Mitä keinoja käytätte kun nukutatte vauvaa?
Eikä mitään alusta alkaen itsekseen omaan sänkyyn vastauksia kun ne eivät auta tässä tilanteessa :)
Kommentit (26)
Samaa ihmettelen minä, vauva 5kk nukahtaa vain rinnalle tai liikkeeseen. Itse ajattelin testata tassu-unikoulua parin kk päästä.
Alusta alkaen omaan sänkyyn, peitto päälle, ja hyvää yötä.
tissille nukahtaa, havahdutan hereille kun siirrän sänkyyn. toisinaan joutuu paijjaamaan, useimmiten ei
Tissille nukahtaa yöunille ja päivällä myös liikkuviin vaunuihin tai autoon. Vauvalla nyt ikää reilu 4 kk. Joskus on nukahtanut myös syliin, kun on tanssittu musiikin tahtiin.
Kannattaa lukaista myös Tracy Higgin put down-pick up - unikoulusta, se on lempeä ja auttoi meillä.
Edes takas -liike vaunuissa tai korissa. Nopea nukahtaminen.
Tilkka konjakkia vellipulloon. Nukkuu taatusti aamuun asti. Näin olen ymmärtänyt.
En ole kokeillut. Meillä lapsi pistettiin omaan sänkyyn, peitto päälle, hyvää yötä ja valot sammuksiin. Helppoa kun näin toimii alusta asti. Turha myöhemmin itkeä kun tehdään kaiken päunvastoin.
Alkuun nukahti parhaiten sitteriin. Sitten tissille, syötin aina sohvalla. Sen jälkeen syliin tutti suussa ja unipupu kainalossa. Näin mentiin joku aika.
Tämän jälkeen aloin viemään tissittelyn jälkeen tutti suussa, unipupu mukana HEREILLÄ sänkyyn ja tassuttelin sinne.
Kauaa ei tarvinnut tassutella kun nukahti sitten itsenäisesti. Oli noin 3-4kk ikäinen.
Jos itkeskeli niin mentiin lohduttamaan. Vasta jos hysteeriseksi meni niin otettiin syliin. Näitä kertoja ei montaa ollut.
Minkä ikäinen on kysyjän vauva?
5kk ja nukahtaa imetyksen aikana. Tuttia ei syö. Ap
Meillä nukahti tissille illalla ja päiväunille vaunuun aina pitkään. Kun kiinteät alkoivat mennä kunnolla, aloin rytmittää myös imetystä ja nukuttaa illalla viereen (kuitenkin vauva pinnasängyssä, pinnis sivuvaununa). Siitä oli helppo hiljalleen siirtyä nukahtamaan muuten. 10kk alkaen nukahtanut omaan sänkyyn omassa huoneessa itse.
Pieniä vauvoja en ole kauheasti nukutellut, koska nukahtelevat milloin mihinkin, tissille, vaunuihin, liinaan, syliin, turvakaukaloon. Tämä nuorempi herra tarvitsee tosin usein apua nukahtamiseen. Hänelle tulee väsyneenä ilmeisesti jotenkin kaoottinen olo, vars. jos on hälinää. Sitten pitää esim. ottaa tiukasti syliin ja keinuttaa tai silittää.
Isomman vauvan olen nukuttanut tissille, vaunuihin, vierelle sänkyyn, syliin. Olen lauleskellut tai soittanut hiljaa musiikkia, tai sitten on vain oltu.
Just laitoin miehen autoajelulle ja itse menin saunaan:)
Iltapala, iltapesu, iltatissi, iltalaulu, iltapusu, iltasilittelyin. Omaan sänkyyn peitellään. Ovi kiinni ja sinne nukahtaa. Joskus harvoin hetken tassuttelen. Joka ilta sama homma. Isompana iltatissi luultavasti korvataan sadulla. On tärkeää, että vauva on varmasti väsynyt. Virkeää vauvaa ei kannata"nukuttaa". Näin siis meillä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:09"]
Tilkka konjakkia vellipulloon. Nukkuu taatusti aamuun asti. Näin olen ymmärtänyt.
En ole kokeillut. Meillä lapsi pistettiin omaan sänkyyn, peitto päälle, hyvää yötä ja valot sammuksiin. Helppoa kun näin toimii alusta asti. Turha myöhemmin itkeä kun tehdään kaiken päunvastoin.
[/quote]
Ei kaikki vauvat jää yksin nukahtamaan, vaan alkavat huutaa, joten ei toimi tuo sinun neuvosi kaikille.
Tämä ei ehkä lohduta, mutta kerron tarinamme silti. Vuoden kesti, että nukkuminen alkoi sujua. Vauvani oli huono nukkuja alun alkaen (15 min pätkiä nukkui) ja kun oli opetettu, että rintaa vaan naamariin aina kun vauva itkee, niin senhän tietää, että vauva oppi nukahtamaan rinnalle. En havahduttanut hereille, niinkuin olisi kai pitänyt, koska olin niin väsynyt.
Päiväunet onnistui vain liikkuvissa vaunuissa melkein koko vuoden. Välillä onnistui nukuttaa parvekkeelle, mutta kyllä se tuota lenkkeilyä oli vuoden ajan. Se oli kamalaa. 7 kk kolme kertaa päivässä. Sitten kahdesti päivässä. Ja usko minua, yritin nukuttaa sisällekin. Huutoa en pelkää. Unikoulun olen pitänyt kahdesti.
Ensimmäisen kerran 7kk:n iässä. Ensin opetin vauvan nukahtamaan illalla itse. Seisoin vieressä silittämässä. Ei mennyt montaa iltaa kun nukutus sujui tyyliin peitto päälle ja öitä. Sitten yritin vieroittaa yömaidosta (imetin edelleen). Pistäytymismenetelmä toimi hyvin jo ensimmäisen yön jälkeen. Sitä iloa kesti vain viikon. Hyvin nukutut yöt loppuivat lomamatkaan.
Olin niin loppu kun vauva heräsi 8 kertaa lähes joka yö. Nukutin imettämällä ja nukuin vauvan kanssa,jotta saisin itsekin jotenkuten unta. Olin päättänyt, että kun imetys loppuu, niin sitten kuviot menee uusiksi ja niin tapahtui. Ensin jätin päivimetykset hiljalleen pois ja sitten pidin unikoulun nro 2, samalla menetelmällä. Siitä sen verran, että pysyin samassa huoneessa. Silittäen rauhoitin lasta ja taas unikoulu toimi jo ensimmäisenä yönä!
Tällä toisella kerralla oli vaikeampaa tuo iltanukutus, kun lapsi oli tottunut rintaan ja nyt piti seisoskelevaa lasta kammeta uudelleen ja uudelleen maate. Mutta yöunet olivat jo unikouluöinä paremmat kuin sitä ennen. Tämä on tietenkin tapaukohtausta ja toiset huutavat viikon. Mutta haluan korostaa, että minun lapseni on ollut todella huono nukkuja ja vaikea nukutettava, ja näin hyvin meni. Että toivoa on ainakin jossain vaiheessa. Tiedän, ettei se ehkä nyt lohduta.
Ja mitä päiväuniin tulee, niin imetyksen lopettamisen jälkeen lapsi on suostunut nukkumaan pitkiä päikkäreitä omassa sängyssä. Jee mitä juhlaa!
En tiedä, oliko tästä mitään apua, kun en osaa neuvoa, että tee näin, tämä toimii. Muistan vaan, että itse kokeilin jokaista keinoa eikä mikään toiminut niin kauan kun imetin. En olisi kuitenkaan lopettanut imetystä aiemmin, koska lapsella on allergiaa ja rintamaito oli helpoin ja varmin ruoka.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:18"]
5kk ja nukahtaa imetyksen aikana. Tuttia ei syö. Ap
[/quote]
Juuri tuon ikäiseen toimi meillä myös hämäys. Eli laitettiin petiin, ja jos kävi levottomaksi, soiva mobile päälle.
Mulla kaikki keinot oli turhia. Jos vauva on virkeä, se ei nukahda. Silloin yritetään tunnin touhun jälkeem uudelleen. Käydään vaikka ulkona täpisemässä jotain, mitä kiinnostavampaa, sen parempi.
Jos vauva on väsynyt mutta ei sammukaan rinnalle, nukahdetaan itse ja annetaan vauvan mellastaa aikansa. Uni on tarttuvaa. Joka kerta kun näin on täytynyt tehdä, vauva on nukahtanut muutama minuutti minun jälkeeni johonkin päin sänkyä. Useimmiten viereen, toisinaan pää jalkojani kohti.
Aiemmin vauva (toinen lapsemme) nukahti itsekseen omaan sänkyyn, mutta nyt kun ikää on tullut lisää (kohta 6kk), on hän alkanut protestoida nukkumaankäymistä vastaan. Nukuttaminen onnistuu niin, että pidän kättä lapsen mahan / selän päällä ja kun alkaa olla uni aivan tuloillaan, lähden pois. Kenties tassutteluksikin tätä sanotaan, en ole varma? Näin kukaan ei itke ja vauva nukahtaa kuitenkin itsekseen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:18"]5kk ja nukahtaa imetyksen aikana. Tuttia ei syö. Ap
[/quote]
Eihän tuossa mitään pahaa ole. Sitoo vain äitiä iltaisin. Monet tuon ikäiset vaativat tissin nukahtaakseen. Vauva kasvaa ja sem tavat muuttuu.
Ihan olen nukuttanut tissille kaikien kieltojen vastaisesti. t. 3 lasta