Kiusaamisesta, kuka uskoo kostoon?
Tarkoitan siis, että jos joku tönii, potkii tai tekee muuta fyysistä kiusaa lapselle koulussa, auttaako jos lapsi vastaa takaisin samalla mitalla tai lujempaa? Aina opetetaan, että opettajalle heti kertomaan ja ei reagoida itse, mutta minusta ainakin tuntuu, että sellaisesta saattaa kehittyä kiusaamiskierre paljon herkemmin kuin siitä, että uhri mojauttaakin lujaa takaisin. Luulisin kiusaajan miettivän herkemmin kaksi kertaa potkaiseeko uudestaan?
Mitä olette mieltä ja onko kokemuksia?
Kommentit (25)
Paras kosto on elää paljon parempi elämä kuin kiusaaja ja jos jossain tapaa, olla mentaalisesti hänen/heidän yläpuolellaan ja osoittaa, että heidän nujertamistaktiikkansa on perseestä eikä toiminut yhtään ja itse mätänevät omassa helvetissään :)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 18:57"]
Paras kosto on elää paljon parempi elämä kuin kiusaaja ja jos jossain tapaa, olla mentaalisesti hänen/heidän yläpuolellaan ja osoittaa, että heidän nujertamistaktiikkansa on perseestä eikä toiminut yhtään ja itse mätänevät omassa helvetissään :)
[/quote]
Kiusatuksi tulleet voivat saada trauman joka ilmenee jossakin vaiheessa aggressiona. Esim alkoholikäyttäytyminen voi olla aggressivista. Siksi traumat olisi hyvä purkaa millä tahansa terapialla, olkoon sitten kostoterapialla.
Eli melkein kaikki kannattavat sitä, että takaisin kannattaa antaa samalla mitalla. Olen aika tyytyväinen tästä tuloksesta, koska niin ajattelin itsekin ja niin aion myös lapsilleni opettaa kun nyt koulumaailmaa aloittelevat.
Tuntuu, että vieläkin opettajat puuttuvat aivan liian vähän kiusaamiseen ja tämä KIVA-koulu juttukaan ei toimi kuin jossain harvoissa kouluissa. En kannata väkivaltaa noin yleisesti, mutta kyllä itseään saa puolustaa jos vain pystyy, ja sekin on hyvä idea, että jos ei itse pysty niin lähettää jonkun vähän vanhemman lapsen vähän kovistelemaan kiusaajaa, Ei taida kiusaaminen kovin kauaa maistua, jos päätyy itse kanveesiin kiusaamisen jälkeen, tai saa aikamoiset haukut päälleen:)
ap
Paras on aina puolustatua. Kyllähän me kaikki sen tiedämme. Sitäpaitsi monessa koulussa eivät pysty asialle yhtään mitään eivätkä poliisitkaan. Suomesta on tullut rankka paikka eikä se tästä enää parane.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 18:43"]
Minäkään en usko kostoon. Jos kosto toteutetaan esim. vuosien jälkeen, niin eihän sen kohde todennäköisesti edes tiedä, mistä on kysymys.
[/quote]
Se kai on sen koston tarkoitus ja siksi sitä ei voida heti toteuttaa. Pitää antaa ajan kulua jotta kostettava ei keksi, kuka asian taustalla on. Tietyissä kulttuureissa kosto on terapia jolla puhdistetaan sielua.