Opiskelijoita pitäisi velvoittaa asumaan vanhemmillaan koko opiskeluaika!
Itse asuin kotona 26-vuotiaaksi asti, että sain yliopisto-opinnot suoritettua. Ei tarvinnut ottaa opintolainaa, ei mennä töihin opintojen ohessa ja ennen kaikkea EI TARVINNUT PUMPATA YHTEISKUNNALTA RAHAA ASUMISLISIEN JA OPINTOTUKIEN MUODOSSA! Jos pääsisin politiikkaan (kuten suunnitelmissa on :) ) niin tähän asiaan haluan vaikuttaa. Vanhempien on mahdollistettava opiskelijoiden kotona-asuminen koko opiskeluajan (myös yliopisto ja amk) ja ne vanhemmat keillä ei ole siihen rahaa, niin ei tarvitse hankkia lapsia ollenkaan.
t. KTM
Kommentit (117)
Noh, tällä tavalla tyhjennetään syrjäkylät aika tehokkaasti. Kun ei lapsille enää saada opettajia (kun ne jatkaa asumistaan siellä yliopistokaupungeissa tai työskentelevät korkeintaan ihan lähiseuduilla) eikä kuntaan lääkäreitä (kun kukapa syrjäkylälle lähtisi kun voisi yliopistosairaalassa tai yksityisellä toimia). Perheet muuttaa yksi kerrallaan kaupunkin taatakseen lapsilleen opiskelupaikan...
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:28"]
Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!
[/quote]Oikein, kyllä duunareita tarvitaan. Ja väärin, ei tulevan työuran pidä perustua siihen, mihin on sattunut syntymään.
Jos nyt ajattelen omia vaihtoehtojani kotipaikkakunnallani, niin vaihtoehtoja olivat: 1. emäntkoulu, 2. .... öh, emäntäkoulu? Jottatuotanoin. Miettisitkö itse 9,4 keskiarvolla, että tuota, menisikö sinne emäntäkouluun, vain tuotanoin, jos sittenkin vaikka... jonnekin muualle...
Ap:n logiikalla maalla ei siis voi olla olemassakaan lapsia ja nuoria, joilla olisi kapasiteettia ja älyä vähän enempään kuin oppisopimuksella opiskella perusduunariksi. No, väärässä on. Mun lukiokaveri kirjoitti viisi "ällää" ja yhden "een" paperit ja pääsi suoraan niillä yliopistoon. Yksi tyttö (yh-vanhemman lapsi, äiti paikallinen kylähullu-juoppo) läksi suoraan Ressun lukioon peruskoulun jälkeen ja siitä omalle alalleen. Ja minä en henk. koht keksi miten olisin oman kiinnostukseni ja vahvuuteni kautta päässyt alalle jossa olen, jos olisin jäänyt äidin helmoihin? Vai olisiko se sitten parempi että olisin jäänyt, opiskellut peruskoulun ja lukion (muuta täällä ei ole ja lähialueilla on rekkakuskisähköputkimiesamiksia) jälkeen oppisopimuksella alaa joka ei kiinnosta ja uupuisin työssä joka ei kiinnosta. Jos työtä edes olisi.
Onhan se nähty jo millasia onnettomia reppanoita näistä mamman helmoissa pyörivistä aikuisista tulee. Aatella nyt et 26v asuu vanhempien luona vielä ja sit ku löytyski sopiva kumppani nii on sillei mun pitää kysyä äitiltä et saaks meille tulla yökylään :D Sit sen hyvin kouluttautuvan äidin nurkissa pyörivän nyhverön pitää lähteäkki opiskelun jälkeen maailmalle mutta eihän se raukka mitään osaa ku mamma tehny kaiken valmiiks. Mitäs sit ku ei töitä saakkaa ku valmistuu ja ei vanhemmat enää suostu elättämään sitä aikuista jälkeläistään. Sitten joutuis kuitenki yhteiskunnan tuilla elelee :D
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:28"]
Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!
[/quote]Oikein, kyllä duunareita tarvitaan. Ja väärin, ei tulevan työuran pidä perustua siihen, mihin on sattunut syntymään.
Jos nyt ajattelen omia vaihtoehtojani kotipaikkakunnallani, niin vaihtoehtoja olivat: 1. emäntkoulu, 2. .... öh, emäntäkoulu? Jottatuotanoin. Miettisitkö itse 9,4 keskiarvolla, että tuota, menisikö sinne emäntäkouluun, vain tuotanoin, jos sittenkin vaikka... jonnekin muualle...
[/quote]
Duunareitakin tarvitaan. Vielä kun käsitettäisiin, ettei heillekään välttämättä löydy koulutusta kotipaikkakunnalta.
Entä jos ei ole vanhempia? Niinkuin itselläni. Mieti vähän!
Maalta kotoisin olevana ja tällä hetkellä kaupungissa asuvana voin ystävällisesti kertoa Ap:lle, että kyllä ne ihmiset, joita ei korkeampi koulutus kiinnosta, ovat ihan tuonne pieneen kotikylään jääneet. Omasta valinnastaan. Ja osa taitaa edelleen asua vanhempiensa nurkissa. Mikäs siinä, jos niin haluaa elää, en tuomitse. Mutta mielestäni tuo "suutari pysyköön lestissään" saisi kokonaan unohtua. Moni haluaa opiskella ja käydä töissä eikä elää loppuelämää työttömyyskorvauksella. Kaikista ei ole lähihoitajiksi. Pitäisikö minun ja muiden maalaisten tyytyä osaamme ja kärsiä koko elämä sitä varten, että satuimme syntymään vaikkapa Pelkosenniemelle? Ja sitten vielä puhutaan vapaasta liikkuvuudesta...
Minä en olisi minkäänlaisissa väleissä vanhempieni kanssa, jos minun olisi pitänyt asua heidän kattonsa alla yhtään lukion loppumista kauemmin. Vanhempani eivät myöskään ole niin varakkaita, että viitsisin heidän jääkaapillaan notkua ja heidän autollaan ajella satoja kilometrejä päivässä, että voisin opiskella aikuisena ihmisenä. Meidän köyhien työläisperheiden lasten olisi ilmeisesti pitänyt jäädä syntymättä. Ap on ilmiselvästi kultalusikka hanurissa syntynyt, kun hänen päähänsä voi pälkähtää tuollaisia ajatuksia. Eikä muuten mitään huolta, minua ei kiinnosta Helsinkiin muuttaminen.
Hyvä idea! Eikös eteläeuroopassa muuteta kotoa vasta lähempänä 30. samallaisella käytännöllä tehtäisiin isoja säästöjä Suomessakin. Miksi kukaan ei ole politiikoista ehdottanut tuota viellä?
Just.. Tyhmä ja vielä ylpeilee sillä.
Eiköhän tämä toteudu, kun viiden vuoden päästä on konkassa koko Suomi.
Sillä lailla. Politiikkaan vaan! Kokoomus ottaa tuollaisen valopään avosylin vastaan.
Vietitkö hurjaakin opiekelijaelämää siinä mamman kyljessä?
Juu mäkin voisi käydä oulussa joka päiväluennoilla helsingistä käsin...
Pitääkö sitten pikkukaupungin kaikkien nuorten mennä sinne ainoaan sairaanhoitajaoppilaitokseen ja maaseudulla jäädä ihan konsanaan ilman koulutusta?
Olen 38-vuotias ja suunnittelen uuteen ammattiin opiskelua. Pitäisikö minun muuttaa lähes 70-vuotiaiden vanhempieni elätettäväksi?
Kannatan. Ei rovaniemeläiseltä ole kotikunnastaan lähes mitään matkaa opiskelemaan Helsinkiin viitenä päivänä viikossa.
Miettisit hetken ap ennen kuin avaat suusi.
On tuossa pärräämisessäsi jotain ideaakin. Kaikilla vaan vanhemmat eivät ole kykeneviä..eli se sitten siitä. Mamuista puhumattakaan.
Asuisin mielellöni vanhempieni luona, jos
a) vanhempani asuisivat yliopistokaupungissa, jossa alaani voi opiskella
b) tulisin vanhempieni kanssa toimeen ja asia olisi heille ok
c) molemmat vanhempani eivät olisi kuolleet
Tuo kohta c vain tekee asiasta melko mahdottoman. Olenko nyt oikeutettu nostamaan opintotuen asumislisää 201 €/kk? Opintorahaahan saavat myös kotona asuvat opiskelijat kolmannella asteella vanhempien tuloista riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:11"]
Minkälaista viisautta osoittaa väittäessään, että joka paikkakunnalla nyt joku oppilaitos on...? :-D Kuten joku aiemminkin jo kirjoitti, ei todellakaan joka paikassa ole minkäänlaista peruskoulun jälkeistä koulutuspaikkaa. Itsellänikin vaihtui asuinpaikkakunta jo lukioon lähtiessä; eipä ollut omaa lukiota, ei. Tai minkäännäköistä ammattioppilaitosta.
:-DDD Siis ei hitto, tää palsta on uskomaton!!
[/quote]
Uskomaton on. Viisi sivua keskustelua aiheesta, jonka ap:kin luultavasti tietää turhaksi.