Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kerkeätte ja jaksatte lapsiperhearjen sivussa siivota.

Vierailija
21.08.2014 |

Meillä mies on töissä 8:00-16:00, joka arkipäivä. Minä olen koulussa 8:00/9:00-15:00/16:00. Aamulla jos molemmat menevät kahdeksaksi viedään yhden vuoden ikäinen päiväkotiin autolla jos minä menen myöhemmin vien sen bussilla. Tarvitsee herätä jo puolitoista tuntia aijemmin, kun tarvitsisi lähteä, koska olen kauneudenhoitoalaa opiskelemassa ja vaatimus on, että näyttää itse myös laitetulta. Jos vien bussilla niin herään kaksi tuntia aijemmin.

Kotiin päästään aikaisintaan puoli viideltä, jos käydään kaupan kautta, niin voi mennä kuudeksikin, sitten tehdään ruoka. Ensimmäisen kerran kun ehtii oikeasti istua alas on kun syö sen ruuan itse. Sen jälkeen ehtii hetken leikkiä lapsen kanssa ja tehdä koulutehtäviä. Sitten onkin jo iltatoimet, iltapuuro, kylpy ja hampaiden harjaus, iltasatu. Kun päästään sänkyyn ollaan molemmat niin poikki ettei seksiäkään jakseta useasti harrastaa muuta kuin vasta viikonloppuna.

Siivotaan kyllä viikonloppuisin minkä ennätämme ja jaksamme, mutta keskellä viikkoa kämppä on kuin räjähdyksen jäljiltä.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:55"]öööh?

Olen myös opiskelija ja minulla on päiväkoti ikäinen lapsi. Kissakin löytyy mutta ei miestä.

Kotona ollaan arkisin puoli viiden aikoihin. Käydään kaksi kertaa viikossa suunnilleen kaupassa, kyläilään paljon, meillä käy ihmisiä kylässä jne. Iltapäivisin pyykkään, teen ruokaa, imuroin jne. 

Kun ei päästä mitään järjetöntä kaaosta syntymään niin kotitöihin ei mene paljon aikaa. Koulujuttuja teen kahdeksan jälkeen illalla kun lapsi on mennyt nukkumaan.

[/quote]

Miten saat lapsesi nukkumaan kahdeksalta?! Meillä se on väsynyt aikaisintaan klo 9 ja silloin syödään iltapuuro, jonka jälkeen on se ilta satu.

Vierailija
22/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:47"]

Aiemmin, ei siinä ole jiitä.

Miten ihmeessä ette muka yhden lapsen ja lyhyiden päivien kanssa ehdi siivota??

[/quote]

Asioita ei osata rytmittää oikein. Kyse on oikeasti puhtaasti siitä. Yksivuotias ei vielä oikein voi osallistua siivoamiseen, mutta ap:n perheessä on kuitenkin kaksi aikuista, joiden molempien on tehtävä oma osuutensa kodin kunnossapitoon. 

Ap kertoo että tekee ruoan samana päivänä. Noh. Tuonkin voi järjestää helpommaksi. Tekee esim. isomman satsin kerralla ja syö yhtä ruokaa pari päivää. Viikonloppuna tekee isompia satseja annoksiksi pakkaseen jne. 

Siivoamisen pitäisi olla jokapäiväistä, eli perusasiat pidetään kokoajan järjestyksessä ja sitten imurointi ja lattianpesu jne. Vaikka kerran viikossa tiettynä päivänä. Pöytä pyyhitään ruoan jälkeen, pyykit pestään heti kun sitä on tarpeeksi, likaiset astiat pestään heti ruoan jälkeen tai laitetaan heti tiskariin.. Rutiinia, rutiinia ja rutiinia. 

Jakakaa kotityöt lapsen isän kanssa. Teillä on oikeasti todella lyhyet päivät ja ainakin sinulla, opiskelijana, on viikonloput vapaata. Silloinhan sitä aikaa on. Lapsen voi myös ottaa kotitöihin mukaan, vaikka hän ei varsinaisesti vielä osaakaan auttaa. Leikin varjolla ja silleen.

t: Töissäkäyvä kahden lapsen äiti, jonka työpäivät on yleensä kymmentuntisia, joskus jopa pidempiäkin, ja kotona on siistiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:45"]

Meillä mies on töissä 8:00-16:00, joka arkipäivä. Minä olen koulussa 8:00/9:00-15:00/16:00. Aamulla jos molemmat menevät kahdeksaksi viedään yhden vuoden ikäinen päiväkotiin autolla jos minä menen myöhemmin vien sen bussilla. Tarvitsee herätä jo puolitoista tuntia aijemmin, kun tarvitsisi lähteä, koska olen kauneudenhoitoalaa opiskelemassa ja vaatimus on, että näyttää itse myös laitetulta. Jos vien bussilla niin herään kaksi tuntia aijemmin.

Kotiin päästään aikaisintaan puoli viideltä, jos käydään kaupan kautta, niin voi mennä kuudeksikin, sitten tehdään ruoka. Ensimmäisen kerran kun ehtii oikeasti istua alas on kun syö sen ruuan itse. Sen jälkeen ehtii hetken leikkiä lapsen kanssa ja tehdä koulutehtäviä. Sitten onkin jo iltatoimet, iltapuuro, kylpy ja hampaiden harjaus, iltasatu. Kun päästään sänkyyn ollaan molemmat niin poikki ettei seksiäkään jakseta useasti harrastaa muuta kuin vasta viikonloppuna.

Siivotaan kyllä viikonloppuisin minkä ennätämme ja jaksamme, mutta keskellä viikkoa kämppä on kuin räjähdyksen jäljiltä.

[/quote]

En jaksakaan ja tästä syystä meillä käy joka perjantai siivooja, jonka mieheni on minulle auliisti kustantanut. Paras lahja mitä ikinä olen häneltä saanut! 

Vierailija
24/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskit hoitaa kätevästi niin, että samalla kun kokkaa, myös tiskaa. Aamuiset astiat ja ruoanlaittoastiat saa samalla tiskattua kun kokkaa päivällistä. 

Ja kauppareissu kerta viikkoon, viikonloppuna ruokaa valmiiksi ja tavarat paikoilleen aina heti. Tehokkaasti!

Vierailija
25/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä puuroa pitää olla joka välissä... Ja jos ylsivuotias mesoo hereillä pitkään, se on yliväsynyt.

Vierailija
26/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:55"]Eikö tehtäviä voisi vähän jakaa? Toinen laittaa ruokaa ja toinen siivoaa tai järjestelee vähän? Vaikka yhdessä lapsen kanssa. Eihän sitä suursiivousta tarvitse päivittäin tehdä, vaan pientä siivoilua että koti ei ole sekaisin kuin kaatopaikka. Tai toinen kylvettää ja toinen vään siistii paikkoja? Tai pikasiivous yhdessä kun lapsi on nukkumassa.  

[/quote]

Teemme vuoron perään ruuan ja sillä aikaa toinen vartio lasta, eli pitää sen mielenkiinnon leikeissä eikä kielletyissä asioissa. Sitten syödään, se kuka teki ruuan saa syödä sinä päivänä rauhassa ja toinen syöttää samalla lapsen. Sen jälkeen mies on lapsen kanssa jos mulla on koulutehtäviä, jos ei ole niin jompi kumpi siivoa minkä kerkeää ja toinen leikkii lapsen kanssa. Lapsemme on todella vaativa huomion suhteen, päiväkodissakin tädit ovat sitä mieltä. Eli meidän tyttö saa raivarin jos ei ole aikaa leikkiä sen kanssa tai ottaa syliin. Lapsi menee nukkumaan yhdeksän jälkeen ja yhdeksältä on se iltapuuro. Meillä on vuorottaiset luku vuorot, kun minä luen mies käy suihkussa sillä aikaa ja jos mies lukee käy vasta sen jälkeen. Kun lapsi on nukkumassa ollaan molemmat aivan poikki ja nukahdetaan kuin saunalyhdyt.

Vierailija
27/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:03"]Miksi sitä puuroa pitää olla joka välissä... Ja jos ylsivuotias mesoo hereillä pitkään, se on yliväsynyt.

[/quote]

Joka välissä? Aamupalaksi ja iltapalaksi, eli selvennätkö joka välin?

Vierailija
28/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:48"]Pitää järkeistää. Ei kaupassa tarvitse käydä kuin kerta viikossa ja ruoan voi laittaa isoissa erissä. Ja toinen siivoaa, kun toinen kokkaa jne.

[/quote]

Käydäänkin kerran viikossa kaupassa ja tehdään vuoron perään ruuat, sillä aikaa kun toinen tekee ruokaa toinen juoksee yksi vuotiaan perässä kieltelemässä ja estämässä sitä tekemästä enempää tuhoja.

[/quote]

Pitäisikö kodista tehdä sellainen että ei tarvitse koko ajan kieltää?

[/quote]

Liimataanko esimerkiksi televiso kattoon, kun se käy läpsimässä sitä ruutun vai mitä tarkoitat?

Vierailija
29/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Miksi sitä on niistä kotona syötävistä aterioista kaksi kolmesta? Ja lapsihan vaatii just niin paljon huomiota kuin sille antaa. Kasvattakaa sitä lasta! Ei se siihen kuole, että ei koko ajan saa pomottaa. Nukkumaanmeno on liian myöhäinen, lapsi on tod näk väsynyt ja siksi raivoaa. 

Vierailija
30/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:47"]

Aiemmin, ei siinä ole jiitä.

Miten ihmeessä ette muka yhden lapsen ja lyhyiden päivien kanssa ehdi siivota??

[/quote]

Asioita ei osata rytmittää oikein. Kyse on oikeasti puhtaasti siitä. Yksivuotias ei vielä oikein voi osallistua siivoamiseen, mutta ap:n perheessä on kuitenkin kaksi aikuista, joiden molempien on tehtävä oma osuutensa kodin kunnossapitoon. 

Ap kertoo että tekee ruoan samana päivänä. Noh. Tuonkin voi järjestää helpommaksi. Tekee esim. isomman satsin kerralla ja syö yhtä ruokaa pari päivää. Viikonloppuna tekee isompia satseja annoksiksi pakkaseen jne. 

Siivoamisen pitäisi olla jokapäiväistä, eli perusasiat pidetään kokoajan järjestyksessä ja sitten imurointi ja lattianpesu jne. Vaikka kerran viikossa tiettynä päivänä. Pöytä pyyhitään ruoan jälkeen, pyykit pestään heti kun sitä on tarpeeksi, likaiset astiat pestään heti ruoan jälkeen tai laitetaan heti tiskariin.. Rutiinia, rutiinia ja rutiinia. 

Jakakaa kotityöt lapsen isän kanssa. Teillä on oikeasti todella lyhyet päivät ja ainakin sinulla, opiskelijana, on viikonloput vapaata. Silloinhan sitä aikaa on. Lapsen voi myös ottaa kotitöihin mukaan, vaikka hän ei varsinaisesti vielä osaakaan auttaa. Leikin varjolla ja silleen.

t: Töissäkäyvä kahden lapsen äiti, jonka työpäivät on yleensä kymmentuntisia, joskus jopa pidempiäkin, ja kotona on siistiä.

[/quote]

Kiitos jollekin oikeasti avusta, eikä kyseenalaistisesta! :)

Vierailija
31/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:48"]Pitää järkeistää. Ei kaupassa tarvitse käydä kuin kerta viikossa ja ruoan voi laittaa isoissa erissä. Ja toinen siivoaa, kun toinen kokkaa jne.

[/quote]

Käydäänkin kerran viikossa kaupassa ja tehdään vuoron perään ruuat, sillä aikaa kun toinen tekee ruokaa toinen juoksee yksi vuotiaan perässä kieltelemässä ja estämässä sitä tekemästä enempää tuhoja.

[/quote]

[/quote]

Liimataanko esimerkiksi televiso kattoon, kun se käy läpsimässä sitä ruutun vai mitä tarkoitat?

[/quote]

:) Voi teitä, minkä ikäisiä olette? Onko elämänhallinta muutenkin ihan kuralla, ainakin kuulostaa siltä?

Vierailija
32/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:07"]Niin. Miksi sitä on niistä kotona syötävistä aterioista kaksi kolmesta? Ja lapsihan vaatii just niin paljon huomiota kuin sille antaa. Kasvattakaa sitä lasta! Ei se siihen kuole, että ei koko ajan saa pomottaa. Nukkumaanmeno on liian myöhäinen, lapsi on tod näk väsynyt ja siksi raivoaa. 

[/quote]

Ei se raivoa vaan vaati syliä, tule itse kokeilemaan. Ollaan myös laitettu nukkumaan aikaisemmin ei toimi ölyää ja mölyää sitten siellä vielä johonkin yhteentoista, muuten nukkuisi jo puoli kymmenen tai sitten herää jo neljätä aamu yöllä.

Vierailija
33/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:58"]

Olen myös opiskelija ja minulla on päiväkoti ikäinen lapsi. Kissakin löytyy mutta ei miestä.

Kotona ollaan arkisin puoli viiden aikoihin. Käydään kaksi kertaa viikossa suunnilleen kaupassa, kyläilään paljon, meillä käy ihmisiä kylässä jne. Iltapäivisin pyykkään, teen ruokaa, imuroin jne. 

Kun ei päästä mitään järjetöntä kaaosta syntymään niin kotitöihin ei mene paljon aikaa. Koulujuttuja teen kahdeksan jälkeen illalla kun lapsi on mennyt nukkumaan.

[/quote]

Miten saat lapsesi nukkumaan kahdeksalta?! Meillä se on väsynyt aikaisintaan klo 9 ja silloin syödään iltapuuro, jonka jälkeen on se ilta satu.

[/quote]

Herätän lapsen klo7 aamulla, nukahtaa päiväkodissa päiväunille heti kun pää ja tyyny kohtaavat :) nukkuu siis 1,5h päiväunet, sitten haen kotiin, meillä on 2km kotimatka joka näin lumettomaan aikaan pyöräillään.

Sitten syödään ruoka viiden aikaan jonka jälkeen mennään ulos ainakin tunniksi. Tai sitten menemme kyläilemään tai meille tulee ystäviä kylään joiden kanssa usein mennään myös puistoilemaan tai kävelylle. 

Seitsemän aikoihin ollaan viimeistään kotona, tehdään rauhallisia juttuja, sitten puoli kasilta iltapala, iltapesut ja nukkumaan. Ei lueta iltasatua sängyssä mutta luetaan tai pelataan usein ennen iltapalaa jotta lapsi rauhoittuu. 

Kasilta on nukkumassa ja menee 5min kun on hyvänyön pusut annettu niin on unessa.

Vierailija
34/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

:) Voi teitä, minkä ikäisiä olette? Onko elämänhallinta muutenkin ihan kuralla, ainakin kuulostaa siltä?

[/quote]

Tarpeeksi vanhoja. Haluaisitko vastata kysymykseen, etkä kysyä uuttaa?

Vierailija
35/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäisen kanssa onkin just hankalinta, kun ei enää nuku niin paljon kun pikkuvauva, ei viihdy rintarepussa et vois samalla tehdä hommia eikä kuitenkaan ole niin iso et vois jättää vahtimatta / leikkisi itsekseen. 1,5-2-vuotiaan kanssa on jo helpompaa! Mun lapsi täytti just 2 ja on jo muutaman kuukauden leikkinyt helposti puol tuntiakin itsekseen leluillaan (tai katsonut pikkukakkosta) sillä aikaa kun teen ruokaa / siivoan. Pian helpottaa!

Vierailija
36/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

Herätän lapsen klo7 aamulla, nukahtaa päiväkodissa päiväunille heti kun pää ja tyyny kohtaavat :) nukkuu siis 1,5h päiväunet, sitten haen kotiin, meillä on 2km kotimatka joka näin lumettomaan aikaan pyöräillään.

Sitten syödään ruoka viiden aikaan jonka jälkeen mennään ulos ainakin tunniksi. Tai sitten menemme kyläilemään tai meille tulee ystäviä kylään joiden kanssa usein mennään myös puistoilemaan tai kävelylle. 

Seitsemän aikoihin ollaan viimeistään kotona, tehdään rauhallisia juttuja, sitten puoli kasilta iltapala, iltapesut ja nukkumaan. Ei lueta iltasatua sängyssä mutta luetaan tai pelataan usein ennen iltapalaa jotta lapsi rauhoittuu. 

Kasilta on nukkumassa ja menee 5min kun on hyvänyön pusut annettu niin on unessa.

[/quote]

Meillä herätään 6 tai 7, riippuu päivästä. Lapsi nukahtaa myös heti päiväkodissa päiväuniaikana ja nukkuu 2h illalla sitä silti väsyttää vasta yhdeksältä aikaisintaan.

Vierailija
37/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tiesitkö, että lapset ovat erilaisia ja sulla on todella helppo lapsi jos nukahtaa yö pususta, kiitä onneasi.

Vierailija
38/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla oli keittiössä oma laatikko, jota penkoivat.

Me tehdään yleensä yhtä keittoa ja yhtä laatikkoa ja syödään niitä pari päivää putkeen. Perjantaina noutoruokaa. Siten ruoanlaittoon vaadittava aika on minimissä viikolla. Puuron voi keittää riisinkeittimellä, jossa se porisee itsekseen.

Muuten olen tehokas, teen koko ajan kaikenlaista yhtä aikaa. Tiskaan, siivoan, järjestän jne.

Ja aamuisin nousen viideltä, jolloin saan tehdä ihan rauhassa.

Sinunan kyllä meittisin myös tuota tälläytmistä. Hyvä hiusmalli ja kestopgmentoinnit nopeuttavat jo kummasti.

Vierailija
39/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:11"]Ton ikäisen kanssa onkin just hankalinta, kun ei enää nuku niin paljon kun pikkuvauva, ei viihdy rintarepussa et vois samalla tehdä hommia eikä kuitenkaan ole niin iso et vois jättää vahtimatta / leikkisi itsekseen. 1,5-2-vuotiaan kanssa on jo helpompaa! Mun lapsi täytti just 2 ja on jo muutaman kuukauden leikkinyt helposti puol tuntiakin itsekseen leluillaan (tai katsonut pikkukakkosta) sillä aikaa kun teen ruokaa / siivoan. Pian helpottaa!

[/quote]

Kiitos <3 Ihanaa sinä olet niitä harvoja jotka ymmärsivät mitä tarkoitan.

Vierailija
40/94 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 12:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joko opetatte lapsellenne mitä tarkoittaa EI, tai siirrätte telkun sellaiseen paikkaan missä sitä ei läpsitä.