kun lapset muuttavat omilleen?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voinpa kuvaillakkin, kun juuri koiran pissatuslenkillä tuli sopiva esimerkki eteen. Naapuri oli tuttavansa ja lapsinensa kanssa pihalla keinumassa.
Naapuri: niin siis te ette nuku enää ollenkaan päiväunia? Mä tulisin hulluksi, jos en saisi päivittäin sitä pientä hetkeä omaa aikaa
Kaveri: joo tiiän mitä tarkotat. Tänäänkin oon heränny jo yheksältä ja iltaan asti pitäis jaksaa painaa. Mut ku ei nuku niin ei nuku.
Naapuri: silloin ku millalle (lapsen nimi) tuli hampaita, niin olin iha kuollu koko ajan ja blbalbalbalnabla.
Enempään en kuullut. Mutta tuollaista se aina suurinpiirtein on, kun kasa äitejä kokoontuu yhteen. Ei vaan nappaa, en keksi mitään kommentoitavaa. Ei mua kiinnosta miten toisten perheissä hoidetaan mikäkin asia tai vertailla perheiden toimintatapoja keskenään. En koe tarvetta valitella väsymystä tai jakaa taaperovinkkejä.
[/quote]
No eihän tuo ole mitään lässytystä, vaan ihan normaalia puhetta! Tulkitsen tekstistäsi, ettet ylipäätään ole kauhean sosiaalinen, koska tuohonhan on tosi helppoa keksiä sanottavaa, vaikkei olisikaan niin äärettömän kiinnostunut lapsista.
Mä tykkään käydä perhekerhossa vaikkapa nyt siksi, että vaikka ei olisikaan niin äärettömän kiinnostunut niistä toisista lapsista, niin monesti ne toisten äitien jutut voivat olla myös hirveän opettavaisia. Esim. meidän perhekerhon vetäjä on kahdeksan lapsen äiti ja entinen pph, hänellä on asioihin ihan erilainen perspektiivi kuin minulla, kahden lapsen äidillä. Perhekerhossa tulee kyllä juteltua muistakin asioista kuin lapsista, mutta niistä on helppo aloittaa, kun ne ovat siinä silmien alla.
Tietenkin perhekerhossa on se tärkeinkin, eli lapsille lapsiseuraa.
Tilalle on vain tullut jotain paljon tärkeämpää kuin politiikka ja psykologia.
Joskus on myös hyvä vaihtaakin puheenaiheita, kuka jaksaa jauhaa koko elämänsä politiikasta, filosovoida, analysoida ja puhua "tärkeitä"?
Vauvan, lapsen, teinin maailmassa eläessään joutuu politikoimaan, olemaan maailman menossa mukana ja analysoimaan ihan tarpeeksi, hieman erilailla kuin ennen lapsia.
Elät pidempään ja onnellisempana kun et pohdi liikaa, annat välillä tilaa muidenkin mielipiteille ja hyväksyt mammakaverisi sellaisina kuin ovat.
[/quote] Juuri näin. Lukumakukin muuttuu iän myötä. Nuorena luin elämändraamoja ja surkeita kohtaloita ja sydäntävuotavaa surkeutta.
Nykyään en enää jaksa, vaan haluan kepeää iloittelua ja mukavaa viihdettä.
En jaksa junnata enää tässä iässä samaa psykologista pohdintaa ja politiikassakin on nähnyt, että sama meno jatkuu, lama, nousu, lama, on sitten kuka vallassa.
Surullista olisi, jos olisi kuin laulussa, sä älä koskaan ikinä muutu.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No eihän tuo ole mitään lässytystä, vaan ihan normaalia puhetta! Tulkitsen tekstistäsi, ettet ylipäätään ole kauhean sosiaalinen, koska tuohonhan on tosi helppoa keksiä sanottavaa, vaikkei olisikaan niin äärettömän kiinnostunut lapsista.
Mä tykkään käydä perhekerhossa vaikkapa nyt siksi, että vaikka ei olisikaan niin äärettömän kiinnostunut niistä toisista lapsista, niin monesti ne toisten äitien jutut voivat olla myös hirveän opettavaisia. Esim. meidän perhekerhon vetäjä on kahdeksan lapsen äiti ja entinen pph, hänellä on asioihin ihan erilainen perspektiivi kuin minulla, kahden lapsen äidillä. Perhekerhossa tulee kyllä juteltua muistakin asioista kuin lapsista, mutta niistä on helppo aloittaa, kun ne ovat siinä silmien alla.
Tietenkin perhekerhossa on se tärkeinkin, eli lapsille lapsiseuraa.
[/quote]
Normaalia puhetta joo, jos kestää sen 5 minuuttia. Mutta kun lapsista ja niihin liittyvästä vaan jauhetaan ja jauhetaan koko tapaamisen ajan, ei kiitos. Ei ole mua varten. Lapseni ovat joo ihania, mutta en oleta, että he muiden mielestä olisivat mitenkään kiinnostavia. Varsinkaan lapsettomien..
Hassua muuten, että kuvailet minua antisosiaaliseksi, sillä sitä en koe olevani. Minulla on laaja tuttavapiiri niin töiden kuin harrastuksien kautta. En tarvitse erityistä "äitiseuraa". Niin meitä ihmisiä on erilaisia. Sääli, että paljon tuntuu olevan näitä väärässä seurassa liikkuvia. Lähinnä halusinkin synnyttää ajatuksia siitä, että kannattaako niitä lapsista jauhaa jokaiselle vastaantulijalle. Perhekerhot jne tietysti erikseen, sellaisista paikoista kaltaiseni osaavat pysyä kaukana.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:08"]
[/quote]
[/quote]
No nyt on kyllä pakko sanoa, että en ole! Tai mulla on kyllä yksi ystäväpariskunta, jotka ovat futishulluja, ja kyllä mä joskus kyselen jotain heidän harrastuksestaan, esim. kun kävivät Englannissa katsomassa peliä. Urheilu on kyllä ehkä joo sellainen asia, joka ei ihan hirveästi kiinnosta, mutta jos vaikka katsoisin peliä yhdessä jonkun lätkä- tai futishullun kanssa, niin siinähän oppis hirveästi kaikkea uutta. Mä tiedän kys. lajeista ihan vain perusasiat, joten vois olla aika valaisevaa katsoa peliä jonkun kanssa, joka oikeasti tietää. Voisin vaikka oppia, mikä se mystinen PAITSIO on.
[/quote]
Kyllä mäkin sentään paitsion tiedän. Sen verran monta matsia olen nähnyt ja katsomassa on muuten paljon naisia. Paitsiossa on viiva ja sitä se pelaaja ei saa ylittää ennen kiekkoa.
Onneksi ei ole moisia ongelmia. Kaveriporukka on niin kirjavaa sakkia että taatusti saa juteltua kaikesta maan ja taivaan väliltä ja yleensä hyvillä mielin, oli sitten äiti tai isä tai vela tai homo tai mikä vaan.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:45"]
Toivotteko, parikymppiset lapsettomat, että ystävänne suhtautuvat teidänkin lapsijuttuihinnne asenteella "ei kiinnosta", jos teillä on joskus lapsia? Vai ajatteletteko, että ette itse tule puhumaan lapsistanne ja arjestanne kellekään?
[/quote]
No, minulla ei tule olemaan lapsia, enkä nytkään tykkää jaaritella arjestani, joten kyllä ajattelen.
[/quote]
No, sittenhän sun kannattaa vaikka katkaista välit kaikkiin sellaisiin ihmisiin, jotka tykkäävät jaaritella arjestaankin. Kukaan ei häviä, kaikki voittavat. Älkää roikkuko ihmisissä, jonka kanssa teillä ei ole mitään yhteistä.