Koululaisten aamuherääminen ja toimet - vaikeaa on
Kaksi alakouluikäistä lasta. Joka aamu vaikeuksia saada lapset heräämään, syömään, pukeutumaan, hampaidenpesulle ja koulutielle. Houkuttelu, lahjonta, kiristys, uhkailu ja pesäpallomaila on käytetty - ei tepsi.
Olisiko antaa isälle vinkkejä siitä, miten saisimme intiaanit koulutielle ilman taisteluja? Olen sitkeä sissi, joten pitkätkin koulutusjaksot jaksan vetää läpi, kunhan vain tietäisi mitä ja miten pitäisi sankereita kouluttaa...
Kommentit (27)
Meillä sama ongelma, mutta aikaerosta johtuen. Muutettiin viime viikon torstaina Suomeen ja mun pitäis saada lapset tarhaan kahdeksaksi. Helpommin sanottu, kuin tehty, koska lasten sisäisen kellon mukaan mä revin ne ylös kello 5 aamulla, kun herätän ne seitsemältä.
Jos ei meinaa nukahtaa illalla, niin voihan sitä kokeilla melatoniinia. Ainakin su iltaisin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta päivätorkkuihin, ja kouluun on mentävä vaikka se alkaisi jo klo 8. Eli yöunet jää liian vähälle, eikä se ole hyvä oppimisen, mielialan ym kannalta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:03"]Pesäpallomaila??? O.o
[/quote]
Voiko joku selittää tämän pesäpallomailan?? Mihin sitä on tarvittu??
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:03"]Pesäpallomaila??? O.o
[/quote]
Voiko joku selittää tämän pesäpallomailan?? Mihin sitä on tarvittu??
[/quote]
Selitys: Vitsi.
Mulle autto kummasti, kun piti viime lukuvuosi repiä itteni sängystä ylös joka kouluaamu klo.4. Siitä jääkylmään suihkuun ja klo.5 piti olla jo menossa pysäkille, jonne matkaa 45min ja siitä koulubussiin.
Ton vuoden jälkeen klo.6-7 aamuherätykset ovat olleet yhtä unelmaa :3 Ette voi edes kuvitella. Minä kävin itse aamuisin suihkussa, mut mun veli suoraan kannettiin sinne ja kylmä suihku päälle, kun ei muulla tavalla herännyt. Oppi se jossain vaiheessa, että oikeasti kannatti herätä ajoissa.
t. teini
Jos lapsilla on yhtään vastuudentuntoa ja käsitys siitä, että kouluun on kuitenkin pakko mennä ajoissa, ellei halua kärsiä ikäviä seurauksia, jätät vain vastuun aamuheräämisestä heille itselleen. Jos taas ei ole, vaan uskot heidän huoletta nukkuvan niin pitkään kuin nukuttaa ja menevän kouluun joskus komannen oppitunnin puolivälissä, anna heidän kokeilla ja kärsiä seuraamukset. Ekaluokkalainen lapsi voitarvita vielä apua, jos aika on vielä hämärä käsite ja aamutoimien aikatauluttaminen ei siksionnistu. Mutta sitä vanhemmat lapset yleensä ovat tarpeeksi kypsiä laittamaan itse herätyksensä ja tietävät jo, monelta koulutaipaleelle tulee lähteä, jotta ehtii. Toisen herätyksen voisi ajastaa siihen, kun kotoa tulee lähteä. Helpota silti vaikka valmiilla aamupalalla, vaatteiden ottamisella esiin valmiiksi. Koulutavaroista ja repun pakkaamisesta lapsen tulisi mielestäni huolehtia itse. Aamulla muistuta korkeintaan hampaiden harjaamisesta, mutta muuten älä huomauttele ajan kulumisesta ja tehtävistä toimista. Älä huutele hereille (jos se on jo osoittautunut tehottomaksi), vaan anna lasten oppia, että herätyksen soidessa on noustava, ajoissa nouseminen on vain heistä itsestään kiinni joka tapauksessa.
Meillä on aamulla telkkarikielto. Se koskee myös minua, jään niin helposti tuijottamaan uutisia tai ostoskanavaa. Siitäkin huolimatta, että pidän itseäni aamuihmisenä.
Aikaisempi nukkumaanmeno. Jos yhdeksän ei riitä, niin kahdeksalta sänkyyn. Tai jos toimii pienet päiväunet, niin voi kokeilla niitä - niiden kanssa vaan voi lipsahtaa siihen kierteeseen, että se valvominen venyy ja venyy, "kyllähän sitä voi sitten ottaa päiväunet".
Tuon ikäisille voi ihan hyvin vielä lukea iltasadunkin, että saa ne sänkyyn ajoissa.