Miten kerkeätte ja jaksatte lapsiperhearjen sivussa siivota.
Meillä mies on töissä 8:00-16:00, joka arkipäivä. Minä olen koulussa 8:00/9:00-15:00/16:00. Aamulla jos molemmat menevät kahdeksaksi viedään yhden vuoden ikäinen päiväkotiin autolla jos minä menen myöhemmin vien sen bussilla. Tarvitsee herätä jo puolitoista tuntia aijemmin, kun tarvitsisi lähteä, koska olen kauneudenhoitoalaa opiskelemassa ja vaatimus on, että näyttää itse myös laitetulta. Jos vien bussilla niin herään kaksi tuntia aijemmin.
Kotiin päästään aikaisintaan puoli viideltä, jos käydään kaupan kautta, niin voi mennä kuudeksikin, sitten tehdään ruoka. Ensimmäisen kerran kun ehtii oikeasti istua alas on kun syö sen ruuan itse. Sen jälkeen ehtii hetken leikkiä lapsen kanssa ja tehdä koulutehtäviä. Sitten onkin jo iltatoimet, iltapuuro, kylpy ja hampaiden harjaus, iltasatu. Kun päästään sänkyyn ollaan molemmat niin poikki ettei seksiäkään jakseta useasti harrastaa muuta kuin vasta viikonloppuna.
Siivotaan kyllä viikonloppuisin minkä ennätämme ja jaksamme, mutta keskellä viikkoa kämppä on kuin räjähdyksen jäljiltä.
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:45"]Meillä on kaksi lasta ja pitkät työpäivät. Me hyväksymme sen, että kotona on sotkuisaa. Imuroinnit ja lelujen keräykset eivät mielestäni tee kodista siistiä. Perussiivoaminen ehditään tehdä, mutta esim.ikkunat jää pesemättä.
Olen itse hyväksynyt, että käytän aikaa enemmän lasten kanssa olemiseen kuin siivoamiseen. Toki noita "leiki itse"-hetkiä on paljon, mutta haluan, että leikimme myös yhdessä ja luemme sekä askartelemme paljon.
[/quote]
Tämä meilläkin, leikimme sen lapsen kanssa ne ensimmäiset vuodet. Emmekä leiki super mutseja niin kuin nämä muut. Jotka tekevät 10tuntisia päiviä, opettavat kissat lentämään, salilla vielä lisäksi 7 kertaa viikossa. Autokin on puoliksi lento kone niin kyllä ehtii. Viemään lapset joka päovä kuuten eri harrastukseen ja tehdä gourmee aterian.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:47"]No ei kaks tuntia liikuntaa viikossa tee ihmistä liikunnalliseksi, vie aikaa siivoamiselta tai liian väsyneeksi seksiin.
[/quote]
No päätä jo auttako se liikunta, että jaksaa harrastaa seksiä vai ei.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:48"]MIten sulla on aikaa palstailla AV:lla, kun et ehdi mitään muutakaan?
[/quote]
Ihmisillä on ruokailu tuohon aikaan?
MIssä koulussa voidaan vaatia kunnollinen kampaus ja kasa pakkelia naamaan, tuskin edes kosmetologikoulussa? Eiköhän siisti ulkoasu riittäne, ei siinä mitään sentin kerrosta meikkiä vaadita. Ihan oikeasti kiinnostaisi ap:n ikä.
Meillä on kaksi telkkari. Toinen sinällä toinen kaapissa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:09"]MIssä koulussa voidaan vaatia kunnollinen kampaus ja kasa pakkelia naamaan, tuskin edes kosmetologikoulussa? Eiköhän siisti ulkoasu riittäne, ei siinä mitään sentin kerrosta meikkiä vaadita. Ihan oikeasti kiinnostaisi ap:n ikä.
[/quote]
Parturi-Kampaajana vaaditaan, että hiukset on laitettu ja perus meikki naamassa, missä kohtaa olen sanonut, että kilo pakkelia naamassa. Niin kuin jo kerran kerroin meikkaamiseeni menee se noin 10 minuuttia ja hiusten föönaamiseen ja muotoiluun vartti, joten pointtisi? Olen 25.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:10"]Meillä on kaksi telkkari. Toinen sinällä toinen kaapissa.
[/quote]
Meillä toinen kaapissa ja toinen sille tarkoitetulla tasolla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:09"]MIssä koulussa voidaan vaatia kunnollinen kampaus ja kasa pakkelia naamaan, tuskin edes kosmetologikoulussa? Eiköhän siisti ulkoasu riittäne, ei siinä mitään sentin kerrosta meikkiä vaadita. Ihan oikeasti kiinnostaisi ap:n ikä.
[/quote]
Parturi-Kampaajana vaaditaan, että hiukset on laitettu ja perus meikki naamassa, missä kohtaa olen sanonut, että kilo pakkelia naamassa. Niin kuin jo kerran kerroin meikkaamiseeni menee se noin 10 minuuttia ja hiusten föönaamiseen ja muotoiluun vartti, joten pointtisi? Olen 25.
[/quote]
"Tarvitsee herätä jo puolitoista tuntia aijemmin, kun tarvitsisi lähteä, koska olen kauneudenhoitoalaa opiskelemassa ja vaatimus on, että näyttää itse myös laitetulta."
Tuo viimeisin lainaus on avauksestasi, joka kyllä antaa ymmärtää, että laittaudut kovastikin, koska alallasi on tällainen "vaatimus".
Lisäksi tapana täällä on, että ap merkkaa kommenttinsa, jotta toiset tietävät mitä ja missä ap milloinkin kommentoi! En voinut tietää, että se kirjoittaja, joka kertoi föönaavansa tukkaa 10 min ja meikkaavansa 15 minuuttia, olit sinä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:45"]
Meillä mies on töissä 8:00-16:00, joka arkipäivä. Minä olen koulussa 8:00/9:00-15:00/16:00. Aamulla jos molemmat menevät kahdeksaksi viedään yhden vuoden ikäinen päiväkotiin autolla jos minä menen myöhemmin vien sen bussilla. Tarvitsee herätä jo puolitoista tuntia aijemmin, kun tarvitsisi lähteä, koska olen kauneudenhoitoalaa opiskelemassa ja vaatimus on, että näyttää itse myös laitetulta. Jos vien bussilla niin herään kaksi tuntia aijemmin.
Kotiin päästään aikaisintaan puoli viideltä, jos käydään kaupan kautta, niin voi mennä kuudeksikin, sitten tehdään ruoka. Ensimmäisen kerran kun ehtii oikeasti istua alas on kun syö sen ruuan itse. Sen jälkeen ehtii hetken leikkiä lapsen kanssa ja tehdä koulutehtäviä. Sitten onkin jo iltatoimet, iltapuuro, kylpy ja hampaiden harjaus, iltasatu. Kun päästään sänkyyn ollaan molemmat niin poikki ettei seksiäkään jakseta useasti harrastaa muuta kuin vasta viikonloppuna.
Siivotaan kyllä viikonloppuisin minkä ennätämme ja jaksamme, mutta keskellä viikkoa kämppä on kuin räjähdyksen jäljiltä.
[/quote]
En jaksakaan ja tästä syystä meillä käy joka perjantai siivooja, jonka mieheni on minulle auliisti kustantanut. Paras lahja mitä ikinä olen häneltä saanut!
[/quote]
Kyseenalaistan tässä ainoastaan sen, että miehesi on sinulle kustantanut. Hän ei itse hyödy siitä siis mitenkään?
[/quote]
Arvasin että tähän tartutaan, valaisempa siis vähän.
Koen että mieheni on sen minulle kustantanut, koska hän ei tosiaankaan siivoaisi meillä viikottain. (siis heittäisi mattoja ulos, pesisi lattioita ym.) Omaamme hieman erilaiset siisteyskäsitykset, minulle on erittäin tärkeää että nämä tehdään vähintään kerran viikossa. Eli jos minulle asia ei olisi tärkeä, mies tuskin tätä olisi oma-aloitteisesti itse ehdottanut.
Siksi koen että hän sen kustantaa minulle vaikka toki hyötyy siitä itsekin ja on aina perjantaina töistä tullessaan hyvillään että talo on siisti ja voi käydä suoraan viikonlopun viettoon ilman minun siivoamaan patistamisia.
- se viikottain siivoojaa käyttävä
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:30"]
[/quote]
En jaksakaan ja tästä syystä meillä käy joka perjantai siivooja, jonka mieheni on minulle auliisti kustantanut. Paras lahja mitä ikinä olen häneltä saanut!
[/quote]
Kyseenalaistan tässä ainoastaan sen, että miehesi on sinulle kustantanut. Hän ei itse hyödy siitä siis mitenkään?
[/quote]
Koen että mieheni on sen minulle kustantanut, koska hän ei tosiaankaan siivoaisi meillä viikottain. (siis heittäisi mattoja ulos, pesisi lattioita ym.) Omaamme hieman erilaiset siisteyskäsitykset, minulle on erittäin tärkeää että nämä tehdään vähintään kerran viikossa. Eli jos minulle asia ei olisi tärkeä, mies tuskin tätä olisi oma-aloitteisesti itse ehdottanut.
Siksi koen että hän sen kustantaa minulle vaikka toki hyötyy siitä itsekin ja on aina perjantaina töistä tullessaan hyvillään että talo on siisti ja voi käydä suoraan viikonlopun viettoon ilman minun siivoamaan patistamisia.
[/quote]
Jopa mies osaa itsekin laskelmoida hyötyvänsä siinä, että vaimo ei nalkuta ja todnäk siltä saa silloin seksiäkin helpommin. Mut onhan se kätevää jos sillä saa samalla kuitattua synttäri- ja joululahjat niin ei tartte niitäkään sit enää miettiä, vuodesta toiseen sama siivooja vaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jopa mies osaa itsekin laskelmoida hyötyvänsä siinä, että vaimo ei nalkuta ja todnäk siltä saa silloin seksiäkin helpommin. Mut onhan se kätevää jos sillä saa samalla kuitattua synttäri- ja joululahjat niin ei tartte niitäkään sit enää miettiä, vuodesta toiseen sama siivooja vaan.
[/quote]
No ei onneksi ole ainoa lahja jonka häneltä vuosittain saan =)
On hyvä hankkimaan lahjoja ja usein vielä ihan extemporekin. Kaikin puolin ihana mies siis mulla <3
Onko vaara, että lapsi kaataa television, jos se läpsii sitä, vai miksi siihen koskeminen on niin kiellettyä? Mietin vaan, että se kiinnostaa siksi niin kovasti, kun siitä saa niin paljon huomiota. Meillä on vielä vanha ei taulutelevisio, niin yksivuotias ei sitä saisi läpsimällä rikki/kaatumaan. Sormenjäljet voi kyllä pyyhkiä. Meillä piti ennen suojata virtanappula pilttipurkin kannella.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:28"]Jos on aikaa tällätä itseään pari tuntia niin on kyllä kummallista jos ei ehdi kotiaan pitää siistinä. Prioriteetit on hukassa. Ihan puhtaasti ulkopuolisen näkökulmasta! Pidän sinua pinnallisena. Miksi kodin hygieni/kunto ei olisi oleellista? Johonkin hukkaat aikaasi. 2 h tälläytyminen EI ole muuta kuin liioittelua. Sun kannattaa etsiä vaikka You Tubesta ohjeita miten tehdä kampaus nopeasti tai nopea meikki, et tunnu lähinnä osaavan hommaa. Ei siihen vaadita kuin puoli tuntia ja sillä laittaa koko pään jo kauttaaltaan hyvin.
Tekisin näin: Liikuntaa säännöllisesti. Ja seksiä muutenkin kuin viikonloppuna.
Aamun häslinkiin auttaa kun pakkaa aamulla tarvittavat jo illalla. Vaatteet, vaatteet kaikille valmiiksi. Etsi avaimet, bussikortti, lataa kännykkä yms. Etsi meikit, harjat ja hiuskiinnikkeet valmiiksi pöydälle.
Mutta jos tuntuu että elämä on pelkkää häslinkiä niin tavaroille paikat ja opettelette pitämään järjestystä. Opeta myös lapsia siivoamaan.
Älä kasaa pyykkiä ja jätä huomiselle, vaan päinvastoin: varaudu että huomisen asiat on jo kunnossa. Itselläni on 3 pientä lasta ja kun on lakanat kaapissa pestynä niin yöllä tuleva vatsatautikin on hallinnassa! Jos pyykkikoppa huutaa Hoosiannaa jo ennen vatsataudin puhkeamista niin ei ole hääppöstä.
Aamukiire selitetään kiireettömyydellä: riittävä lähtöaika ja mieluiten vaikka sylittelen lapsia 30 minsaa kuin kikerrän tukkaani (kikerrän sen silti mutta ajankäyttö on hallinnassa). Huomaatko missä ero?
Illalla voi perunat kuoria valmiiksi kattilaan, täyttää vedellä ja jättää odottamaan hellalle seuraavan päivän keittämistä. Tai hommaa kattila jossa keität pohjalla perunaa, keskellä soosi ja yläpuolella höyrytt kasviksia/kalaa.
Tai teette ruokaa jota syötte monena päivänä/pakastat osan/muutat seuraavalle päivälle ruokaa. Kun siis keität perunaa kattilallisen niin siitä syö sellaisenaan perunaa, soseuttaa muusiksi toiselle ja kolmannelle kerralle tekee lihaperunalaatikon.
Se että valitsee sohvan kuin harrastamisen/ulkoilun on puhtaasti VALINTAA. Tähän perustuu se miksi osa laiskistuu ja lihoo. Tuo saattaa olla vanhemiltakin perittyä tapaa toimia. Mutta kyllä sitä kannattaa kokeilla muutakin kuin tuon että menet joka päivä kauppaan, syötte, leikitte/läksyt ja nukkumaan. Ja samaten kannattaa miettiä että miten arki oikeasti toimii! Oletko aidosti läsnä joka päivä lapselle? Käytkö joka päivä kaupassa ja pitääkö niin tehdä? Itse käyn yhden ison kauppakäynnin viikossa ja muuten nopeasti haetaan joskus maitoa yms.
Ruokaa ei tarvitse joka päivä tehdä jos miettii mitä ruokia syödään ja tekee paljon kerralla ja pakastaa osan/syö vaikka soppaa 3 päivänä yms.
Näin jää aikaa vaikka siihen että menette tiistaisin uimahalliin tai perjantaille tulee harrastuksia ja lauantaiaamuna käytte kaupassa. Eli ajanhallintaa. Se ettei jaksa ei ole syy. Miltei koko Suomi on tuolla teidän perheen rytmillä toimivia ja silti ihmiset elää ja harrastaa. Tuo mitä sinä kirjoitat on perustelua omalle laiskuudelle ja se on tekosyy. Tottakai siihen pitää asennoitua oikein että työpäivän jälkeen tekee jotain! Jos sinun pitää perunat keittää JOOOOKA päivä ja sitten läksyt yms niin siinähän kuorit ja teet mutta voisit myös tehdä asioita valmiiksi, jatkojalostaa ja pakata uikkarit yms valmiiksi niin voi seuraavana päivänä vaan lämmittää ruuat ja mennä uimaan.
Tai voit siinä mouruta kun ei jaksa. Vaikka sinun elämä on melko simppelin kuulosta. Voisin lähteä mukaan heittämällä tähän soppaan oman vuorotyön, miehen reissutyön ja harrastustoiminnan pyörittämisen. Mutten tee sitä, koska paletti on omaa elämää ja se toimii.
Jos saat elämäsi helpottumaan ja nauttisit elämästäsi niin seksikin maistuu ja se taas säteilee muualle elämän osa-alueillesi. Uskon, että voit melko huonosti ja tämä aloituksesi voisi hyvin nostaa elämääsi taas hallintaasi mutta niinkuin parisuhde, arjenhallinta niin se kaikki välillä vaatii vähän panostusta. Kannattaa puhua vaikka miehen kanssa miten voisi elämään liittää muutakin kuin viikonloppuseksin ja viikkosiivouksen. Tämähän on teidän elämää ja kannattaa olla itselleen rehellinen mitä tekee ja mitä voisi tehdä toisin.
[/quote]
Kerro miten opetat yksivuotiaan siivomaan :D
[/quote]
Leikin ja mielenkiinnon avulla. Pieni lapsi ei niinkään hangoittele vastaan vaan siihenkin tavallaan oppii vanhempien laiskuuden myötä. Lopulta äiti siivoaa jos ei lapset opi.
Meillä on lapset kantaneet vaippoja yms. roskiin kun oppii kävelemään. Salaattia voi pieni taapero repiä kulhoon, voi kantaa tiskikoneesta omat astiat kaapin ylähyllylle, nämä astiat lapsi voi opetella kattamaan pöytäänkin. Meillä parhaillaan kuopus on 2- vuotias ja on aina nostanut astioitaan pöytään kun on oppinut kävelemään. Vaatteita lapsi voi ottaa likapyykkikopasta/pesukoneesta ja antaa ne vanhemmalle (katsot ettei lapsi koske pesuaineisiin). Leluja nostellaan lelukoppaan, pelejä laatikoihin. Kenkiä yms voi laittaa riviin tai omaan laatikkoon pipo yms.
Osaan keksiä pienellekin lapselle tapoja joita lapsi pääsee kotona tekemään. Juu, monessa tarvitsee apua ja houkuttelua joskus mutta elämä on! Sitä joko voi opettaa lapsensa aktiiviseksi jolta sitten isompana asiat sujuu. Vai miten teillä koululaiset vaikka toimii kun tulee kotiin? Osaako laittaa syötävää? Voitko sanoa että tyhjentää tiski/pesukoneen? Osaako lapsi pedeta aamulla sänkynsä? Ja missä iässä sitten alkaa lapsella itsenäisempi tekeminen? Passaatteko lasta kunnes lapsi on ekaluokkalainen ja sitten yhdessä yössä lapsi alkaa tehdä asioita yksinään?
Tämä voi olla ap.lle asia jota ei ole miettinyt vielä alkuunkaan mutta vuodet menee pian ja jos lapsi ei saa kotoa esimerkkiä ja kokemusta tehdä asioita itse niin milloin sitten? Meillä kuopus on 2- vuotias ja osaaminen rajallista mutta jos lasta ei oteta mukaan niin ei se mitään helppoa sitten välttämättä olekaan enää huomata että lapsi on menossa esikouluun eikä tuo ole koskaan auttanut keittiössä ja kaikessa on passattu.
Ap.lle vaan että luin aloituksestasi että sulla menee itseesi 2 h.. Varmaan sitten tarkoitit muuta mutta kun katsoo sinun tarkennusta niin on siinäkin että itseesi varaat tunnin, lapsiin hetken. Jos aamut on tappelua niin ottaisin vartin siitä omasta pakerruksesta ja satsaisin sen itseeni.
Jos itse väsymyksestä en seksiä harrasta, niin minusta se on seksihalujen vähenemistä. Seksistähän se on pois. Otit tämän itse puheeksi niin onko seksin väheneminen ongelmana? Eikä minua sinun painosi kiinnosta, tottakai ihminen voi olla hoikka vaikkei urheilisi. Luultavasti juuri onkin hoikka, eikä ole hääppönen lihaskunto tai sisäelimet kunnossa. Väsymyksessäkin sen näkee kun on huono kunto eikä jaksa!
Heikentynyt seksielämä voi olla myös seurausta siitä kun ei jakseta (kiinnosta) illalla tehdä mitään (lapsikin varmaan leikkii yksin -> hakee huomiota häiritsemällä niin saa huomion). Tuossa saattaa olla noidanympyrä muodostumassa.
54
[/quote]
[/quote]