Miksi huuhteluainetta ei suositella/käytetä?
Itse käytän huuhteluainetta aina, hyväntuoksuista joskus tuoksua vaihdellen. Laadukasta yleensä.
Ostin housuja Vero Modasta: "ei sitä huuhteluainetta sitten!"
Miksi ja miten te tulette toimeen ilman huuhteluainetta?
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:50"]
Itse käytän huuhteluainetta aina, hyväntuoksuista joskus tuoksua vaihdellen. Laadukasta yleensä.
[/quote]
Huuhteluaine pilaa joustavien kuitujen joustavuuden, esim. lycra ja elastaani. Vaatteet menettävät sitten muotonsa huuhteluaineen vuoksi.
Käytä mieluummin etikkaa. Vaatteiden värit pysyvät paremmin ja vaatteet eivät nyppyynny niin helposti kuin huuhteluaineita käytettäessä. Huuhteluaine pilkkoo kuituja.
Huuhteluaine on SUOMESSA täysin tarpeeton koska täällä on niin pehmeä vesi. Esim. Keski-Euroopassa on veden laatu niin paljon kovempi että sen takia siellä on melkeinpä käytettävä huuhteluainetta että saa pesuaineen pyykistä pois, juurikin huuhdeltua. Eli Suomessa täysin turha, siksi en käytä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:11"]
Kalaparat. Jestas ketää kiinnostaa.
[/quote]
Sinäkin syöt kenties joskus kalaa? Huuhteluaineineen päivineen.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:32"]Huuhteluaine on SUOMESSA täysin tarpeeton koska täällä on niin pehmeä vesi. Esim. Keski-Euroopassa on veden laatu niin paljon kovempi että sen takia siellä on melkeinpä käytettävä huuhteluainetta että saa pesuaineen pyykistä pois, juurikin huuhdeltua. Eli Suomessa täysin turha, siksi en käytä.
[/quote]
Tämä teoria ei pidä paikkaansa. Nyt taitaa mennä astianpesukoneen suolat ja huuhteluaineet sekaisin.
Tulee jo tuota kemikaalikuormaa jo ilmankin ihan tarpeeksi. Miettikää: kaikki shampoot, voiteet, kodin pesuaineet... Lähes kaikki hajustettu! Tiedättekö miksi? Hajustehan ei tee itse tuotteesta toimivampaa.
Kyse on mielikuvista: kun pyykkiin lisätään joku mielyttävä tuoksu sen ajatellaan olevan puhtaampaa kuin tuoksuton. Kun tuoksuun tottunut käsittelee hajustamatonta pyykkiä se totuttu hajuste puuttuu"hyi, ei tuoksu puhtaalta" Moni on totuttanut itsensä tarvitsemaan hajustetta kokeakseen tunteen puhtaudesta.
Toinen mahdollisuus on se, ettei pyykki ole peseytynyt hyvin ja huuhteluaine peittääkin kivasti ummehtuneen hajun. Luin lehdestä joskus, että ongelma on nykyään yleinen uusissa pesukoneissa. Jos hajua ilmenee, kannattanee kiinnittää huomiota ensin pesuohjelmiin ym. eikä lorottaa huuhteluainetta peittämään paskan hajua...
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:11"]Kalaparat. Jestas ketää kiinnostaa.
[/quote]
käsitätkö, että luontoon päästetyt kemikaalit päätyvät takaisin sinunkin lautaselle? Kemikaalit saastuttavat juomavetemme ja kertyvät myös syömiimme kaloihin ja muuhun ruokaan. Siinä sitten mietitään, miksi sairaudet lisääntyy ja yhä useampi kärsii lapsettomuudesta. Mut hei, ketä kiinnostaa?Niinpä niin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:50"]
[/quote]
Huuhteluaine pilaa joustavien kuitujen joustavuuden, esim. lycra ja elastaani. Vaatteet menettävät sitten muotonsa huuhteluaineen vuoksi.
Käytä mieluummin etikkaa. Vaatteiden värit pysyvät paremmin ja vaatteet eivät nyppyynny niin helposti kuin huuhteluaineita käytettäessä. Huuhteluaine pilkkoo kuituja.
[/quote]
Etikan kanssa vaatteet on koppurat ja haisee pahalle...
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:51"]
Tulee jo tuota kemikaalikuormaa jo ilmankin ihan tarpeeksi. Miettikää: kaikki shampoot, voiteet, kodin pesuaineet... Lähes kaikki hajustettu! Tiedättekö miksi? Hajustehan ei tee itse tuotteesta toimivampaa.
Kyse on mielikuvista: kun pyykkiin lisätään joku mielyttävä tuoksu sen ajatellaan olevan puhtaampaa kuin tuoksuton. Kun tuoksuun tottunut käsittelee hajustamatonta pyykkiä se totuttu hajuste puuttuu"hyi, ei tuoksu puhtaalta" Moni on totuttanut itsensä tarvitsemaan hajustetta kokeakseen tunteen puhtaudesta.
Toinen mahdollisuus on se, ettei pyykki ole peseytynyt hyvin ja huuhteluaine peittääkin kivasti ummehtuneen hajun. Luin lehdestä joskus, että ongelma on nykyään yleinen uusissa pesukoneissa. Jos hajua ilmenee, kannattanee kiinnittää huomiota ensin pesuohjelmiin ym. eikä lorottaa huuhteluainetta peittämään paskan hajua...
[/quote]
Hei olen lukenut saman jutun. Useamman vuoden vanah tosin. Monella on nykyään hukassa pesukoneen käyttö: pyykin lajittelu, pesulämpötilat, rumpu ängetään täyteen ym. ja ilman hajusteita monen pyykki tuoksuu ummehtuneelle. Minulle on moni ihan pokkana väittänyt, että puhdas pyykki tuoksuu sille ja kannattaa käyttää parempia (hajustettuja) pesuaineita. Yritä siinä sitten selittää, että pyykki ei ole oikeasti puhdistunut, kun pesit sen 15 min pikaohjelmalla (jossa 30 asteinen vesi...)
Monella oikesti tilanne on se, että pyykki on vielä likaista pesun jälkeen, mutta hajusteet tekevät pyykistä "puhtaan" tuoksuista. :( Tuossa artikkelissa muistaakseni verrattiin siihen, että loppupäivästä tulee yllättävä meno ja joudut lähtemään kiirellä. Huomaat tuoksahtavasi vähän ja pikaisen suohkun sijaan suihkautatkin ronskimmin jotain kivaa hajustetta peitoksi ja matkaan. Hyi!
Pyrin itse välttämään hajusteita voiteissa, pesuaineissa ym. juuri vältääkseni turhaa kemikaalikuormaa. Se on nykyään jo ihan tolkuton jokaisella ihmisellä muutenkin, kun ei kaikkea voi vaan välttää. :( Yritän silti tehdä pieniä valintoja oman perheen osalta. Lapsien osalta erityisesti, koska he kehittyvät vielä ja ovat jo kohdussa saaneet kovemman kemikaalialtistuksen kuin minä aikanani. Ykmärrän myös hajsute allergikkoja ja muuten hajusteita inhoavia. Anopin Omolla pesemät lahjavaatteet vauvalle tuntuivat kyllä omaan nenään ihan järkyttäville. x( Kiva, kun toinen innoissaan kertoo pesseensä ne valmiiksi, ettei ole mitään myrkkyjäämiä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Etikka kyllä saa meillä froteepyyhkeet nimenomaan pehmeiksi. Koneesta otetaessa vähän tuntuu aromia, mutta hyvin niukasti.Jos teillä pyykki tuoksuu etikalle kuivumisen jälkeenkin, niin annostelet liikaa. Etikkahan käytetään kaikessa laimentaen...Meillä menee 2 rkl täyteen 9kg koneeseen eli huomattavasti vähemmän kuin huuhteluainetta menisi. :) Jos siis olet laittanut saman verran kuin huuhteluainetta niin varmasti tuoksahti. Saattoi muuten syy pyykkien kovettumiseenkin löytyä..?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Etikka kyllä saa meillä froteepyyhkeet nimenomaan pehmeiksi. Koneesta otetaessa vähän tuntuu aromia, mutta hyvin niukasti.Jos teillä pyykki tuoksuu etikalle kuivumisen jälkeenkin, niin annostelet liikaa. Etikkahan käytetään kaikessa laimentaen...Meillä menee 2 rkl täyteen 9kg koneeseen eli huomattavasti vähemmän kuin huuhteluainetta menisi. :) Jos siis olet laittanut saman verran kuin huuhteluainetta niin varmasti tuoksahti. Saattoi muuten syy pyykkien kovettumiseenkin löytyä..?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:51"]
[/quote]
Miksi alapeukut? Hajusteet ovat mainosmiesten kikkoja. Btw: Luin jostain myös, että imurit voisivat olla lähes äänettömiä, mutta kuluttajatutkimuksessa ihmiset kokivat ne tehottomiksi kuin :) Nykyään tuotekehityksessä kiinnitetään huomiota myös imurin pitämään ääneen (eli jopa lisätään sitä), koska se vaikuttaa paljon ihmisten kokemukseen imurin laadusta.
Täysin turha tuote. Ja erityisen paljon inhoan noita tuoksuvia huuhteluaineita, joiden jäljiltä kuivaushuone haisee kamalalta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:32"]En käytä huuhteluaineita pääasiassa siksi, etten oikein pidä hajusteista. En oo muuten vielä kohdannut huuhteluainetta, jonka tuoksu miellyttäisi mua. Mulla on myös herkkä iho, joten iho ei juuri siedä hajusteita, joten koitan minimoida niiden käytön. Lisäksi huuhteluaineet on mun mielestä turhia ympäristöä kuormittavia kemikaaleja, joita ilman pärjää aivan mainiosti. Viimeinen syy on, että asumme vanhassa omakotitalossa, jossa vedenpaineet on niin matalat, ettei huuhteluaine huuhdoudu kunnolla pesukoneen huuhteluainelokerosta, ja jos sitä käyttää, se sakkaa lokeroon (talossa oli aiemmin vanhalla sukulaisellamme kodinhoitaja, joka käytti huuhteluainetta) ja tummiin vaatteisiin jäi usein huuhteluainejäämäläikkiä.
[/quote]
Tutustu Allegro nimiseen pesuaineeseen. Sopii herkälle iholle :)
[/quote]
Kiitos vinkistä, mutta mieluisa ja hellävarainen pesuaine on jo käytössä (Lumme-sarja). Huuhteluaineita mua ei saa käyttämään, vaikka kuinka olisivat ihoystävällisiä..
Huuhteluaine on niin turha ja viesti numero 36 niin oikeassa. Lisäisin vielä, että pesuaineessa ei saa olla zeoliittia, joka on savea ja ummehduttaa pyykin, rikkoo koneen ja näkyy pyykissä likaraitoina ajoittain.
Ostan silloin tällöin kirpparilta vaatteita lapsille. Hyvin usein käy niin, että kun pesen vaatteen kotona kunnon lämpötilassa, kunnon pesuaineella (tuoksuton, zeoliititon), siitä tulee paljon siistimpi kuin ostettuna. Huuhteluaine veltostuttaa ja harmaannuttaa pyykin. En myöskään käsitä tuota pehmennystä froteepyyhekeisiin, sehän on kuvottava kemikaalinen rasvavaippa tekstiilin pinnalla.
Joskus muuten on käynyt niin, että olen joutunut heittämään kirppikseltä hankitun vaatteen pois, koska kuvottava pesu/huuhteluaineen löyhkä ei lähde edes monessa pesussa. Moni ihminen vaikka kaupassa löyhkää pesuaineelle, kun kaikki vaatteet pestään noissa kemikaalitöhkissä. Ihan turhaan. Puhtaus on puhtautta, kemikaaleilla kyllästäminen on ihan muuta.
Allegro on kyllä tosi hyvä, kuten Lummekin. Tilaaminen on helppoa allegrolla kun taas lummetta löytyy vaan yhdestä kaupasta täällä.
Käytän tuoksutonta huuhteluainetta, samoin kuin tuoksutonta pesuainettakin.
Meillä myös pestään pyykit ilman huuhteluainetta. Joskus laitan etikkaa huuhteluaineen tilalle mutta yleensä en. Etikka pehmentää jonkin verran vaatteita ja kirkastaa värejä. Pesupähkinöitä käytän myös satunnaisesti.
Käytän huuhteluainetta, mutta vain vähän. Jos se on loppu, laitan vaikkapa hyväntuoksuista saippuaa sen lokeroon, tykkään pyykin tuoksusta.
Kaikki huuhteluaineen kemikaalit jäävät vaatteisiin ja sitten sinä pidät tätä myrkkykuormaa ihoasi vasten. Yök.