Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mt-potilaille lastenhankintakielto

Vierailija
24.08.2014 |

Otsikko on tarkoituksella ärsyttävän kärjistävä ja harhaanjohtava, jotta te kaikki avaisitte tämän keskustelun.

Mitä mieltä ootte siitä että kaikki mielenterveysongelmaiset saa vapaasti tehdä lapsia? Jotkut kyllä osaa huolehtiakin niistä, mutta kun kaikki todellakaan ei. Tunnen ja tiedän aivan liian monta sellaista tapausta, kun pullauttavat vaan lapsen toisensa perään ja kaikki päätyy ensin sukulaisten riepoteltaviksi ja sitten aikanaan lastenkoteihin. Eikö tommosilta vois pistää piuhat poikki tai vaikka lääkäri määrätä ehkäisykapselin asennettavaksi mt-hoidon ajaksi, kunnes todetaan että pystyy edes itsestä huolehtimaan? Musta on ihan kauheeta, että kaikki saa vapaasti lisääntyä, koska ne pienet viattomat lapset siinä vaan kärsii.

Tämä koskee erityisesti mt-ongelmaisia nuoria aikuisia.... Lapsia tulee kun liukuhihnalta ja mummolle lykätään hoitoon kun itse ei saada huolehdittua. Ja silti tehdään lisää vaikka oma psyyke on ihan hajalla. Luullaan että lapsi tuo onnen tai pelastaa parisuhteen tms, mutta kun ei. Varsinkin nämä jaksottain oireilevat mielenterveysongelmaiset tuntuu tekevän tätä paljon. Hohhoijaa.

Sana on vapaa.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tahansa ja

*liikaa

Sorry typoista.

t. Nro 18

Vierailija
22/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:35"]Sairastuin bipolariaan vähän alle 40-vuotiaana. Yhtään lasta en ole diagnoosin jälkeen tehnyt, enkä tee. Silti olen vanhemmuudessani kokenut onnistuneeni. Pakkosterilissaation raja, mihin sen vetäisi? On paljon kipeitä ihmisiä ja vanhempia joilla ei ole diagnoosia tai edes päihdeongelmia, silti ovat vakavasti uhkaksi lapsilleen. Ymmärrän ap:n pointin, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa.

[/quote]

No et kuulu siihen ryhmään, koska olet lapsesi hankkinut ennen jakomielitautia. Tarkoitan ennemmin niitä, jotka hankkivat lapsen aina kun mania iskee ja kun tulee depis niin lapsista lakataan huolehtimasta.

Ehkä jonkun sossun tms pitäisi vähän laajemmalla skaalalla arvioida ihmisten kykyä toimia vanhempana. Toteutus kyllä hankalaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin monta kertaa peräkkäin abortin tehneille voisi tarjota ehkäisykapselia. Tietyissä tapauksissa voisi olla "tehostetun perhesuunnittelun" piirissä -> tarkempi kesktelu ehkäisyn tärkeydestä -> mahdollisuus saada ehkäisykapseli esim. veloituksetta.

Vierailija
24/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:31"]Olen ollut synnärillä töissä. Siellä oli pariskunta, jotka molemmat olivat kehitysvammaisia (ok, ei kuulu aiheeseen).Heillä oli paljon omaisuutta ja halusivat perillisen omaisuudelleen. Lapsi sijoitettiin heti laitoksella.

[/quote]oliko lapsi terve?

[/quote]

Lapsen terveydestä ei mulla ollut tietoa. Otin asian esiin vain siksi, että lapsia voidaan tehdä syistä, jotka ei liity perhe-elämään.

Vierailija
25/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bipolaria ei ole jakomielitauti. Vaan 2-suuntainen mielialahäiriö, vanhalta nimeltää maanisdepressiivisyys.

Vierailija
26/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ap että sinäkin voit vielä joskus sairastua.

Vierailija
27/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ottakaa ennemmin vaikka niitä lemmikkieläimiä, niiden on helpompi kiintyä uusiin omistajiin. Ja ne jaksaa pidempään asua kanssanne paskan keskellä.

Vierailija
28/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:16"]

No ei sitä voi kieltää. Nämä ovat vielä innokkaita nussijoita kenen kanssa tahansa ja ehkäisy, ei ikinä kuultukaan. No sitä varten meillä on sosiaalihuolto.

[/quote]

Nuo lapset eivät tule yhteiskunnalle sen kalliimmaksi kuin Afrikan sarvesta tulleet elintasopakolaisetkaan. Samaan aikaan kun köyhien lapsiperheiden tuista halutaan säästää lapetaan entistä enemmän rahaa mamujen vastaanottoon. Vihreä punaiselle eliitille on tärkeämpää pelastaa mamuja kuin oman maan kansalaisia. Minusta tuo alkaa lähennellä jo maanpetosta sillä suomalaisen poliitikon etu on huolehtia oman maan kansalaisten eduista ei ulkomaalaisten.

Vierailija
29/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän natsi-Saksassa tehtiin. Ja monelle muullekin siellä. Eri perustein. Ja ilman perusteita. Siihenhän tuollainen ajatusmaailma johtaa.

Vierailija
30/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tällaisia pakkostrerilointeja on meillä Skandinaviassakin harrastettu hyvin pitkään. Jos teema kiinnostaa, niin kannattaa ap ilman muuta käydä vaikka kirjastossa ja lukea hieman, millaisia tarinoita se on tuottanut tullessaan ja millaisia eettisiä ongelmia käytäntöön liittyy. Hyvä myös huomata, että jos tällainen yksilön perusoikeuksiin kajoaminen sallitaan, niin kulloinkin vallassa oleva taho päättää, kehen toimet ulotetaan. Tänään se voi olla alkoholisti ja mielenterveysongelmainen, huomenna kenties ihan joku muu ei-toivottu ihmisryhmä, perusteet kyllä saadaan tarvittaessa argumentoitua kasaan.

Tällaisia käytännölliseltä tuntuvia ideoita sitä sitten syntyy, kun ei tunneta omaa historiaa. Keskiajalla kansa tulvi hirttolavojen ääreen viihtymään, osa ei-toivottavasti ajattelevista poltettiin noitina. Siihenkö suuntaan olisi hyvä yhteiskuntaa kehittää?

Vierailija
31/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:16"]

No ei sitä voi kieltää. Nämä ovat vielä innokkaita nussijoita kenen kanssa tahansa ja ehkäisy, ei ikinä kuultukaan. No sitä varten meillä on sosiaalihuolto.

[/quote]

Nuo lapset eivät tule yhteiskunnalle sen kalliimmaksi kuin Afrikan sarvesta tulleet elintasopakolaisetkaan. Samaan aikaan kun köyhien lapsiperheiden tuista halutaan säästää lapetaan entistä enemmän rahaa mamujen vastaanottoon. Vihreä punaiselle eliitille on tärkeämpää pelastaa mamuja kuin oman maan kansalaisia. Minusta tuo alkaa lähennellä jo maanpetosta sillä suomalaisen poliitikon etu on huolehtia oman maan kansalaisten eduista ei ulkomaalaisten.

[/quote]

En hinnasta ollutkaan huolissani, ei tunnu minun kukkarossani. Vaan lasten kohtalosta yleensä, saavat kokea turvattomuutta ja nähdä kaikkea ikäiselleen sopimatonta tapahtumaa.

Vierailija
32/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:35"]Sairastuin bipolariaan vähän alle 40-vuotiaana. Yhtään lasta en ole diagnoosin jälkeen tehnyt, enkä tee. Silti olen vanhemmuudessani kokenut onnistuneeni. Pakkosterilissaation raja, mihin sen vetäisi? On paljon kipeitä ihmisiä ja vanhempia joilla ei ole diagnoosia tai edes päihdeongelmia, silti ovat vakavasti uhkaksi lapsilleen. Ymmärrän ap:n pointin, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa.

[/quote]

No et kuulu siihen ryhmään, koska olet lapsesi hankkinut ennen jakomielitautia. Tarkoitan ennemmin niitä, jotka hankkivat lapsen aina kun mania iskee ja kun tulee depis niin lapsista lakataan huolehtimasta.

Ehkä jonkun sossun tms pitäisi vähän laajemmalla skaalalla arvioida ihmisten kykyä toimia vanhempana. Toteutus kyllä hankalaa. Ap

[/quote]

Eiköhän mennä siihen, että jokaiselta seulotaan geenit ja tehdään soveltuvuuskokeet. Tulsoten miukaan laitetaan sitten piuhat poikki. turhaa sitä on arvalla heittää, kuka voisi tehdä lapsia ja kuka ei. Toksoplasmoosi altistaa skitsofrenialle, niin jokainen kissanomista on heti pois laskuista. Soveltuvuuskokeet voisi olla pitkäaikaiset ja niissä testattaisiin ihmisten todellinen stressinsietokyky ja muut ominaisuudet. Suvaitsevaisuus olisi heti pihat katkova ominaisuus.

Vierailija
33/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:44"]Muista ap että sinäkin voit vielä joskus sairastua.

[/quote]

Mitä sitten? Jos olisin mt-potilas, joka ei kykene itsestään huolehtimaan, niin en haluaisi tehdä lasta kärsimään siitä sairaudesta.

Vierailija
34/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä kuin ap. Työnkin puolesta on tullut näitä tapauksia nähtyä ihan riittämiin. Kun ei jakseta edes itsestään huolehtia ja elämänhallintaa ei ole, niin siihen sitten hyvin sopii joku koliikkivauva ja mt-ongelmainen kumppani ( yleensä) lisäksi.  Ja yhteiskunta maksaa ja huolehtii. Sijaisperheitä,  ryhmäkoteja, tuetaan vanehmmuutta viimeiseen asti. Voi perkele.  Toki elämän varrella voi kaikkea sattua, mutta lähtökohta pitäisi olla se, että kun niitä lapsia alkaa tehdä, niin sen hetkinen tilanne olisi sen verran stabiili ja sellainen, että pystyy huolehtimaan itsteään ja lapsesta ilman yhteiskunnan mittavia tukitoimia. Lapsi ei paranna omaa itseä eikä parisuhdetta vaan päinvastoin onn  suuri stressitekijä elämässä. Ei riitä että sitä " rakastaa paljon"; pitää olla myös valmius  huolehtia asioista käytännössä.

Vierailija
35/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:49"]

Kyllähän tällaisia pakkostrerilointeja on meillä Skandinaviassakin harrastettu hyvin pitkään. Jos teema kiinnostaa, niin kannattaa ap ilman muuta käydä vaikka kirjastossa ja lukea hieman, millaisia tarinoita se on tuottanut tullessaan ja millaisia eettisiä ongelmia käytäntöön liittyy. Hyvä myös huomata, että jos tällainen yksilön perusoikeuksiin kajoaminen sallitaan, niin kulloinkin vallassa oleva taho päättää, kehen toimet ulotetaan. Tänään se voi olla alkoholisti ja mielenterveysongelmainen, huomenna kenties ihan joku muu ei-toivottu ihmisryhmä, perusteet kyllä saadaan tarvittaessa argumentoitua kasaan.

Tällaisia käytännölliseltä tuntuvia ideoita sitä sitten syntyy, kun ei tunneta omaa historiaa. Keskiajalla kansa tulvi hirttolavojen ääreen viihtymään, osa ei-toivottavasti ajattelevista poltettiin noitina. Siihenkö suuntaan olisi hyvä yhteiskuntaa kehittää?

[/quote]

Kiitos tästä, ihan kaikki täällä eivät onneksi ole idiootteja.

Muistatteko Jenni Vartiaiselta albumin ja biisin nimeltä SEILI?  Jos av-mammat joskus katsoisivat telkkarista muitakin kuin tosi-tv -ohjelmia, niin olisitte kenties nähneet Seilin saaresta kertovan dokumentin. Seilin saareen lähetettiin ensin leprasairaita, myöhemmin mt-potilaat ja kevytkenkäisiksi mielletyt naiset eristettiin sinne - useimmiten koko loppuelämäkseen.

Joku tuossa aiemmin toi esiin natsi-Saksan käsittämättömine ihmisten eliminointeineen.

Kannttaisi todella lukaista sitä Suomen ja koko maailman historiaa hieman ja jättää ne tosi-tv:t sekä seiskalehdet vähemmälle.

Vierailija
36/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään syvälle ihmiskunnan alkujuurille, niin lisääntyminen on perustoiminto. Se on myös yksi raamatun kulmakivi on: lisääntykää ja täyttäkää maa. Väittäisin, että lisääntymisoikeus menee yhteiskuntajärjestyksen edelle.

Vierailija
37/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat mt-ongelmaisilla? Mielenterveyshäiriöiden skaala on aika laaja. Omasta mielestäni kaikilla on oikeus lisääntyä. Itselläni on kuitenkin "vain" ahdistuneisuushäiriö ja vauva. Onko sinusta ihan karmea yhtälö?

Vierailija
38/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mielenterveysongelmainen, mutta lapseni ei asu sen takia muualla. Hän asuu muualla, koska hän on erityistarpeinen lapsi, erittäin haastava ja vaikeakin tapaus. Synnytyksessä oli ongelmia ja epäiltiin myös hoitovirhettä (synnytyksen käynnistämisessä odotettiin kolme päivää vaikka lapsivesi valui). Parhaani mukaan tästä lapsesta huolehdin ekat viisi vuotta, sitten tuli stoppi kun en enää jaksanut ja lapsen takia en voinut käydä töissä, terapiassa yms. kun päivähoito ei pärjännyt hänen kanssaan. Niinpä sairastuin yhä pahemmin, ja lopulta päätin sosiaalityöntekijän avustuksella, että lapsi saa muuttaa muualle koska en pystynyt enää kunnolla hänestä huolehtimaan- enkä varsinkaan itsestäni.

Lapsen menettäminen oli kaikesta huolimatta iso kriisi, vaikka olen aloitteellinen osapuoli ja yritin tehdä kaiken parhaani mukaan. Sen jälkeen kun hän oli muuttanut pois kotoa, romahdin ja yritin itsemurhaa. Seuraavana vuonna olin sairaslomalla, suljetulla osastolla jne. pitkään. Näihin minulla ei ollut tarvetta lapsen asuessa vielä kotona, ehkäpä siksi koska lapsi piti kiinni normaaliarjessa ja sai minut ylittämään jaksamiseni rajat jatkuvasti.

Lapsi on asunut nyt jo vuosia muualla, eikä hänen vaikea käytöksensä ole muuttunut miksikään. Neurologia tapaa säännöllisesti, osallistuu kuntoutukseen jne. mutta selväksi on tullut se, että ainakaan minusta hänen ongelmansa eivät ole johtuneet. Siitäkin huolimatta, että minulla oli -ja on- niitä pelättyjä mielenterveysongelmia.

Vierailija
39/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:02"]Mitä tarkoitat mt-ongelmaisilla? Mielenterveyshäiriöiden skaala on aika laaja. Omasta mielestäni kaikilla on oikeus lisääntyä. Itselläni on kuitenkin "vain" ahdistuneisuushäiriö ja vauva. Onko sinusta ihan karmea yhtälö?

[/quote]

Jos pystyt itsestäsi ja vauvasta huolehtimaan, niin ihan hyvä yhtälö.

Vierailija
40/89 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:26"]

Se, että ihminen ajattelee jotain, ei tarkoita, että että se olisi universaali totuus. Ihan vain siksi olet tyhmä. Minulla on on ollut pahoja mielenterveysongelmia, en ole tehnyt lapsia, vaikka olisin voinut.

Tyhmiltä voitaisiin laittaa putket poikki myös. Tyhmäthän saavat myös tyhmiä lapsia, eivätkä he osaa kasvattaa lapsiaan kovin hyvin. (uuuuups! Tämän myötä menisi putket poikki ap:lta ja kakkoselta: Mille nyt tuntuu? Naps!)

[/quote]

helpotus ehkäisyn kannalta. Lapset on tehty. 2

[/quote]

Millä perusteella olen tyhmä? Sanon vain ääneen sen mitä muutkin ajattelevat. Ap

[/quote]

Se, että ihmiset ajattelevat jotain, ei tee ajatuksesta oikeaa tai moraalista. Siksi olet tyhmä.

Mnulla on ollut vaikea masennus, nyttemmin olen parantunut. En ole tehnyt lapsia, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus. Vaikka syy siihen, että en ole tehnyt lapsia on se, että olen ollut sairas, niin siitä huolimatta kenelläkään, ei kenelläkään, ole oikeutta tulla neuvomaan minua tässä asiassa. Olen tarpeeksi tiedostava siihen itse.

Niin että siksi olet tyhmä. Ihan mielettömän tyhmä.

Ja kolmanneksi, se on minun yksityisasiani. Kyllä, jopa minulla on oikeus yksityisyyteen.

Siksikin sinä olet tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi