Pidätkö kotikaupunkiin jääneitä edes ainakin vähän "huonompina"?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:37"]
Kai te urpot oikeasti tajusitte, että tätä kysymystä ei esitetty helsinkiläisillä, tamperelaisille, turkulaisille tai muillekaan suurkaupungeissa asuville. On ihan eri asia jumiutua kotikaupunkiin, jos olet kotoisin esimerkiksi Iistä, Enosta tai Kemijärveltä kuin Helsingistä.
[/quote]
Minusta Helsinki, Tampere tai Turku eivät ole suurkaupunkeja ja todellakin niissäkin syntyneiden olisi hyvä kokeilla muualla asumista edes vuoden verran.
Olen asunut itse 7 vuotta ulkomailla parissa eri maassa ja Suomessa 4 paikkakunnalla, ja kyllä taatusti näkee myös niistä turkulaisista, tamperelaisista ja helsinkiläisistä, jos ovat elämänsä viettäneet sen yhden totuuden parissa yhdellä ja samalla paikkakunnalla. Pikkupitäjissä koko ikänsä asuneet ovat sitten jo usein melkein kylähullun tilassa. Vähän kärjistettynä. ;)
[/quote]
Mitä se antaisi minulle jos muuttaisin kotikaupungistani Helsingistä vuodeksi vaikka Turkuun? Tai miksi minun olisi hyvä kokeilla sitä? Jos minulla on kaikki hyvin Helsingissä, viihdyn ja koen kaupungin kodikseni, miksi minun pitäisi muuttaa tuntemattomaan paikkaan hetkeksi vain palatakseni myöhemmin takaisin? Vai oliko ajatuksena se että kaupunkilaisten "olisi hyvä" kokeilla elämää pikkukylässä / maaseudulla?
[/quote]
En itsekään näe tuollaisessa mitään järkeä. Ei kenenkään ole järkevää muuttaa vaan muuttamisen ilosta vaikka nyt just sinne Turkuun tai vaikka Helsinkiin.
Kuitenkin ihan omasta kokemuksestani sanon, että kun jostain syystä asuu muualla kuin siellä mistä on kotoisin, näkee asioita hieman eri perspektiivistä - niin hyvässä kuin pahassakin.
Itse voin sanoa että muualla Suomessa, mutta varsinkin ulkomailla asuminen on ollut hyvin avartavaa ja opettanut paljon sellaista jota en ikinä olisi kokenut jäämällä Helsinkiin.
Jos kotipaikka on joku peräjunttila niin siinä tapauksessa kyllä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:37"]
Kai te urpot oikeasti tajusitte, että tätä kysymystä ei esitetty helsinkiläisillä, tamperelaisille, turkulaisille tai muillekaan suurkaupungeissa asuville. On ihan eri asia jumiutua kotikaupunkiin, jos olet kotoisin esimerkiksi Iistä, Enosta tai Kemijärveltä kuin Helsingistä.
[/quote]
Minusta Helsinki, Tampere tai Turku eivät ole suurkaupunkeja ja todellakin niissäkin syntyneiden olisi hyvä kokeilla muualla asumista edes vuoden verran.
Olen asunut itse 7 vuotta ulkomailla parissa eri maassa ja Suomessa 4 paikkakunnalla, ja kyllä taatusti näkee myös niistä turkulaisista, tamperelaisista ja helsinkiläisistä, jos ovat elämänsä viettäneet sen yhden totuuden parissa yhdellä ja samalla paikkakunnalla. Pikkupitäjissä koko ikänsä asuneet ovat sitten jo usein melkein kylähullun tilassa. Vähän kärjistettynä. ;)
[/quote]
Mitä se antaisi minulle jos muuttaisin kotikaupungistani Helsingistä vuodeksi vaikka Turkuun? Tai miksi minun olisi hyvä kokeilla sitä? Jos minulla on kaikki hyvin Helsingissä, viihdyn ja koen kaupungin kodikseni, miksi minun pitäisi muuttaa tuntemattomaan paikkaan hetkeksi vain palatakseni myöhemmin takaisin? Vai oliko ajatuksena se että kaupunkilaisten "olisi hyvä" kokeilla elämää pikkukylässä / maaseudulla?
[/quote]
Että näkisit käytännössä, että elämää on muuallakin kuin niiden tuttujen ympyröiden sisällä. Samalla opit uskomattoman paljon itsestäsi. Uudessa ympäristössä saatat oivaltaa, ettet olekaan ehkä sellainen kuin kuvittelit. Ihmiselle tekee hyvää mennä vähän oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Voit kokeilla maalla asumista tai asumista toisessa kaupungissa tai vaikka molempia. Kunhan kokeilet.
Tosin minun on erittäin vaikeaa ymmärtää, miksi joku ei haluaisi nähdä elämää muualla kuin siellä synnyinkaupungissaan.
En. Tiedän eri paikkakunnilla kotiseudulleen jääneitä ihmisiä ja heissä on paljon yhteisiä piirteitä, toki voi olla poikkeuksiakin. Omat kokemukset ovat pääosin negatiivisia. Yleensä näiden ihmisten tukena ovat omat vanhemmat, mutta sen sijaan että jakaisivat tätä "etua" millään lailla, nämä ihmiset mielellään käyttävät kaikkia muitakin ihmisiä ja usein saavat apua, koska heidän auttaminen harvoin käy kenellekään raskaaksi, koska heillä on jos suuri sukulais-ja lapsuudenystäväverkosto. Jos tällaiselta tutulta perheeltä tulee yhteydenotto, se on yleensä joku palvelus jota ollaan vailla, kunkin ammatin mukaan valittu. He ovat hyvä pyytämään palveluksia. He juoruavat enemmän kuin muualle muuttaneet.
En mitenkään automaattisesti, mutta kyllä täytyy sanoa että harvan kanssa on mitään keskustelunaiheita. Jotkut ihmiset taas ovat loistavia tyyppejä vaikka eivät olisi paljoa muuttaneetkaan. Mutta se on harvinainen taito se. Kyllä ihan paikkakunnasta riippumatta ihminen helposti sammaloituu jos ihan koko elämänsä elää samoissa nurkissa ja käy korkeintaan pakettimatkoilla. Koskee siis ihan samalla tavalla niin helsinkiläisiä kuin pihtiputaalaisiakin. Jos taas on oikeasti avoin ja älykäs, voi pysyä vireänä vaikka kuinka pienessä kylässä, tunnen pari hienoa esimerkkiä. Vielä enemmän kyllä tunnen niitä katkeroituneita ja niitä, joiden käsitys maailmasta on just se oma lähiö.
Joitain ihmisiä kyllä. He ovat tosiaankin sammaloituneet kotipaikalle, ja ovat ahdasmielisiä ja -katseisia. Puheenaiheita ei paljoa löydy, kun toinen selittää vain joko töistään tai ryyppyreissusta paikalliseen muiden paikalleen jämähtäneiden kanssa.
Toki eri ihmiset haluavat erilaisia asioita, siitä ei voi syyttää jos toinen haluaa asua pikkukaupungissa koko ikänsä.
Öö en? Mikä ihme kysymys tämä on?
T.Helsinkiläinen
Mitääh? Miksi pitäisi Helsingistä lähteä muualle?
En todellakaan, olen jopa kateellinen, haluaisin nyt aikuisena äitinä takaisin sinne, unelma paikka kasvattaa lapsia. Mies ei vaan halua muuttaa sinne.
En, mutta olen katkera itselleni kun en täältä ole lähtenyt.
Kadehdin niitä jotka pystyi jäämään, tai jotka pääsivät palaamaan. Muuttaisin pk-seudulta HETI pois pienempään (mihin vaan pikkukylään, ei välttämättä 'kotiin' takas) jos olis jotain järkevää työtä tarjolla.
Pidän paljonkin huonompina.
T.ex-porilainen
Joo, esim helsinkiläiset tod juntteja ja tynnyrissä kasvaneita. Pieni muutto muualle kotimaassa ja ulkomailla tekisi päälle hyvää.
Kyllä pidän. Suurin osa helsinkiläisiä ei koskaan ole uskaltanut kokeilla mitään muuta elämää, siellä ne asuu betonihelveteissä kuvitellen, että sellaista se elämä on, karua ja kapeaa.
Kyllä, Kokemäelle jääneet ja siellä vain asuneet ovat aika nurkkakuntaisia ja kapeakatseisia. Eivät ole nähneet maailmaa, kuten minä itse (asunut ulkomailla ja nyt isossa kaupungissa).
Pidän, mikäli ovat jääneet sen lisäksi sossupummeilemaan. Jos töissä ja elämä ok kotiseudulla, en pidä.
-Entinen Orimattilalainen.
No en todellakaan pidä.. kertoo aika paljon aloittajasta :/
MIksi ihminen olis huonompi jos jää asumaan sinne aikuisenakin missä on syntynyt ja kasvanut.. älyhoi hei..
No voi hyvänen aika sentään mikä kysymys. Mieti nyt ap vähän mitä sun päässäs pyörii!
Vastaukseni on: En Pidä!!!