Miten pomo voi antaa työajoissa vapauksia lasten takia?
Olen lapseton. Minulla on kollega, joka tekee täsmälleen samaa työtä kuin minä ja hänellä on kaksi lasta. Teemme siis todella ihan samaa työtä, työaika on sama, vastuut samat jne. Työaika on liukuva 8-17 välillä, mutta keskimäärin 7,5 tuntia pitäisi päivässä tehdä töiä.
Lasten saamisen jälkeen työkaveri ei ole kertaakaan tullut töihin ennen kymmentä. Rakennuksesta täytyy poistua klo 17 mennessä, joten kollega ei voi mitenkään saada työtunteja täyteen. Tulee joka päivä hiestä pää märkänä, päällä mitä sattuu, joskus lapsen päiväkotireppu selässä jne. Olen kysynyt kollegalta, tekeekö se lyhyempää työpäivää vai miten tulee noin myöhään joka päivä. Vastaus on vain, ettei millään vaan ehtinyt, oli taas kaaosaamu ja vaikka mitä.
Kollega on eronnut ja selitti kaaosta ja väsymystä pitkään raskaalla erolla. No, erosta on jo neljä vuotta ja sama meno jatkuu edelleen. Lapset ovat 5v ja 3v, ei siis kai mitään vaippaikäisiä enää.
Mua niin risoo se, että minä olen istunut täällä jo kahdeksasta asti, eikä kollega ole vieläkään tullut töihin (kello kymmentä vaille kymmenen). Ja kyllä, palstailen nyt työajalla, koska ärsyttää niin paljon.
Minulle kaatuu moni työtehtävä, koska kollega ei ole paikalla. Ei ole reilua, olen tästä sanonut myös pomollekin. On koko ajan luvannut puhutella kollegaa, muttei mitään ole tapahtunut. Meillä seurataan enemmän työtehtävien loppuun saattamista kuin sitä työaikaa. Pitäisi olla joku kellokortti, jotta pomo näkisi, miten monta tuntia se oikeasti on töissä. Tai siis ei ole.
Tulin keväällä pari viikkoa kokeilumielessä myöhemmin töihin, vasta 9.30. Ikinä noina aamuina kollega ei ollut tullut. Lähdin siitä 7,5 tunnin päästä, jolloin kollega oli jo lähtenyt "hakemaan lapsia päiväkodista, viemään lapsia lääkäriin, piti mennä omaan lääkäriin, piti viedä lapset exälle, piti lähteä hakemaan lapsia exältä.." Joka päivä jotain. Oli joka päivä noin 5-6 tuntia töissä.
Raivostuttavaa!!!
Kommentit (54)
"Tyäelämän joustot lastenhoidon vuoksi on kirjattu useimpiin työehtosopimuksiin ja jopa työaikalakeihin. Fiksu työnantaja hoksaa, milloin on jouston paikka. Jos kadehdit niitä, niin mikä estää sinuakin tekemästä lapsia?
[/quote]
Jousto tarkoittaa esim. sitä, että sovitusti tehdään lyhyempää työpäivää, jolloin myös palkka laskee. Jos tällainen sopimus tehdään, niin kyllä yleensä työyhteisössä kerrotaan, että Marja tekee nyt jatkossa vain kuuden tunnin päivää. Se on eri asia kuin aina vain myöhästellä ja jättää työt muille ja nostaa kuitenkin täyttä palkkaa."
Riippuu työnantajasta.Työnantaja päättää palkka-asiat ja työajasta, eikä muilla työntekijöillä ole siihen mitään sanomista. Eikä työaika vielä kerro mitään, vaan palkka maksetaan tuloksesta. Joku näprää saman asian kanssa monta tuntia ja joku sen tekee vartissa.
Työnantajalla on vapaat kädet, kunhan noudattaa työlainsäädäntöä, lisäedut ovat työantajat päätettävissä, kenelle antaa ja kenelle ei, eikä se millään tavalla kuulu muille työntekijöille.
Itse hoitaisin tilanteen varmaan niin, että alkaisin pitää aikataulua työkaverin menoista ja tuloista, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Kirjoittaisin ylös päivämäärät ja kellonajat milloin tyyppi tulee paikalle ja milloin lähtee kotiin- ja vaikka kuukauden päästä näyttäisin sen pomolle. Pitäisin erittäin tarkasti huolta omista tauoista ja en tosiaankaan käyttäisi ruokataukoa töiden tekemiseen. Tekisin annettuja työtehtäviä sopivassa tahdissa (eli en kiirehtisi tai hosuisi, vaikka kollegan lintsailun takia 80% työtehtävistä kaatuisi minun niskaani). Sopivalla tahdilla tarkoitan sitä, että teet sillä tahdilla minkä pystyt tekemään kuluttamatta itseäsi kohtuuttomasti loppuun, ja miten tekisit työtehtävän jos sinun vastuullasi olisi vain puolet siitä. Jos pomo kerran katsoo työtehtävien loppuun saattamista, eiköhän jotain toimintaa ala pomon suunnalta tapahtua, kun annetut työtehtävät eivät ole loppuun saatettuina tiettyyn deadlineen mennessä. Musta on täysin kohtuutonta vaatia yhtä ihmistä tekemään kahden hommat. Ei pomoa kiinnosta kuka ne tekee, kunhan tulevat tehdyksi. Kerrot pomolle, että et kykene tekemään kahden ihmisen duuneja, ja juttuun täytyy tulla muutos: joko toinen työntekijä nykyisen kollegasi tilalle tai enemmän palkkaa sinulle korvauksena pidemmistä päivistä tai nopeammasta työskentelystä.
Jos työnantaja sopii jonkun kanssa, että hän voi palkkaa tiputtamatta lyhentää työaikaansa, niin olisi korrektia työyhteisössä kertoa, että tämän henkilö tekee nyt lyhyempää päivää. Silloin on myös työnantajan vastuulla järjestää resurssit niille töille, jotka tämän työajan lyhennyksen takia jäävät tekemättä. Jos tiettyjä hommia on ollut tekemässä 2 ihmistä (=200%) ja sitten toinen lyhentää työaikaansa vaikkapa 40%, on resursseja jäljellä enää 160%. Jos työt eivät kuitenkaan ole vähentyneet, on ihan perusteltua penätä työantantajalta, miten ne jatkossa hoietaan. Ei voi olla automaatio, että toinen tekee jatkuvasti palkatonta ylityötä ja jättää lounaat syömättä, jotta homat hoituu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:21"]
LAPSIPERHE ON SUOMESSA PYHÄ JA LAPSET OIKEUTTAVAT KAIKENLAISIIN ÄLYTTÖMIIN ETUOIKEUKSIIN! MUT ANNAS OLLA JOS SIITÄ HUOMAUTAT....
[/quote]BUAHAHAHHAHAHAHAH!!!!!!!!!!!!
Lapsista saa CV:een pitkän miinuksen, ei mitään muuta työelämässä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:33"]
"Tyäelämän joustot lastenhoidon vuoksi on kirjattu useimpiin työehtosopimuksiin ja jopa työaikalakeihin. Fiksu työnantaja hoksaa, milloin on jouston paikka. Jos kadehdit niitä, niin mikä estää sinuakin tekemästä lapsia?
[/quote]
Jousto tarkoittaa esim. sitä, että sovitusti tehdään lyhyempää työpäivää, jolloin myös palkka laskee. Jos tällainen sopimus tehdään, niin kyllä yleensä työyhteisössä kerrotaan, että Marja tekee nyt jatkossa vain kuuden tunnin päivää. Se on eri asia kuin aina vain myöhästellä ja jättää työt muille ja nostaa kuitenkin täyttä palkkaa."
Riippuu työnantajasta.Työnantaja päättää palkka-asiat ja työajasta, eikä muilla työntekijöillä ole siihen mitään sanomista. Eikä työaika vielä kerro mitään, vaan palkka maksetaan tuloksesta. Joku näprää saman asian kanssa monta tuntia ja joku sen tekee vartissa
Työnantajalla on vapaat kädet, kunhan noudattaa työlainsäädäntöä, lisäedut ovat työantajat päätettävissä, kenelle antaa ja kenelle ei, eikä se millään tavalla kuulu muille työntekijöille.
[/quote]Juuri näin. Hyvä työnantaja toki perustelee ulospäin epäreilulta mahdollisesti tuntuvan käytännön siitä osin, kuin laki sallii ja toimenpiteiden kohde on antanut suostumuksensa. Mutta noin yleisesti ottaen täällä om monella puurot ja vellit sekaisin. Moni syyttää ensinnäkin kollegaansa asiasta, joka on puhtaasti työnantajan vastuulla oleva asia,kuten esimerkiksi että poissaolijalle ei oteta sijaista ja poissaolijan työt kaatuvat muiden niskaan. Tai ap:n mainitsema esimerkki. Kummastakaan ei ole työntekijä vastuussa vaan joko työnantaja tai työnantajan direktio-oikeutta käyttävä henkilö. Toki asiasta voidaan keskustella myös moraaliselta pohjalta mutta silloin asia jää pääosin länkyttämiseksi joka ei johda ratkaiseviin toimenpiteisiin. Muistakaa, että pomollakin on useimmiten pomo ja jos alempi pomotaso ei ratkaise ongelmaa, kannattaa edetä seuraavalle tasolle.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:37"]
Jos työnantaja sopii jonkun kanssa, että hän voi palkkaa tiputtamatta lyhentää työaikaansa, niin olisi korrektia työyhteisössä kertoa, että tämän henkilö tekee nyt lyhyempää päivää. Silloin on myös työnantajan vastuulla järjestää resurssit niille töille, jotka tämän työajan lyhennyksen takia jäävät tekemättä. Jos tiettyjä hommia on ollut tekemässä 2 ihmistä (=200%) ja sitten toinen lyhentää työaikaansa vaikkapa 40%, on resursseja jäljellä enää 160%. Jos työt eivät kuitenkaan ole vähentyneet, on ihan perusteltua penätä työantantajalta, miten ne jatkossa hoietaan. Ei voi olla automaatio, että toinen tekee jatkuvasti palkatonta ylityötä ja jättää lounaat syömättä, jotta homat hoituu.
[/quote]Te ette ymmärrä että nämä ovat täysin työnantajan ja työntekijän välisiä asioita, ei ne kuulu työkavereille.
Työnantajan ei ole mikään pakko olla reilu, mutta paremmin saa motivoitua työväkensä, kun on reilu ja tasapuolinen.
Onko se(kin) työkaveri pomon tytär? Ehkä sinä olet samassa työpaikassa kuin minä olen ollut, paitsi että lasten ikä ei oikein täsmää.
Näin enemmän elämää ja erinäisiä työpaikkoja nähneenä - ja nyt yhtenä niistä tuhannesta työttömästä assistentin apulaisen paikkaa hakevana - antaisin sinulle hyvän neuvon: tee omat työt niin hyvin kuin pystyt. Kirjoita nyt tämän aamupäivän aikana joutessasi paperille ne työt, jotka sinä teet joka tapauksessa, kiireessäkin. Vie tämä toimenkuvauksesi esimiehen hyväksyttäväksi ja ilmoita, että ylitöistä on maksettava asianmukainen korvaus etkä sinä tee niitä muuten kuin eri määräyksestä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:37"]
[/quote]Te ette ymmärrä että nämä ovat täysin työnantajan ja työntekijän välisiä asioita, ei ne kuulu työkavereille.
Työnantajan ei ole mikään pakko olla reilu, mutta paremmin saa motivoitua työväkensä, kun on reilu ja tasapuolinen.
[/quote]
Ei ole pakko olla reilu ja voi sopia palkallisestakin työajan lyhennyksestä, mutta ei voi velvoittaa sen takia ap:tä tekemään jatkuvasti palkatonta ylityötä. Ap voi sanoa, että mun työpäivä loppui nyt, heippa, riippumatta siitä, onko kaikki tehty vai ei.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:09"]
Kerkeätkö tekemään ihan hyvin ne työt, jotka sulle kaatuu? Vai aiheuttaako se sen, että sulta sulaa omat ruokatauot, joudut ylitöihin tms.? Jos sulla ei ole ongelmaa kerkeämisen kanssa, valitat tyhjästä. Itse olen joustanut tosi paljon ennen lapsia, tehnyt pitempää päivää (toki lisäpalkasta), ottanut hankalampia vuoroja kuten yöt, antanut muiden valita lomansa ensin jne. jne. jne. Myös enemmän tehnyt. Musta se on taysin ymmärrettävää ollut aina. Se tekee kuka joutaa, kunhan kaikki tekee voimiensa ja jaksamisensa mukaan.
Mutta olenkin aina ollut tuntiperusteisessa työssä. Ja nyt olen itse sitten vaatinut niitä mukavampia vuoroja, kun on pieni lapsi.
Eli tee sä se normaalityöaika, ja kaikki mitä hyvin kerkeet. Jos rästipino alkaa kasvaa, juttelet pomon kanssa siitä.
[/quote]
Minä joustan kaikesta, koska työtehtävät on tehtävä loppuun. Kuten ne hypoteettiset kirjekuoret, ne vain on kuoritettava ja postitettava. En voi jättää niitä kollegalle, koska muuten asiakkaat eivät saisi kuoria ajoissa.
Olen sanonut suoraan pomolle, että joudun tekemään ylitöitä ja nipistämään lounaista. Ei mitään apua. Tänään oli viimeinen niitti, kun meillä olisi ollut hirveän kiireellinen työjuttu, mutta työkaveri onkin taas jossain lapsiin liittyvässä menossa ja tulee pomon mukaan vasta puoli kahdeltatoista. Päätin, etten tee ennen sitä yhtään mitään. Surffailen netissä ja kaivan nenääni, kunnes se tulee töihin. Voin sitten iltapäivällä sanoa, ettei ehditty tehdä sitä, koska kollega tuli vasta puoliltapäivin töihin.
Olen hakenut jo kaksi vuotta muita töitä, mutta toimistotöihin on tuhansia hakijoita jokaiseen kahvinkeittäjän assistentin virkaan. Huonot työllisyysnäkymät, pakko jatkaa täällä, kun kerran töitä on.
ap
[/quote]
kiire näyttää sulla olevan kun koko aamupäivän kirjoittelet täällä. Töissä vai "lomalla"? Suosittelen sulle oikeasti oman suhtautumisesi arvioimista. Joo, ehkä olet valinnut ettet itse halua lapsia mutta tuo itsekyytesi määrä on vain ylitsepursuavaa. Joko pidetään kaikki huolta kaikista tai sitten ei kukaan kenestäkään... Eli jätetään kaverit heikoille jäille ja sillee. Muista, joku päivä saattaa olla sinun vuorosi olla heikoilla. Ehkä joku toinen puukottaa sinua silloin selkään.
Siis lapset 5 ja 3 ja erosta 4 vuotta? Onko nuorimmainen tehty eron jälkeen vai oliko raskaana kun erosivat?
Nyt tarkkuutta näihin provoihin ;)
En ole katkera mutta kuitenkin...
No enpä ihmettele että aloittaja ei ole löytänyt kahdessa vuodessa itselleen uutta työpaikkaa. On ilmeisesti työpaikkansa säätäjäfriikki joka katsoo asiakseen puuttua kaikkeen. Usko nyt jo, että kyse on kollegasi ja työnantajan välisestä asiasta. Takuuvarmasti saat kengänkuvan perseeseesi kun rupeat tekemään raportteja ominpäin kollegojesi työajan käytöstä, moinen voidaan tulkita jopa työpaikkakiusaamiseksi ja silloin kollegasi on vahvoilla.
Ap on siis neljä ellei viisikin vuotta seurannut työkaverin työajan täyttymistä. Ei, ei tietenkään ole kyttäämistä. Ja tottakai ap:llä jää tauot pitämättä täysimääräisinä koska sinä aikanahan ehtisi vilahtaa jotain olennaista ohi silmien. Ja niin on kilttikin vielä että melkein pyytämättä tekee toisenkin osuuden töistä. VOI ETTÄ!
Käy rutisemassa sille pomollesi ihan suoraan että sua vituttaa moinen. Jos se sitten uskoisi.