Miten pomo voi antaa työajoissa vapauksia lasten takia?
Olen lapseton. Minulla on kollega, joka tekee täsmälleen samaa työtä kuin minä ja hänellä on kaksi lasta. Teemme siis todella ihan samaa työtä, työaika on sama, vastuut samat jne. Työaika on liukuva 8-17 välillä, mutta keskimäärin 7,5 tuntia pitäisi päivässä tehdä töiä.
Lasten saamisen jälkeen työkaveri ei ole kertaakaan tullut töihin ennen kymmentä. Rakennuksesta täytyy poistua klo 17 mennessä, joten kollega ei voi mitenkään saada työtunteja täyteen. Tulee joka päivä hiestä pää märkänä, päällä mitä sattuu, joskus lapsen päiväkotireppu selässä jne. Olen kysynyt kollegalta, tekeekö se lyhyempää työpäivää vai miten tulee noin myöhään joka päivä. Vastaus on vain, ettei millään vaan ehtinyt, oli taas kaaosaamu ja vaikka mitä.
Kollega on eronnut ja selitti kaaosta ja väsymystä pitkään raskaalla erolla. No, erosta on jo neljä vuotta ja sama meno jatkuu edelleen. Lapset ovat 5v ja 3v, ei siis kai mitään vaippaikäisiä enää.
Mua niin risoo se, että minä olen istunut täällä jo kahdeksasta asti, eikä kollega ole vieläkään tullut töihin (kello kymmentä vaille kymmenen). Ja kyllä, palstailen nyt työajalla, koska ärsyttää niin paljon.
Minulle kaatuu moni työtehtävä, koska kollega ei ole paikalla. Ei ole reilua, olen tästä sanonut myös pomollekin. On koko ajan luvannut puhutella kollegaa, muttei mitään ole tapahtunut. Meillä seurataan enemmän työtehtävien loppuun saattamista kuin sitä työaikaa. Pitäisi olla joku kellokortti, jotta pomo näkisi, miten monta tuntia se oikeasti on töissä. Tai siis ei ole.
Tulin keväällä pari viikkoa kokeilumielessä myöhemmin töihin, vasta 9.30. Ikinä noina aamuina kollega ei ollut tullut. Lähdin siitä 7,5 tunnin päästä, jolloin kollega oli jo lähtenyt "hakemaan lapsia päiväkodista, viemään lapsia lääkäriin, piti mennä omaan lääkäriin, piti viedä lapset exälle, piti lähteä hakemaan lapsia exältä.." Joka päivä jotain. Oli joka päivä noin 5-6 tuntia töissä.
Raivostuttavaa!!!
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:59"]
Tyäelämän joustot lastenhoidon vuoksi on kirjattu useimpiin työehtosopimuksiin ja jopa työaikalakeihin. Fiksu työnantaja hoksaa, milloin on jouston paikka. Jos kadehdit niitä, niin mikä estää sinuakin tekemästä lapsia?
[/quote]
Jousto tarkoittaa esim. sitä, että sovitusti tehdään lyhyempää työpäivää, jolloin myös palkka laskee. Jos tällainen sopimus tehdään, niin kyllä yleensä työyhteisössä kerrotaan, että Marja tekee nyt jatkossa vain kuuden tunnin päivää. Se on eri asia kuin aina vain myöhästellä ja jättää työt muille ja nostaa kuitenkin täyttä palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:55"]
Mulla kokemusta vastaavasta. Sä et voi oikein muuta kuin pitää selvän hajuraon sun töiden ja kolleegan töiden välillä ja huolehtia, että et ala tekemään hänen töitään.
Jos vastuita kaatuu sun päälle enemmän kuin kollegalle, voit käyttää tätä välineenä pyytää myös lisää liksaa. Ei sun tartte mainita sitä, että kolleega ei tee mitään, mutta tuot esille , että sun vastuualue on lisääntynyt, koska tämä ja tuo juttu on tullut sinun vastuullesi.
[/quote]
Yritin tätäkin. Käytin esimerkkinä tapausta, jossa minun ja kollegan työtehtävänä oli tehdä yksi asia loppuun niin, että minä teen puolet ja kollega puolet. Havainnollistan sitä vaikkapa niin, että meidän olisi pitänyt laittaa 2000 kutsua kuoreen, liimata kuori ja liimata postimerkki päälle. Jaoimme tällaisen työn niin, että minä hoidan 1000 kutsua ja kollega toiset 1000. Kun olin tehnyt oman osuuteni, kollega ei ollut aloittanutkaan. Kyse nyt ei ole postittamisesta, mutta edelleen hypoteettisesti kuoret olisi pitänyt postittaa seuraavana päivänä. Pomo kysyi asiasta, jolloin sanoin, että olen tehnyt puolet kuorista ja että toiset kuorista on aloitamatta, koska kollega ei ole tullut töihin vielä tänään. Pomo pyysi, että aloitan ja kollega jatkaa, kun tulee. Ehdin tehdä tuon homman yhtenä aamuna ennen kuin kollega ehti töihin, koska deadline päättyi ennen kuin se tuli töihin.
Selitin tämän asian pomolle, mutta se sanoi, että jatkossa voi sitten jakaa töitä niin, että kollega tekee jonkun toisen työn sitten kokonaan yksin. Ei ole tehnyt. Ei neljään vuoteen.
Kollega erosi, kun vanhempi lapsi oli ihan pieni ja ex odotti toista lasta (siis myös tämän kollegan oma lapsi). Ymmärrän, että ero oli kriisi ja kauheaa, mutta ei nyt oikeasti voi näin pitkään olla jossain kriisivaiheessa ja muiden pitää ymmärtää.
ap
Kollega ei tee lyhennettyä työaikaa ja saa sentilleen samaa peruspalkkaa kuin minäkin. Työaikaa ei seurata.
ap
Kollega on mies? Onko hän lähivanhempi?
Kuitenkin kerroit, että "Meillä seurataan enemmän työtehtävien loppuun saattamista kuin sitä työaikaa. Pitäisi olla joku kellokortti, jotta pomo näkisi, miten monta tuntia se oikeasti on töissä. Tai siis ei ole."
Jos kerran hommien loppuunsaattaminen on se kriteeri (joka on aika hyvä kriteeri, paitsi hitaille), niin miksi ihmeessä sitä työaikaa sitten pitää minuutilleen vahdata. Ilmeisesti kolleega sit kuitenkin saa jotakin aikaankin, vaikka sanotkin, että hommat kaatuu sun päälle. Miten tää nyt sitten oikeasti meni?
Kerkeätkö tekemään ihan hyvin ne työt, jotka sulle kaatuu? Vai aiheuttaako se sen, että sulta sulaa omat ruokatauot, joudut ylitöihin tms.? Jos sulla ei ole ongelmaa kerkeämisen kanssa, valitat tyhjästä. Itse olen joustanut tosi paljon ennen lapsia, tehnyt pitempää päivää (toki lisäpalkasta), ottanut hankalampia vuoroja kuten yöt, antanut muiden valita lomansa ensin jne. jne. jne. Myös enemmän tehnyt. Musta se on taysin ymmärrettävää ollut aina. Se tekee kuka joutaa, kunhan kaikki tekee voimiensa ja jaksamisensa mukaan.
Mutta olenkin aina ollut tuntiperusteisessa työssä. Ja nyt olen itse sitten vaatinut niitä mukavampia vuoroja, kun on pieni lapsi.
Eli tee sä se normaalityöaika, ja kaikki mitä hyvin kerkeet. Jos rästipino alkaa kasvaa, juttelet pomon kanssa siitä.
Ymmärän hyvin AP:tä. Minulla on samantyyppinen tilanne mutta omat lapseni ovat jo yläkouluikäisiä, kollegalla päiväkoti-ikäisiä.
Olen töissä täsmällisesti sen 7,5 h, joka kuuluu, mutta kollega tulee joka päivä jälkeeni ja lähtee ennen minua. Koska meilläkään ei ole kellokorttia ja on virallisesti "joustava" työaika, ei hän käytännössä jää ikinä kiinni tuosta sännönmukaisesta lintsaamisesta. Tympäsee usein, mutta en oole keksinyt sivistynyttä keinoa muuttaa asiantilaa.
Oletko puhunut asiasta esimiehen kanssa? Täällä valittaminen tuskin auttaa.
No onhan tuo helvetin ärsyttävää. Mutta pitäiskö sun pitää nyt hieman napakammin puoliasi? Tossa "postitus"hommassakin olisit vaan tyynesti jättänyt ne 1000 kuorta kollegalle ja siirtynyt tekemään omia töitäsi. Jos kollegasi ei tunne sanaa "jousto" muuten kuin omalla kohdallaan, pane kova kovaa vastaan.
No eihän se oikeastaan kuulu sulle mitenkään, mitä kollegasi on sopinut työnantajan kanssa. Hän on voinut sopia että tekee miinustunnit joskus myöhemmin takaisin, tai että ne vähnnetään palkasta. Ainoa mitä voit tehdä on se että juoruat työhöntulola ja lähtöajoista, jos teillä ei ole siihen mitään kellokorttia tms. seurantaa, ettei toinen työntekijä varasta työaikaa. Tosin jos ryhtyy juorukelloksi, niin voi olla varma että saa paskaa niskaan kun itse erehtyy lipsumaan joskus jostain säännöstä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:09"]
Kuitenkin kerroit, että "Meillä seurataan enemmän työtehtävien loppuun saattamista kuin sitä työaikaa. Pitäisi olla joku kellokortti, jotta pomo näkisi, miten monta tuntia se oikeasti on töissä. Tai siis ei ole."
Jos kerran hommien loppuunsaattaminen on se kriteeri (joka on aika hyvä kriteeri, paitsi hitaille), niin miksi ihmeessä sitä työaikaa sitten pitää minuutilleen vahdata. Ilmeisesti kolleega sit kuitenkin saa jotakin aikaankin, vaikka sanotkin, että hommat kaatuu sun päälle. Miten tää nyt sitten oikeasti meni?
[/quote]
No ei kun minä ne työtehtävät teen, kun kollega ei ehdi! Sehän tässä kiusaakin. Saadaan samaa palkkaa, mutta koska kollega juoksee lasten perässä, eikä pääse niiden takia ajoissa töihin, minä joudun tekemään senkin työt.
Kollega on mies ja niillä on joku vuoroviikkosysteemi lasten hoidossa. En tosin tiedä, miten niinä ei-lapsi-viikkoina kollegalla on aina jotain päiväkodin keskusteluvarttia tai lasten neuvolaa. Miksei se toinen voi hoitaa niitä silloin, kun lapset ovat sillä?
ap
Pomohan voi vaikka maksaa palkkaa ilman että velvoittaa toista tulemaan lainkaan töihin. Kyllä siihen on aivan täysi oikeus.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:50"]
Minulle kaatuu moni työtehtävä, koska kollega ei ole paikalla. Ei ole reilua, olen tästä sanonut myös pomollekin. On koko ajan luvannut puhutella kollegaa, muttei mitään ole tapahtunut. Meillä seurataan enemmän työtehtävien loppuun saattamista kuin sitä työaikaa. Pitäisi olla joku kellokortti, jotta pomo näkisi, miten monta tuntia se oikeasti on töissä. Tai siis ei ole.
[/quote]
Aivan. Fiksu työntantaja seuraa tuloksia, eikä sitä miten kauan kulutat penkkiä.
Työnantaja kyllä määrittelee, mihin työaikasi käytät ja jos pomo priorisoi ne 2000 kirjekuorta, niin se homma on hoidettava. Jos riittää, että sä teet normaalia työaikaa eikä liukumia tai ylitöitä tule, niin et voi tilanteelle mitään. jos työkaverin 1000 kuoren takia sun hommat viivästyy ja et ehdi sen päivän aikana kaikkea, mitä sun pitäisi, niin voi jutella pomon kanssa ja sanoa, että tämä ja tämä hommaa jää nyt, koska hoidit kaverin töitä. Pidä huoli, ettet tee tilanteen takia palkatonta ylityötä.
Joskus, jos vitutus kasvaa suunnattomiin mittasuhteisiin, ei voi muuta kuin vaihtaa duunia.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:54"]
No tuo asia EI kuulu sulle mitenkään, vaan on ainoastaan pomon ja kollegasi välinen.
[/quote]
Joo, huomattu on. Mutta onpa reilua, että ollaan samalla työajalla töissä ja saadaan samaa palkkaa vain sillä erotuksella, että toinen tekee 10-15 tuntia vähemmän töitä viikossa.
ap
[/quote]Oletko varma että saatte samaa palkkaa? Kaverillahan voi olla myös parempi palkka.
Kerkeätkö tekemään ihan hyvin ne työt, jotka sulle kaatuu? Vai aiheuttaako se sen, että sulta sulaa omat ruokatauot, joudut ylitöihin tms.? Jos sulla ei ole ongelmaa kerkeämisen kanssa, valitat tyhjästä. Itse olen joustanut tosi paljon ennen lapsia, tehnyt pitempää päivää (toki lisäpalkasta), ottanut hankalampia vuoroja kuten yöt, antanut muiden valita lomansa ensin jne. jne. jne. Myös enemmän tehnyt. Musta se on taysin ymmärrettävää ollut aina. Se tekee kuka joutaa, kunhan kaikki tekee voimiensa ja jaksamisensa mukaan.
Mutta olenkin aina ollut tuntiperusteisessa työssä. Ja nyt olen itse sitten vaatinut niitä mukavampia vuoroja, kun on pieni lapsi.
Eli tee sä se normaalityöaika, ja kaikki mitä hyvin kerkeet. Jos rästipino alkaa kasvaa, juttelet pomon kanssa siitä.
[/quote]
Minä joustan kaikesta, koska työtehtävät on tehtävä loppuun. Kuten ne hypoteettiset kirjekuoret, ne vain on kuoritettava ja postitettava. En voi jättää niitä kollegalle, koska muuten asiakkaat eivät saisi kuoria ajoissa.
Olen sanonut suoraan pomolle, että joudun tekemään ylitöitä ja nipistämään lounaista. Ei mitään apua. Tänään oli viimeinen niitti, kun meillä olisi ollut hirveän kiireellinen työjuttu, mutta työkaveri onkin taas jossain lapsiin liittyvässä menossa ja tulee pomon mukaan vasta puoli kahdeltatoista. Päätin, etten tee ennen sitä yhtään mitään. Surffailen netissä ja kaivan nenääni, kunnes se tulee töihin. Voin sitten iltapäivällä sanoa, ettei ehditty tehdä sitä, koska kollega tuli vasta puoliltapäivin töihin.
Olen hakenut jo kaksi vuotta muita töitä, mutta toimistotöihin on tuhansia hakijoita jokaiseen kahvinkeittäjän assistentin virkaan. Huonot työllisyysnäkymät, pakko jatkaa täällä, kun kerran töitä on.
ap
LAPSIPERHE ON SUOMESSA PYHÄ JA LAPSET OIKEUTTAVAT KAIKENLAISIIN ÄLYTTÖMIIN ETUOIKEUKSIIN! MUT ANNAS OLLA JOS SIITÄ HUOMAUTAT....
Jos työkaverilla on oikeasti vaikea poikkeuksellinen tilanne on hienoa, jos työntantaja joustaa. Tällainen tilanne voisi olla esim. puolison vakava sairastuminen, lapsen vakava sairastuminen tai vaikka puolison kuolema tms. Tällöin on ihan perusteltua työnantajan joustaa, mutta olisi korrektia, että työakveri kertoisi työyhteisössä, että on tällainen tilanne ja sen takia olen tavallista enemmän poissa. Silloin yleensä työkavereillakin löytyy halua joustaa. Ja tilannehan ei voi kestää loputtomiin.
Mulla on ollut vastaava tilanne niin, että kolleega ottaa vuodesta toiseen soittosaikkua pari päivää joka viikko ja ne työt siltä ajalta kaatuu mun päälle. Ymmärrän, että ap:tä vituttaa.
Lopeta se lounasajoista nipistäminen ja ylitöiden tekeminen. Sanot pomolle, että koska kolleega on niin paljon pois ja työt on mitoitettu kahdelle, kaikkea ei vaan ehdi tekemään. Jos et osaa itse priorisoida, niin kysyt pomolta, miten asiat laitetaan tärkeysjärjestykseen. Jos pomo sanoo, että nämä hommat eivät voi millään odottaa ja kaikki on hoidettava tänään, sanot, että se menee sitten ylitöiksi ja vaadit ylityökorvauksen. Tarvittaessa yhteys luottamusmieheen. Ja ylitöihin ei voida pakottaa ketään.
[/quote]
Olen monessa asiassa nopeampi kuin kollega, vaikka aloitettaisiinkin samaan aikaan. Miksi siitä pitäisi rangaista? Jos työtehtävänä olisi yhteisesti liimata 6000 postimerkkiä ja minä liimaisin tuon määrän neljässä tunnissa, mutta kollegalta menisi siihen viikko, niin onko se reilua antaa kollegalle aikaa liimailla niitä postimerkkejä koko viikko (vähillä työtunneilla) ja minun on tehtävä se neljässä tunnissa ja tehdä loppuviikko muita töitä? Eli kunhan työtehtävä, 6000 postimerkkiä, tulee liimattua, on aivan sama, miten työ jakaantuu siitä vastuussa olevien ihmisten kesken?
ap
Tyäelämän joustot lastenhoidon vuoksi on kirjattu useimpiin työehtosopimuksiin ja jopa työaikalakeihin. Fiksu työnantaja hoksaa, milloin on jouston paikka. Jos kadehdit niitä, niin mikä estää sinuakin tekemästä lapsia?