Opiskelijoita pitäisi velvoittaa asumaan vanhemmillaan koko opiskeluaika!
Itse asuin kotona 26-vuotiaaksi asti, että sain yliopisto-opinnot suoritettua. Ei tarvinnut ottaa opintolainaa, ei mennä töihin opintojen ohessa ja ennen kaikkea EI TARVINNUT PUMPATA YHTEISKUNNALTA RAHAA ASUMISLISIEN JA OPINTOTUKIEN MUODOSSA! Jos pääsisin politiikkaan (kuten suunnitelmissa on :) ) niin tähän asiaan haluan vaikuttaa. Vanhempien on mahdollistettava opiskelijoiden kotona-asuminen koko opiskeluajan (myös yliopisto ja amk) ja ne vanhemmat keillä ei ole siihen rahaa, niin ei tarvitse hankkia lapsia ollenkaan.
t. KTM
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:06"]
Juu mäkin voisi käydä oulussa joka päiväluennoilla helsingistä käsin...
[/quote]
Opiskelupaikkakunta tulee olla tietenkin aina se sama, jossa vanhemmatkin asuu, kas kun et itse osannut asiaa ajatella.
ap
[/quote]
Hah! Kylläpä vitsin heitit!
Olen ap:n kanssa samaa mieltä siinä, että lapset voisi mainiosti asua pidempään kotona, jos eivät pysty elättämään itseään ja ei ole syytä muuttaa kauas. Tottakai vaasalainen nuori, joka menee opiskelemaan Helsinkiin tarvitsee vuokra-asunnon ja tuet siihen. Mutta miksi ihmeessä sen saman nuoren pitäisi saada yhteiskunnan tukemana asunto, jos jää sinne Vaasaan kouluun? Ja sama koskee myös esimerkiksi työttömiä ja sossussa käyviä nuoria. Voivat asua kotona, kunnes pystyvät itse rahoittamaan itsenäisen elämänsä. Ja jos vanhemmat on tuilla eläviä, niin tulee se silti edullisemmaksi maksaa sinne sitä tukea kuin kokonaan omaan luukkuun.
Eikö maailman mittapuulla voida pikemminkin pitää outona, että 18-vuotias tuloton nuori voi tuosta vaan ilman syytä hommata oman kämpän ja muut ihmiset maksaa? Ei pitäisi olla mitään subjektiivista oikeutta. Jos elämä vanhemilla (ainainen rutina, kun vanhemmat on muka niin kamalia...) on sietämätöntä, niin vahemmilta voitaisiin velvoittaa elättämään. Potkisi vähän vanhempiakin miettimään, mitä jälkikasvu tekee ja kantamaan vastuunsa pidempään.
Eli jos vanhemmat ei asu yliopistokaupungissa, ei voisi korkeakouluttautua? Ap loisto esimerkki siitä et opiskelu ei tee älykkääksi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:50"]
Eli jos vanhemmat ei asu yliopistokaupungissa, ei voisi korkeakouluttautua? Ap loisto esimerkki siitä et opiskelu ei tee älykkääksi.
[/quote]
On paljon muitakin vaihtoehtoja kuin yliopisto. Onhan lukuisissa eri tutkimuksissa todettu, että maaseudulla kasvaneet, usein alempaa keskiluokkaa edustavat opiskelijat kokevat yliopistoympäristön stressaavammaksi kuin ne, jotka ovat kaupungeista ja sivistyskodeista. Läheskään kaikki eivät koskaan sopeudu. Luonnollisesti, jos tällaista ratkaisua aletaan valtiojohtoisesti ajamaan, tulee sen painottaa sitä, että niin sanotut duunarit tekevät arvokasta työtä. Ellei omalla kotipaikkakunnalla ole minkäänlaista oppilaitosta, niin ilman muuta silloin kannattaa miettiä osallistumista esim. oppisopimuskoulutukseen, jossa voi opiskella etänä ja lähiopetuspäivien aikana asua opiskelupaikkakunnalla tilapäisesti. ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:06"]
[/quote]
Opiskelupaikkakunta tulee olla tietenkin aina se sama, jossa vanhemmatkin asuu, kas kun et itse osannut asiaa ajatella.
ap
[/quote]
Sä oot varmaan idiootti tai sitten et ole yliopistoa edes käynyt kun et tajua, että peräkylässä ei ole mitään muita kouluja kuin peruskoulu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 23:57"]
Itse asuin kotona 26-vuotiaaksi asti, että sain yliopisto-opinnot suoritettua. Ei tarvinnut ottaa opintolainaa, ei mennä töihin opintojen ohessa ja ennen kaikkea EI TARVINNUT PUMPATA YHTEISKUNNALTA RAHAA ASUMISLISIEN JA OPINTOTUKIEN MUODOSSA! Jos pääsisin politiikkaan (kuten suunnitelmissa on :) ) niin tähän asiaan haluan vaikuttaa. Vanhempien on mahdollistettava opiskelijoiden kotona-asuminen koko opiskeluajan (myös yliopisto ja amk) ja ne vanhemmat keillä ei ole siihen rahaa, niin ei tarvitse hankkia lapsia ollenkaan.
t. KTM
[/quote] Aika pitkä matka olisi ollut oppilaitokseen... 4 tuntia junalla suuntaansa ei oikein taida onnistua aamuin illoin.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:07"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:50"]
[/quote]
On paljon muitakin vaihtoehtoja kuin yliopisto. Onhan lukuisissa eri tutkimuksissa todettu, että maaseudulla kasvaneet, usein alempaa keskiluokkaa edustavat opiskelijat kokevat yliopistoympäristön stressaavammaksi kuin ne, jotka ovat kaupungeista ja sivistyskodeista. Läheskään kaikki eivät koskaan sopeudu. Luonnollisesti, jos tällaista ratkaisua aletaan valtiojohtoisesti ajamaan, tulee sen painottaa sitä, että niin sanotut duunarit tekevät arvokasta työtä. Ellei omalla kotipaikkakunnalla ole minkäänlaista oppilaitosta, niin ilman muuta silloin kannattaa miettiä osallistumista esim. oppisopimuskoulutukseen, jossa voi opiskella etänä ja lähiopetuspäivien aikana asua opiskelupaikkakunnalla tilapäisesti. ap
[/quote]
Eli valtio alkaisi ohjata ihmisten elämää tiettyyn suuntaan vain heidän asuinpaikkansa perusteella. Vetää kyllä melkein hiljaiseksi tämä ideasi, niin käsittämätön se on :D omalla kotipaikallani on lukio ja amis eikä kumpikaan kiinnostanut minua. Mitä tulee oppisopimuskoulutukseen, olisihan sitä voinut kouluttautua vaikka parturiksi tai putkimieheksi... harmi vaan ettei nekään olleet sitä mitä halusin. Muutin siis kotoa pois, mikään muu ratkaisu ei olisi ollut jörkevä minun tai yhteiskunnan kannalta. Nostamani tuet ovat kärpäsenpaska verrattuna siihen että olisin ensin opiskellut väärällä alalla, jäänyt työttömäksi ja lopulta todennäköisesti masentunut työkyvyttömäksi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:08"]
[/quote]
ap
[/quote]
Sä oot varmaan idiootti tai sitten et ole yliopistoa edes käynyt kun et tajua, että peräkylässä ei ole mitään muita kouluja kuin peruskoulu.
[/quote]
Olen tästä tietoinen ja esittänytkin vaihtoehtoja edellä. Oppisopimus on hyvä ratkaisu ja myös maaseudulla tarvitaan ammattitaitoa, esimerkiksi luonnonvara-aloilla. Käsittääkseni aika moni maaseudulla asuva tulee perheestä, jossa ylläpidetään jonkinlaista viljelyä tai maataloutta. Ne keillä vanhemmat ovat iäkkäät, voisivat harkita esimerkiksi omaishoitajan työtä ja ne keillä taas lähipiirissä pieniä lapsia, voisivat harkita perhepäivähoitajan työtä, voisi kuvitella että monen vanhemmat ilahtuisivat siitä ajatuksesta että talossa on päivisin pieniä lapsia.
ap
[/quote]
ap
[/quote]
Ja joka paikkakunnalla on varmaan niitä opiskelupaikkoja. Taidatkin olla kehäkolmosen sisäpuolelta ku luulet että näin on!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:08"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Olen tästä tietoinen ja esittänytkin vaihtoehtoja edellä. Oppisopimus on hyvä ratkaisu ja myös maaseudulla tarvitaan ammattitaitoa, esimerkiksi luonnonvara-aloilla. Käsittääkseni aika moni maaseudulla asuva tulee perheestä, jossa ylläpidetään jonkinlaista viljelyä tai maataloutta. Ne keillä vanhemmat ovat iäkkäät, voisivat harkita esimerkiksi omaishoitajan työtä ja ne keillä taas lähipiirissä pieniä lapsia, voisivat harkita perhepäivähoitajan työtä, voisi kuvitella että monen vanhemmat ilahtuisivat siitä ajatuksesta että talossa on päivisin pieniä lapsia.
ap
[/quote]
Mä haluun nähdä kun suoritat yliopiston samalla, kun pidät perhepäivähoitoa :D Tajuat sitten kun saat lapsen, mieti se moninkertaisena ja siihen opiskelut samaan.
Aloitus kertoo aika paljon KTM:ien älykkyydestä. Jännä että sekin edelleen on muka yliopistotutkinto.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 23:57"] Vanhempien on mahdollistettava opiskelijoiden kotona-asuminen koko opiskeluajan (myös yliopisto ja amk) ja ne vanhemmat keillä ei ole siihen rahaa, niin ei tarvitse hankkia lapsia ollenkaan.
t. KTM
[/quote]
Mikä kommariviherhippi tässä paapattaa. Ei rahvaan kakaroita yliopistoissa tarvita, eikä muissakaan kouluissa, mutta tykinruokana ja orj.. ei kun siis työläisinä ne ovat mitä välttämättömimpiä yhteiskunnallisia resursseja, joita pitäisi velvoittaa tuottamaan kymmenen per pariskunta. Eikö siellä kauppasurkeassa enää sitäkään opeteta? Tässä herää jo epäilys AP:n omasta perhetaustasta.
"Jos pääsisin politiikkaan..." Ihan hyvä että älysit valita kaksoiskonditionaalin tuohon lauseeseen, et nimittäin noilla ajatuksilla tule pääsemään :-)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:08"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Mä olen maalta eikä meillä ole koskaan viljelty mitään. Oppisopimuspaikkaan tarvitaan työpaikka, luuletko maalla olevan sellaisia nykyään? Nyt vois sanoa että otahan aivot narikasta.
P.S. Mä oon kyllä kouluni käyny, mutta ei mulla ollu vanhempia opiskeluaikana
Eikö yhteiskunnalle ole hyötyä siitä, että kerätään lahjakkaimmat yksilöt opiskelemaan kutakin alaa? Jos esim. Helsingin yliopistoon voi pyrkiä vain, jos lapsuudenperhe asuu akselilla Espoo, Vantaa, Kauniainen, Sipoo, Kirkkonummi, Nurmijärvi, on hakijoita melko vähän ja heikkolahjaisemmatkin pääsevät sisään.
Ja sitten lahjakkaat tyypit istuvat syrjäkylien Siwoilla kassana tai pahimmillaan työttöminä työnhakijoina.
Huh, nyt tuli karmaiseva tunne: mitä jos aloittaja ei olekaan niitä Borgå Högfinansakademin magistereita.
Ei äänestetä häntä, eihän?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:26"]
Eikö yhteiskunnalle ole hyötyä siitä, että kerätään lahjakkaimmat yksilöt opiskelemaan kutakin alaa? Jos esim. Helsingin yliopistoon voi pyrkiä vain, jos lapsuudenperhe asuu akselilla Espoo, Vantaa, Kauniainen, Sipoo, Kirkkonummi, Nurmijärvi, on hakijoita melko vähän ja heikkolahjaisemmatkin pääsevät sisään.
Ja sitten lahjakkaat tyypit istuvat syrjäkylien Siwoilla kassana tai pahimmillaan työttöminä työnhakijoina.
[/quote]
"lahjakas maalainen" :'D Mä vähän luulen että ne kortit on jaettu jo siinä vaiheessa, kun on päästänyt elämänsä ensiparkaisut sen syrjäkylän aluesairaalassa. Sori :)
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
No ensiksikin voin kertoa että käsityksesi on väärä, emme elä enää 1900-luvun alkua jolloin pääelinkeino maaseudulla taisi olla maatalous. Nykyään tilakoot ovat kasvaneet ja sen myötä viljelijät siirtyneet vähemmistöön. Toiseksi, kaikkien vanhemmista tulee joskus iäkkäitä, joten täytyisikö kaikista tulla myös omaishoitajia? Lapsi saa juuri suoritettua vaikkapa tuon mahtavan KTM:n tutkinnon loppuun, niin sitten vanhemmat tarvitsevatkin apua kotona ja lapsen täytyykin jäädä samantien omaishoitajaksi. Samoin pieniä lapsia on varmaan suurimmassa osassa perheitä ainakin jossain vaiheessa, mutta ka kun ne lapsetkin ovat sellaisia ihmetyksiä etyä ne kasvavat!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:36"]Minä olen 30v ja vielä muutama vuosi jäljellä yliopisto-opintoja. Siinä olisi vanhemmat ihmeissään, kun muuttaisin mieheni ja kolmen lapseni kanssa heille asumaan.
[/quote]
Mietin juuri samaa. Maanantaina alkaa koulu, vois tosiaan vanhemmat ihmetellä kun paukauttais sinne asumaan "koska joku palstalla sanoi että pitää asua kotona".