Pidätkö kotikaupunkiin jääneitä edes ainakin vähän "huonompina"?
Kommentit (62)
En, vaikka itseäni ahdistaisi asua vanhassa kotikunnasa. Muutettiin sitten lähikuntaan, joka tosin liittyi myöhemmin kaupunkiin.
t. entinen kempeleläinen, nykyinen oululainen (Kempele on käytännössä Oulun "nukkumalähiö")
Itseäni siis? No en. Mulla on koti (juu, ihan oma, en asu äidin helmoissa) ammatti ja työ täällä. Täällä on tukiverkosto myös, eli on hyvä paikka asua.
Olen kotoisin pikkukylästä ja muutin täältä opintojen jälkeen n. 200 km päähän kaupunkiin kun sain töitä. Osa ystävistäni kävi lähikaupungissa koulunsa ja jäivät kotikylälle asumaan, koska poikaystävä oli siellä tai äiti/isä sanoi ettei tarvitse muuttaa...
Osalle noista olisi tehnyt oikeasti todella hyvää muuttaa asumaan edes siihen lähikaupunkiin. Edes hetkeksi. Olisivat nähneet että maailma tosiaan muuttuu, eikä kaikki vieras ole aina ja jatkuvasti pahasta. Nyt he ovat ne kovaäänisimmät kaiken vastustajat, eivätkä ole edes niin kamalan vanhoja, n. nelikymppisiä kaikki. Siis 38 - 43 välillä, ja mielipiteet ovat kuin pimeältä keskiajalta, eikä edes tarvitse sanoa että Timo Soini on iso idoli.
Ja se toinen osa joka jäi, jäi työn takia ja ovat sittemmin matkustelleet, eli nähneet vähän muutakin kuin kotikylän kirkon. Kun heidän kanssaan keskustelee tuntuu enemmän sille että on tällä vuosituhannella, kuin toin toisen porukan kanssa jutellessa.
He ovat silti ihan yhtä "rakkaita" jos nyt noin voi heistä sanoa, kuin ketkä tahansa muutkin. Mutta onhan noissa eroa kuin yöllä ja päivällä. Välillä on kyllä surku ettei se persuporukka ole uskaltautunut 15 km kauemmas kotoa käymään. Eikä kylä edes ole missään perä-Karjalassa.
En pidä. Asuin 16 vuotta muualla ja muutin olosuhteiden pakosta takaisin perheen kanssa. Elämä täällä on niin helppoa, että ihmetyttää miksi en ennen tajunnut sitä. Sukulaisia ja tuttuja on sen verran, että lastenhoitoapua ja apua ylipäänsä saa ihan mihin tahansa. Töitä saa, kun on suhteita, ja täällä suhteiksi riittää että olet jonkun tytär tai miniä. Minulle kirkastui kertaheitolla, miksi kaupungissa en meinannut äitiysloman jälkeen saada töitä, ja miksi minua tumpelommat saivat niitä töitä; niillä on sukulaisia niitä töitä diilaamassa. Piilotyöpaikat tarkoittavat suomeksi siis sitä, että sulla on joku joka jemmaa sen avoimen työpaikan sukulaisille eikä edes pistä sitä julkiseen hakuun. On kiva olla tämä sukulainen nykyään. :) Kaiken edellämainitun lisäksi ei ole ruuhkia, siirtymät ovat lyhyitä ja pienessä kaupungissa on muitakin etuja.
Olen silti iloinen että aikanaan lähdin pois täältä, ja jos ei olisi ollut pakko en olisi tullut takaisin. Kaipaan sitä sellaista suuremman kaupungin monimuotoisuutta ja yksityisyyttä. Sellainen kokemus, että on aivan yksin aloittamassa elämäänsä toisella paikkakunnalla, tuntematta ketään, olisi hyvä olla ihan joka ikisellä aikuisella ihmisellä. Siinä tajuaa tärkeitä asioita itsestään ja muista.
Olen matkustellut todella paljon muuten vain ja työn puolesta. Olen asunut muualla 1-2kk pätkissä, lähinnä ulkomailla, mutta myös pikkupaikkakunnilla Suomessakin.
Väitän tietäväni elämästä "muualla" ihan tarpeeksi, jotta olen oikeutettu asumaan täällä kotikaupungissani oman valintani seurauksena. Työni puolesta olisin voinut muuttaa vaikka Pääsiäissaarille.
T.Helsinkiläinen
En pidä huonompina, mutta kyllä siellä kotipaikkakunnalla vanhoja tuttuja tavatessa aina välillä huomaa, miten suppeaksi elämänpiirit ovat paikkakunnalle jääneillä jääneet. En epäile, etteivätkö olisi onnellisia, mutta useimmille olisi tehnyt hyvää käydä katsomassa maailmaa kotikylän ulkopuolellakin.
En koska olen itsekin jäänyt kotipaikkakunnalleni. Täällä on perhe, sukulaiset, ystävät, harrastukset ja työpaikka. Olen kyllä käynyt muualla opiskelemassa ja matkustelen paljon joten en ole mikään nössö muuten :)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:04"]
Kyllä pidän. Suurin osa helsinkiläisiä ei koskaan ole uskaltanut kokeilla mitään muuta elämää, siellä ne asuu betonihelveteissä kuvitellen, että sellaista se elämä on, karua ja kapeaa.
[/quote] itse asunut maaseudulla lapsuuden ja osan nuoruutta, asunut Hgissä vuosikymmeniä ja asunut ulkomailla lähes vuoden ja muutama reissu ollut ulkomailla 6-8 viikon luokkaa noin 5 kappaletta ja lyhyemmät reissut päälle. Että on sitä kierretty muutakin ku tahkoa. Joka kesä maaseudulla käyn.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:26"]
En pidä huonompina, mutta kyllä siellä kotipaikkakunnalla vanhoja tuttuja tavatessa aina välillä huomaa, miten suppeaksi elämänpiirit ovat paikkakunnalle jääneillä jääneet. En epäile, etteivätkö olisi onnellisia, mutta useimmille olisi tehnyt hyvää käydä katsomassa maailmaa kotikylän ulkopuolellakin.
[/quote] käyhän maaseudun ihmisetkin ainakin nuoremmat jo maailmalla ja eläkeläisetkin humpaavat lastensa perinnöt kanarioilla ja taimaassa.
Asuin 20 vuotta poissa kotipaikkakunnaltani, muutimme tänne takaisin lasten kanssa koska kunta on vakavarainen, koulut hyvässä kunnossa ja sain täältä päin töitä. Kyllä sen huomaa vanhoista kavereistani ketkä ovat koko ikänsä täällä asuneet.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:04"]
Joo, esim helsinkiläiset tod juntteja ja tynnyrissä kasvaneita. Pieni muutto muualle kotimaassa ja ulkomailla tekisi päälle hyvää.
[/quote]
Helsinkiläiset juntteja? Sä kuulostat just sellaselta vihaiselta landelta jota on joskus haukuttu juntiksi :D
Kai te urpot oikeasti tajusitte, että tätä kysymystä ei esitetty helsinkiläisillä, tamperelaisille, turkulaisille tai muillekaan suurkaupungeissa asuville. On ihan eri asia jumiutua kotikaupunkiin, jos olet kotoisin esimerkiksi Iistä, Enosta tai Kemijärveltä kuin Helsingistä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:03"]Pidän paljonkin huonompina.
T.ex-porilainen
[/quote]
Miks? Mä en ainakaan pidä.
T.nykyinen porilainen
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:37"]
Kai te urpot oikeasti tajusitte, että tätä kysymystä ei esitetty helsinkiläisillä, tamperelaisille, turkulaisille tai muillekaan suurkaupungeissa asuville. On ihan eri asia jumiutua kotikaupunkiin, jos olet kotoisin esimerkiksi Iistä, Enosta tai Kemijärveltä kuin Helsingistä.
[/quote]
Ei se välttämättä noin ole. Ihan yhtälailla alkuperäinen stadilainen voi olla nurkkakuntainen, jos koko elämänsä asuu samalla asuinalueella. Siinä on alle 500m säteellä on koulut, sukulaiset, ystävät jne. Ollaan olevinaan ja tietävinään kaikesta kaikki. Kyllä se muualla asuminen avartaa ihan kaikkia, helsinkiläisiäkin.
No en nyt itseeni vertaa mutta vähän säälin kyllä..
meidän kotikaupungin tapauksessa se tarkoittaa että liiemmin ei opiskella mitään eikä ole oikeen töitäkään varsinkaan ole koulutusta. Lapsia tekevät yleensä nuorena jamonta. Positiivista se että vuokralla asuminen on edullista ja talonkin saa samalla hinnalla kuin helsingistä 10 neliötä.
En, mutta kyllä mielestäni tekee hyvää asustaa edes osa elämästä muualla. Itse olen asunut neljässä eri kaupungissa ja tähän nykyiseen luultavasti asetun aloilleni. Synnyinkaupunkia on välillä ikävä ja siellä tulee käytyä useamman kerran vuodessa, mutta aina on ollut kiva myös palata tänne uuteen kotikaupunkiin.
En. Muutin Vantaalta Helsinkiin koulun perässä, eikä tää mitenkään erilainen kaupunki ole. Miksi pitäisin heitä huonompina? Olipas taas hölmö kysymys.
Pidän. Ikäiseni ihmiset alkavat tehtailemaan lapsia heti pakollisten koulujen päätteeksi tai jo ennen sitä = junttia ja laiskuutta. Olen pienestä pohjoisen kunnasta kotoisin eikä siellä ole opiskelumahdollisuuksia...
Pidän vähän ankeana, jos ei ole koskaan lähtenyt pois, edes opiskelemaan. Itse asuin maailmalla 14v ja sitten muutin takaisin kotikaupunkiin, kun oli perhe perustettu ja rauhallinen omakotitaloalue lähikouluineen alkoi houkuttelemaan kaupunkikeskustan sijaan.