Miksi Suomessa ei ole sellaisia kampaamoja mihin
voi mennä ja sanoa, että stailaa mun kuontalon hienoksi ja sitten niistä myös tulisi hienot? Ärsyttää, kun menee ja sanoo, että tee sellaiset nätit ja hienot hiukset, niin ne on sormi suussa, että öööö.
Joku stailauskoulu pitäisi olla pakollisena niille. Ylipäätään Suomessa saisi olla enemmän sellaisia stailaajia kuin amerikan tähdillä. Ja siis niin, että tavan pulliaisellakin on mahdollista käydä sellaisen luona. Ärsyttää, kun ei itse tiedä mitä näille hiuksille tekisi!
Kommentit (23)
Tässä juuri syy miksei kampaamo, manikyyri, ripsi ja pedikyyrisettiä oteta suomessa samalla käynnillä..nimittäin HINTA. Hintojen on pakko olla tietyllä tasolla, että firma pystyy maksamaan laskunsa ja työntekijä saa palkkansa. Asiakkaat haluavat kaikenlaista palvelua mutta siitä ei haluttaisi maksaa mitään :(
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:33"]
Missä hiton kampaamoissa käytte, jos teille ei koskaan ehdoteta mitään? Vaihtakaa kampaamoa. Olen kampaaja ja kyllä todellakin ehdotan ja teen makeita juttuja, pidennyksiä ja paljon muuta. täytyy kuitenkin muistaa että nämä jutut maksavat.
Mistä ihmeestä asiakkaat ovat saaneet päähänsä, että itse pitäisi tietää miten hiukset olisi hyvä leikata? Penkissä sitten puhutaan hätäisesti rikkomisesta, pätkimisestä ja kerroksista vaikka ei ole harmainta hajua miltä hiukset näiden toiveiden jölkeen tulee näyttämään. Ei ihme jos tulee pettymyksiä! Antakaa kampaajan palvella,kampaajan ammatti on asiakaspalveluammatti. Joidenkin vaan tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa päästää irti ja ottaa vastaan palvelua!
[/quote]
Joo, kyllähän ne ehdottaa niitä 10v vanhoja juttuja. Sekin niskasta lyhyt, eteenpäin pitenevä polkka on jo niiin nähty, mutta aina ja edelleen sitä vaan ehdotellaan naamasta riippumatta. Ja hiukset föönataan niin, että latvat taivutetaan ulospäin. Nice! Niitä hiustrendejäkin voisi vähän seurata ja käydä koulutuksissa, ettei niitä haisunäätäraitoja tarvisi enää katsella.
Poikkeuksia löytyy, mutta valitettavasti niitä on liian harvassa ottaen huomioon kuinka järjetön määrä kampaajia Suomessa on.
Aika rumasti puhut. Miksi et ala alalle kun kerran olisit kaikessa niin paljon parempi? Minä voisin sitten tulla arvostelemaan työnjälkeäsi ja vaatimaan alennuksia ylihintaisista palveluista.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:55"]
Aika rumasti puhut. Miksi et ala alalle kun kerran olisit kaikessa niin paljon parempi? Minä voisin sitten tulla arvostelemaan työnjälkeäsi ja vaatimaan alennuksia ylihintaisista palveluista.
[/quote]
Mä en ainakaan parempi olisi ja siksi en kampaajaksi alakaan. Mutta se on kyllä ihan totta, että moni muukin olisi voinut jättää sen alan väliin tai sitten pitää yllä sitä ammattitaitoaan koulutuksilla ym. Tai onko vika sittenkin Suomen pa-ka koulujen opetuksessa?
Ja tämä ei koska sinua, koska en ole sinun käsittelyssä koskaan käynyt (luulatavasti), niin ei tarvi ottaa henk.kohtaisesti.
Tuntuu, ettei kampaajilla ole mitään hajua siitä, millaisille kasvoille sopii minkälainen kampaus. Itselläni esimerkiksi ei ole mitkään maailman siroimmat kasvot, joten tuuheus tukee. Silti kampaajat eivät sitä tajuaja jättävät hiukset littanoiksi
Kai niille opetetaan, että asiakas on aina oikeassa, eivätkä halua olla vastuussa hiusmallstasi. Tai sitten ovat vaan ammattitaidottomia...
Tai ehkäpä sen asiakkaan harvasta kuontalosta on ihan mahdoton saada sellaista Ameriikan filmitähden kampausta...
Väittäisin että liittyy lähinnä suomalaisuuteen. Ei täällä uskalleta tehdä mitään kunnon makeoveria ettei asiakas nosta jotain syytettä kuontalon pilaamisesta. 25v kampaaja voi ajatella että sinulle sopisi katy perry tyyli, mutta sitten sinä syytätkin sitä houstesi pilaamisesta? Suomessa asiakkaat suuttuu siitäkin jos tehdään mitä pyydetään, esim eräs 40v rouva pyys vaalentamaan tummat hiuksensa, ihan väen vängällä vaikka ammattilainen sanoi ettei tosiaan suosittele.. Sitten kun tulos ei ollut toivottu niin olikin kampaajan vika..
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:42"]
Tai ehkäpä sen asiakkaan harvasta kuontalosta on ihan mahdoton saada sellaista Ameriikan filmitähden kampausta...
[/quote]
No sitten ehdotetaan hiuslisäkkeitä tuuhauttajaksi. Tai muuta, kyllähän niillä keinoja on.
En ole kampaaja, olen vain asiakas, mutta ymmärrän hyvin tätä asiaa kampaajan näkökulmastakin. Jos asiakas ei itse tiedä, mitä haluaa, voi kampaaja vain ehdottaa jotain. Tosin sekin on aika vaikeaa, kun ei yhtään tiedä asiakkaan makua, niitä kun on ziljoonia erilaisia. Ja sit, jos asiakas antaa vapaat kädet,niin lopputuloksesta kiukutellaan.
Toinen asia, mitä olen joutunut todistamaankin, asiakas tulee jonkun julkkiksen kuvan kanssa ja kertoo haluavansa samanlaiset hiukset. Siinä sitten kampaaja yrittää ystävällisesti selittää, että sulla on ihan erilaiset hiukset ja hiuslaatu kuin tällä julkkiksella, joten samanlaista tukkaa ei voi sulle taikoa. Ja sit asiakas lähtee kiukuspäissään seuraavaan kampaamoon, jossa sit toteutuu toi ekana mainittu juttu; kiukutellaan lopputuloksesta.
Mä taas kaipaan sellaisia kampaamoita, missä sais samaan aikaan kampauksen kanssa myös manikyyrin ja pedikyyrin! Vanhassa kotimaassa se oli aina "koko hoito kerralla", täällä vaan unelmaa...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:45"]
Mä taas kaipaan sellaisia kampaamoita, missä sais samaan aikaan kampauksen kanssa myös manikyyrin ja pedikyyrin! Vanhassa kotimaassa se oli aina "koko hoito kerralla", täällä vaan unelmaa...
[/quote]
Ah mikä unelma! Oliko kallista? Mikä maa?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:42"]
[/quote]
Harvalla tähdelläkään on omat luonnolliset hiukset. Kyllä niillekin ne on tehty jatkeilla ja lisäkkeillä ja ties miten. Miksi suomalainen kampaaja ei osaa tai edes uskalla ehdottaa?
Niinpä(!!!) Eivät tiedä mitään esim lämpimästä ja kylmästä, että värjätäänkö sitä puhkipalanutta blondia tuhkalla vai lämpimämmällä sävyllä. Tuokin olisi todella helppo määrittää asiakkaan ihonsävystä. Ei yhtään lueta asiakkaan kasvonpiirteitä, että sopiiko se otsis vai ei.
Itsekin kävin vasta elämäni ekaa kertaa käsihoidossa, tämä "kokenut ammattilainen" lakkasi toisen käteni seisaaltaan, niin että itse makasin makuullani. Siinä sitten pehmeää peittoa vasten seisaaltaan lakkaili, voitte arvata mikä oli lopputulos. Eikö näillä "kauneuden" ammattilaisilla ole mitään ammattiylpeyttä?
Aivan hyvin se ammattikoulun opetus voisi keskittyä johonkin muuhun mihin nykyään. Kerta tulos on tämä. Vai hakeutuuko näille aloille ne kaikkein bimboimmat, joten se insinöörimäinen osaaminen puuttuu? Kunhan vaan tehdään jotain kivaa.
Ja joo, yleistin. Varmasti on osaavia kampaajia ja kosmetologeja, mutta ei savua ilman tulta - jostainhan tämä yleinen turhautuminen kumpuaa.
Kyllä Helsingissä ainakin jotkut kampaamot myy tuollaisia makeover-palveluita, joissa tosiaan voi mennä käsittelyyn sillä asenteella että ammattilaiset päättää mikä väri ja malli sopii ja sitten se toteutetaan.
Ainoa vaan ettei ne aina onnistu. Itse kävin kerran TS-Salongissa tuollaisessa muuttumisjutussa. Mulla oli ennen pitkähkö luonnollisen maantienruskea tukka jossa vaaleita raitoja. Näytin ehkä vähän tylsältä, mutta nuorekkaalta. Kampaamossa annoin vapaat kädet, ja mulle laitettiin lähes musta tukka, johon leikattiin piikkisuora otsatukka ja mitaksi polkka. Hiukset oli sinänsä ihan hienot, mutta valitettavsti minä näytin niissä 10 v vanhemmalta kalpealta h aamulta. Kovalla meikillä sai siedettävän näköiseksi itsensä, mutta lopulta tykkäsin siitä vanhasta luonnollisesta tyylistä enemmän.
Mä olen aikanaan tehnyt kampaajan töitä ja tykkäsin tosi paljon tehdä mudonmuutoksia. Mutta niitä sai tehdä harvoin. Ongelma oli lähes aina se. että asiakas tuli penkkiin ja toivoi jotain kivaa ja uutta. Ja sitten kun aloit ehdottaa eri vaihtoehtoja niin mikään ei kuitenkaan käynyt! Katsottiin lethiä ja mallikirjoja, eri värivaihtoehtoja, ja niitä lisäkkeitäkin (jotka saa muuten lähes aina ehdoton ei-tuomion) joten hirveä vaikea sitten oli tehdä uutta ja kivaa kun mitään ei kuitenkaan loppujen lopuksi saanut tehdä! Onneksi oli kuitenkin aina joskus mahdollista tehdä radikaalejakin muutoksia roheille asiakkaille, ne toi kivaa vaihtelua työhön (ja tein muuten meikkejäkin eli ihan kokonaisia muutoksia).
Mulla on tuollainen kampaaja. Sanon että laitetaan sellainen väri ettei mammat koske mahaan ja se valitaan yhdessä. Sitten sanon että nyt vähän tavallisempaa ja pitkää tällä kertaa. Ja saan jotain mikä toimii.
Ja sorry typot, kirjoitan tabletilla...
- edellinen
Missä hiton kampaamoissa käytte, jos teille ei koskaan ehdoteta mitään? Vaihtakaa kampaamoa. Olen kampaaja ja kyllä todellakin ehdotan ja teen makeita juttuja, pidennyksiä ja paljon muuta. täytyy kuitenkin muistaa että nämä jutut maksavat.
Mistä ihmeestä asiakkaat ovat saaneet päähänsä, että itse pitäisi tietää miten hiukset olisi hyvä leikata? Penkissä sitten puhutaan hätäisesti rikkomisesta, pätkimisestä ja kerroksista vaikka ei ole harmainta hajua miltä hiukset näiden toiveiden jölkeen tulee näyttämään. Ei ihme jos tulee pettymyksiä! Antakaa kampaajan palvella,kampaajan ammatti on asiakaspalveluammatti. Joidenkin vaan tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa päästää irti ja ottaa vastaan palvelua!