Onko teistä noloa mennä naimisiin 25-vuotiaana?
Olen nyt 24-v nainen ja vastasin myöntävästi miesystäväni kosintaan. Olemme seurustelleet 4v, ei lapsia. Olen työelämässä, mutta tarkoituksena olisi päästä yliopistoon.
Kommentit (77)
Me avioiduimme mieheni kanssa, kun olimme 22-vuotiaita (seurustelua takana 5 vuotta). Olimme nuorempia kuin esimerkiksi vanhempamme naimisiin mennessämme. Opiskelimme molemmat tuolloin yliopistossa. Hyvin on mennyt. Olemme nyt 28-vuotiaita ja odotamme esikoistamme (nyt on takana opinnot ja muutama vuosi oman alan töitä).
Mielestäni nuorena naimisiin menemisessä on hyviäkin puolia. En näyttänyt kornilta prinsessamekossani, ja nuorena osasi ottaa kaiken irti siitä romanttisesta hömpästä. Häät olivat liikuttavan kauniit. Ainoa huono puoli on se, että ne ovat nyt ohi. :D
Naimisiinmenomme herätti aikanaan paljon ihmetystä, koska emme ole esimerkiksi uskovaisia, ja olimme molemmat nuorena muutoinkin meneviä ja vähän villejä, kuulemma emme ollenkaan naimisiin menevää tyyppiä. Mutta itse sen tietää parhaiten, milloin on sopiva hetki. Täytyy vaan muistaa, että avioliitto on iästä huolimatta yhdessä kasvamista. Olin 22-vuotiaana eri ihminen, kuin 17-vuotiaana mieheni tavatessa, ja olen nyt 28-vuotiaana eri ihminen kuin 22-vuotiaana. Olen varmasti kymmenen vuoden kuluttua eri ihminen kuin nyt. Tämä tosiasia on hyväksyttävä, jos pitkästä avioliitosta haaveilee.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:25"]No kyllä mä katson tuon ikäisiä naimisiinmenijöitä vähän oudoksuen. Olen itse 24 ja naimisiin olen menossa joskus 30 kieppeillä, mikäli siis olen avomieheni kanssa yhdessä vielä silloin.
[/quote]
Miksi katsot oudoksuen?
[/quote]
Mielestäni 25-vuotias on todella nuori ja itse ajattelin ainakin vuoden päästä vielä bilettää ja keskittyä hauskanpitoon.
[/quote]
Olen viestin 22 kirjoittaja, ja menin 22-vuotiaana naimisiin. En kuitenkaan ymmärrä, miten naimisiinmeno poissulkee biletyksen ja hauskanpidon. Useimmissa avioliitoissa ainoa, mitä ei voi tehdä, on muiden miesten kanssa säätäminen ja paneskelu. Tämän kuitenkin useimmiten estää myös seurustelu aivan samalla tavalla kuin avioliitto. Omasta mielestäni ei ole pakko olla sinkku, jotta voisi bilettää.
En sano, että kenenkään vielä 25-vuotiaana tarvitsisi mennä naimisiin, ja se on ihan ok, että sinä et halua. Tämän viestin logiikka vaan ihmetytti.
itse ajattelin ainakin vuoden päästä vielä bilettää ja keskittyä hauskanpitoon.
[/quote]
Tosi hassua, miten monet ajattelevat, että naimisiinmeno muuttaisi elämää jotenkin radikaalisti. Mieleen tulee Anne Mattilan "Perutaan häät", jossa ei haluta hankkia farmariautoa ja olla töissä tehtaassa yhdeksästä viiteen. Todellisuudessa avioliitossa sitoudutaan toiseen ihmiseen, ei mihinkään tiettyyn elämäntapaan. Itse menin naimisiin aika nuorena, mutta eihän vakituinen parisuhde tarkoita, että pitäisi alkaa elää keski-ikäisen elämää jonkun tietyn kaavan mukaan. On meidän elämään mahtunut bilettämistä ja hauskanpitoa, on myös vaihtelevia opiskelu- ja työkuvioita, matkustelua, ikäviä yllätyksiä ja iloisia yllätyksiä.
Ei tietenkään. Mä olin 26v kun menin naimisiin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:25"]No kyllä mä katson tuon ikäisiä naimisiinmenijöitä vähän oudoksuen. Olen itse 24 ja naimisiin olen menossa joskus 30 kieppeillä, mikäli siis olen avomieheni kanssa yhdessä vielä silloin.
[/quote]
Miksi katsot oudoksuen?
[/quote]
Mielestäni 25-vuotias on todella nuori ja itse ajattelin ainakin vuoden päästä vielä bilettää ja keskittyä hauskanpitoon.
[/quote]
jaa. Omasta mielestäni siinä kaksvitosena pitäisi alkaa rauhoittumaan.
T: 25-vuotiaana naimisiin mennyt
No olis ollut noloa, eikös 25v ole ns. vanhanpiian ikä? Nain 23 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:32"]
[/quote]
Miksi katsot oudoksuen?
[/quote]
[/quote]
jaa. Omasta mielestäni siinä kaksvitosena pitäisi alkaa rauhoittumaan.
T: 25-vuotiaana naimisiin mennyt
[/quote]
En ole tuo ylempi kirjoittaja, mutta miksi ihmeessä 25 vuotiaana pitäisi rauhottua? Olen itse 24 ja istun vielä seuraavat 4 vuotta tukevasti koulunpenkillä. Elämä on pitkälti juhlia ja hauskanpitoa. Lapset yms muu aikuisuus odottaa sitten 30 jälkeiseen elämään.
Mene vaan nyt naimisiin ja hommaa lapsia niin sitten olet vielä nuori kun lapset on jo isoja. Hauskempaa niin. Niin mä ainakin tekisin.
Ei ole noloa!
Keski-Euroopassa mennään naimisiin 10-15 vuoden seurustelun jälkeen noin 30-vuotiaana tai vähän yli, kun "ollaan varmoja että kumppani on se oikea". Lapset tehdään 32-42-vuotiaana ja 50-vuotiaana erotaan yleensä niin, että mies löytää nuoremman. En tajua niitä pareja, jotka haukottelevat omissa häissään, kun on niin tylsää, kun kumppanin kanssa ole oikein mitään puhuttavaakaan enää ja pitää esittää rakastunutta nuortaparia, vaikka on asuttu yhdessäkin jo vuosikymmen.
Mene ihmeessä naimisiin nuorena. Minusta alle 20-vuotiaana avioituminen voisi äideistä olla liian aikaisin, mutta 25?! Sehän on hieno ikä morsiamelle. Ettekä toivon mukaan ole olleet yhdessä 10 vuotta.
Jaaha, taas tätä palstapropagandaa siitä, kuinka kaikki pitäisi tehdä alle kolmekymppisenä.
Se on noloa että Suomessa tänäpäivänä ihmiset tuntuu aikuistuvan vasta yli 35-vuotiaana. Se ei ole mitenkään ihailtavaa vaan NOLOA.
Jos sulla on hyvä mies, niin ehdottomasti siitä kannattaa pitää kiinni menemällä sen kanssa naimisiin. Ennen luulin, että hyviä miehiä on paljon, mutta tämän aihe vapaan perusteella voin todeta, että sinulla taitaa olla harvinaisuus käsissäsi.
Ihmeellisiä nämä mielipiteet. Yhden mielestä ei voi mennä naimisiin jos haluaa bilettää, toisen mielestä pitää jo rauhoittua.
Itse menin naimisiin 25-vuotiaana eli 4 vuotta sitten. Suoraan sanottuna elämä ei muuttunut mitenkään. Biletän just niin paljon/vähän kuin huvittaa, en ymmärrä miten se liittyy siviilisäätyyni.
Kokonaan toinen asia on sitten se, ettei kannata mennä naimisiin liian lyhyen seurustelun jälkeen, mutta sehän ei juurikaan liity ikään.
Juuri sopiva ikä. Täytin häämatkalla 26 v. ja lapsi syntyi paria vuotta myöhemmin. Oltiin kyllä jo seurusteltu 9 v. ennen naimisiinmenoa eli jo oli aikakin.
Mielestäni parasta oli, että ei ollut heti paineita hankkia perhettä, vaan sai nautiskella kahden kesken ja totutella avioelämään. Ja eihän siinä toki juuri mikään muutu, paitsi henkisellä tasolla kyllä muutos oli suuri.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:25"]No kyllä mä katson tuon ikäisiä naimisiinmenijöitä vähän oudoksuen. Olen itse 24 ja naimisiin olen menossa joskus 30 kieppeillä, mikäli siis olen avomieheni kanssa yhdessä vielä silloin.
[/quote] Tuossa viestisi lopussa selviääkin, miksi et "halua" naimisiin. xD Onhan se vähän turha mennä naimisiin, jos epäilet eroavasi pian :\
Mitä noloa siinä olisi? Onko ikä sinusta liian nuori vai vanha? Itse olin 21, kun menin naimisiin. En ole uskis.
Mun äidille oli pienoinen shokki, kun ilmoitettiin miehen kanssa, että ollaan menossa naimisiin 21vuotiaina. Hetken sitä kesti, mutta kyllä se asian sit ihan ymmärsi. Nyt pari vuotta myöhemmin samalta taholta tulee jatkuvasti enemmän tai vähemmän selviä vihjeitä mummokuumeesta, joten eiköhän se tän asian suhteen oo jo ihan fine. ;)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:25"]No kyllä mä katson tuon ikäisiä naimisiinmenijöitä vähän oudoksuen. Olen itse 24 ja naimisiin olen menossa joskus 30 kieppeillä, mikäli siis olen avomieheni kanssa yhdessä vielä silloin.
[/quote]
Miksi katsot oudoksuen?
[/quote]
[/quote] Miten se naimisiin meno estää? Onko sulla joku mielikuva, että häiden jälkeen sun pitää istua kotona tai synnyttää heti lapsi? :) Kuulostaa ihan siltä, että haluut vaan vielä kokeilla, jos tulisi parempi vastaan. Voi sitä bilettää aviomiehenkin kanssa. Vai tarkoittiko se _hauskanpito_ oikeasti, ettet ole jakanut tarpeeksi persettä sitoutuaksesiloppuelämäksi?
Mies haluu naimisiin ettet petä sitä yliopistokemuissa.
Mitä se muille kuuluu minkä ikäisenä kukin päättää avioitua.