Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

puhutko kotona lapselle englantia?

Vierailija
24.08.2014 |

vaikka perheessäsi on pelkästään suomen-/ruotsinkielinen? 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Sanotaan, että pitäisi puhua aina äidinkiletään, jotta tunneilmaisu kehittyisi. Tunnesanasto kun muotutuu kotona. 

KM

Vierailija
2/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu. Miksi pitäisi? Kyllä lapsi ehtii oppia myöhemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään, mutta ollaan ajateltu miehen kanssa, että kun lapsi oppii lukemaan, aletaan opettaa englannin ja ruotsin sanoja helpolla tavalla: kiinnitetään esineisiin lappuja, joissa lukee esineiden nimet kys. kielillä. Siitä se kiinnostus sitten lähtee jos on lähteäkseen.

Vierailija
4/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään, meidän perhe on 100% suomenkielinen.

Vierailija
5/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laulan lapselle englanniksi... En osaa mitään lastenlauluja niin laulan esim. Beatlesia.

Vierailija
6/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on fiksuja, oppii koulussa.

Vierailija
7/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä. Käyvät koulua enkuksi ja meillä asuu vaihto-oppilaita.

Vierailija
8/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni isä on puoliksi amerikkalainen, kuitenkin jo lapsena muuttanut Suomeen ja ennen lasta puhuimme vain suomea kotona keskenämme, koska miehenkin äidinkieli on kuitenkin suomi. Lapsen ollessa ihan pieni puhuttiin suomea, mutta about 1- vuotiaasta asti ollaan puhuttu myös englantia, varsinkin mies :)

Luulen, että vaikka mieheni ei olisikaan puoliksi amerikkalainen niin jokatapauksessa olisin lapselleni puhunut myös englantia. Se kuitenkin helpottaa sitten koulussa aikalailla kun on vähän pohjaa :)

Vierailija
9/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, testailen kuinka paljon 10-v tietää sanoja. Melko laaja sanavarasto on jo hänellä.

Vierailija
10/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:28"]

En. Sanotaan, että pitäisi puhua aina äidinkiletään, jotta tunneilmaisu kehittyisi. Tunnesanasto kun muotutuu kotona. 

KM

[/quote]

AP: en tarkoita että puhuisi koko ajan englantia vaan välillä?

Vierailija
11/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, ellet osaa kieltä täydellisesti ilman aksenttia. Laita mieluumin vaikka enkkupainotteiseen tarhaan tms jos haluat että oppii nopeammin tai tavallista paremmin/ilman aksenttia englannin. Vieraskielisessä ympäristössä pitää aloittaa n. 4-6 vuotiaana viimeistään jos haluaa ilman aksenttia syntyperäisen kuuloisen puheen. Ja muutenkin perusperiaate että jokainen puhuu vain omaa äidinkieltään. Esim. meillä minä suomea, isä englantia.

Vierailija
12/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Minä puhun suomea ja isä omaa kieltään ja lapsi oppinut enkun koulussa ja ruotsinkin aloitti neloselta. Lukiossa ei ottanutkaan muita kieliä koska keskittyy luonnontieteisiin. 

Vierailija
13/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:41"]

Lapseni isä on puoliksi amerikkalainen, kuitenkin jo lapsena muuttanut Suomeen ja ennen lasta puhuimme vain suomea kotona keskenämme, koska miehenkin äidinkieli on kuitenkin suomi. Lapsen ollessa ihan pieni puhuttiin suomea, mutta about 1- vuotiaasta asti ollaan puhuttu myös englantia, varsinkin mies :)

Luulen, että vaikka mieheni ei olisikaan puoliksi amerikkalainen niin jokatapauksessa olisin lapselleni puhunut myös englantia. Se kuitenkin helpottaa sitten koulussa aikalailla kun on vähän pohjaa :)

[/quote] voin kertoa että lapseni ei osannut sanaakaan enkkua ja aloitti kolmannelta ja koko kouluajan enkku ollut 10. Myös lukiossa. 

Vierailija
14/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulan ja luen joskus englanniksi. Yuotubesta katsotaan teletappeja ym englanniksi.

Vierailija
15/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:56"]

Ei kannata, ellet osaa kieltä täydellisesti ilman aksenttia. Laita mieluumin vaikka enkkupainotteiseen tarhaan tms jos haluat että oppii nopeammin tai tavallista paremmin/ilman aksenttia englannin. Vieraskielisessä ympäristössä pitää aloittaa n. 4-6 vuotiaana viimeistään jos haluaa ilman aksenttia syntyperäisen kuuloisen puheen. Ja muutenkin perusperiaate että jokainen puhuu vain omaa äidinkieltään. Esim. meillä minä suomea, isä englantia.

[/quote]

Juurikin asenne joka on Suomesssa tyhmä. Pitäisi osata foneettisesti ja kieliopillisesti täydellisesti kieltä ennekuin sitä voi puhua missään mitään. Haluan antaa lapselle esikuvan että kieltä voi puhua vaikka sitä ei osaisikaan täydellisesti. Törkempää on oppia puhumaan vaika mokaisikin kuin vaieta nolona.

Vierailija
16/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:28"]

KM

[/quote]

Sitä sanotaan niin paljon... Monta on täysin suomenkielistä ihmistä, joilla on jäänyt niin tunneilmaisu kuin tunnekehitys alkutekijöihinsä. Ihania nämä pelottelutekniikat, "älkää opettako lapsille extraa, koska ne oppii sitten vähemmän!"

Puhumme, luemme, laulamme myös englanniksi satunnaisesti. Luen itse englanniksi niin paljon, että kieli alkoi ihan siitä syystä kiinnostaa lapsiakin ja mikäs minä olen heidän mielekiintoaan tappamaan? Parempi, että oppivat minun (ehkei niin täydellistä) englantia jo nyt kuin että oppivat vain koulun englannin opettajan (ehkei niin täydellistä) englantia myöhemmin, koska NYT he ovat kiinnostuneita.

Vierailija
17/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joo, kun tulee jostakin tilanteesta mielenkiintoinen sana tai idiomi mieleeni. Kielenhän oppii parhaiten käyttämällä, joten noissa tilanteissa sanat ja niiden käyttötavat jäävät paremmin mieleen.

Lapsi on 12-vuotias ja puhuu neljää kieltä, kolmea melko hyvin ja yhtä opiskellut nyt muutaman vuoden.

Vierailija
18/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:56"]

[/quote]

Juurikin asenne joka on Suomesssa tyhmä. Pitäisi osata foneettisesti ja kieliopillisesti täydellisesti kieltä ennekuin sitä voi puhua missään mitään. Haluan antaa lapselle esikuvan että kieltä voi puhua vaikka sitä ei osaisikaan täydellisesti. Törkempää on oppia puhumaan vaika mokaisikin kuin vaieta nolona.

[/quote]

Jepp, tämän periaatteen mukaan pitäisi Suomesta lopettaa kielten opetus, koska eipä ne opettajat kuulostaa sen enempää syntyperäisiltä briteiltä kuin saksalaisilta tai ranskalaisilta. Itse olen työtehtävissä huomannut kuinka usein esim. juuri britit kadehtivat sitä, että saamme helposti neljä kieltä peruskoulumme aikana. He tuumivat, että "joo, kuulehan sen, että olet ulkomailta, mutta sinä osaat meidän kieltä ja kolmea muuta, me osataan tämä yksi kieli, joka on äidinkielemme".

Vierailija
19/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:56"]Ei kannata, ellet osaa kieltä täydellisesti ilman aksenttia. Laita mieluumin vaikka enkkupainotteiseen tarhaan tms jos haluat että oppii nopeammin tai tavallista paremmin/ilman aksenttia englannin. Vieraskielisessä ympäristössä pitää aloittaa n. 4-6 vuotiaana viimeistään jos haluaa ilman aksenttia syntyperäisen kuuloisen puheen. Ja muutenkin perusperiaate että jokainen puhuu vain omaa äidinkieltään. Esim. meillä minä suomea, isä englantia.

[/quote]

No meidan pitaa varmaan lopettaa kommunikointi kokonaan koska mina tai mieheni ei olla englannin natiiveja ja se on ainoa kieli mita me kaytetaan..

Vierailija
20/30 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia puhua silloin tällöin eri kieltä jos kuitenkin pääsääntöisesti puhuu toista. Mutta surullisinta on, että vanhemmat, joilla on molemmilla oma äidinkieli puhuvat kuitenkin esim. asuinman kieltä lapselle, jolloin hän ei kotona opi mitään kieltä kunnolla...