Toisenlaiset äidit-ketju
Kommentit (264)
No ei sitä kaikki huuda..Ite kun huusin niin kätilö huusi takaisin että oo hiljaa kun korvat menee. Muistelen lämmöllä. (Meneehän tietty huutamiseen ylimäärästä energiaakin)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 23:31"]
Itse ihmettelin sitä kun ei meinannut edes hymyä tulla vaikka vauvan synnytti. Siinäkään ei mitenkään reagoinnut. Itse ainakin suuren tunne-ihmisenä kiljuin onnesta ja hehkutin ihanaa oloani! Ennen kaikkea nauroin ja pakahduin onnesta. Saakohan lapset mitään tunteiden osoituksia noin kylmältä äidiltä?
[/quote]
tuleeko ylläyksenä, että ihmiset on erilaisia? Kaikki ei kilju ja hehkuta ääneen, mutta ei se sitä tarkoita ettei lasta rakastaisi ja olisi onnellinen. Minä esimerkiksi tuijotin vaan hiljaa vauvaa synnytyksen jälkeen, en saanut oikein mitään sanaa suustani. Olin vain niin onnellinen ja helpottunut että ei tullut mieleenkään alkaa kiljua ja hehkuttaa. Sinun tapasi ei ole yhtään sen parempi kuin muidenkaan, eikä hillitty ja rauhallinen olemus tarkoita tunnekylmyyttä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:25"]Ai tulee alapeukkua kun kieltäytyy maksamasta veroja paska-aivojen elättämiseen?? Elinkeino vaarassa??
[/quote] Painu vela nyt jo v*****! Et voi kieltäytyä maksamasta veroja, mahtaa harmittaa. Hanki elämä. Ei meidän lapsiakaan kiinnosta pestä velaperseitä vanhainkodeissa.
[/quote]
Itse ehkä kouluttaisin lapseni paremmin ettei joudu mummojen perseitä pesemään. Mut sun valinnat ja sun lapsen kyvyt...
Itse ihmettelin sitä kun ei meinannut edes hymyä tulla vaikka vauvan synnytti. Siinäkään ei mitenkään reagoinnut. Itse ainakin suuren tunne-ihmisenä kiljuin onnesta ja hehkutin ihanaa oloani! Ennen kaikkea nauroin ja pakahduin onnesta. Saakohan lapset mitään tunteiden osoituksia noin kylmältä äidiltä?
[/quote]
Häh? Mun käsittääkseni ihan normaalia olla pihalla ne ensi hetket lapsen synnyttyä. Mulla takana kaksi todella helppoa ja lääkkeetöntä synnytystä. Silti olin ihan pihalla ensimmäisen tunnin ajan. Möllötin tyhmänä ja muistan ihmetelleeni omia tuntemuksiani. Sieltä se rakkaus kuitenkin tuli ja syveni omassa tahdissaan.
Ja kyllähän tuo äiti rakkauttaan auliisti lapsille jakeli. Ohjelma oli lyhyt katsaus heidän elämäänsä, ja siinä käsiteltiin kipeitäkin asioita. Ei varmaan samalla tuu lapselle pusuja jaeltus kun puhutaan miehen karkureissuista? Piti kuitenkin lasta lähellä ja katseli lempeästi.
Eivät kaikki ole ulospäin räiskyviä persoonia. Ja hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:36"]Melkoista yleistämistä taas teiniäitejä kohtaan.. kyllä nuoretkin voi pärjätä yhtä hyvin kuin vanhemmatkin, ihan on omasta halusta kiinni. En ole ollut lastensuojelun asiakas ja silti oli hyvin varaa asua 17-vuotiaana töissä käyvän miehen ja lapsen kanssa kolmiossa, vuokra taisi olla vähän reilu 600e. Eikä sossusta herunut senttiäkään koska opiskelin enkä halunnut ottaa opintolainaa. Vanhemmiltani en myöskään halunnuy almuja, korkeintaan lainasin parikymppiä silloin tällöin jos oli ihan hätäpakko. Kaikki on kiinni omasta sinnikkyydestä (kuten kaikilla muillakin) ;)
T. Kahden lapsen pian 22-vuotias äiti
[/quote]
No siinähän se ongelma on kun se nimenomaan ei ole omasta halusta kiinni. Jos olisit menettänyt työpaikkasi, et olisi saanut asuntoa,, läheisesi eivät olisi auttaneet, olisit sairastunut tai lapsellesi olisi käynyt jotain, tilanne olisi toinen.
Mulla oli hyvin samanlainen ponnistusvaihe kuin tuossa ohjelmassa, en kyllä avautumisvaiheessakaan huutanut. En halunnut ketään lähelleni tai puhumaan supistusten aikana, välit lörpöttelin itse niitä näitä. Ponnistaessa keskityin ponnistamaan, pari kertaa sanoin "ai helvetti" tai "sattuu sattuu sattuu" ja "en mä saa sitä ulos".
Enkä ole tunnekylmä tai traumatisoitunut, ei vaan tehnyt mieli huutaa :D ihmiset reagoivat eri tavalla.
täytyy vaan sanoa että oli kyllä fiksu äiti. osasi asettaa lastensa edun kaiken muun edelle, nuoresta iästään huolimatta. odotin jaksolta jotain ihan muuta. susanna toimi rohkeasti japärjää varmasti ilman tomia :) tsempit sinne!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 23:34"]
[/quote]
tuleeko ylläyksenä, että ihmiset on erilaisia? Kaikki ei kilju ja hehkuta ääneen, mutta ei se sitä tarkoita ettei lasta rakastaisi ja olisi onnellinen. Minä esimerkiksi tuijotin vaan hiljaa vauvaa synnytyksen jälkeen, en saanut oikein mitään sanaa suustani. Olin vain niin onnellinen ja helpottunut että ei tullut mieleenkään alkaa kiljua ja hehkuttaa. Sinun tapasi ei ole yhtään sen parempi kuin muidenkaan, eikä hillitty ja rauhallinen olemus tarkoita tunnekylmyyttä.
[/quote]
Sen verran pakko kommentoida että Suomessa on normaaliakin ettei kiljuta, suurin osa on vain hiljaa naama peruslukemalla. Itse asuin Amerikassa vuoden verran ja siellä ihastelin ihmisten eloisuutta ihan yksinkertaisissakin asioissa. Joka asia oli ihanaa, mukavaa ja upeaa. Aina naurettiin, hymyiltiin ja hehkutettiin. Voi, siellä kyllä tunsin eläväni. Täytyy vain muistaa ettei Suomessa todellakaan olla samanlaista populaa. Toisaalta harmi. Susanna oli tyypillinen esimerkki suomalaisesta äidistä niin ulkoisella olemukseltaan ja omalta persoonaltaan. Eiköhän hänkin liho tuosta sen +20 kg niin alkaa olla kuvio kasassa.
Ensi jaksoon toivon myös itse enemmän persoonallisia ihmisiä kun kuitenkin viihdesarja kyseessä!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:25"]
Ai tulee alapeukkua kun kieltäytyy maksamasta veroja paska-aivojen elättämiseen?? Elinkeino vaarassa??
[/quote]
Älä huoli. Tuskin tuut koskaan maksamaan veroja niin paljon, että se kattaisi sen kaiken, mitä itse niiltä ooet saanut ja tulet saamaan. Ellet siis tietenkin ole upporikas ja kaunis ja filmaattinen kuten av:laiset aina :)
[/quote]
Käsite "nettomaksaja" ei liene tuttu? Luuletko OIKEASTI että kaikki voivat saada enemmän kuin maksavat?? Matemaatikkoja kiinnostaisi laskukaavasi.
[/quote]
Onkohan sulla paskavarvas mitään käsitystä siitä, ketä tai ehkä ennemminkin mitä ne nettomaksajat on? Tuskin kuulut joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:53"]Jakson isukki olikin jo selittelemässä eräässä fb ryhmässä..
[/quote]
Missää??
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:25"]Ai tulee alapeukkua kun kieltäytyy maksamasta veroja paska-aivojen elättämiseen?? Elinkeino vaarassa??
[/quote] Painu vela nyt jo v*****! Et voi kieltäytyä maksamasta veroja, mahtaa harmittaa. Hanki elämä. Ei meidän lapsiakaan kiinnosta pestä velaperseitä vanhainkodeissa.
[/quote]
Miten ihmiset antavat tällaisille kommenteille plussaa? Kumpikin on todella typerä ja etenkin alempi, koska hän leimaa kirjoittajan velaksi, puhuen velaperseistä ym. Ai että kun pistää vihaksi teidän kaltaisenne ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 23:47"]
[/quote]
Miten ihmiset antavat tällaisille kommenteille plussaa? Kumpikin on todella typerä ja etenkin alempi, koska hän leimaa kirjoittajan velaksi, puhuen velaperseistä ym. Ai että kun pistää vihaksi teidän kaltaisenne ihmiset.
[/quote]
No ei tossa ylemmässäkään kehumista ole, puhuu ihmisistä paska-aivoina..
Eikö teistä ole muuten jännä juttu että se vauvakuume tulee tuossa 16-20 v iässä lähinnä niille, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta eikä tuloja, ja oma koti ei ole mikään esimerkillisin? Tuli vaan mieleen kun tuo 21(?) -vuotias synnytyksen jälkeen tokaisi että tulee vielä vauvakuume uudestaan.. Olen 23-vuotias yliopisto-opiskelija eikä KUKAAN tietämäni alle 30-v henkilö ole lukiossa tai yliopistossa potenut vauvakuumetta. Että biologinen tarve? En usko. Tarve hankkia lapsia nuorena korreloi alhaisen koulutustason ja sosioekonomisen aseman kanssa.
Suloinen tuo nuori äiti. Onneksi on ystäviä ja onneksi lapset kasvavat ja väsymys helpottaa. Voisi opiskella ammatin itselleen , on vielä niin nuori. Mutta ihan älytön ja jopa naurettava tuo mindfullness-juttu. Eikö uupuneelle 2 pienen lapen äidille olisi voinut tarjota mielummin vaikka lastenhoitoapua ja hierojan ? Ihan jostain muusta maailmasta tuo huuhaa-homma kuin tuon nuoren , mahtavan naisen elämäntilanne. Ajatella, itse ollut huostaanotettuna ja laitoksessa kasvanut, mutta osaa olla noin ihana äiti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 00:43"]Eikö teistä ole muuten jännä juttu että se vauvakuume tulee tuossa 16-20 v iässä lähinnä niille, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta eikä tuloja, ja oma koti ei ole mikään esimerkillisin? Tuli vaan mieleen kun tuo 21(?) -vuotias synnytyksen jälkeen tokaisi että tulee vielä vauvakuume uudestaan.. Olen 23-vuotias yliopisto-opiskelija eikä KUKAAN tietämäni alle 30-v henkilö ole lukiossa tai yliopistossa potenut vauvakuumetta. Että biologinen tarve? En usko. Tarve hankkia lapsia nuorena korreloi alhaisen koulutustason ja sosioekonomisen aseman kanssa.
[/quote]
Ei ole totta. Itselläni oli kova vauvakuume 18-20-vuotiaana mutta Luojan kiitos ei vielä miestä kuvioissa silloin. Aloitin 19-vuotiaana yliopisto-opinnot. Esikoinen syntyi, kun olin 24.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 00:43"]
Eikö teistä ole muuten jännä juttu että se vauvakuume tulee tuossa 16-20 v iässä lähinnä niille, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta eikä tuloja, ja oma koti ei ole mikään esimerkillisin? Tuli vaan mieleen kun tuo 21(?) -vuotias synnytyksen jälkeen tokaisi että tulee vielä vauvakuume uudestaan.. Olen 23-vuotias yliopisto-opiskelija eikä KUKAAN tietämäni alle 30-v henkilö ole lukiossa tai yliopistossa potenut vauvakuumetta. Että biologinen tarve? En usko. Tarve hankkia lapsia nuorena korreloi alhaisen koulutustason ja sosioekonomisen aseman kanssa.
[/quote]
Alle 30 on biologisesti parhaassa lasten saanti iässä. Mielestäni ei ole mitenkään kummallista, että moni kokee vauvakuumetta sen ikäisenä. Luulisi muuten, että yliopistossa opitaan kriittistä ajattelua ja kokonaisuuden hahmottamista; sinun maailmankuvasi ei ole totuus tilastoista.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:38"]Typerää voivotella "lapsi-parkojen" elämää. Hyvävointisilta näyttivät ja äiti oli fiksun ja mukavan oloinen. Varmasti on hyvä äiti lapsilleen. En yhtään ihmettele nuorten vanhempien huonovointisuutta kun joka paikassa leimataan huonoksi vanhemmaksi vain iän perusteella.
Mitä jos jakson pariskunta olisi ollut 5 vuotta vanhempi, mutta muuten sama tilanne? Olisiko äiti saanut ylistyssanoja koska hoitaa lapset hyvin isän typeryyksistä huolimatta?
[/quote]
Ei olisi. Minusta tilanne olisi edelleen huono, ehkä jooa huonompi siinä vaiheessa. Hankkikaa ihmiset koulutus ja työ ennen lapsia!!
[/quote]
Voisitko hieman selventää miten esimerkiksi minun lapseni ovat kärsineet siitä että olen opiskellut koko heidän ikänsä äitiyslomia lukuunottamatta? Kaiken tarvitsemansa ovat saaneet ja varmasti enemmänkin.. ei siellä kouluissa tai töissä hyväksi ja vastuulliseksi vanhemmaksi opita.
Oliko koko jakso vain käsikirjoitettua näyttelemistä...? Tuli vaan mieleen heti jakson loppupuolella.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 00:44"]Suloinen tuo nuori äiti. Onneksi on ystäviä ja onneksi lapset kasvavat ja väsymys helpottaa. Voisi opiskella ammatin itselleen , on vielä niin nuori. Mutta ihan älytön ja jopa naurettava tuo mindfullness-juttu. Eikö uupuneelle 2 pienen lapen äidille olisi voinut tarjota mielummin vaikka lastenhoitoapua ja hierojan ? Ihan jostain muusta maailmasta tuo huuhaa-homma kuin tuon nuoren , mahtavan naisen elämäntilanne. Ajatella, itse ollut huostaanotettuna ja laitoksessa kasvanut, mutta osaa olla noin ihana äiti.
[/quote] pitäiskö kuitenkin ottaa huomioon, että tässä nähtiin vain kamera-aika. En minäkään haluaisi televisioon niitä hetkiä, kun 5 vuotiaan kanssa huudetaan kilpaa, telkkarissa olisin minäkin seesteinen ja rauhallinen. Tietty voi olla myös sitä oikeasti, tsemppiä hänelle.