Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni aloitti eskarin uudessa pk:ssa - Hoitajan käytös ihmetyttää

Vierailija
22.08.2014 |

Olen 25-vuotias nainen. Tyttäreni aloitti juuri eskarin uudessa päiväkodissa koska entisessä päiväkodissa ei järjestetty esiopetusta.
Tyttäreni on aina ollut ns. helppo lapsi, eikä koskaan ole aiheuttanut mitään normaalista poikkeavaa huolta tai murhetta.
Tyttö osasi 5-vuotiaana lukea, laskea ja kirjoittaa. En silti väitä että hän olisi mikään nero, nopea vain oppimaan.

No nyt muutamana päivänä eräs päiväkodin lastenhoitaja on sanonut että on hieman huolissaan tyttärestäni koska ei esimerkiksi ollut osannut nimetä retkellä karviaista ja ei ollut tiennyt mikä ruoka on kyseessä kun lounaaksi olu ollut paellaa. Oikeastikko kaikki muut 6-vuotiaat osaa nimetä karviaisen ja tietää mitä on paella? Lisäksi hoitaja ilmaisi huolensa siitä että tyttö kirjoittaa todella hitaasti nimensä. Kotona kun olen pyytänyt tyttöä kirjoittamaan nimensä niin mielestäni se on sujunut ihan "normaaliin" tahtiin.
Viimeinen pisara kuitenkin oli eilen kun tämä samainen hoitaja sanoi että häneltä voi aivan rohkeasti kysyä mitä tahansa lastenhoitoon tai lasten kasvatukseen liittyvää jos siltä tuntuu, koska olenhan kuitenkin teiniäiti. Mitä ihmettä? En oikein osannut sanoa mitään koska olin hieman häkeltynyt tuosta. Varmaan tarkoitti ihan hyvää mutta ei oikein tuntunut siltä.
Tyttö oli ennen eskariin menoa kolme vuotta samassa päiväkodissa, eikä mitään normaalista poikkeavaa huomattu. Toki jos tytöllä jotain ongelmia on asiassa kuin asiassa, niin haluan selvittää ne ja tehdä kaiken mahdollisen. Tuntuu vain että nuo edellä mainitut oli hieman... Liioteltuja ongelmia, vai otanko nyt vain turhan paljon itseeni?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole asiallista. Mutta valitettavasti ihmisten välillä, mukaanlukien päiväkodit ja koulut, ei aina ihmisen väliset kemiat kohtaa. Myös päiväkodin tädeillä ja lapsilla on näin, toisten kanssa sujuu paremmin, toisten huonommin.

Ehkä tämä täti tosiaan katsoo, että olet nuori äiti, ja kiinnittää sen vuoksi tyttäreesi ja sinuun liikaa huomiota.

Jos vielä joskus tarjoaa "kasvatusapua", niin voit sanoa ihan yksinkertaisesti, jämäkästi ja asiallisesti, silmiin katsoen esim.:"Kiitos, kysyn kyllä sinulta, jos apua tarvitsen." Ja jättää asian siihen, lähteä pois tai vaihtaa keskustelunaihetta.

Ja jos valittaa tyttärestäsi, voit todeta samallalailla jämäkästi, esim. "No mutta hyvä että täällä oppii."

Ja jos mahdollista, pyri olemaan enemmän tekemisissä toisten hoitajien kanssa.

Meillä oli pojan kanssa eskarissa ongelmia yhden hoitajan kanssa. Poikani on melko rauhallinen, vähän filosofinen tyyppi, joka mieluummin miettii syntyjä syviä, tutkiskelee asioita, kuin esimerkiksi remuaa toisten poikien kanssa. Luova hän ei ole yhtään.

Tämä hoitaja oli "taiteellisesti suuntautunut" tyyppi, joka yritti saada kaikki lapset innostumaan maalaamisesta. Kerran hän oli levittänyt isoja papereita seinille, pani musiikin soimaan, ja pyysi lapsia maalaamaan musiikin innoittamana, mitä musiikista tulee mieleen. No, pojalleni ei tullut mitään mieleen, seisoskeli siinä sivellin kädessään, niin eikös tämä hoitaja painostanut ja painostanut poikaani maalaamaan, itkuun saakka. Ja meille sitten oli huolissaan, kun poika ei halunnut maalata, ei ole normaalia.

Vastaavia esimerkkejä olisi muitakin.

Pojalla on myös migreenitaipumusta, joka oli kyllä tädeille kerrottu, kerrottu myös hoito-ohjeet. Kerran sitten, kun poikani valitti päänsärkyä, tämä täti oli ihan innoissaan ohjannut poikani ulos, että kyllä se päänsärky raittiissa ilmassa lähtee, juokset ja leikit vähän, niin unohtuu. Sillä seurauksella, että poika auringonvaloon jouduttuaan alkoi oksentaa migreenioksennusta. No, tästä annoin sitten vähän vakavampaa palautetta.

No joo, nykyään poikani opiskelee lääkiksessä, siellä ei tarvitse maalata musiikin innoittamana:)

Vierailija
2/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla, että lapsi käyttäytyy eskarissa eri tavalla kun kotona -jännityksen takia!

Itse olen kerran ollut huolissani yhdestä lapsesta koska se ei osannut värejä, ei edes osannut ottaa kahta saman väristä palikkaa laatikosta. Ilmaisin huoleni äidille, joka testaili asiaa kotona ja totesimme, että lapsi on hoidossa vaan jotenkin lukossa, koska osaa värit ihan vettä vaan kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ne eskariopetkin on. Minulla oli ongelmia yhden eskariopen kanssa yhden lapsen kohdalla. En tiedä, mikä minun olemuksessani hiersi hänen omaa elämänhistoriaansa. Mutta jokin kaiveli ja se alkoi jo tutustumisesta eskariin. Huokailua, vähättelyä yms. Katsoin kyllä jo siinä vaiheessa kummissani, mutta ajattelin, että hänellä on vain huono päivä. Mutta se asenne jatkui ja jatkui koko eskarin ajan. Olin välillä valmis ottamaan lapsen pois eskarista kotihoitoon, kun alkoi naljailu mennä jo henkilökohtaisuuksiin.

Ehkä asiaan vaikutti keväällä selvinnyt seikka, kun otin puheeksi, että hoitovapaani kohta loppuu ja menen takaisin töihin ja olen kasvatusalalla. Tämä kyseinen eskariope tokaisi, että luuli minun olevan työtön ja taas raskaana (minulle oli jäänyt raskauskiloja, jotka kyllä nykyisin on tiputettu pois).Vastasin hänelle, että ei, en ole työtön, enkä ole kyllä raskaanakaan ja minulla on vakituinen työpaikka ollut jo toistakymmentä vuotta. 

Tästä on kyllä aikaa ja kyseinen lto varmaan jo eläkkeellä

Vierailija
4/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans tapaus, joka on mulle aina sitruunasta seuraava. Miehelle oikea auringonpaiste. Mies aina virnuilee mulle, että "Pirkko se taas hymyili niin aurinkoisesti pihalla ja kertoi miten kivasti on mennyt". Minä saan hymyyni ja tervehdykseeni vastaukseksi ilmeettömän nyökkäyksen.

Vierailija
5/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paellaa pkodissa? Missä päin Porvoota?

Vierailija
6/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja ottanut lapsesi silmätikuksi ja katsoaa kaikkea tytön tekemisiä/sanomisia negatiivisten silmälasien läpi. Tuo voi muuttuua vielä pahemmaksia ja kohta aletaan vihjailemaan eritysien tuen tarpeesta jne.

Vierailija
7/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä mun 6-vuotias paellaa, tuskin isommatkaan. Kutsuisivat sitä varmasti risotoksi. Karviaisia kasvaa kotipiha pullollaan, veikkaan että kyseessä on kaupunkilaislapsi jos ei karviaista tunnista? Maallatai omakotitalovaltaisella seudulla se on varmaankin kaikille pikkulapsille tuttu asia. En tarkoita pahalla, ei meidänkään eskari tiedä mikä on ratikan lipuntarkastaja.. :)

Vierailija
8/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:36"]

Hoitaja ottanut lapsesi silmätikuksi ja katsoaa kaikkea tytön tekemisiä/sanomisia negatiivisten silmälasien läpi. Tuo voi muuttuua vielä pahemmaksia ja kohta aletaan vihjailemaan eritysien tuen tarpeesta jne.

[/quote]

Jos näin käy, kannattaa ottaa asia pikaisesti ja asiallisesti puheeksi toisten hoitajien ja mahdollisesti päiväkodin johtajan kanssa. Jos toiset hoitajat pitävät lasta "normaalina", voi hoitajalle sanoa napakasti tyyliin, että "muiden hoitajien mielestä lapsi käyttäytyy ikäisekseen normaalisti, voisitko ystävällisesti olla kiinnittämättä häneen liikaa huomiota".

Vierailija
9/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 18 v ei muistanu miltä karviainen näyttää. Pääsi hyvin paperein lukiosta.

Vierailija
10/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousi höyry korvista. Osa noista päiväkotien hoitajista ja eskari oppettajista ihan oikeasti vain pätee. Osa on oikeasti vain tyhmiä.

Kun keksitään jotain josta ollaan huolestuneita saadaan vähän korotettua itseä. Varsinkin jos lapsi osaa ja tietää joitakin asioita paljon halutaan pudottaa maan pinnalle liian olevinaan olevat vanhemmat. Siltä tuo kuullosti.

Voi johtua nuoruudestasi, mutta kyllä vanhemmatkin äidit saavat kuulla kaikenlaista.

Yksi äiti kertoi, että opettaja oli ensimmäisellä luokalla alkanut väittää, että lapsella on ongelmia, että pitää mennä hakemaan niihin apua. Lapsi oli sellainen kunnollinen, varovainen ja hiukan ujo. Tuosta ujoudesta tehnyt numeron, että siksi on päässä vikaa. Kaikkea muutakin ihmeellistä tuo opettaja teki, mutta ei siitä tässä. Vanhemmat tiesivät, että lapsessa ei ole mitään vikaa ja lääkäri oli samaa mieltä. Opettajassa sen sijaan oli vikaa ja kuulemma erotettiin myöhemmin.

Vierailija
11/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö oliko se enemmän valencialaista vai ehkä andalusialaispaejaa. Siis että oliko siinä Calasparran riisiä vai oliko hummeria? Minkälaista valkoviiniä? Jos ei tiedä niin sanot että no ei ihmekään ettei Kaisla-Lia tunnistanut moista riisipuuroa oikeaksi ruokalajiksi, hän on tottunut hieman autenttisempiin resepteihin.

Vierailija
12/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on ihan liioittelua! Toivottavasti ei ota tyttöäsi silmätikuksi.

Vierailija
13/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika aikaista miettiä lapsen "ongelmia", kun eskaria on kulunut pari viikkoa. Siis pk:n taholta. Asia on tietysti eri, jos lapsi lyö toisia, kiusaa tms. Niistä hyvä kertoa heti.

Vierailija
14/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä välillä ovat huolissaan ihan mistä vaan. Kuusi päivää eskarissa ja "poika liian kiltti, kun ei mene mukaan sählinkeihin" Sanoi, että älä ymmärrä väärin, mutta mitä en ymmärrä oikein? Rauhallinen, kiltti poika, jolla kavereita ja sisarusten kanssa riehuukin ja kokeilee rajoja.. En tosiaan ymmärrä, että miksi toisten pitää analysoida joka hetki, lapsi tarkkaan..Jokainen lapsi on erilainen..

Vierailija
15/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hoitajia on .... Älä välitä! Nuoret saa kuulla vaikka ja mitä vaikka ovat vähintään yhtä hyviä äitejä. Mulle hoitaja sanoi että "kun lapsesi kerran on täällä VIRIKEhoidossa niin...." Siis mitä?! Tein töitä kotona mut ihan oikeita töitä.

Vierailija
16/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:48"]

[/quote]

18v ei yleensä kyllä vielä pääse lukiosta, ellei nyt ole joku lapsinero tai luokkien yli hyppinyt.

Vierailija
17/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin 18 vuotias ei pääse lukiosta? Itse ainakin olin 18 v kun kirjoitin ylioppilaaksi, kuten lähes kaikki kaveritkin. Tosin osa heistä oli 60 v, vanhin tais olla lähemmäs 90 v.

Vierailija
18/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että on tuommoista palautetta jo ehtinyt aloittaa.

Oma lapseni aloitti nyt myös eskarin ja vielä ei ole mitään palautetta varsinaisesti tullut. Paitsi, että hyvin on mennyt. Uuteen ryhmään, uuteen toimintatapaana ja aikuisiin tutustuminen kestää, joten harva ammattilainen alkaisia lasta arvostelemaan vielä tässä vaiheessa. Palautteen pitäisi muutenkin olla rakentavaa, eikä yksityiskohtiin takertuvaa. Eskari-ikäisillä on tiedoissa ja taidoissa paljon eroa, joten parin viikon jälkeen ei tarvitsekaan olla vielä koulukypsä.

Omanikaan ei välttämättä tuntisi karviaista tai paellaa (voisi sanoa risotoksi tai muuksi).

Vierailija
19/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää niin vihaksi nuo lto:t.

Vierailija
20/37 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:48"]

[/quote]

18v ei yleensä kyllä vielä pääse lukiosta, ellei nyt ole joku lapsinero tai luokkien yli hyppinyt.

[/quote] ööö, minä kirjoitin yo.ksi 18 vuotiaana, kuten kaikki kesäkuusta eteenpäin syntyneet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi