Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien jutut eivät kiinnosta!

Vierailija
26.08.2014 |

Tosiasiahan on, että kaveripiirin ensimmäiset lisääntyjät ovat jo täysin menetettyjä tapauksia. Kun ennen puhuttiin ihmissuhteista, politiikasta, psykologiasta, ym. muista syvällisistä  asioista, niin nykyään nämä ennen niin analyyttiset ja maailman menosta kiinnostuneet keittiöpsykologit ovat kiinnostuneita vain paskavaipoista ja imetyksestä. Harmi, ikään kuin oma persoona häviäisi lapsen myötä täysin.

Tällaisen empiirisen havainnon olen kaveripiirissäni tehnyt.

T. Parikymppinen lapseton nainen

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa lapsellisen ihmisen kirjoittama aloitus!

Vierailija
2/62 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsivaihe oli rikkinäisten yöunien, allergia- ja korvatulehdusitkujen täyttämää kiireistää aikaa ja oma hormonitoimintakin oli siinä vaiheessa sekaisin. Oli järkevää keskittyä siinä vaiheessa siihen mihin jaksoi keskittyä, eli lapsiperhearkeen. Se oli lasten ja parisuhteen kannalta reiluinta. Nyt kun lapset ovat kohta yläkouluikäisiä, ovat omat puheenaiheet taas yhtä monipuolisia, kuin ennen sitä aikaa kun olin äitiyslomalla/hoitovapaalla. Teen työtä politiikan parissa ja pystyn tällä hetkellä keskittymään töihin täysipainoisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva huomata muutaman viikon vanha aloitukseni täällä etusivulla.

Mielenkiintoisia ajatuksilla ihmisillä, en taidakaan olla ainoa joka näin ajattelee. Olen myös saanut kritiikkiä mm. lapsellisuudesta ja halveksuvasta suhtautumisesta äiteihin. Kukin saa pitää oman mielipiteensä, en jaksa alkaa kenellekään todistelemaan mitään.

Aloitukseni pointti oli, että en pysty käsittämään sitä, kuinka ennen niin fiksujen ja mielenkiintoisten ihmisten persoona ikään kuin sulaa pois lasten saannin myötä. Ymmärrän, että elämään on tullut jotain tärkeämpää ja suurempaa, mutta toivoisin perheellisten ihmisten myös ymmärtävän, että heidän lapsensa on heidän elämänsä keskipiste- ei muiden. Hetkellinen aivokapasiteetin kutistuminen toki sallitaan pikkulapsivaiheessa, mutta sääli, jos se taantuu sellaiseksi koko loppuiäksi. 

Kummallista, miten Kafkan ja Dostojevskin kirjallisuus onkin vaihtunut BB:n tuijotukseen ja filosofiset keskustelut Nico-Jannican korvatulehduskierteeseen. Itse en haluaisi olla tuollainen jos minulla olisi lapsia.

Ehkä olenkin itse vähän liian analysoiva ja älyllinen tyyppi. Kaipaan myös paljon älyllistä haastetta ystävieni keskuudessa, joten siksi ehkä äitien jutut eivät minua niin kovin kiinnosta. 

T. Aloittaja

Vierailija
4/62 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:12"]

Väärin päätelty, he eivät ole tyhmentyneet eikä heidän persoonansa ole hävinnyt mihinkään.

[/quote]

Aika rohkea arvio ihmisistä, joita et ole koskaan tavannut.

En tietenkään tiedä, onko heidän älykkyysosamäärässään tapahtunut muutoksia, mutta selvästikin heidän keskustelutaitonsa, looginen päättelykyknsä ja keskittymiskykynsä on huonontunut. Monet ovat persoonalliuudeltaan nyt yksioikoisempia, ajattelutyötä kaihtavia, huolestuneempia ja herkempiä hermostumaan. Heillä ei ole samanlaista älyllistä uteliaisuutta ja kykyä ihmetellä maailmaa lapsen tavoin. Arkisuus ja käytännöllisyys tuntuvat olevan ykkösarvot.

Puhun siis vähemmistöstä äiti-ihmisiä. Tunnen myös täysin selväjärkisiä vanhempia, joiden persoonallisuus tai kognitiiviset kyvyt eivät ole sen kummemmin muuttuneet.

[/quote]

Unen vähyys vaikuttaa ihmisiin eri tavalla, toisista tulee ihan zombeja kuten minusta. Kaiva tunnevarastostasi sympatia esiin ja yritä ymmärtää :)

Vierailija
5/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se valitettavasti on. Sellaiset ystävät, joiden persoonalisuus ei ole täysin muuttunut ja elinpiiri supistunut, ovat kultaakin kallimpia. Sanotaan, että tuolta mammalandiasta pääsee takaisin muutaman vuoden kuluttua, mutta näin kolmikymppisenä täytyy sanoa, että tosi moni on kyllä menettänyt vanhemmuuden myötä jotakin. Suoraan sanottuna osa naisista vaikuttaa nyt tyhmemmiltä.

Vierailija
6/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin päätelty, he eivät ole tyhmentyneet eikä heidän persoonansa ole hävinnyt mihinkään.

Tilalle on vain tullut jotain paljon tärkeämpää kuin politiikka ja psykologia.

Joskus on myös hyvä vaihtaakin puheenaiheita, kuka jaksaa jauhaa koko elämänsä politiikasta, filosovoida, analysoida ja puhua "tärkeitä"?

Vauvan, lapsen, teinin maailmassa eläessään joutuu politikoimaan, olemaan maailman menossa mukana ja analysoimaan ihan tarpeeksi, hieman erilailla kuin ennen lapsia.

Elät pidempään ja onnellisempana kun et pohdi liikaa, annat välillä tilaa muidenkin mielipiteille ja hyväksyt mammakaverisi sellaisina kuin ovat.

Vierailija
7/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on kiinnostanut aina maailman asiat tosi monipuolisesti. Mua kiinnostivat myös lapset ja lasten asiat ennen kuin sain omia lapsia, tai edes olin varma, haluanko itse lapsia. Mun mielestä nämä ihmiset, jotka valittavat siitä, että lisääntyneet kaverit puhuvat lapsistaan, voisivat myös mennä itseensä ja miettiä, miksei kaverin elämä, johon ne lapset aika olennaisesti kuuluvat, kiinnosta.

Kannattaa kiinnostua monipuolisesti kaikesta, niin ei tarvitse valittaa, että kun se ja se puhuu aina siitä. Mua ei haittaa, jos yksi tuttava haluaa aina puhua vaikkapa hevosista, toisten ihmisten kanssa voi sitten jutella muista jutuista.

Vierailija
8/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:12"]

[/quote]

Aika rohkea arvio ihmisistä, joita et ole koskaan tavannut.

En tietenkään tiedä, onko heidän älykkyysosamäärässään tapahtunut muutoksia, mutta selvästikin heidän keskustelutaitonsa, looginen päättelykyknsä ja keskittymiskykynsä on huonontunut. Monet ovat persoonalliuudeltaan nyt yksioikoisempia, ajattelutyötä kaihtavia, huolestuneempia ja herkempiä hermostumaan. Heillä ei ole samanlaista älyllistä uteliaisuutta ja kykyä ihmetellä maailmaa lapsen tavoin. Arkisuus ja käytännöllisyys tuntuvat olevan ykkösarvot.

Puhun siis vähemmistöstä äiti-ihmisiä. Tunnen myös täysin selväjärkisiä vanhempia, joiden persoonallisuus tai kognitiiviset kyvyt eivät ole sen kummemmin muuttuneet.

Vierailija
9/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostavat monenlaiset asiat. Valitettavasti lapsiperheiden samanlaisena toistuva arki ei ole yksi kiinnostuksenohteistani. Odotan hyvältä keskustelulta muutakin kuin arkisten sattumusten selontekoa.

Vierailija
10/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Keskustelee syvällisiä politiikasta*

Vierailija
11/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveriporukassa ei ole koskaan puhuttu mitään vaikeita. Me puhutaan tv-ohjelmista, vaatteista, ruuasta, matkustamisesta, sisustamisesta, julkkiksista, laihduttamisesta. Aiheet on muuttunut iän myötä jonkin verran mutta aika samanlaisia ollaan kuin 20 vuotta nuorempinakin. 

Vierailija
12/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:17"]Mua on kiinnostanut aina maailman asiat tosi monipuolisesti. Mua kiinnostivat myös lapset ja lasten asiat ennen kuin sain omia lapsia, tai edes olin varma, haluanko itse lapsia. Mun mielestä nämä ihmiset, jotka valittavat siitä, että lisääntyneet kaverit puhuvat lapsistaan, voisivat myös mennä itseensä ja miettiä, miksei kaverin elämä, johon ne lapset aika olennaisesti kuuluvat, kiinnosta.

Kannattaa kiinnostua monipuolisesti kaikesta, niin ei tarvitse valittaa, että kun se ja se puhuu aina siitä. Mua ei haittaa, jos yksi tuttava haluaa aina puhua vaikkapa hevosista, toisten ihmisten kanssa voi sitten jutella muista jutuista.[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi. Mutta tuo tekee vain, sen että lapsellisia kavereita jaksaa nähdän noin kerran vuodessa kutakin, kun ennen tavattiin tai soiteltiin viikoittain. Onneksin on sellaisia ystäviä, joille voi sanoa suoraan, ettei lapsiarki ja lapsen kuulumiset erityisesti kiinnosta. Kavereille tuota en viitsi suoraan sanoa ja siksi en heihin juurikaan pidä yhteyttä.

Vierailija
13/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:49"]

Minuakin kiinnostavat monenlaiset asiat. Valitettavasti lapsiperheiden samanlaisena toistuva arki ei ole yksi kiinnostuksenohteistani. Odotan hyvältä keskustelulta muutakin kuin arkisten sattumusten selontekoa.

[/quote]

Toisilla on kyky viedä arkisista aiheista lähtevää keskustekua yleisemmälle tasolle, mutta ehkä sinulta se puuttuu?

4

Vierailija
14/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:57"]

[/quote]

Toisilla on kyky viedä arkisista aiheista lähtevää keskustekua yleisemmälle tasolle, mutta ehkä sinulta se puuttuu?

4

[/quote]

Ei, vaan näiltä vanhemmilta. Usko pois, käytän jokaisen tilaisuuden.

Vierailija
15/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:17"]Mua on kiinnostanut aina maailman asiat tosi monipuolisesti. Mua kiinnostivat myös lapset ja lasten asiat ennen kuin sain omia lapsia, tai edes olin varma, haluanko itse lapsia. Mun mielestä nämä ihmiset, jotka valittavat siitä, että lisääntyneet kaverit puhuvat lapsistaan, voisivat myös mennä itseensä ja miettiä, miksei kaverin elämä, johon ne lapset aika olennaisesti kuuluvat, kiinnosta.

Kannattaa kiinnostua monipuolisesti kaikesta, niin ei tarvitse valittaa, että kun se ja se puhuu aina siitä. Mua ei haittaa, jos yksi tuttava haluaa aina puhua vaikkapa hevosista, toisten ihmisten kanssa voi sitten jutella muista jutuista.[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi. Mutta tuo tekee vain, sen että lapsellisia kavereita jaksaa nähdän noin kerran vuodessa kutakin, kun ennen tavattiin tai soiteltiin viikoittain. Onneksin on sellaisia ystäviä, joille voi sanoa suoraan, ettei lapsiarki ja lapsen kuulumiset erityisesti kiinnosta. Kavereille tuota en viitsi suoraan sanoa ja siksi en heihin juurikaan pidä yhteyttä.

[/quote]

Niin, monilta puuttuu se kyky myötäelää ja olla kiinnostuneita toisten ihmisten asioista juuri siitä syystä, että asiat tapahtuvat näille, rakkaille ihmisille. Se, että joku sanoo, ettei äitien jutut/lapsiperhejutut kiinnosta, kuulostaa musta - anteeksi vain - tosi rajoittuneelta, siltä, että keskustelua osataan käydä vain silloin, kun aihe on itselle sitä ominta.

4

Vierailija
16/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:59"]

[/quote]

4

[/quote]

[/quote]

Toki, vain heissä on vikaa.

4

Vierailija
17/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki vanhemmiten muuttuvat. Lapsettomatkin kaverini ovat todella paljon muuttuneet ja huonoon suuntaan. Heille on tullut pysyviä huolia ja vaivoja ja elämä on koulinut. Sellainen perusspontaanius ja perusiloisuus on pitkälle karissut elämän kolhujen myötä.  Olemme jo viisikymppisiä.

Vierailija
18/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä :D ap vaahtoaa VAUVA palstalla että ei jaksa kuunnella äitien juttuja :D

Eiköhän joku muu keskustelupalsta olis sopivampi sulle, lapsettomalle jota ei lapsiin liittyvät asiat kiinnosta..

Taitaa kuitenkin kiinnostaa kun täällä pyörit, tämähän nimenomaan on lasten vanhemmille tarkoitettu :D

Vierailija
19/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:03"]

Voi elämä :D ap vaahtoaa VAUVA palstalla että ei jaksa kuunnella äitien juttuja :D

Eiköhän joku muu keskustelupalsta olis sopivampi sulle, lapsettomalle jota ei lapsiin liittyvät asiat kiinnosta..

Taitaa kuitenkin kiinnostaa kun täällä pyörit, tämähän nimenomaan on lasten vanhemmille tarkoitettu :D

[/quote]

Mä voin vastata ap:n puolesta: hän kertoo, että tämä palsta on AIHE VAPAA, ei vauvoihin keskittyvä palsta. Ei häntä kiinnosta lapsia tai äitiyttä käsittelevät jutut, joten hän ei osallistu niihin keskusteluihin (paitsi tietenkin osallistuu, ja tuo joka käänteessä esille, miten lasten hankkiminen on kerrassaan vastenmielistä puuhaa).

Vierailija
20/62 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:59"]

[/quote]

4

[/quote]

[/quote]

Toki, vain heissä on vikaa.

4

[/quote]

Keskusteluun tarvitaan valitettavasti vähintään kaksi osapuolta. Jos toinen kykenee vain erittäin konkreettiseen keskusteluun, se ei tule koskaan nousemaan yleiselle, mielenkiintoiselle tasolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän