Äitien jutut eivät kiinnosta!
Tosiasiahan on, että kaveripiirin ensimmäiset lisääntyjät ovat jo täysin menetettyjä tapauksia. Kun ennen puhuttiin ihmissuhteista, politiikasta, psykologiasta, ym. muista syvällisistä asioista, niin nykyään nämä ennen niin analyyttiset ja maailman menosta kiinnostuneet keittiöpsykologit ovat kiinnostuneita vain paskavaipoista ja imetyksestä. Harmi, ikään kuin oma persoona häviäisi lapsen myötä täysin.
Tällaisen empiirisen havainnon olen kaveripiirissäni tehnyt.
T. Parikymppinen lapseton nainen
Kommentit (62)
No sulla (tai muilla samassa tilanteessa olevilla) sitten lienee harvinaisen tyhmiä kavereita, jos keskustelunaiheet noin supistuu. Eikä voi mitään että tulee mieleen, että yleensä kaveripiirissä (sinä ja ne muut) kaikki vähän samaa tasoa (kun kerran kavereita olette/olette olleet).
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:05"]
Mä voin vastata ap:n puolesta: hän kertoo, että tämä palsta on AIHE VAPAA, ei vauvoihin keskittyvä palsta. Ei häntä kiinnosta lapsia tai äitiyttä käsittelevät jutut, joten hän ei osallistu niihin keskusteluihin (paitsi tietenkin osallistuu, ja tuo joka käänteessä esille, miten lasten hankkiminen on kerrassaan vastenmielistä puuhaa).
[/quote]
Minä olen lapseton kirjoittaja ja osallistun tällä Suomen vilkkaimmalla keskustelupalstalla juuri niihin keskusteluihin kuin haluan.
[/quote]
Niin, se vain ihmetyttäää, kun äitien jutut ei kiinnosta...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:03"]
Voi elämä :D ap vaahtoaa VAUVA palstalla että ei jaksa kuunnella äitien juttuja :D
Eiköhän joku muu keskustelupalsta olis sopivampi sulle, lapsettomalle jota ei lapsiin liittyvät asiat kiinnosta..
Taitaa kuitenkin kiinnostaa kun täällä pyörit, tämähän nimenomaan on lasten vanhemmille tarkoitettu :D
[/quote]
Mä voin vastata ap:n puolesta: hän kertoo, että tämä palsta on AIHE VAPAA, ei vauvoihin keskittyvä palsta. Ei häntä kiinnosta lapsia tai äitiyttä käsittelevät jutut, joten hän ei osallistu niihin keskusteluihin (paitsi tietenkin osallistuu, ja tuo joka käänteessä esille, miten lasten hankkiminen on kerrassaan vastenmielistä puuhaa).
[/quote]
Täällä on eri ikäisten lasten äitejä. Sitä unohtaa aika paljon ja ei se kosketa omaa elämää enää.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:49"]
Minuakin kiinnostavat monenlaiset asiat. Valitettavasti lapsiperheiden samanlaisena toistuva arki ei ole yksi kiinnostuksenohteistani. Odotan hyvältä keskustelulta muutakin kuin arkisten sattumusten selontekoa.
[/quote]
Toisilla on kyky viedä arkisista aiheista lähtevää keskustekua yleisemmälle tasolle, mutta ehkä sinulta se puuttuu?
4
[/quote]
Ei, vaan näiltä vanhemmilta. Usko pois, käytän jokaisen tilaisuuden.
[/quote]
Toki, vain heissä on vikaa.
4
[/quote]
Keskusteluun tarvitaan valitettavasti vähintään kaksi osapuolta. Jos toinen kykenee vain erittäin konkreettiseen keskusteluun, se ei tule koskaan nousemaan yleiselle, mielenkiintoiselle tasolle.
[/quote]
No, sitten se täytyy olla niin, että vain heissä on vikaa, eikä sussa ollenkaan.
4
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:03"]Voi elämä :D ap vaahtoaa VAUVA palstalla että ei jaksa kuunnella äitien juttuja :D
Eiköhän joku muu keskustelupalsta olis sopivampi sulle, lapsettomalle jota ei lapsiin liittyvät asiat kiinnosta..
Taitaa kuitenkin kiinnostaa kun täällä pyörit, tämähän nimenomaan on lasten vanhemmille tarkoitettu :D
[/quote]
Tämähän on mitä mainioin foorumi muistuttaa tulevia ja olevia äitejä siitä, että se oman Jaana-Petterin kohellukset eivät välttämättä kiinnosta kaikkia yhtä paljon. Lapsellisetkin voivat keskustella muistakin asioista kuin lapsista? Voisi itseasiassa tehdä ihan hyvää. Tosin ymmärrän kyllä, että jos ja kun se elo pyörii sen perheenlisäyksen ympärillä, niin silloin ne jututkin pyöriin sen ympärillä. Mutta samasta syystä en hengaillut nuorempana inttipoikien kanssa, kun ne jutut on vaan sitä velviä ja tetsausta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:03"] Voi elämä :D ap vaahtoaa VAUVA palstalla että ei jaksa kuunnella äitien juttuja :D Eiköhän joku muu keskustelupalsta olis sopivampi sulle, lapsettomalle jota ei lapsiin liittyvät asiat kiinnosta.. Taitaa kuitenkin kiinnostaa kun täällä pyörit, tämähän nimenomaan on lasten vanhemmille tarkoitettu :D [/quote] Mä voin vastata ap:n puolesta: hän kertoo, että tämä palsta on AIHE VAPAA, ei vauvoihin keskittyvä palsta. Ei häntä kiinnosta lapsia tai äitiyttä käsittelevät jutut, joten hän ei osallistu niihin keskusteluihin (paitsi tietenkin osallistuu, ja tuo joka käänteessä esille, miten lasten hankkiminen on kerrassaan vastenmielistä puuhaa).[/quote]
Tämä on VAUVA palstan aihe vapaa osio. Vauva.fi sivuston keskustelupalstan osio. Miksi hän ylipäätään vierailee vauva sivuilla ...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:12"]
[/quote]
Minä olen lapseton kirjoittaja ja osallistun tällä Suomen vilkkaimmalla keskustelupalstalla juuri niihin keskusteluihin kuin haluan.
[/quote]
[/quote]
Miksi se ihmetyttää? Luuletko, että nuhakuumekierteessä tai nokkamukien ostamisessa on jotakin itseisarvoisen mielenkiintoista?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:49"]
Minuakin kiinnostavat monenlaiset asiat. Valitettavasti lapsiperheiden samanlaisena toistuva arki ei ole yksi kiinnostuksenohteistani. Odotan hyvältä keskustelulta muutakin kuin arkisten sattumusten selontekoa.
[/quote]
Toisilla on kyky viedä arkisista aiheista lähtevää keskustekua yleisemmälle tasolle, mutta ehkä sinulta se puuttuu?
4
[/quote]
Ei, vaan näiltä vanhemmilta. Usko pois, käytän jokaisen tilaisuuden.
[/quote]
Toki, vain heissä on vikaa.
4
[/quote]
Keskusteluun tarvitaan valitettavasti vähintään kaksi osapuolta. Jos toinen kykenee vain erittäin konkreettiseen keskusteluun, se ei tule koskaan nousemaan yleiselle, mielenkiintoiselle tasolle.
[/quote]
No, sitten se täytyy olla niin, että vain heissä on vikaa, eikä sussa ollenkaan.
4
[/quote]
Niin, äideissä voi olla "vikaa". Uskomatonta, eikö totta?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:12"]
Väärin päätelty, he eivät ole tyhmentyneet eikä heidän persoonansa ole hävinnyt mihinkään.
[/quote]
Aika rohkea arvio ihmisistä, joita et ole koskaan tavannut.
En tietenkään tiedä, onko heidän älykkyysosamäärässään tapahtunut muutoksia, mutta selvästikin heidän keskustelutaitonsa, looginen päättelykyknsä ja keskittymiskykynsä on huonontunut. Monet ovat persoonalliuudeltaan nyt yksioikoisempia, ajattelutyötä kaihtavia, huolestuneempia ja herkempiä hermostumaan. Heillä ei ole samanlaista älyllistä uteliaisuutta ja kykyä ihmetellä maailmaa lapsen tavoin. Arkisuus ja käytännöllisyys tuntuvat olevan ykkösarvot.
Puhun siis vähemmistöstä äiti-ihmisiä. Tunnen myös täysin selväjärkisiä vanhempia, joiden persoonallisuus tai kognitiiviset kyvyt eivät ole sen kummemmin muuttuneet.
[/quote]
No mutta tämähän kuulostaa kuvaukselta väsyneestä ja stressaantuneesta ihmisestä, joka on selviytymismoodissa. Ja siihen se perheen perustaminen näin ulkopuolisesta vaikuttaa usein johtavankin. Itse olen tuollainen aina, kun töitä on liikaa ja koko elämä pelkkää yritystä pitää langat käsissä ja jaksaa antaa, antaa ja antaa. Kyllähän sellainen heikentää kognitiivisia kykyjä väliaikaisesti.
Mahdoton tietysti sanoa, kun ei tunne ihmisiä, mutta luulisin tuon olevan vain elämänvaihe. Kyllä ne älykkäät ja uteliaat persoonat sieltä taas nousevat, kun lapset kasvavat ja arki helpottuu. Tai sitten se ei helpotu koskaan, mene ja tiedä. Jos tiet erkanevat yhteisten asioiden puutteessa, sitten ne erkanevat. Ehkä ne myöhemmin kohtaavat taas, ehkä eivät.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi se ihmetyttää? Luuletko, että nuhakuumekierteessä tai nokkamukien ostamisessa on jotakin itseisarvoisen mielenkiintoista?
[/quote]
No jos niistä kertoo oma ystävä, jonka elämästä on lähtökohtaisesti kiinnostunut, niin miksei ne voi olla samalla tavalla mielenkiintoisia kuin oma nuhakuumekierre ja käsilaukun osto. Se kannattaa muistaa, että ne lapset ovat aika kiinteä osa vanhemman elämää, ja niistä tulee puhuttua siinä missä muistakin asoista (kiinnostuksenkohteet, työ, harrastukset, ihmissuhteet jne.)
Itse ainakin olen huomannut itsestäni, etten vähäisellä vapaa-ajallani jaksa lukea mitään kovin syvällistä (vakavampaa kaunokirjallisuutta jne). Tyhjään mieluummin pääni katsomalla illalla vähän aikaa telkkua / selaamalla nettiä ja menemällä nukkumaan aikaisin. Siinä mielessä olen siis varmasti tyhmentynyt. En usko, että älyssänikään on mitään vikaa, kaksi maisterintutkintoa olen kuitenkin tehnyt. Onneksi mulla on ystäviä, jotka ymmärtävät, että tämä on vain väliaikaista... Omalla kohdallani uskoisin helpottavan noin parin vuoden kuluttua. Enkä tosiaan silti juttele kakkavaipoista niille, joille se ei ole ajankohtainen juttu elämässä.
T. Kohta 2-vuotiaan äiti + loppuvuodesta tulossa toinen lapsi
Asialla on toinenkin puoli. Vaikka nyt tuntuisi, että kaverisi ovat menetettyjä tapauksia, kaksikymppisillä äideillä on ainakin yksi etu vanhempana perheen perustaviin. He ovat vasta nelikymppisiä, kun ruuhkavuodet ovat jo takana. Siinä on vielä rutkasti aikaa omille harrastuksille ja intohimoille suht nuorena.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:43"]
Asialla on toinenkin puoli. Vaikka nyt tuntuisi, että kaverisi ovat menetettyjä tapauksia, kaksikymppisillä äideillä on ainakin yksi etu vanhempana perheen perustaviin. He ovat vasta nelikymppisiä, kun ruuhkavuodet ovat jo takana. Siinä on vielä rutkasti aikaa omille harrastuksille ja intohimoille suht nuorena.
[/quote]
Mä oon saanut lapseni yli 30-vuotiaana, ja ehdin kyllä harrastaa ja intohimoilla ennen lastensaantia ja lastensaannin jälkeenkin.
Toivotteko, parikymppiset lapsettomat, että ystävänne suhtautuvat teidänkin lapsijuttuihinnne asenteella "ei kiinnosta", jos teillä on joskus lapsia? Vai ajatteletteko, että ette itse tule puhumaan lapsistanne ja arjestanne kellekään?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se tässä ihmetyttää että äitien jutut ei kiinnosta ja silti keskustelee VAUVAPALSTALLA, olkoonkin aihe vapaa osio mutta silti vauva sivuston palsta..mitä ihmettä lapsettomat, joita ei kiinnosta lapsiin liittyvät asiat, tekevät täällä vanhemmille tarkoitetussa keskustelupalstalla?
Saahan täällä keskustella kuka haluaa mutta se vaan ihmetyttää että vannotaan niin lapsettomuuden nimeen eikä haluata kuulla pihahdustakaan lapsista ja silti keskustellaan VAUVAPALSTALLA? Että mikä siinä on se juttu..?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:45"]
Toivotteko, parikymppiset lapsettomat, että ystävänne suhtautuvat teidänkin lapsijuttuihinnne asenteella "ei kiinnosta", jos teillä on joskus lapsia? Vai ajatteletteko, että ette itse tule puhumaan lapsistanne ja arjestanne kellekään?
[/quote]
No, minulla ei tule olemaan lapsia, enkä nytkään tykkää jaaritella arjestani, joten kyllä ajattelen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se tässä ihmetyttää että äitien jutut ei kiinnosta ja silti keskustelee VAUVAPALSTALLA, olkoonkin aihe vapaa osio mutta silti vauva sivuston palsta..mitä ihmettä lapsettomat, joita ei kiinnosta lapsiin liittyvät asiat, tekevät täällä vanhemmille tarkoitetussa keskustelupalstalla?
Saahan täällä keskustella kuka haluaa mutta se vaan ihmetyttää että vannotaan niin lapsettomuuden nimeen eikä haluata kuulla pihahdustakaan lapsista ja silti keskustellaan VAUVAPALSTALLA? Että mikä siinä on se juttu..?
[/quote]
No, nämä urputtajat aina kertovat, että tämä on AIHE VAPAA, ei aihe vauva. Mutta minäpä ehdotan: kaikki nämä lapsista urputtavat velat voisivat siirtyä hevostalli.netin sennula-palstalle. Se on myös hyvin aktiivinen palsta, josta löytyy myös aika paljon lapsivihaajia. Siellä käsitellään myös aika vähän lapsijuttuja, toki niitäkin välillä. Bonuksena hevostenvihaajat voivat kokeilla uusia aluevaltauksia.
vannotaan niin lapsettomuuden nimeen eikä haluata kuulla pihahdustakaan lapsista
[/quote]
Jaha, velahullu löysi ketjun.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin! Mä en pidä moottoripyöristä enkä tykkää niistä keskustella-> menenpä tästä moottoripyöräfoorumille keskustelemaan parhaasta pullaohjeesta koska saanhan mä keskustella ihan missä haluan..
[/quote]