Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äiti pakottaa menee rippikouluu

Vierailija
25.08.2014 |

Tilanne on nyt se, että mulla ois ens kesänä rippikoulu (tai talvella, riippuu mihin riparii haluaa) mut en halua sinne! Äiti pakottaa mua sinne kiristämällä,uhkaamalla, yms.. Mun perustelut, jotka oon sanonu jo äidillekkin:
-en koe tarpeelliseksi mennä jeesustelemaan,koska en usko jeesukseen.
-mulle tulee kirkossa huono olo
-ahistaa jeesustelut.
-vie aikaa.
-en halua kummiksi
-en halua isoja häitä...
äiti yrittää saaha mua sinne sillä tavoin, että sanoo,et sieltä saa rahaa konfirmaatiosta. Joo, en epäile yhtään, mutta en tarvitse sitä rahaa niin paljon, että menisin riparille. Minua ei syrjitä, enkä ole koulukiusattu,että siksi en uskaltaisi mennä,en vain halua.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:46"]

Pidä vain pääsi! Sinä itse päätät, menetkö vai et.

[/quote]

Kyllä se on tuon ikäisen oma päätös. Toki on niitä natsivanhempia (valitettavasti), jotka eivät kuuntele teinejään laisinkaan. Oma äitini oli (ja on vieläkin) tuollainen. Minut pakotettiin riparille ja voin todeta, ettei kellään ollut siellä hauskaa, kiitos minun joka näytti vittuuntunutta naamaa koko ajan ja laittoi hanttiin joka asiassa. Joo, ikävä homma muille riparilaisille mutta en luvannut nauttia riparista.

Alaikänen ei kyllä taida vielä päättää yhtään mitään :-). Mutta onhan siinä muita mahdollisuuksia. Vanha kunnon kapinointi toimii usein. Heität vaan homman vituiksi. Tai sitten laitat koko suvun kärsimään kanssasi. Eli alat jo painostamaan vanhempia järkkäämään sulle isoimmat sukubileet ikinä ton päätteeksi. Ja teet sukulaisille selväksi, että lahja tulee rahana. Sellanen 500-1000 euroa on sopiva summa. Kyllä aikusilta aina sen verran löytyy.

[/quote]

Vierailija
22/66 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:00"]

Jaaha, siinä pieni vakaumuksellinen ateisti meuhkaa. Ripari on nykyään vain muutama päivä, ei se sinua nitistä. Jos nyt todella olet sitä mieltä, että et usko - ei ne muuten usko kaikki muutkaan - niin ota se yleissivistyksen kannalta. Ei tee sinulle pahaa perehtyä tarkemmin luterilaisen kirkon oppiin ja toimintaan. Tiedä enemmän, luulet vähemmän. Olet nyt vain niin ehdoton, että et halua kuunnella minkäänlaisia perusteluja. Ihan samanlainen jääräpää taidat olla kuin äitisi. Kumpikaan ei kuuntele toistaan. Äidilläsi on etulyöntiasema sikäli, että sinä olet alaikäinen ja äidilläsi on oikeus "määräillä" sinua.

[/quote]

"Yleissivistys"... hohhoijjaa.

Jos aivopesua haluaa siksi väittää niin siitä vaan.

Satuja siellä opetetaan totena ja pakotetaan opettelemaan rukouksia ulkoa. Ihan hirrrveen kiinnostavaa ja hyödyllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtään kiva homma tuollainen painostaminen ja pakottaminen. En osaa oikein sanoa, mistä naruista sinun pitäisi vetää, että saisit äitisi tajuamaan, että et oikeasti halua riparille. Ainakin riparilla tai rippikoulussa voit minun mielestäni puhua henkilökunnalle ihan suoraan miksi tulit. Uskoisin, että valtaosa papeista tai työntekijöistä on nykyään valmiita keskustelemaan avoimesti asioista. Ole rohkeasti se mitä olet. Rippikoulu on kuitenkin lyhyt aika, jos se yhtään lohduttaa.

t. Uskova, joka ei halua pakottaa ketään uskomaan

Vierailija
24/66 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on huolestuttavaa että ap ei ymmärrä että rahaa tarvii aina.

Vierailija
25/66 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päätät, ei äiti, ei mummi, ei kukaan muu. Perustelusi ovat ihan hyvät ja riittäisivät ainakin minulle, kahden teinin äidille, hyvin. Riparit eivät ole tätä päivää ja kirkon touhut vielä vähemmän. Sinun uskosi tai uskomattomuutesi ei ole kenenkään toisen päätettävissä nyt, eikä tästä eteenpäinkään. En välttämättä enää edes keskustelisi asiasta äidin kanssa, äitisi toiminta alkaa mennä jo liiallisuuksiin ja jos tuollaista painostusta joku yrittäisi aikuiseen ihmiseen, sitä sanottaisiin henkiseksi väkivallaksi ja painostamiseksi. Olisiko koulussa joku opettaja, terkkari tai koulukurattori oppilashuoltoryhmästä jonka kanssa voisit ottaa asian esiin äitisi kanssa?

Rippikoulu on ehkä lyhyt, mutta turhaan menee sekin aika jos touhussa ei ole iloa mukana. Pidä pintasi, sinä olet sinä ja äitisi on äitisi, hän ei voi tehdä tätä päätöstä puolestasi.

Vierailija
26/66 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas todella paljon tsempeistä! Lupaan puhua jollekkin, en vain vielä tiedä että kelle... Ja kyllä se raha olisi toki hyödyllinen lisä,mutten periaatteestakaan halua saada sitä menemällä rippikouluun. Ja ei,en tarkoita sitä ettenkö voisi käydä töissä,siksi koska en halua, se on eri asia:) ap

Vierailija
27/66 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.protu.fi/ Ymmärrän rippikoulun aikuistumisriittinä, mutta onneksi on ollut jo kahdenkymmenen vuoden ajan hyvä vaihtoehto protu! Myös protun jälkeen monet järjestävät kotonaan "aikuistumisjuhlan" sukulaisille, rippijuhlan tapaan, halutessaan voi tuoda lahjaksi rahaa. Itse kävin sekä rippikoulun että protun ja koin saavani protulta paljon enemmän eväitä kasvamiseen kuin riparilla.

Vierailija
28/66 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

et halua isoja häitä? saahan semmoset pitää vaikket kirkkoon kuuluiskaan tai ois rippikoulua käyny. siis wtf

Vierailija
29/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiitos taas kaikki! Ap

Vierailija
30/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protulle kannatusta täältäkin! :-)

Vierailija
31/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenäiskulttuurin aikaan rippikoulu oli ihan mahdottoman tärkeä aikuistumisriitti.

Onneksi moisesta on valtaosin jo päästy yli.

Itse menin rippikouluun kun en vaan uskaltanut sanoa ei -ja vihasin sitä.

Nyt olen eronnut koko firmasta ja ei tee mieli takaisin. Mihinkään jumaliin ole uskonut koskaan.

Vierailija
32/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenäiskulttuurin aikaan rippikoulu oli ihan mahdottoman tärkeä aikuistumisriitti.

Onneksi moisesta on valtaosin jo päästy yli.

Itse menin rippikouluun kun en vaan uskaltanut sanoa ei -ja vihasin sitä.

Nyt olen eronnut koko firmasta ja ei tee mieli takaisin. Mihinkään jumaliin ole uskonut koskaan.

Vierailija
33/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edellisen sivun Protuopen viesti saanut alapeukkuja? Perin kummallisia nämä AV-mammulit

Vierailija
34/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele rahaa €_€

Vierailija
35/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:48"]

Miksi edellisen sivun Protuopen viesti saanut alapeukkuja? Perin kummallisia nämä AV-mammulit

[/quote]

protuleirit kuulostavat melkein omalta uskonlahkoltaan. Ainakin niin aktiivisesti niitä yritetään markkinoida. Jos ei halua mennä riparille, miksi pitäisi ylipäätään mennä johonkin toiselaisen formaatin leirille?

Vierailija
36/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:11"]

Ehdota että menisit Protuleirille! Aikuistumisleiri ilman uskonnollista pakotetta. Siellä käsitellään etiikkaa, moraalia ja hyviä tapoja yms. Samat asiat kuin riparilla ilman jumalaa, ja paljon enemmän!

T.Protuope

[/quote]

Saako protuleirille tulla jos on uskova?

Vierailija
37/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konfirmaatiossa lausutaan uskontunnustus. Kysypä äidiltäsi, miten sinun tulisi sen suhteen menetellä. Pitäisikö sinun lausua uskontunnustus muiden mukana (siis valehdella) vaiko jättäytyä siitä pois, siksi koska et voi allekirjoittaa sitä.

t. uskova, jonka mielestä suoraselkäinen ateismi on parempi juttu kuin feikkikristillisyys

Vierailija
38/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:11"]

Ehdota että menisit Protuleirille! Aikuistumisleiri ilman uskonnollista pakotetta. Siellä käsitellään etiikkaa, moraalia ja hyviä tapoja yms. Samat asiat kuin riparilla ilman jumalaa, ja paljon enemmän!

T.Protuope

[/quote]

Saako protuleirille tulla jos on uskova?

[/quote]

Saa mennä, vaikka olisi uskova. On useita protuja, jotka käyvät molemmat. Ohjaajistakin varmaan n. puolet kuuluvat kirkkoon. Mahdollisesti siellä myös puhutaan uskonnoista, mutta enemmin pohdintaa, että mitä hyötyä niistä on jne. SUOSITTELEN!

Vierailija
39/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:46"]

Riparilla on kivaa

[/quote]

Niin yleensä onkin, mutta sen pitäisi olla uskontovapaa.

Vierailija
40/66 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tosiaan mennöä leirille, niin protua suosittelen minäkin :) Sinä kesänä kun kaikki muut menivät riparille, niin tuntui siltä, että itsekin haluaa jollekin leirille, uusia kavereita ja kokemuksia (ja viikon pois kotoa..).

Kannattaa keskustella tosiaan vaikka koulussa jonkun kanssa, esim koulukuraattorin tai terkkarin. Voisit myös ihan paperille kirjoittaa syitä, miksi et halua riparille, niin sitten kun keskustelet asiasta äitisi kanssa, niin ei mene semmoseksi "no kun en haluu" "meet" "en haluu" -kinaamiseksi, vaan sulla on oikeasti hyviä pointteja.

Itse uskon, että 15-vuotiaan tulisi voida tämmöisestä asiasta päättää. En ymmärrä, miksi riparille mennään, jos ei uskota. Kirkkohäiden takia? Miksi pitää saada kirkkohäät, jos ei usko papin avioliiton siunaukseen? Tässä maassa suurin osa kuuluu kirkkoon vain tavan vuoksi. Jos äitisi mielestä se, että saat rahaa, pitäisi olla syy riparille menoon, niin hän ei todellakaan ymmärrä riparin tarkoitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän