Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatko viestiä, jos et pääse yhdeksään mennessä..

Vierailija
25.08.2014 |

Kaverilla 6v ja 2v lapset. Vetoaa näihin, ettei muka koskaan pääse lähtemään ajoissa mihinkään ja on joka ikisestä tapaamisesta myöhässä. Joka ikinen kerta.

Sovittiin, että tulee hakemaan meiltä pieneksi jääneitä kumppareita ennen kuin lähden töihin. Sovittiin, että tulee puoli yhdeksään mennessä. Sovittiin, että laittaa viestiä, jos ei pääse ennen yhdeksää, niin laitan kumpparit oven eteen katokseen kassiin.

Kello on 9.24. Ei mitään viestiä, ei naista, ei lapsia. Olen kipeänä kotona, en mennytkään töihin. Mulla on siis koko päivä aikaa katsoa, milloin kaverin mielestä on viimeistään puoli yhdeksän.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että sanoit suoraan! Miten kaverisi reagoi? Kerro tämä Ap kun heräät.

Vierailija
62/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:05"]

Noniin! Saappaat haettu. Olin juuri nukahtamaisillani sohvalle, kun kuulin kuistilta kolinaa. Kaveri oli tullut lähes 2,5 tuntia myöhässä. Koska olin juuri herännyt ja kuumeen takia joka paikkaa särki, sanoin tosi rumasti. Sanoin niin selvästi kuin ikinä voin, kuinka ärsyyntynyt olen ja kuinka epäkunnioittavaa käytöstä aikuiselta ihmiseltä on odotuttaa toista aikuista ihmistä omien aikataulujen mukaan. Sanoin, etten seuraavalla kerralla odota enää sekuntiakaan, jos tulee ilmoittamatta myöhässä. Jos tulee myöhässä IHAN MIHIN TAHANSA, sen tietää jo aiemmin, ettei tule ehtimään. Silloin voi laittaa viestiä tai soittaa. 

Syy myöhästymiselle: ei ollut tajunnut ajankulua, oli alkanut lähteä mielestään ajoissa. Kaikki olivat kuulemma olleet jo hereillä seitsemältä, eli ei oltu nukuttu pommiin. Lähtiessä oli kuitenkin pitänyt vaihtaa 2-vuotiaalta vaippa ja 6v oli vetkutellut pukemisen kanssa. Kännykkä toimi, ei ollut mitään muuta syytä myöhästymiselle. Lähtemiseen oli siis mennyt niin pitkään, ettei ollut tajunnut ajan kuluvan ja että olisi ollut myöhässä.

Minun mielestäni vaipanvaihto tai vaatteiden hidas pukeminen ei ole hyväksyttävä syy myöhästymiselle. Eikä se, ettei ollut tajunnut katsoa kelloa. En voi käsittää, miten jollakin voi kulua eteisessä lähtiessä 2,5 tuntia ja kuvittelee edelleen olevansa aikataulussa!!

ap (nyt lepäämään ja sairastamaan)

[/quote]

Puuh! Mulla on tuollainen eteisessä viivyttelevä kaveri. Usein olen soitellut sille, kun on jo myöhässä ja on aina sanonut olevansa jo pukemassa lasten kanssa eteisessä. Minulla on neljä alle kouluikäistä lasta ja vaikka pitäisi kaikki pukea itse sataan eri kerrokseen ja sen jälkeen vaihtaa jonkun vaippa ja joku vielä oksentaisi, en siltikään saisi kulumaan siihen pukemiseen 20 minuuttia enempää. 

Olen miettinyt, että näillä ihmisillä ei ole oikeasti ajantajua. Ne laittavat lapset itsenäisesti pukemaan, muistuttelevat vähän väiiä laittamaan hanskaa tai pipoa tai kenkää jalkaa, mutta alkavat sitten tehdä jotain muuta itse. Kuvittelevat, että voivat vaikkapa laittaa pyykkiä narulle sillä välin, kun se lapsi pukee. Pukeminen ei edisty ja ne kuvittelevat, että aikaa on kulunut puolen tunnin sijasta minuutti tai pari. Laittavat sitten tiskiä koneeseen, eikä taaskaan ole kuin toinen kenkä jalassa.. 

Ehkä siis niiltä todellakin puuttuu ajantaju? Ap:n mukaan kaveri ei ollut edes tajunnut olevansa myöhässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Case Closed? 

Vierailija
64/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikakäsitys ja ajantaju ovat molemmat kulttuurisidonnaisia asioita. Joissain maissa voidaan sopia kellonaika, mutta se ei tarkoita yhtään mitään. Se antaa jonkun viitteen päivästä. Sitten taas Suomen kaltaisessa maassa esimerkiksi kaupat aukeavat tasan silloin, kun niiden on ilmoitettu aukeavan. Esimerkiksi vartija voi olla tuulikaapissa jo klo 8.55, jos kauppa pitää avata klo 9. Ulkona voi olla -20 asteen pakkanen tai hirmumyrsky, mutta ihmiset jonottavat kiltisti ulkona. Kauppaa ei avata minuuttiakaan ennen yhdeksää. Näky voi olla todella koominen, mutta meille normaali. 

Aikakäsitys on Suomessakin erilainen maalla ja kaupungissa. Kaupungissa eletään minuuttiaikataulun mukaan, maalla enemmän tuntien mukaan. 

Eripuraa aikakäsityksistä tulee vain silloin, kun ihmiset elävät eri käsityksissä ja kulttuureissa. 

Vierailija
65/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia ihmisiä ei kannata odotella. Minulla on ystävä, joka on aina myöhässä. Odotan 10 min tapaamispaikalla ja lähden pois. Sitten yleensä soittelee perään. Jos ollaan sovittu esim. syömään menosta, niin lähden sit 10 min päästä syömään ja tulee jos kerkeää, jos ei kerkeä, niin syököön sitten joskus muulloin. En pilaa omaa päivääni toisen myöhästelyllä. Tällaisten ihmisten kanssa pitää toimia niin, että se myöhästely vaan kostautuu niille itselle.. ehkä ne joskus oppii..

Vierailija
66/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ihan täysin ap:n ärsytyksen tuota kaverin jatkuvaa myöhästelyä kohtaan! SIlti en voi käsittää tätä tapahtumaa: eihän ystävä tiennyt, että olet kotona!! Jos olisikin tiennyt, mutta ei! Ei voinut tietää että vahtaat siellä kotona häntä odottaen. Nyt olet kyllä tosi epäreilu.

Vierailija
67/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:22"]

Eli Case Closed? 

[/quote]

Mun mielestä Case Closed vasta siinä vaiheessa, kun ap:n kaveri ymmärtää tehneensä virheen. 

Vierailija
68/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:23"]

Mä ymmärrän ihan täysin ap:n ärsytyksen tuota kaverin jatkuvaa myöhästelyä kohtaan! SIlti en voi käsittää tätä tapahtumaa: eihän ystävä tiennyt, että olet kotona!! Jos olisikin tiennyt, mutta ei! Ei voinut tietää että vahtaat siellä kotona häntä odottaen. Nyt olet kyllä tosi epäreilu.

[/quote]

Ei kun mä ymmärsin niin, että kaveri luuli olevansa ajoissa, eli tulevansa ennen puolta yhdeksää? Tuossa pari viestiä ylempänä se kaverihan oli sanonut, ettei ollut tajunnut olevansa myöhässä, oli vain lähtemisessä mennyt kauemmin kuin oli luullut. Silti se ei poista sitä, etteikö kaverin olisi pitänyt lähettää se viesti, ettei ehdi. Ei kai ollut sitten katsonut kelloa.

Olen täysin ap:n puolella. Olen toisinaan jopa niin skitso, että päivä menee pilalle viiden minuutin myöhästymisestä..

Vierailija
69/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi antanut niitä kumppareita enää. En olisi edes laittanut niitä sinne pihalle. Kun kaveri tuli lopulta, niin olisin sanonut, että laitoin kyllä kumpparit ulos, mutta näköjään ne on varastettu. Että kiitti vitusti. Ja sitten olisi myynyt / antanut muualla.

Vierailija
70/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:23"]

Aikakäsitys ja ajantaju ovat molemmat kulttuurisidonnaisia asioita. Joissain maissa voidaan sopia kellonaika, mutta se ei tarkoita yhtään mitään. Se antaa jonkun viitteen päivästä. Sitten taas Suomen kaltaisessa maassa esimerkiksi kaupat aukeavat tasan silloin, kun niiden on ilmoitettu aukeavan. Esimerkiksi vartija voi olla tuulikaapissa jo klo 8.55, jos kauppa pitää avata klo 9. Ulkona voi olla -20 asteen pakkanen tai hirmumyrsky, mutta ihmiset jonottavat kiltisti ulkona. Kauppaa ei avata minuuttiakaan ennen yhdeksää. Näky voi olla todella koominen, mutta meille normaali. 

Aikakäsitys on Suomessakin erilainen maalla ja kaupungissa. Kaupungissa eletään minuuttiaikataulun mukaan, maalla enemmän tuntien mukaan. 

Eripuraa aikakäsityksistä tulee vain silloin, kun ihmiset elävät eri käsityksissä ja kulttuureissa. 

[/quote]

Tää on niin totta! 

Vierailija
71/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:35"] On parempi aina mennä itse kaverin luokse ja sopia kaikki tapaamiset hänen luokseen, niin omat aikataultu eivät ala mättämään.

[/quote]

Ei toimi. Olen joskus aiemminkin kertonut täällä ex-kaveristani, jonka kanssa oli mahdoton sopia tapaamisia. Ei hän pysynyt kotonaankaan. Saattoi lähteä vaikka puoli tuntia ennen tapaamista toiselle puolelle kaupunkia, ja sieltä tekstailla, että "tuletkos tänne Korkeasaareen? Ajattelin, että olis kiva nähdä täällä", kun minä olin jo matkalla hänen luokseen ihan toiseen suuntaan.

Vierailija
72/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tuollainen lähdössäviivästelijä kaverina. Eiliselle aamupäivälle sovittiin kahvit ja 12 soittelin, että milloinkohan hän on mahdollisesti tulossa; "joo sori just heräsin, käyn pikasuihkussa ja vedät vaatteet niskaan, oon siellä yhel-puolkahen aikaan!". Noh kello tuli kaksi, ei näy eikä kuulu. Kolmelta laitoin viestiä onko hän tulossa; "joo aloin lataa puhelinta ku akku ihan finaalissa, syön vielä nopeesti jotain!", niinpä niin, viideltä laitoin viestiä, että lähden käymään äidilläni, katsellaan illemmalla. Yhdeksältä kaveri sitten soitti, että olisi nyt valmis jos olen kotona. Puol 10 oli sitten vihdoin oventakana. Sanoin ihan nätisti, että on ärsyttävää odottaa turhaan, sain vaan selittelyjä "mutku akku loppu... mutku piti syyä... mutku....", ÄRSYTTÄVÄÄ kun ei voi myöntää omia virheitään!!!

Vierailija
73/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:23"]Mä ymmärrän ihan täysin ap:n ärsytyksen tuota kaverin jatkuvaa myöhästelyä kohtaan! SIlti en voi käsittää tätä tapahtumaa: eihän ystävä tiennyt, että olet kotona!! Jos olisikin tiennyt, mutta ei! Ei voinut tietää että vahtaat siellä kotona häntä odottaen. Nyt olet kyllä tosi epäreilu.

[/quote]

Eihän se ollut se pointti, vaan että ne saappaat olisivat olleet turhan pitkään pihalla JOS ap olisi ollutkin töissä. Jos kerran pihalta on aiemminkin kadonnut tavaraa, en yhtään ihmettele, ettei sinne huvita jättää yhtään mitään. Ja kaverikin tiesi tämän, muttei kunnioittanut ap:tä ja tämän pyyntöjä ollenkaan.

Vierailija
74/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:06"]

Mullakin on tuollainen lähdössäviivästelijä kaverina. Eiliselle aamupäivälle sovittiin kahvit ja 12 soittelin, että milloinkohan hän on mahdollisesti tulossa; "joo sori just heräsin, käyn pikasuihkussa ja vedät vaatteet niskaan, oon siellä yhel-puolkahen aikaan!". Noh kello tuli kaksi, ei näy eikä kuulu. Kolmelta laitoin viestiä onko hän tulossa; "joo aloin lataa puhelinta ku akku ihan finaalissa, syön vielä nopeesti jotain!", niinpä niin, viideltä laitoin viestiä, että lähden käymään äidilläni, katsellaan illemmalla. Yhdeksältä kaveri sitten soitti, että olisi nyt valmis jos olen kotona. Puol 10 oli sitten vihdoin oventakana. Sanoin ihan nätisti, että on ärsyttävää odottaa turhaan, sain vaan selittelyjä "mutku akku loppu... mutku piti syyä... mutku....", ÄRSYTTÄVÄÄ kun ei voi myöntää omia virheitään!!!

[/quote]

Kuulostaa tutulta nuo ihme selittelyt ja aina muka joku tosi hyvä syy. Sen tekosyyn pitäisi myös yksinään riittää, anteeksipyyntöä ei ikinä kuulu.

Vierailija
75/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:46"]

Aargh! Mulla on yksi tuollainen kaveri. Jos sovin sen kanssa jotain jollekin päivälle, en voi sopia YHTÄÄN MITÄÄN koko muuksi päiväksi. Jos sovin, että tavataan pikaisesti aamulla 9-10 välillä, pitää varautua siihen, että se venyykin hups yhteentoista ja hups, en päässytkään lähtemään vieläkään.. nyt syön.. äh, piti vielä käydä kirjastossa ja postissa.. joo tavataan kolmen aikaan. Hei moi en ehdikään kolmeksi, ruuhkan takia.. Nähdään viideltä. Hei mennään syömään, kun nähdään.. Moi, joo äiti soitti, piti käydä siellä avaamassa vintin lukko.. Hei moi mä oon siellä vartin päästä. Moooi.. sori mä vähän myöhästyn, oon just siellä.. 

NO MOI! Ai kello on jo yhdeksän? Ai kaikki paikat on jo kiinni? Ai sä oot koko päivän ollu täällä keskustassa? Mitäs sä oot tehny? Kiva nähä!

[/quote]

Miksi sä suostut hyppimään toisen pillin mukaan noin? Jos ei ehdi paikalle silloin 9 ja 10 välillä kun alunperin sovitte, ilmoitat vain, että sinulla on loppupäivän muuta ohjelmaa, joten tapaatte joku toinen kerta sitten. Jospa se kaverisikin jotain oppisi kun riittävän monta kertaa noin käy. En mä ainakaan jaksais koko päivää passissa olla ihmisen takia, joka on kykenemätön pitämään lupauksensa.

Vierailija
76/78 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:02"]

Kukaan ei varasta kumppareita kuistilta. Vielä vähemmän sellaiselta kuistilta, jota ei näe kadulta. Ap:n käytös on vainoharhaista, aggressiivista ja ylimitoitettua.

[/quote]

^ ai olla kotona kipeänä?

Vierailija
77/78 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas samoilla asioilla..

Sama kaveri kyseessä. Tänään sen piti tuoda klo 8 yksi kirja meille. Sanoin, että minun pitää lähteä töihin klo 8.30, eli on tultava ajoissa. Yllätys yllätys, ei tullut klo 8. Eikä tullut puoli yhdeksään mennessä. Varttia yli 9 kaveri soitti, että missä ihmeessä olen. Seisoi oveni takana kirja kädessä. Sanoin, että olen bussissa matkalla töihin. 

Kaveri alkoi huutaa puhelimeen, että minkä ihmeen takia lähdin jo töihin, vaikka oltiin sovittu, että tuo kirjan aamulla meille. Ja kun sanoin, että sovittiin klo 8 ja kerroin, että töihin on lähdettävä viimeistään puolelta, en voi jäädä odottamaan. En voi myöhästyä töistä sen takia, että kaveri tulee myöhässä tuomaan kirjaa.

Kaveri ei mielestään ollut myöhässä. Toisteli monta kertaa, että jopas on tarkka aikataulu, kun ei yhtään voi odottaa. Ja että tuli ajoissa, pitääkö kellonajat muka sopia niin minuutin tarkasti.. Ei pyytänyt anteeksi, syytti minua joustamattomuudesta. Nyt ei ollut edes lapsia myöhästyttämässä, kun ne ovat mummolassa yötä. 

Tällaista taas. Hyvinpä alkoi taas työpäivä.

ap

Vierailija
78/78 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos jatkossa vaan vaihdatte tavaraa postin välityksellä ja sovit tapaamisia vain niihin päiviin kun voit kotona odotella pari tuntia ylimäärästä.

Kaverisi ei tuosta muutu, joten sinun on lakattava odottamasta sitä muutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi