Opiskelijoita pitäisi velvoittaa asumaan vanhemmillaan koko opiskeluaika!
Itse asuin kotona 26-vuotiaaksi asti, että sain yliopisto-opinnot suoritettua. Ei tarvinnut ottaa opintolainaa, ei mennä töihin opintojen ohessa ja ennen kaikkea EI TARVINNUT PUMPATA YHTEISKUNNALTA RAHAA ASUMISLISIEN JA OPINTOTUKIEN MUODOSSA! Jos pääsisin politiikkaan (kuten suunnitelmissa on :) ) niin tähän asiaan haluan vaikuttaa. Vanhempien on mahdollistettava opiskelijoiden kotona-asuminen koko opiskeluajan (myös yliopisto ja amk) ja ne vanhemmat keillä ei ole siihen rahaa, niin ei tarvitse hankkia lapsia ollenkaan.
t. KTM
Kommentit (117)
No hitto. Mihin veneen alle minut olisi sitten tungettu, kun en voinut asua kotona perheväkivallan takia? 15v oli pakko lähteä pakoon opiskelijakämppään.
Yhteiskunnan varoja "pumppaa" muutkin kuin opiskelijat ja miksi ei: kaikkihan me maksamme veroa tavalla tai toisella. Sellainen on Suomen yhteiskunta. Mekin maksetaan sun ilmaiset koulutukset ja lääkärinkäynnit.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:28"]
Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!
[/quote]
Mulle oli helvetillinen kulttuurishokki muuttaa Pöljältä Kuopioon yliopisto-opiskelijaksi, kun olin siihen saakka tottunut elämään maalla kansanihmisten parissa :'D
Minä odotan jo kovasti tuota aikaa, että lapsi tulee asumaan kotiin opintojen alkuvuosiksi. Tässä vaiheessa haaveilee menevänsä lukioon toiselle paikkakunnalle ja sen jälkeen pitävänsä välivuoden toisella paikkakunnalla. Uskon että tuon jälkeen jo kaipaankin lasta kotiin asumaan pariksi vuodeksi, ennen kuin olen valmis päästämään kokonaan maailmalle.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:02"]Hah, noin pöljää en kyllä äänestäisi.
[/quote]
PeruSS, siellä pärkää heikkolahjaisetkin. :D
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:50"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:28"]
Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!
[/quote]
Mulle oli helvetillinen kulttuurishokki muuttaa Pöljältä Kuopioon yliopisto-opiskelijaksi, kun olin siihen saakka tottunut elämään maalla kansanihmisten parissa :'D
[/quote]
minä muutin helsingistä jyväskylään. koitan tässä miettiä miten sovellun tähän kuvioon :D
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:06"]
Juu mäkin voisi käydä oulussa joka päiväluennoilla helsingistä käsin...
[/quote]
Opiskelupaikkakunta tulee olla tietenkin aina se sama, jossa vanhemmatkin asuu, kas kun et itse osannut asiaa ajatella.
ap
[/quote] Aloittajalla taitaa olla kepulainen reformi mielessä, opinahjo joka niemeen, notkoon, saarelmaan! Lääkis hajautetaan noin kahdelle sadalle paikkakunnalle, jokaiselle läpipäässeelle oma yksikkö! Kauppakorkeaan sen sijaan voidaan hyväksyä ihan vaan asuinpaikkakunnan mukaan, näyttääpä sinne nykyäänkin pääsevän kuka tahansa. Opettajiakin voidaan ruveta kouluttamaan hei ihan oppisopimuksella ala-asteiden yhteydessä! Voi vitsi, ihan nerokas suunnitelma. Suunnittelen sulle tilauksesta koko Suomen uusiksi, mutta saatan joutua vähän laskuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:58"]
[/quote]
Opiskelupaikkakunta tulee olla tietenkin aina se sama, jossa vanhemmatkin asuu, kas kun et itse osannut asiaa ajatella.
ap
[/quote] Aloittajalla taitaa olla kepulainen reformi mielessä, opinahjo joka niemeen, notkoon, saarelmaan! Lääkis hajautetaan noin kahdelle sadalle paikkakunnalle, jokaiselle läpipäässeelle oma yksikkö! Kauppakorkeaan sen sijaan voidaan hyväksyä ihan vaan asuinpaikkakunnan mukaan, näyttääpä sinne nykyäänkin pääsevän kuka tahansa. Opettajiakin voidaan ruveta kouluttamaan hei ihan oppisopimuksella ala-asteiden yhteydessä! Voi vitsi, ihan nerokas suunnitelma. Suunnittelen sulle tilauksesta koko Suomen uusiksi, mutta saatan joutua vähän laskuttamaan.
[/quote] Nyt kun rupesin oikein miettimään, niin sitähän vois laittaa jonkin oppilaitoksen paikkakunnalle aina sen mukaan, minkä verran on ollut aloituspaikkoja viime vuosina. Sitten vaan koko kylä opiskelemaan sitä samaa! Mun alaa päästäänkin opiskelemaan niin pienessä kylässä ettei taida Suomesta vielä löytyä. Mutta ei hätää, voidaan kääntää kuntaliitosten suunta toiseen suuntaan!
Jos ei alaa löydy joka kylälle, niin niihin loppuihinhan voi pistää pystyyn pikku kauppakorkeat. Halapaa ku makkara!
Pitääkö sitten pikkukaupungin kaikkien nuorten mennä sinne ainoaan sairaanhoitajaoppilaitokseen ja maaseudulla jäädä ihan konsanaan ilman koulutusta?
[/quote]
Etkö huomannut eilistä uutista: kansa pakkautuu muutenkin suurimpiin kaupunkeihin. Esimerkiksi Kajaanissa on loppunut viimeinen yliopistotasoinen opetus, eli yliopistoikäisen lasten vanhempien pitäisi muuttaa vähintään Ouluun tai Rovaniemelle.
Ennen se meni näin, sillä ei maaseudun lapsen menneet opiskelemaan kun piti tehdä töitä. Ajatelkaa, mitä pienen kansakunnan resurssien tuhlausta se olisi, jos vain rikkaimpien kaupunkilaisten jälkeläiset pääsisivät opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:28"]Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!
[/quote]
Mulla oli on lähimpään amikseen päälle 100km matkaa. Päivässä 200km amiksen vuoksi. Käyn tämän vuoden vielä kotoa käsin, mutta ensivuonna otan päälle lukiokursseja ja muutan kyllä kaupunkiin samalla. Viimeinen bussi tänne lähtee kuudelta, enkä tod kerkeä siihen jos käyn amiksen ja lukion samaan aikaan.
t. teini
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 07:07"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:28"]Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!
[/quote]
Mulla oli on lähimpään amikseen päälle 100km matkaa. Päivässä 200km amiksen vuoksi. Käyn tämän vuoden vielä kotoa käsin, mutta ensivuonna otan päälle lukiokursseja ja muutan kyllä kaupunkiin samalla. Viimeinen bussi tänne lähtee kuudelta, enkä tod kerkeä siihen jos käyn amiksen ja lukion samaan aikaan.
t. teini
[/quote]
Niin, ja valmistumisen jälkeen muutan suoraan Tampereelle asumaan. Ei siellä olekkaan kun päälle 200 000 ihmistä enemmän, mitä täällä missä nyt asun :D Täällä on ihmisiä vajaa 5000-7000. Enkä edes tiedä Tampereelta ainuttakaan ihmistä.
t. teini
Ei se yhteiskunta pyöri niin että kaikki asuu vanhempiensa luona. Kun ei ne vanhemmat voi lapsilleen opiskelupaikoiksi muuttua.
Velvottaisko joku ne vanhemmat ottamaan opiskelevat lapset nurkkiinsa? Mun vanhemmat on eronneet ja uusien puolisojen on vaikea sulattaa edes liian tiheää vierailua. Olisihan se tavallaan ihan huoletonta asua äiskän ja iskän hoivissa, mutta ei kaikilla ole sellaista turvallista lapsuudenperhettä ja -kotia, johon otetaan avosylin vastaan. Ja olisihan se aika kummallinen ajatus näin avoliitossa elävän 24-vuotiaan yliopisto-opintojaan aloittelevan mielestä muutenkin. :)
Velvottaisko joku ne vanhemmat ottamaan opiskelevat lapset nurkkiinsa? Mun vanhemmat on eronneet ja uusien puolisojen on vaikea sulattaa edes liian tiheää vierailua. Olisihan se tavallaan ihan huoletonta asua äiskän ja iskän hoivissa, mutta ei kaikilla ole sellaista turvallista lapsuudenperhettä ja -kotia, johon otetaan avosylin vastaan. Ja olisihan se aika kummallinen ajatus näin avoliitossa elävän 24-vuotiaan yliopisto-opintojaan aloittelevan mielestä muutenkin. :)
Ja sitten ihmetellään, miten poliitikot pystyvät tekemään aivan järjettömiä päätöksiä jatkuvasti.
Provohan tämä aloitus on, mutta minusta vanhempien elatusvelvollisuusaikaa voisi pidentää esim 23-25 vuoteen, jos nuori on opiskelija.
No mä en ainakaan mun lapsia kattele kotona 26-vuotiaaksi asti. Onnea vaan teille. jotka hankitte nelikymppisenä lapsia. Jos opiskelut vähän venähtää, niin ne poikaset lentää pesästä, kun ootte 70-vuotiaita. ;)
Mites me joilla ei ole vanhempia? Mut annettiin vauvana adoptioon, mutta olen kiertänyt sijaiskodista toiseen kunnes pääsin 17-vuotiaana asumaan "omilleni" itsenäistymisasuntoon. Meenkö mä takaisin laitokseen vai? Mulla ei ole vanhempia eikä muutakaan perhettä.
[/quote]
ap
[/quote]
Ja sitten jos korkeakouluja, ammattikorkeakouluja tai jopa ammattioppilaitoksia on kotipaikkakunnalla tai lähipaikkakunnille 0 kpl niin se on sitten voi voi?
Minä olen 30v ja vielä muutama vuosi jäljellä yliopisto-opintoja. Siinä olisi vanhemmat ihmeissään, kun muuttaisin mieheni ja kolmen lapseni kanssa heille asumaan.
Oon jo neljä vuotta asunu omillani mut alotan yliopisto-opinnot vasta nyt. Pitäiskö mun siis muuttaa takas vanhempien luokse?