Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tule meille orjatyöhön! Jumankekka, että joillain on otsaa...

Vierailija
24.08.2014 |

Tämä on ihan pakko jakaa teidän kanssanne. Katsokaapa, millaista sopparia tyrkytetään kodinhoitajalle:

http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/8532735_fi.htm#.U_nMwjkn-n9.facebook

Merkille pantavaa: ylitöitä joka vk, epäsäännöllinen työ, velvoite tarvittaessa matkustaa ja valvoa lapsia vuorokausia ympäri, kun norjalainen isi ja Norjassa jatko-opiskeleva äiti ovat Norjassa... Vaatimukset: kokemusta kv-töistä ja hotellialalta (?), englannin sujuva ja norjan auttava taito.

Ja bonus: minipalkka plus 20 euroa - ja siitäkin ennalta määrittelemätön osa voidaan kuitata "työsuhde-eduilla" eli esim. sillä, että kun joutuu yöpymään perheen kotona lapsia vahtien, saa käyttää perheen sänkyä eikä esim. nukkumaan ulkona...

Hyvä Mia Keinänen, ei se ole hullu, joka pyytää, mutta se on hullu, joka suostuu.

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 05:59"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:56"]

Ei ole lainmukainen palkka, koska alalle löytyy työehtosopimus, on maksettava sen mukainen palkka.

[/quote]

Eikä sillä ole väliä, vaikka ei alalla tessiä olisikaan. Tapauksissa, jossa ei tessiä ole, katsotaan oikeudessa kuitenkin alan keskipalkkoja ja minimejä. Näitä juttuja on taksialalla ollut pilvinpimein, jossa työntekijä on muutaman vuoden päästä ulosmitannut saatavansa ja joka kerta on työnantajan ollut kiltisti maksettava.

Minä ainakin suosittelen lämpimästi kyseistä paikkaa kaikille kriteerit täyttäville. Kirjaatte tarkasti ylös kaikki tekemänne tunnit, etenkin ne yöhommat ja mahdolliset ulkomaanreissut. Parin vuoden päästä lyötte työantajalle palkkasaatavat pöytään. Eli iltalisät, yölisät, ylityölisät, ulkomaanpäivärahat ja tietenkin kuukausipalkasta kaikki alle tessin jäävät.

Sillä ei ole hevonpaskan merkitystä, mitä työsopimuksessa lukee, jos sopimus on lainvastainen. Eli vaikka olisittekin moisen työsopimuksen allekirjoittanut kyseisillä palkkaehdoilla, niin voitte silti jälkikäteen hakea lainmukaiset palkkasaatavanne työnantajalta korkojen kera ja työantajan on pakko maksaa.

[/quote]

Olet väärässä. Jos kirjoittaa sopimuksen joka on laiton niin ei ole oikeutettu mihinkään korvauksiin.

Vierailija
22/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa haeta ihan tavallista au pairia? Mitä sellaisille nykyään maksetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:32"]

Huomasitteko tuon "työnantajan" sähköpostiosoitteen? Tosi ammattimainen ja antaa hyvän kuvan :D

Se oli tyyliin "kfslfkdl2014@hotmail.com :DD

[/quote]

Osasi aavistaa että s-postiin alkaa tulemaan kaikkea paskaa (ihan oikein) orjailmoituksen jälkeen, niin ei  laittanut omaa osoitettaan esille.

Vierailija
24/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:25"]

Siis voiko tuo palkka tosiaan olla lain mukainen,kuten ilmoituksessa väitetään? 

[/quote]Eihän Suomessa ole mitään lakiin määriteltyä minimipalkkaa.

Vierailija
25/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 06:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 05:59"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:56"]

Ei ole lainmukainen palkka, koska alalle löytyy työehtosopimus, on maksettava sen mukainen palkka.

[/quote]

Eikä sillä ole väliä, vaikka ei alalla tessiä olisikaan. Tapauksissa, jossa ei tessiä ole, katsotaan oikeudessa kuitenkin alan keskipalkkoja ja minimejä. Näitä juttuja on taksialalla ollut pilvinpimein, jossa työntekijä on muutaman vuoden päästä ulosmitannut saatavansa ja joka kerta on työnantajan ollut kiltisti maksettava.

Minä ainakin suosittelen lämpimästi kyseistä paikkaa kaikille kriteerit täyttäville. Kirjaatte tarkasti ylös kaikki tekemänne tunnit, etenkin ne yöhommat ja mahdolliset ulkomaanreissut. Parin vuoden päästä lyötte työantajalle palkkasaatavat pöytään. Eli iltalisät, yölisät, ylityölisät, ulkomaanpäivärahat ja tietenkin kuukausipalkasta kaikki alle tessin jäävät.

Sillä ei ole hevonpaskan merkitystä, mitä työsopimuksessa lukee, jos sopimus on lainvastainen. Eli vaikka olisittekin moisen työsopimuksen allekirjoittanut kyseisillä palkkaehdoilla, niin voitte silti jälkikäteen hakea lainmukaiset palkkasaatavanne työnantajalta korkojen kera ja työantajan on pakko maksaa.

[/quote]

Olet väärässä. Jos kirjoittaa sopimuksen joka on laiton niin ei ole oikeutettu mihinkään korvauksiin.

[/quote]Lakeja ei kuule keskinäisillä sopimuksilla ohiteta. Näin se vaan kuule on.

Vierailija
26/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein au pairina hommia ulkomailla alle 300e kuukausipalkalla..

Vierailija
27/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteydenotot hakemuksineen ja suosituksineen pyydämme ystävällisesti 1.9.2014 mennessä sähköpostiosoitteeseen    jfadl2014@gmail.com

Vierailija
28/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 07:19"]

Mä tein au pairina hommia ulkomailla alle 300e kuukausipalkalla..

[/quote]

Au Pairin hommaa ei oikein voi verrata tähän kyseiseen työhön.

Au Pairille pitää tarjota asuminen ja täyshoito isäntäperheessä koko oleskelun ajaksi. Au Pairin työaika on rajattu, se saa koostua kevyestä kotitaloustyöstä ja lastenhoidosta, mutta viikotyöaika saa olla 20 h. Työnkuva ei saa olla kokopäivätoimisen kotiapulaisen työtä. Au Pairille pitää maksaa ekstraa mm. lastenvahtina toimimisesta työajan ulkopuolella.

Tässä kyseisessä työssä kodinhoitajan on sitouduttava yöpymään työnantajan luona silloin, kun vanhemmat ovat työmatkoilla. Asumisetu koskee kuitenkin siis vain tätä aikaa, muulloin työntekijä asuu muualla. Eli hänellä on oltava oma asunto tuon perheen kodin lisäksi (josta hänelle koituu tietenkin kuluja). Asuminen työnantajan luona katsotaan tässä ilmoituksessa asuntoeduksi ja se pienentää rahapalkkaa. Ilmoituksen mukaan näistä yöpymisistä ei siis makseta työntekijälle ylityökorvausta vaan päinvastoin hänen palkastaan vähennetään tästä perheelle aiheutuneet kustannukset.

Minäkin olen ollut au pairina, se on kuitenkin lähtökohtaisesti hieman eri homma. Minulle maksettiin bussilippu, kuntosalikortti, vakuutukset. Olin perheenjäsenenä talossa. Lapset olivat päiväkodissa ja hommani koostui siivouksesta (tietyt jutut tiettyinä päivinä) ja lasten hakemisesta päiväkodista.

Vierailija
29/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 02:43"]

Tuo Menaiset-lehden artikkeli oli kuvottava. Ihan mahtavaa, kun meillä on taskurahalla mahdollista pitää puoli-ilmaista piikaa 24/7! Ei ole tarvinnut enää tiskikonetta tyhjentää ja voidaan viettää laatuaikaa, milloin ei olla työmatkalla. Piika asustelee huomaamattomana ikkunattomassa kopissa ja hei - palkkahan on ruhtinaallinen, kun verojen ja ikkunattoman kopin vuokranmaksun jälkeen jää 500 euroa palkkaa. Mainitsinko jo, että saamme tästä kotitalousvähennyksen? Todellinen win-win-tilanne, kaksi naista voi käydä töissä ja Suomi saa veroeuroja. En mä nyt vaan voi tämän mun luksuselämän keskellä ymmärtää, miten jotkut pitäisi tätä niinku riistona tai jotain. Lapsetkin tykkää ja me ollaan muutenkin niin kansainvälisiä, hehheh, ulkomaillakin puoli-ilmainen piika on ihan normia. On se vaan tosi tylsä, kun ensin tämä paikka piti laittaa julkiseen hakuun, vaikka meillä oli jo filippiiniläispiika katsottuna. Ja onhan puoli sen sukuakin täällä Suomessa piikomassa, niin hyvähän sen on. Ehkä joskus kolmen vuoden päästä hänellä on jopa säästössä niin paljon rahaa, että voi piipahtaa kotonaan käymässä. Mutta sitä ennen on niin mahtavaa, kun hän osaa olla meillä ja siivota ja kokata niin, ettei hänen olemassaoloaan edes huomaa! Pyykit vaan on ihanasti viikattuna kaapissa. Kyllä mä suosittelen tätä ihan kaikille mun ystäville.

Siis oikeasti. Miten ei itsellä yhtään omatunto kolkuta, että pitää ikkunattomassa kopissa (jota Suomen lain mukaan ei ymmärtääkseni luokitella asuinhuoneeksi) ihmistä taskurahapalkalla, ottaa vielä vuokraa siitä kopista ja kokee, että onhan tuo summa, jolla Suomessa ei käytännössä pärjää, ihan käypä palkka. Kehtaa vielä omalla naamalla ja nimellä tulla asian kanssa julkisuuteen. Ja sitten kummastellaan, kun suomalaisilla ei ole töitä. Taatusti saa kotiin suomalaisenkin kotiapulaisen, kun sovitaan järkevät työajat ja palkka, jolla Suomen kustannustason voi elää muuallakin kuin työnantajan vaatehuoneessa.

[/quote]

Vetoaminen "hyvään" palkkaan on mielestäni epäeettistä. Kun olin alle 30-v minullekin jäi palkasta käteen noin saman verran eli 500€.  Tosin olin jo maksanut palkastani asumisen, 42 neliön kaksion Espoossa vuokran, en ikkunattoman kopin, laittanut säästöön 100€ opintolainan lyhennystä varten yms. Enkä tuosta viisisatasesta enää joutunut säästämään mitään enkä myöskään antanut kenellekkään muulle. 

Näissä lastenhoitajatapauksissa tuntuu vaan usein olla taustalla se, että lapsia on tehty koska se on vaan tapana eikä oikeasti haluttu. Miksi muuten tarvitset hoitajan joka tekee kaikki hoitotoimenpiteet, herättää aamulla ja laittaa nukkumaan illalla? Lapsi voi sitten hetken olla esillä vanhemmilleen vaikka viikonlopun brunssilla tai vaikka kerran kesässä kesähuvilan sukujuhlilla. Entä onko lapselle parasta olla kotona päivät pitkät hoitajan kanssa joka ei osaa hänen äidinkieltään seuranaan lisäksi vain vauvaikäinen sisarus?

Vierailija
30/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette itse ole hakemassa kyseiseen paikkaan, niin MITÄ ihmettä se teidän persettä kutittaa koko palkka tai mikään muukaan? Ei voi kuin ihmetellä :DDD

Ketään ei kuitenkaan pakoteta kyseiseen työhön ja jos vapaaehtoisesti haluaa mennä ja saada huonoa palkkaa niin mulle ihan yks ja sama.

Vierailija
31/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 07:55"]

Jos ette itse ole hakemassa kyseiseen paikkaan, niin MITÄ ihmettä se teidän persettä kutittaa koko palkka tai mikään muukaan? Ei voi kuin ihmetellä :DDD

Ketään ei kuitenkaan pakoteta kyseiseen työhön ja jos vapaaehtoisesti haluaa mennä ja saada huonoa palkkaa niin mulle ihan yks ja sama.

[/quote]

No niin, johan se ilmoittajan klaanikin heräsi julkisuuteen, ellet ole niin harvinaisen tyhmä olet. Tällaisen hyväksyminen vie takaisin aikaan, jolloin työntekijöitä sai käyttää surutta hyväkseen ja luokkajako mylläsi.

Aikoinaan esivanhempamme ovat taistelleet työelämässä meille nykyisin kuuluvat edut ja kokoomus keskustan johdolla yrittää palata entiseen, orjuus lisääntyy.

Vierailija
32/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikö ihminen saa älähtää, jos jotai nmuuta kuin itseä yritetän hyväksikäyttää? Joillakin nuorilla ei ole vaihtoehtoja ja on väärin että tällaiseen ollaan menossa.

Vierailija
33/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos joku taho hakisi samoin esim. alaikäisiä työhön, joka olis heille hyvin vaarallista ajattelisitko samoin, että eihän se minuun liity, tyhmät suotuvat.

Entäs, jos naisia haettaisiin epäsiiveelliseen työhön niin ajattelisitko samoin, mitä se minua koskee?

Ei ihme, että Suomi on tässä jamassa. Oletko todella noin itsekäs? Sinulle on yks ja sama? Entä jos sinä sairastut keskellä katua ja tarvit pikaista ensiapua ja ohikävelevä lääkäri ym. vastaantulijat kieltäytyvät auttamasta sinua ja sanovat: Yks ja sama minulle? Melkoista itsekyyttä.

Vierailija
34/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:00"]

Mutta silloin olettaisi, että hakija olisi norjalainen. Ja siellä kuitenkin hieman eri palkkataso kuin filippiineillä.

[/quote] 

Joo, ei siinä ole mitään järkeä. Palkat on norjassa 3 kertaa korkeimmat kuin suomessa. Tuosta työstä minipalkka norjassa 250 kruunua / tunti. Jos norjalaista haluaa tuolla palkalla tänne töihin niin siinä on silloin joku juoni. Joku breivik joka tulossa tänne... 

Vierailija
35/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:34"]Olen ns. orjatyössä(itse olen tyytyväinen), eli palkkatuetussa työssä (pitkäaikaistyötön, ta saa koko palkan palkkatukena). Teen 5h töitä päivässä ja palkkani on 1150e, lisäksi saan soviteltua päivärahaa n. 400e/kk.

Joten ihmettelen kuinka tuollainen palkkaus voi olla lainmukainen?

[/quote]tienaat yhtä hyvin kuin äitini kaikkine ikälisineen erikoismyyjänä kokopäkvätyössä. Mäkin haluan palkkatukitöihin, tienaat myös paljon enemmän kuin minä kokopäivätöissä.

Vierailija
36/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus sinulle 99:

Minun persettä kutittaa tämä asia, koska en ole itsekään syntynyt kultalusikka suussa, enkä olisi nuorena saanut kotona vetelehtiä kovin pitkään toimettomana, jos en olisi päässyt kouluun melko pian lukion jälkeen. Jos siis yliopiston ovet eivät olisi auenneet, olisin voinut tuntea, että pakko on otettava vastaan työ kuin työ ja jos ei ole ammattia, ovat työnsaantimahdollisuudet heikot. Joku voi siis olla pakotettu ottamaan tällaisenkin työn vastaan, ja se joku voi olla vielä huonommassa asemassa kuin lukion käynyt nuori.

Yleensäkin jo tällä hetkellä nuoria käytetään hyväksi työmarkkinoilla, heille "unohdetaan" maksaa kesätöistä asiaan kuuluvia korvauksia kuten lomarahoja, heitä yritetään kusettaa kaikin tavoin, kohdellaan huonosti ja varsinkin juuri näillä aloilla, joita perinteisesti ovat tehneet naiset. Ruohonleikkauksesta ym on hyvät palkat kunnilla.

Mielestäni on siksi hyvä asia, että tällaisia työpaikkailmoituksia tuodaan julki ja asioista keskustellaan oikeilla nimillä. Työtä tehdään palkan takia, varsinkin nuoret, joilla rahalle on suuri tarve, eikä heitä saisi hyväksikäyttää.

Vierailija
37/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 06:20"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 02:57"]

Tuokin on ihan perseestä, että pystytään kiertämään lakia tälläisillä työnhakuilmoituksilla, siis olettaen että tämäkin on joku ulkomailta valmiiksi katsottu työntekijä. 

Jos tarvitaan työntekijä, sitä haetaan niillä perustein mitä ihan oikeasti vaaditaan työn tekijältä, sekä tarjotaan vaatimuksiin nähden sopiva palkka!

[/quote]

Työnantaja päättää palkan ja työntekijä voi joko suostua tai kieltäytyä siitä.

Mitään väärää tuossa ei ole. Jos joku vapaaehtoisesti tuonne menee töihin niin menkööt. 

[/quote]

Lain kirjaimen mukaan ei varmaan ole laitonta. Mutta jos miettii moraalia ja yleistä oikeuskäsitystä, niin en ymmärrä, miten nuo piian palkanneet voi katsoa itseään peilistä. Suomessa oikeudenmukainen palkka on sellainen, jolla täällä voi elää edes jotenkuten ihmisarvoista elämää suomalaisten kriteerien mukaan. Eli on vapaa-aikaa, lomat, oma asunto, oma elämä. Onko ihmisarvoista elämää asua toisten vaatehuoneessa, ei mahdollisuutta omiin ihmiskontakteihin, perheeseen, jne?

Filippiiniläispiika kuulee, että saa täällä palkkaa tuon rapiat tonnin. Se on iso raha Filippiineillä. Ei hän voi käsittää, että Suomen hinttasossa se ei ole mitään. Sitten vielä pois verot ja vuokra. Jos siitä käteen jäävästä 500 eurosta lähettää vielä jotain kotiin, niin millä hän, Suomen hinnoilla ostaa itselleen vaatteet, talvivaatteet ja - kengät, mahdolliset lääkkeet, silmälasit, jne. Orjan asemalta tuo kuullostaa, ei mahdollisuuksia nousta. Artikkelissakin luki, että ei hänen elämänhaaveensa ole olla muiden piika vaan säästää rahaa ja opiskella Suomessa sairaanhoitajaksi. Millä kielitaidolla, jos isäntäperhe ei maksa suomenkielen kurssia ja anna aikaa opiskeluun?

Vierailija
38/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni opetti yhdessä vaiheessa suomea tänne töihin tuleville filippiiniläissairaanhoitajille. Kun he olivat Filippiineillä kuulleet, mitä suomalainen sairaanhoitaja saa palkkaa, he olivat seitsemännessä taivaassa. Heistä tulisi rikkaita! Järjestään näille naisille oli järkytys, kun he tulivat Suomeen ja heille valkeni, mitä täällä maksaa verot, asuminen, ruoka, vaatteet, bussiliikenteen, vesi, sähkö... Viikossa heille valkeni, että välttämättömien elinkustannusten jälkeen palkasta ei paljoa jäisi säästöön ja siinäkin pitäisi vielä lähettää rahaa kotiin. Mieli oli naisilla varsin matala sen jälkeen.

Kouluttamattomasta filippiiniläisnaisesta tuo 500 euroa saattaa kuulostaa hyvältä fiilistä. Niin se varmaan olisikin, jos hän asuisi Filippiineillä ja saisi tuon rahan siellä. Kaikki tiedämme, että Suomen oloissa tuo ei ole mitenkään reilua.

Vierailija
39/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:56"]

Mietin vaan tuollaisen kodinhoitaja asemaa. Vieras kieli ja kulttuuri, kaukana omaisista. Ei mitään omaa, ei vapaa-aikaa, töissä 7 päivää viikossa, 24 tuntia vuorokaudessa, jatkuvasti muiden nurkissa. Ei mahdollisuuksia rakkauteen, omiin lapsiin, omaan kotiin. Ei mahdollisuuksia muuttaa elämäänsä paremmaksi. Ja joidenkin mielestä tällainen on hyväksyttävää, jopa kannatettavaa.

[/quote]Koksujargonia tähän: mahdollisuuksien tasa-arvo, elämä on valintoja, tehkää töitä, mitäs läksit, vain oikea valinta on oikea valinta, äänestäkää oikein, pwnaajat vs luuserit, blablablaa, derp a derp...

Vierailija
40/122 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:10"]

http://www.nih.no/en/about-nsss/organisation/employees/keinanen-mia/

[/quote]

Tähän perustuu joidenkin ihmisten menestys ja aika laajalti, toisen ihmisen hurjaan riistoon tai ainakin sen yritykseen. Juu, kivaa. Onneksi en ole sinisilmäinen koskaan ollut, eikä ole ollut pakko rakoa alentua tällaisiin. Ketuttaa vaan niitä ihmispoloja, jotka joutuvat tällaiseen suostumaan. Hyvä että AV päästi taas totuuden ilmoille...paikaa ei ole enää tiedotuksessa. Tiedä oliko tuohon työntekijäryntäys niin valtava, vai tuliko toi ilmoituksen tekijä toisiin aatoksiin.