Vaihdoin magnesium-valmistetta eilen. Nukuin yön kuin tukki.
Jännä juttu. Olen pitkään käyttänyt magnesiumsitraattivalmistetta melko säännöllisesti, en kuitenkaan joka päivä.
Eilen tajusin, että mulla on taas selvät magnesiumin puutteen oireet: elohiiriä, rytmihäiriöitä, ahdistusta ja hermostuneisuutta, katkonaista yöunta... Kaapissa sattui olemaan toista magnesium-valmistetta, jossa on kolmea eri magnesiumin muotoa: magnesiummalaattia, magnesiumglysinaattia ja magnesiumtauraattia. Päätin kokeilla. Suositusannos on 1-4 kapselia päivässä. Otin pitkin päivää niitä viisi.
Hermostunut ja jännittynyt olo rupesi vähenemään jo päivän mittaan. Yön nukuin sikeämmin kuin ehkä koskaan: olin jopa maata rojottanut käteni päällä niin, että heräsin vasta kun se oli tosi kipeä. Yleensä kyllä herään semmoiseen nopeammin. Elohiiriä ei ole tänä aamuna ollut.
Magnesium on ihmeellinen mineraali. Monilla saattaa olla siitä vajetta ja oireet siitä voivat olla monenlaisia. Ihmettelen vain, että miten mulla nyt näin oli vajetta, vaikka olen käyttänyt sitä sitraattimuodossa. Vai oliko kehossani puutetta noissa toisissa muodoissa olevasta magnesiumista?
Yhtä kaikki: jos olet stressaantunut ja nukut huonosti, niin kokeile laadukasta magnesiumvalmistetta. Oksidimuotoista magnesiumia ei kannata käyttää, sillä se imeytyy huonosti.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Meen ripulille kaikista muista magnesiumeista paitsi rainbow merkkisestä. Ja se ei tunnu vaikuttavan mitenkään mihinkään. Mistäs tää vois johtua?
Jokaisen tarvitsema annos on yksilöllinen, jos kahdesta kapselista tulee ripuli niin kokeile mennä yhdellä kapselilla. Jos yksi on ok niin silloin se on sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin epätodennäköistä, että yhden päivän käytöllä olisi ollut näin selviä vaikutuksia, taitaa valitettavasti mennä sattuman tai placebovaikutuksen piikkiin. Ihminen on muuten siten jännä eläin, että jos haluaa uskoa johonkin, niin tiedostamattakin kerää evidenssiä, eli kokee ja huomioi vain niitä asioita, jotka tukevat ja vahvistavat tätä haluttua uskomusta. Ja koskapa ihminen on jännä eläin myös siten, että pyrkii luontaisesti selittämään asioiden syy-seuraus-suhteita ja muodostamaan säännönmukaisuuksia myös puhtaasti sattumanvaraisista ilmiöistä, koska näin maailma tuntuu järkevämmältä, turvallisemmalta ja lohdullisemmalta, niin olemme kovin persoja kaikenlaisille selityksille ja uskomuksille. Just saying.
Kuitenkaan muut kokeilemani ravintolisät tai luontaistuotteet eivät ole tuottaneet tällaista placebo-vaikutusta. AP
Tapauksessasi voi olla kyse ihan vain puhtaasta sattumasta. Toisaalta ei plasebovaikutuksenkaan mahdollisuutta voi sulkea sillä pois, ettei ole sitä aiemmin muilla valmisteilla mielestään kokenut. Ei se ole mikään määrämuotoinen tai säännöllinen efekti.
Tietenkin voi. Mutta muistinpahan taas, että minun kannattaa käyttää magnesiumia. Mulla on aikaisemminkin kokemuksia siitä, että olo helpottuu kun muistan magnesiumlisän. Nyt vain uutta se, että valmisteen vaihto vaikutti näin selvästi.
Minä en sinällään ole täällä argumentoimassa magnesiumin terveysvaikutuksia vastaan, olen mahdollisesti itsekin saanut siitä aiemmin jonkinlaista apua suonenvetoihin pidempiaikaisessa käytössä, vaan suhtaudun skeptisesti nimenomaan siihen, että olisit saanut noin dramaattisen avun uniongelmiisi vain yhden päivän käytön jälkeen. Oma logiikkani ei salli edes epäillä moista syy-seuraus-suhdetta näin heppoisin perustein, saatika uskaltaisin sitä julkisesti julistaa.
Mäkin olen käyttänyt tuota Puhdistamon Tripla-magnesiumia. On kyllä hyvää. Huomaa jos jää välistä niin alkaa tulemaan elohiiriä yms.
Vierailija kirjoitti:
Noin ne somemarkkinoijat toimii. Kieltää kaiken eikä osaa lopettaa.
Somekeskustelut ovat kerta toisensa jälkeen uskomaton pettymys. Kerroin omasta kokemuksestani. Halusin keskustella siitä ja kuulla, mitä kokemuksia muilla on ollut magnesiumlisästä. En edes maininnut valmisteen nimeä ennen kuin sitä kysyttiin. Mulla vain sattui olemaan sitä kaapissa, koska toiset perheenjäsenet ovat sitä käyttäneet jossain vaiheessa.
En kyllä itse jaksaisi uskoa hetkeäkään, että joku Puhdistamon markkinointihenkilö käyttäisi kallista työaikaa Vauva-palstalla markkinointiin. Varmasti olisi hyvin tehotonta työaikaa, markkinoida nyt trollien, tieteellisten tosiasioiden kiistäjien ja puhtaasti ilkeiden ihmisten seassa.
AP
”Magnesiumin puutostilaa ei yleensä ole syytä epäillä, sillä sellaista ei terveillä ihmisillä käytännössä esiinny. Magnesiumia saa nimittäin lähes kaikista elintarvikkeista. Jos saanti vähenee, elimistö huolehtii siitä, että magnesium imeytyy tehokkaammin.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin ne somemarkkinoijat toimii. Kieltää kaiken eikä osaa lopettaa.
Somekeskustelut ovat kerta toisensa jälkeen uskomaton pettymys. Kerroin omasta kokemuksestani. Halusin keskustella siitä ja kuulla, mitä kokemuksia muilla on ollut magnesiumlisästä. En edes maininnut valmisteen nimeä ennen kuin sitä kysyttiin. Mulla vain sattui olemaan sitä kaapissa, koska toiset perheenjäsenet ovat sitä käyttäneet jossain vaiheessa.
En kyllä itse jaksaisi uskoa hetkeäkään, että joku Puhdistamon markkinointihenkilö käyttäisi kallista työaikaa Vauva-palstalla markkinointiin. Varmasti olisi hyvin tehotonta työaikaa, markkinoida nyt trollien, tieteellisten tosiasioiden kiistäjien ja puhtaasti ilkeiden ihmisten seassa.
AP
Niin, et todellakaan halua lopettaa, koska se on somemarkkinoijien ohjeissa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Kiitos Ap. En tiennytkään, että magnesium auttaa myös stressiin. Otan sitä aina ennen kaupoissakäyntiä, koska saan sen jälkeen karmeita suonenvetokohtauksia jalkoihin.
Muuten onko kenelläkään teistä suonenvetoja sormissa ?
Sen on kauhean tuskallista ja on kumman näköistä, kun sormet hajottaa.Kannattaisiko kokeilla magnesiumia säännöllisesti jonkun aikaa, josko olisi apua suonenvetoihin?
AP
Mulla auttaa jalkojen yöllisiin suonenvetoihin magnesium. Lääkäri suositteli. Jos jätän yhtään pidemmäksi aikaa ottamatta, kramppailee jalat yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin epätodennäköistä, että yhden päivän käytöllä olisi ollut näin selviä vaikutuksia, taitaa valitettavasti mennä sattuman tai placebovaikutuksen piikkiin. Ihminen on muuten siten jännä eläin, että jos haluaa uskoa johonkin, niin tiedostamattakin kerää evidenssiä, eli kokee ja huomioi vain niitä asioita, jotka tukevat ja vahvistavat tätä haluttua uskomusta. Ja koskapa ihminen on jännä eläin myös siten, että pyrkii luontaisesti selittämään asioiden syy-seuraus-suhteita ja muodostamaan säännönmukaisuuksia myös puhtaasti sattumanvaraisista ilmiöistä, koska näin maailma tuntuu järkevämmältä, turvallisemmalta ja lohdullisemmalta, niin olemme kovin persoja kaikenlaisille selityksille ja uskomuksille. Just saying.
Kuitenkaan muut kokeilemani ravintolisät tai luontaistuotteet eivät ole tuottaneet tällaista placebo-vaikutusta. AP
Tapauksessasi voi olla kyse ihan vain puhtaasta sattumasta. Toisaalta ei plasebovaikutuksenkaan mahdollisuutta voi sulkea sillä pois, ettei ole sitä aiemmin muilla valmisteilla mielestään kokenut. Ei se ole mikään määrämuotoinen tai säännöllinen efekti.
Tietenkin voi. Mutta muistinpahan taas, että minun kannattaa käyttää magnesiumia. Mulla on aikaisemminkin kokemuksia siitä, että olo helpottuu kun muistan magnesiumlisän. Nyt vain uutta se, että valmisteen vaihto vaikutti näin selvästi.
Minä en sinällään ole täällä argumentoimassa magnesiumin terveysvaikutuksia vastaan, olen mahdollisesti itsekin saanut siitä aiemmin jonkinlaista apua suonenvetoihin pidempiaikaisessa käytössä, vaan suhtaudun skeptisesti nimenomaan siihen, että olisit saanut noin dramaattisen avun uniongelmiisi vain yhden päivän käytön jälkeen. Oma logiikkani ei salli edes epäillä moista syy-seuraus-suhdetta näin heppoisin perustein, saatika uskaltaisin sitä julkisesti julistaa.
Miten lienee, mutta nukuin kuin tajuton, jota ei ole tapahtunut ylimuistoiseen aikaan. Mietin sitä, että en kuitenkaan aloittanut tyhjästä, vaan olen käyttänyt magnesiumsitraattia aikaisemmin, mutta epäsäännöllisesti. Ehkä elimistön vaje ei ollut kuitenkaan kovin suuri? Mikä lie ero noiden eri muotojen välillä.
Luulen myös, että jos magnesium on auttaakseen, niin se oikeasti voi auttaa nopeasti. Uimahallin vesijumpassa annetaan suolakide, jos jollekin tulee suonenvetoa. Sekin auttaa ihan minuuteissa. Magnesiumissa voi olla sama juttu.
”Tyypillisesti magnesiumlisää ostetaan liikuntaharrastuksen aloittamisen yhteydessä tai kilpailujen jälkeen, jolloin lisääntynyt rasitus laukaisee kramppeja. Elimistö kuitenkin sopeutuu rasitukseen nopeasti, ja krampit vähenevät. Ihminen saattaa tällöin kokea, että oireet katosivat magnesiumin ansiosta, vaikka ne olisivat hävinneet muutenkin”, Mursu pohtii.
Vierailija kirjoitti:
Käytän magnesium poretablettia ja tuntuu ihan hyvältä.
ihan varmasti kutittelee mukavasti.
Ap on ostanut kaapin täyteen kalliita magnesiumpillereitä ja nyt yhtäkkiä se PUHDISTAMON pilleri toi syvät yöunet.
Taru on todellisuutta hauskempaa 😂
Vierailija kirjoitti:
”Tyypillisesti magnesiumlisää ostetaan liikuntaharrastuksen aloittamisen yhteydessä tai kilpailujen jälkeen, jolloin lisääntynyt rasitus laukaisee kramppeja. Elimistö kuitenkin sopeutuu rasitukseen nopeasti, ja krampit vähenevät. Ihminen saattaa tällöin kokea, että oireet katosivat magnesiumin ansiosta, vaikka ne olisivat hävinneet muutenkin”, Mursu pohtii.
Ja jännästi silti palaavat jos magnesiumin käyttämisen lopettaa.
Ostitko magnesiumit puhelonmyyjiltä jotka kartoittavat soiton aluksi suomalaisten liikuntatottumuksia ja varsinaiseen asiaan päästään vasta n. viiden minuutin jälkeen kunhan kiitokseksi kyselyyn vastaamisesta tarjotaa merimagnesiumia shokkihintaan? Kymmenennen samansisältöisen puhelun jälkeen ilmoitin puhelinnumeroni Robinson rekisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee etenkin talvella harrastettua paljon hikiliikuntaa, koska pidän hiihtämisestä. Jossain vaiheessa kauden mittaan alkaa tulla elohiiriä ja rytmihäiriöitä. Magnesiumlisä kyllä auttaa niihin.
Vierailija kirjoitti:
Ostitko magnesiumit puhelonmyyjiltä jotka kartoittavat soiton aluksi suomalaisten liikuntatottumuksia ja varsinaiseen asiaan päästään vasta n. viiden minuutin jälkeen kunhan kiitokseksi kyselyyn vastaamisesta tarjotaa merimagnesiumia shokkihintaan? Kymmenennen samansisältöisen puhelun jälkeen ilmoitin puhelinnumeroni Robinson rekisteriin.
En. Magnesiumvalmisteita saa kaikista hyvinvarustelluista ruokamarketeista. Kannattaa vain katsoa, missä muodossa magnesium valmisteessa on.
AP
Vierailija kirjoitti:
Puhdistamon tuotteita ei myydä puhelinmyynnissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Magnesiumvalmisteita saa kaikista hyvinvarustelluista ruokamarketeista. Kannattaa vain katsoa, missä muodossa magnesium valmisteessa on.
AP
Nyt menee kyllä tuo mainostus jo komiikan puolelle 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Nyt menee kyllä tuo mainostus jo komiikan puolelle 😅
En oikeasti ymmärrä sinua. En mainosta mitään valmistetta.
Magnesiumvalmisteita on Suomessa myynnissä vähintään kymmeniä erilaisia ja niissä on ehkä neljää tai viittä eri magnesiumin muotoa. Jokainen voi itse lukea haluamansa valmistajan purkin kyljestä, mitä muotoja siinä on.
AP
l-lysiinillä herpes virus vex kirjoitti:
Lääkärit ei allekirjoita mitään "ravintolisä-huuhaata". Mieluummin kallista lääkevoidetta oireeseen kuin syyn ratkaisu ravintolisällä.
Mulle lääkäri suositteli kilpirayhasongelmaan seleeniä ja reilusti. Käytin sitä ohjeistetusti reilut 6kk ja jätin sitten vähitellen pois. Tänä keväänä aloitin sen omatoimisesti uudelleen. Mulla vaivasi keväällä Basedowin taudin takia silmät (vaiva liittyy kilpirauhasen liikatoimintaan) ja sen jälkeen eivät ole taas silmät vaivanneet. Ei sitä ikinä tiedä mitä puutoksia on. Nytkin mulla on punasoluissa jotain vikaa. Vika liittyy jotenkin siihen etten saa tarpeeksi B12 vitamiinia ja foolihappoja. Millähän tuo korjaantuisi. Kroppa ei ehkä osaa hyödyntää kaikkea ruoasta saatavaa vaan täytyy ottaa vitamiineja reilusti enemmän.
Et tietenkään kertonut koska pystyit nimettömällä palstalla heti toisessa viestissä kysymään mikä tuote on kyseessä.