Opiskelijoita pitäisi velvoittaa asumaan vanhemmillaan koko opiskeluaika!
Itse asuin kotona 26-vuotiaaksi asti, että sain yliopisto-opinnot suoritettua. Ei tarvinnut ottaa opintolainaa, ei mennä töihin opintojen ohessa ja ennen kaikkea EI TARVINNUT PUMPATA YHTEISKUNNALTA RAHAA ASUMISLISIEN JA OPINTOTUKIEN MUODOSSA! Jos pääsisin politiikkaan (kuten suunnitelmissa on :) ) niin tähän asiaan haluan vaikuttaa. Vanhempien on mahdollistettava opiskelijoiden kotona-asuminen koko opiskeluajan (myös yliopisto ja amk) ja ne vanhemmat keillä ei ole siihen rahaa, niin ei tarvitse hankkia lapsia ollenkaan.
t. KTM
Kommentit (117)
Mun vanhempani ois vetäny ittensä siinä vaiheessa jojoon. Menin siis lukiosta töihin useaksi vuodeksi ja sitten vasta 25-vuotiaana keksin itselleni kiinnostavan opintoalan. Siinä vaiheessa, jos oisin ollu tunkemassa takas vanhempien nurkkiin, niin se vastustus olisi kyllä ollut suurta. Eikä itsäkään olisi tuo kiinnostanut, asuin jo mieheni kanssa. Oisko sekin pitänyt ottaa sinne pyörimään? Ja sitten viimeisenä opiskeluvuotena syntynyt lapsi? Hahhahahaha. Mahtavaa.
Loistava idea vaikkapa niille, joille perhe-elämä on ollut helvettiä vanhemman alkoholinkäytön, mielenterveysongelman tai muun vaikeuden takia.
Ps. Entäs ne, joilla ei ole vanhempia? Minä olin yksi niistä.
Mukava kuulla, että sinusta en matalapalkkaisen yh:n lapsena olisi saanut muuttaa toiselle paikkakunnalle ja opiskella juristiksi. Minä kun ajattelin jopa voivani tulevaisuudessa elättää äitiäni, vaikka hän ei kaikesta tahdostaan huolimatta voinut asumistani maksaa.
Mitenkähän vanhempieni olis pitäny sijoittua, että olis onnistunu, ku sisko opiskeli Kokkolassa, veli Joensuussa, toinen veli Oulussa ja mä Jyväskylässä...?
Minkähän tutkinnon mä oisin saanut opiskeltua siellä korpikuusenkannonalla, kun peruskoulun jälkeen oli pakkoa lähteä muualle?
"Vanhempien on mahdollistettava opiskelijoiden kotona-asuminen koko opiskeluajan" - voisiko tällöin olla mahdollista, että ap takaat sen, että jos kodin ja opiskelupaikan välimatka on vaikkapa noin 750km, niin yhteiskunta antaa vanhemmille ja sitä kautta lapselle (lue opislkelijalle) ns. 2 kodin? Voimme kutsua sitä vaikka opiskeluaikaiseksi kodiksi, tai kunnes opiskelija tietenkin ostaa oman asunnon niin voimme puhua myös vanhempien kodin etäpisteestä Oli nimi, mikä hyvänsä niin olennaista on vastikkeettomuus ja rajaton käyttöoikeus, kun tuo välimatkan kulkeminen on melko aikaa vievää puuhaa. Niin ja kun noilla vanhemmilla on muutakin tehtävää kuin mm. käydä tankkaamassa jääkaappia niin yhteiskunnan takaamiiin etuihin kuulunee, myös että jääkaappi täytetään säännöllisesti ilman, että opiskelijan tulisi siihen juurikaan omatoimisesti panostaa, tai ei ainakaan enempää kuin silloin kun vielä asui lähempänä vanhempiaan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:36"]
Mitenkähän vanhempieni olis pitäny sijoittua, että olis onnistunu, ku sisko opiskeli Kokkolassa, veli Joensuussa, toinen veli Oulussa ja mä Jyväskylässä...?
[/quote]
Ja mä tässä just mietin, että kumpi meistä tyttäreni vanhemmista(eronneet) muuttais tyttären tulevalle opiskelupaikkakunnalle...hmmm...
Miten ajattelit, että oltais toimittu: minä 350km edestakaisin päivittäin vai isä ja äiti kaupunkiin lehmien kanssa, lypsetään 2 x pv, ruokitaan ja hoidetaan.... Kykypuolueesta pamahtaa taas!
Ja mä tässä just mietin, että kumpi meistä tyttäreni vanhemmista(eronneet) muuttais tyttären tulevalle opiskelupaikkakunnalle...hmmm... Juuri mm. tämän vuoksi esitin edellä tuon "vanhempien kodin etäpisteestä" Mutta, myös siksi että se mahdollistaa sen, ettei vanhempien tarvitse revetä liitoksistaan, jos lapsia on useita. Ja, vaikka edelleen, niin että, joku heistä saa päähänsä, että lähtee opiskelemaan suomen rajojen ulkopuolelle, vaikkapa Washingtoniin tai vaikka ihan tähän lähelle ranskaan, niin ei tarvitse nennä EU:n ulkopuolelle.
Hah, noin pöljää en kyllä äänestäisi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:06"]
Juu mäkin voisi käydä oulussa joka päiväluennoilla helsingistä käsin...
[/quote]
Opiskelupaikkakunta tulee olla tietenkin aina se sama, jossa vanhemmatkin asuu, kas kun et itse osannut asiaa ajatella.
ap
Varsinainen aivopiru ap:ltä. Hän ei ehkä ole huomannut, ettei yliopistoja ole joka kylässä.
Itse olen suunnitellut, että tyttö asuu kotona 20-vuotiaaksi ja ostaa sitten ASP-lainalla asunnon, kun on kaksi vuotta ASP-säästämistä takana. Vuokralle muuttaminen on sulaa hulluutta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:06"]
Juu mäkin voisi käydä oulussa joka päiväluennoilla helsingistä käsin...
[/quote]
Opiskelupaikkakunta tulee olla tietenkin aina se sama, jossa vanhemmatkin asuu, kas kun et itse osannut asiaa ajatella.
ap
[/quote]
No provohan tämä AP tietysti on, mutta provoksikin harvinaisen juoneton, ei tuosta oikein pääse jatkamaan ja heruttamaan. Annan provoarvosanaksi kuusi, armosta.
minä opiskelin ulkomailla, olisi varmaan vanhempienkin pitänyt vaihtaa maata. niin ja suomessakin olen opiskellut. vanhempien luota koulumatkaa olisi kertynyt noin 500 km. hyvin oisi sujunut...
[/quote]
ap
[/quote]
Ei ole todellista. Voi luoja mikä tampio!
Provoaako tämä tyyppi vai voiko joku oikeasti olla noin yksinkertainen?
Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!
Missä mä sitten harrastaisin seksiä?
Ideana hyvä siinä tilanteessa, jos on mahdollista asua kotona. Siis vanhemmat asuu opiskelupaikkakunnalla tai sen lähellä ja tilat, välit ja ymmärrys on kotona asumisen kannalla. En itsekään kannata lasten poismuuttoa opiskelujen vuoksi vain muuttamisen vuoksi.
Toki kotona asuja osallistuu kodin asioihin opiskelujen ym. rajoissa ja toivottavasti myös kunnioittaa kodin sääntöjä. (Toivon myös vanhempien antavan lapselle oman yksityisyyden.) Näin saataisiin ulkopaikkakunnista tuleville opiskelijoille, toivottavsti, halvempia opiskelija-asuntoja.
Pointtina siis, ettei tarvitsisi hakea ylisuuriin vuokriin tukia niin paljoa jos on pakko muuttaa muualle opiskelujen perässä.
Enkä tarkoita tässä ongelmavanhempien tms. lapsia, ihan peruselämää eläviä, joilla olisi oikeasti mahdollisuus elää vielä muutama vuosi vanhempien luona.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:28"]Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!
[/quote]
No nyt alkaa provot parantua, vai lienetkö noin älytön oikeasti?
KTM, kappas vaan