Vilpitön kysymys lihaaneille
Kertoisitteko, arvon lihaanit, miksi teitä niin pahasti jurppii, jos joku on vegaani? Miten kummassa se on teiltä pois, jos joku toinen syö vain kasviperäisiä ruokia?
Minä en keksi mitään muuta syytä kuin että oikeasti tiedostatte lihansyönnin epäeettisyyden ja omatunto soimaa.
Ja ei, en ole itse vegaani, söin pihvin viimeksi tänään.
Kommentit (60)
Miten kummassa se on vegaanilta pois, jos sekin söisi lihapullia eikä niitä soijamöykkyjä, jotka yrittää epätoivoisesti esittää lihaa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:15"]
Miksi vegaania niin pahasti jurppii, jos joku syö pihviä? Onko se vegaanilta pois?
Jne.
[/quote]
Mua ei jurpi yksittäisten ihmisten, vaikkapa läheisten lihansyönti. Käyn toisinaan sukulaisten, ystävien tai työporukan kans ravintoloissa enkä koskaan häiriinny muiden syömisistä. Toki eläinten kannalta toivon, että vegaanien määrä kasvaisi ja yhä useammat ihmiset luopuisivat lihasta, mutta yksittäisten ihmisten ruokavalinnoista valittaminen ei edistä eläinten hyvinvointia saati omaa henkistä hyvinvointiani.
Ei jurpi lainkaan. Ymmärrän, miksi joku haluaa olla vegaani, ja tarjoan mielelläni vegaanista ruokaa vegaanivierailleni.
Ei jurpi, mutta propaganda jurppii. Itse olen enemmän näillä linjoilla: http://www.image.fi/artikkelit/lihan-ilot
Eikä sen, ettei ole vegaani tai vegetaristi tarvitse tarkoittaa ettei ota eettisyyttä tai ekologiaa huomioon. Itsekin vastustan tehotuotantoa, mutta lähiluomu, riista ja villit kalat kelpaavat minulle oikein hyvin. Eläinkunnan tuotteet ovat ihmiselle luontaista ravintoa ja tarpeellisia, oikeasti.
Minä olen makkaaraani, lihapullaani, munaani ja juustooni, mutta en ärsyynny vegaaneista, eikä omatuntoni soimaa tästä aiheesta mitenkään.
Omatuntoni soimaa muista aiheista.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:08"]
Lihaanin vastakohta ei ole vegaani vaan kasviini tai vihanneskelija.
[/quote]
Pelastit tahtomattasi päiväni. Kasviini? Vihanneskelija!? Nuohan toimii jo sanoina paremmin kuin veget, vegaanit ja lakto-ovo-(pesco)veget.
Täten julistan itseni kasviiniksi. :)
tarkoitat varmaan sekasyöjiä? itse en tunne ketään, joka söisi vain lihaa
kasvissyöjien riisipellot laajenee vaan ja vie elintilaa eläimiltä sekä pirstoaa niitten elinalueet. tosi kivasti tehty eläimille. ja niitä tuon takia tapettuja tai kuolleita eläimiä ei saisi edes syödä? fiksua olisi käyttää kaikki osat eläimistä, ei vain norsujen torahampaita.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:43"]
Ei jurpi, mutta propaganda jurppii. Itse olen enemmän näillä linjoilla: http://www.image.fi/artikkelit/lihan-ilot
Eikä sen, ettei ole vegaani tai vegetaristi tarvitse tarkoittaa ettei ota eettisyyttä tai ekologiaa huomioon. Itsekin vastustan tehotuotantoa, mutta lähiluomu, riista ja villit kalat kelpaavat minulle oikein hyvin. Eläinkunnan tuotteet ovat ihmiselle luontaista ravintoa ja tarpeellisia, oikeasti.
[/quote]
On tosi kiinnostavaa, et kun kaikesta Suomesta syödystä lihasta vain pari hassua prosenttia on sitä riistaa, lähiluomua ja villikalaa, niin kuitenkin kaikki kasvissyöntiä kritisoivat syö vain sellaista eikä koskaan tehotuotettua sikaa tai sairaaksi jalostettua broileria. Tosi jännää. Ihmiselle luontaista on sekasyönti ja ihminen on sopeutunut monenlaisiin ruokavalioihin (aina pohjoisten alkuperäiskansojen valasdieeteistä monien muiden kansojen lähes täysin kasviperäisiin ruokavalioihin), myös vegaaniruokavalioon. Eläintuotteet ei oo millään lailla välttämättömiä ihmiselle (ja ennen kuin kukaan huutaa "b12", katsokaa se aiempi kommentti ylihygieniasta).
Mitä pahaa kasvit on koskaan tehneet vegaaneille ? On ruohoillakin tunteet !!
Ei mua ainakaan jurpi. Älkää hyvät ihmiset provosoidu jos teitä provosoidaan...
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:43"]Ei jurpi, mutta propaganda jurppii. Itse olen enemmän näillä linjoilla: http://www.image.fi/artikkelit/lihan-ilot
[/quote]Joonashan on ravintoasioissa ja eettisissä pohdiskelussa täysi nolla. Hesarin kolumnit ovat aivan kauheata kakkaa joka suhteessa. :D :D
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:51"]kasvissyöjien riisipellot laajenee vaan ja vie elintilaa eläimiltä sekä pirstoaa niitten elinalueet. tosi kivasti tehty eläimille. ja niitä tuon takia tapettuja tai kuolleita eläimiä ei saisi edes syödä? fiksua olisi käyttää kaikki osat eläimistä, ei vain norsujen torahampaita.
[/quote]Vielä kerran: viljelypinta-alasta ylivimaisesti suurin osa menee lihakarjan ravintoon, ei ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:43"]Ei jurpi, mutta propaganda jurppii. Itse olen enemmän näillä linjoilla: http://www.image.fi/artikkelit/lihan-ilot
[/quote]JOONAS KONSTIG! HAHAHAHA! :D Nyt meni kaikki uskottavuus jutuiltasi. :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:52"]Mitä pahaa kasvit on koskaan tehneet vegaaneille ? On ruohoillakin tunteet !!
[/quote]Kerrotko, miten ne näkyvät?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:52"]Mitä pahaa kasvit on koskaan tehneet vegaaneille ? On ruohoillakin tunteet !!
[/quote]Tämähän on ikivnha, tylsä provo, mutta sanon silti, että lihakarja syö enemmän ruohoa kuin vegaanit eli lihaa syövä on loukannut enemmän myös ruohon "tunteita". :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:58"]
Hipit vituttaa.
[/quote]
miks?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:01"]
[/quote]Tämähän on ikivnha, tylsä provo, mutta sanon silti, että lihakarja syö enemmän ruohoa kuin vegaanit eli lihaa syövä on loukannut enemmän myös ruohon "tunteita". :)
[/quote]
No jopas. Vegaani ymmärtää, että lehmä syö ruohoa. Harvinaista :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:08"]Lihaanin vastakohta ei ole vegaani vaan kasviini tai vihanneskelija.
[/quote]
Mistä ihmeen vastakohdista puhut? Eivät vegaani ja lihansyöjä ole vastakohtia, vaan ihmisiä, joilla on erilainen ruokavalio.
[/quote]
Okei, laiha ja lihava ei ole vastakohtia vaan ihmisiä, joilla on erilainen ruokavalio. Eikä lihansyöjän vastakohta ole kasvissyöjä, ne nyt vaan syö eri asioita.
Nyt muistin: viisaan vastakohta on vegaani, koska vegaanit syö paskassa kasvatettuja asioita.