Mensan nettitesti vs. virallinen testi
Onko tuo Mensan nettitesti miten luotettava? Siellä kyllä sanotaan, että testi on vain suuntaa antava, mutta kuinka paljon sen varaan voi laskea? Itse sain nettitestistä 125 pistettä, mutta uskon tuloksen olevan jonkin verran yläkanttiin. Jos olet tehnyt netti-ja virallisen testin, millaiset tulokset sait?
Kommentit (70)
Sain itse tuosta testistä myös tuollaisen tuloksen, kuten sai narkomaani kaverinikin. Tuon testin tarkoitus on rohkaista ihmisiä maksulliseen testiin.
Mulle antoi se nettitesti 119. Tuon tyyppisiin testeihin voi jonkin verran treenata, mitä en ollut tehnyt, ja kun tein tuon melkein 40-vuotiaana, niin en todellakaan ollut harjaantunut tekemään mitään tuon tyyppisiä testejä/kokeita. Uskon, että nuorempana (esim. lukion lopussa) olisi tullut parempi tulos. Voisin kuitenkin kuvitella, että tulos on aika lähelle oikein. About tuolle tasolle olen itseni mieltänytkin. En ole se kaikkein älykkäin tyyppi, mutta kansallisella tasolla kuitenkin paremmalla puolella. Olen nainen, KTM.
Olen tehnyt noita testejä tosissani, mahdollisimman väärin ja ihan satunnaisesti ruksimalla, ja aina on tulos ollut reilusti yli sadan. Mensan testistä aina yli 120. Kuten joku jo mainitsi, noiden testien tarkoitus on houkutella varsinaiseen testiin.
Nettitesti antaa tuloksen yläkanttiin, jotta ihmiset menisivät maksulliseen testiin.
Ei hajuakaan, mut se tuskin on suuntaa antavaa kummempi. Mä sain siitä nettitestistä 15-vuotiaana 108 p, 17-vuotiaana 115 p, 19-vuotiaana 121 p ja viimeeksi kun tein 123 p ja virallista en ole tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut virallisessa testissä, työpaikanhakuun liittyen. Tulos oli 169. Nettitestiä en ole tehnyt.
Milloin kävit? Testien tulosten muoto muuttui aika kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt noita testejä tosissani, mahdollisimman väärin ja ihan satunnaisesti ruksimalla, ja aina on tulos ollut reilusti yli sadan. Mensan testistä aina yli 120. Kuten joku jo mainitsi, noiden testien tarkoitus on houkutella varsinaiseen testiin.
Siis sait mensan testista 120 vaikka vastasit kaikki väärin? En nyt ihan jaksa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Naksuttelin satunnaisesti mitä sattuu, tulos juuri tuossa 120 tietämillä.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuseta. Jos sen testin antaa esim. perus 10-12-vuotiaalle, se saa sieltä tulokseksi 80-90 pistettä eli et ole voinut saada yli 100 tulosta tuolla menetelmällä joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sait mensan testista 120 vaikka vastasit kaikki väärin? En nyt ihan jaksa uskoa.
Nettitestistä. Se on pelkkää hyvän mielen ajankulua ja mainosta. Onhan tuosta kyllä vuosia, joten ovat saattaneet muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Naksuttelin satunnaisesti mitä sattuu, tulos juuri tuossa 120 tietämillä.
Sain mäkin kerran yhdestä monivalintatentistä lottorivillä tosi hyvän arvosanan. Joskus ne osuu.
Sain nettitestistä saman kuin virallisesta, yli 135
Se on suuntaa-antava sen takia koska sen voi uusia monta kertaa, virallisen testin voi uusia vain yhden kerran. Jos tekee sen nettitestin usein, saa lopulta parempia tuloksia kuin ensimmäisillä kerroilla.
Mensan "virallinen testi" on wannabe älykäiden tapa yrittää todostella omaa älykkyyttään. Mensa nettitesti on laiskemman wanna -be älykkäille tehty mahdollisuus tehdä Mensa testinsä kotona, niin voi sitten muille kuinka on näin tehnyt ja jos saanut testistä hyvät pisteet kertoa vielä erikseen, että kuinka on saanut testissä mairitteelavt psiteet. Samalla toivoen, että joku ymmärtäsi, että tarkoittaa, että kuinka erinomaisen mesaälykäs on. - Kun taas jos saa nettitestissä huonot pisteet, niin toivoa, ettei kukaan saa kuulla miten surkeat pisteet ao, testistä sai kun jokujhab saattaisi erehtyä pitämään jonain muuna kuin Mensalaisena, eik un siis vähemmän älykkäänä. - Siis vähän niin kuin minun kaltaisena, joka en todellakaan loista ja valaie omalla älyn lahjoillani.
Vierailija kirjoitti:
Sain nettitestistä saman kuin virallisesta, yli 135
Se on suuntaa-antava sen takia koska sen voi uusia monta kertaa, virallisen testin voi uusia vain yhden kerran. Jos tekee sen nettitestin usein, saa lopulta parempia tuloksia kuin ensimmäisillä kerroilla.
Tuon tyyppisiä testejä harrastelevat ihmiset pärjäävät noissa paremmin, koska tuossa tarvittavia taitoja voi tosiaan kehittää (eli ei ole vain synnynnäinen ominaisuus, mitä mitataan - toki tietty taso tulee jo geeneissä). Mulle yksi psykologisia testejä (siis niitä perus pällitestejä) tekevä konsulttikin sanoi, että noihin testeihin voi harjoitella. Usein vielä opiskelevat ovat tottuneempia koetilanteisiin ja muutenkin nuoret aivot terävämmät ja nopeammat. Esim. 20 vuotta työelämässä olleelta ei voida olettaa yhtä hyvää suoritusta kuin nuorilta. Vanhemmat ovat jo muutenkin hitaampia (esim. liikkuminen kentästä toiseen testitilanteessa jne.).
Noin 10 pisteen ero, kuulemani mukaan, ainakin korkeilla tuloksilla, eli 135 -> 125
Vierailija kirjoitti:
Mensan "virallinen testi" on wannabe älykäiden tapa yrittää todostella omaa älykkyyttään. Mensa nettitesti on laiskemman wanna -be älykkäille tehty mahdollisuus tehdä Mensa testinsä kotona, niin voi sitten muille kuinka on näin tehnyt ja jos saanut testistä hyvät pisteet kertoa vielä erikseen, että kuinka on saanut testissä mairitteelavt psiteet. Samalla toivoen, että joku ymmärtäsi, että tarkoittaa, että kuinka erinomaisen mesaälykäs on. - Kun taas jos saa nettitestissä huonot pisteet, niin toivoa, ettei kukaan saa kuulla miten surkeat pisteet ao, testistä sai kun jokujhab saattaisi erehtyä pitämään jonain muuna kuin Mensalaisena, eik un siis vähemmän älykkäänä. - Siis vähän niin kuin minun kaltaisena, joka en todellakaan loista ja valaie omalla älyn lahjoillani.
Eiköhän kaikki ymmärrä, että mittaa vain tietyntyyppistä älykkyyttä. Älykkyyttä ja elämässä tarvittavia taitoja on monenlaista. Esimerkiksi sosiaalinen älykkyys; silläkin voi päästä pitkälle, vaikka vetäisi tuosta mensan nettitestistä tulokseksi 100. Vastaavasti 140 mensan virallisesta testistä saanut älykkö voi olla sosiaalisesti ihan outcast, pienituloinen tutkija tms. Tämän kun ymmärrät, et ole enää kateellisen katkera, vaan osaat suhtautua näihin testeihin hauskana ajanvietteenä ja mielenkiintoisena itsetuntemuksen lisääjänä.
Itse sain nettitestissä aikoinaan 118. Oikeassa sitten 102 :D Aikaa on testin suorittamiseen nettiversiossa aivan tuhottomasti, oikeassa huomattavasti vähemmän (ei muistaakseni kerrota tarkkaan kuinka paljon eikä huoneessa ole kelloa).
Muut oikeassa testissä käyneet ihmiset, joita tunnen ovat myös saaneet oikeassa testissä alhaisemmat pisteet kuin nettitestissä.
Eikö aitoja testejä löydy muka mistään?
Toki ne varioi niitä aitojaki, mutta silti.
Mitä hyötyä tuollaisen aidon testin suorittamisesta oikein on? Laitatteki te muka johonkin työhakemukseen todistuksen liitteeksi vai mitä?
Ainaskin aitoja it-certitestejä. löytyy huru mycket. Niistä pitää kyllä yleensä maksaa jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Sain itse tuosta testistä myös tuollaisen tuloksen, kuten sai narkomaani kaverinikin. Tuon testin tarkoitus on rohkaista ihmisiä maksulliseen testiin.
No ei narkomaanius estä mitenkään pärjäämästä tuollaisessa testissä. Ellei nyt ole ihan sekaisin juuri sillä hetkellä kun testiä suorittaa.
Olen ollut virallisessa testissä, työpaikanhakuun liittyen. Tulos oli 169. Nettitestiä en ole tehnyt.