äiti pakottaa menee rippikouluu
Tilanne on nyt se, että mulla ois ens kesänä rippikoulu (tai talvella, riippuu mihin riparii haluaa) mut en halua sinne! Äiti pakottaa mua sinne kiristämällä,uhkaamalla, yms.. Mun perustelut, jotka oon sanonu jo äidillekkin:
-en koe tarpeelliseksi mennä jeesustelemaan,koska en usko jeesukseen.
-mulle tulee kirkossa huono olo
-ahistaa jeesustelut.
-vie aikaa.
-en halua kummiksi
-en halua isoja häitä...
äiti yrittää saaha mua sinne sillä tavoin, että sanoo,et sieltä saa rahaa konfirmaatiosta. Joo, en epäile yhtään, mutta en tarvitse sitä rahaa niin paljon, että menisin riparille. Minua ei syrjitä, enkä ole koulukiusattu,että siksi en uskaltaisi mennä,en vain halua.
Kommentit (66)
Olisiko ketään toista aikuista, jonka kanssa voisit aiheesta keskustella?
Ja yritä vielä puhua äidillesi. Asiallisesti, perustellen, ei riidellen. Sano, et voihan rippikoulun käydä myöhemminkin, jos tulet katumapäälle.
Sano sille, että myös seurakunnan nuoriso-ohjaajat ja papit haluavat, että nuori saa itse päättää. Rippikoulun tarkoitus on vahvistaa uskoa Jeesukseen, ei saada rahaa. Äitisi on nyt pihalla ja toimii seurakunnan tahdon vastaisesti. Jos teille tulee esim. kouluun käymään joku seurakunnasta, niin voit kysyä häneltä apua.
Rippikouluun vai -leirille? Kannattaa ihan oikeasti punnita kunnolla sitä kummiasiaa ja kirkkohäitäkään ei kai ilman saa.
Jaaha, siinä pieni vakaumuksellinen ateisti meuhkaa. Ripari on nykyään vain muutama päivä, ei se sinua nitistä. Jos nyt todella olet sitä mieltä, että et usko - ei ne muuten usko kaikki muutkaan - niin ota se yleissivistyksen kannalta. Ei tee sinulle pahaa perehtyä tarkemmin luterilaisen kirkon oppiin ja toimintaan. Tiedä enemmän, luulet vähemmän. Olet nyt vain niin ehdoton, että et halua kuunnella minkäänlaisia perusteluja. Ihan samanlainen jääräpää taidat olla kuin äitisi. Kumpikaan ei kuuntele toistaan. Äidilläsi on etulyöntiasema sikäli, että sinä olet alaikäinen ja äidilläsi on oikeus "määräillä" sinua.
No sinä menet rippikouluun, jos äitisi määrää, et siitä pilalle mene. Konfirmaatioon ei sitten tarvi suostua, jos siltä vielä tuntuu.
Ei taida olla, isä on kuollut ja muille aikuisille en puhu tällaisistä asioista.. Ap
Kaikki muutkin menee sinne vain rahan takia. Kaikki siellä tuhahtelee niille jeesusjutuille. Sieltä voi löytyä uusia angstikavereita. Eroat sitten myöhemmin kirkosta.
Oho toi tuli noin hassuun kohtaan. Mut toi mun viesti oli tarkotus olla vastaus tolle,missä kysyttiin et onko muita aikuisia kelle puhua. Ja mä koitan viel puhua sille. Kiitos kaikille! Ap
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:00"]
Jaaha, siinä pieni vakaumuksellinen ateisti meuhkaa. Ripari on nykyään vain muutama päivä, ei se sinua nitistä. Jos nyt todella olet sitä mieltä, että et usko - ei ne muuten usko kaikki muutkaan - niin ota se yleissivistyksen kannalta. Ei tee sinulle pahaa perehtyä tarkemmin luterilaisen kirkon oppiin ja toimintaan. Tiedä enemmän, luulet vähemmän. Olet nyt vain niin ehdoton, että et halua kuunnella minkäänlaisia perusteluja. Ihan samanlainen jääräpää taidat olla kuin äitisi. Kumpikaan ei kuuntele toistaan. Äidilläsi on etulyöntiasema sikäli, että sinä olet alaikäinen ja äidilläsi on oikeus "määräillä" sinua.
[/quote]
Äidin kannattaa myös muistaa, että Suomessa on uskonvapaus. Se koskee myös lapsia. Eli vanhemmat eivät voi pakottaa lasta riparille (joka muuten oli ihan huuhaata).
Jonka leipää syöt, sen lauluja laulat.
Ei ole mikään pakko mennä! En mennyt minäkään, onneksi ei vanhemmilla ollut nokan koputtamista asiaan. Raha on aika tyhmä syy käydä ripari. Sen turhuuden voi käydä aikuisena jos siltä tuntuu.
Itse erosin kirkosta heti kun oli mahdollista, ja en kadu yhtään päätöstäni. Kirkkohäät ei kiinnosta, sukulaisten ja ystävien lapsia voi muistaa muutenkin kuin olemalla kummi.
Ehdota että menisit Protuleirille! Aikuistumisleiri ilman uskonnollista pakotetta. Siellä käsitellään etiikkaa, moraalia ja hyviä tapoja yms. Samat asiat kuin riparilla ilman jumalaa, ja paljon enemmän!
T.Protuope
Munkin äiti pakotti, koska suvussa oli uskovaisia ja pienellä paikkakunnalla kaikkien piti tehdä kaikki asiat samoin.
Mutta kun tulet täysi-ikäiseksi, voit kostaa eroamalla kirkosta. Omia lapsiani ei ole kastettu.
Jos kyse onkin siitä, että äitis tahtoo susta viikoksi eroon, mutta yrittää esittää sen sulle tollain jeesuksellisesti ja ahneesti? Ehdota äidilles, että menet Prometheus-leirille. Siellä on kivaa ja 0% jeesusta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:00"]
[/quote]
HAH! Luterilainen kirkko saisi ensin itse päättää mikä on oppinsa ja toimintansa. Parikymmentä vuotta sitten päätettiin naispappeudesta, mutta tappelu jatkuu edelleen. Eikä tarvitse edes mennä homoasiaan.
Tällä hetkellä riparilaiselle opetetaan kirkon oppina mm. ylläolevista sitä, mitä kohdalle osunut pappi sattuu olemaan itse mieltä.
Ei riparille ole pakko mennä jos ei itse halua. Itse olin jo teininä uskossa, mutta jätin silti riparin väliin. Ei vain huvittanut/kiinnostanut.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:46"]
Pidä vain pääsi! Sinä itse päätät, menetkö vai et.
[/quote]
Alaikänen ei kyllä taida vielä päättää yhtään mitään :-). Mutta onhan siinä muita mahdollisuuksia. Vanha kunnon kapinointi toimii usein. Heität vaan homman vituiksi. Tai sitten laitat koko suvun kärsimään kanssasi. Eli alat jo painostamaan vanhempia järkkäämään sulle isoimmat sukubileet ikinä ton päätteeksi. Ja teet sukulaisille selväksi, että lahja tulee rahana. Sellanen 500-1000 euroa on sopiva summa. Kyllä aikusilta aina sen verran löytyy.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:46"]
Riparilla on kivaa
[/quote]
Vitut ole. Uskontopaskaa tuputetaan ja koko se meininki muutenkin.. yök!
Senkun kieltäytyy menemästä. Ei sinne ketään väkisin kanneta.
Pidä vain pääsi! Sinä itse päätät, menetkö vai et.