Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi luovutetulla munasolulla?

Vierailija
20.08.2014 |

onkohan täällä ketään, joka olisi saanut lapsen luovutetun munasolun avulla? itselläni on lokakuussa suunniteltu siirtää luovutetulla munasolulla tehty alkio, eli aloittaa raskaus. haluaisinkin kuulla kokemuksia, esim. onko onnistunut ensimmäisellä kerralla? onko raskaus ollut "normaali", eli ei mitään erityisiä ongelmia? alkaako synnytys normaalisti, onnistuuko imetys aivan tavallisesti? olisin erittäin kiitollinen vastauksista :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. Eikä tarkoitus olla kirjoittaa mitään "ilkeää" tms päinvastoin. Haluaisin auttaa jotain, jos vain mahdollista! Olen sitä mieltä että lapsen pitää olla aina toivottu ja rakastettu, tälläiset lapset on juuri sellaisia!

Ajattelin vain jos tämän keskustelun huomaa joku, joka on luovuttanut munasolun tms. Että miten se meni jne. :) Tai ehkä aiheesta voisi tehdä oman aloituksen? Hukkuu vaan muiden otsikoiden sekaan.. :/

T: numero 6 & 8.

Vierailija
2/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luovutan munasoluja heti kun puolison vasektomia on tehty. Kolme lasta on meillä, mielelläni autan jotakuta. Ja jos ovelleni tulee täysi-ikäisenä niin tervetuloa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon munasolut maksaa ja ostetaanko niitä kappaleittain? Eli jos ensimmäinen siirto ei onnistu niin pitääkö seuraavasta siirrosta maksaa sama hinta? Ymmärtääkseni useita tuhansia.

Vierailija
4/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei saa lahjoittaa solujaan kovinkaan montaa kertaa ja onnistumisprosentit noissa alkionsiirroissa on jotain 30% luokkaa. Ja luultavasti luovuttamasi solut menevät yhdelle perheelle, joten tuskin he haluavat kovin montaa lasta. Että ei ole pelkoa, että kymmenet lapset kolkuttaisi ovellesi.

Vierailija
5/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama luovuttaja saa suomessa luovuttaa max. 5 vastaanottajalle. Luovuttajista on pulaa.

Vierailija
6/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:08"]

Lapsella on nykylainsäädännön mukaan (muuttui jokunen vuosi sitten) oikeus tietää biologisten vanhempiensa nimet.

Ymmärräthän, ettei se lapsi sinut etsiessään hae äitiä vaan tieto omasta biologiastaan esim. pituudesta, ruumiinrakenteesta, mahdollisista sairauksista jne.

[/quote]

Ymmärrän että jokainen haluaa tietää jotain biologisesta taustastaan. Eikä minua se haittaa, että lapsi haluaa tietää mahdollisista sairauksista yms. Mutta eikös nämä tiedot kirjata jo niihin tietoihin ylös, millä perusteella tuleva äiti voi valita millaisen munasolun haluaa?

Esim jos on vaikka itse valkoihoinen 165cm pitkä, tummat hiukset ja ruumiinrakenteeltaan hoikka, hän mahdollisesti haluaa samanalaiseen luovuttajat, jotta lapsi olisi "hänen näköinen"?

Noita perustietoja ei minua häiritse antaa, eikä vaikka se olenko akateemisesti koulutettu vaiko en. Minua vain vähän häiritsee, etten voi olla 90% anonyymi lapselle kun hän on aikuinen. Asia ei häiritsisi niin paljoa, jos olisin joku "Maija Meikäläinen" mutta puolisollani on suojattusukunimi, eikä suvussamme ole kuin muutama jäljellä.. Niin asia olisi liian helppo selvittää. + se etten haluaisi 18v päästä mahdollisille sukulaisille ja tuttaville selittää sitä, että miksi olen halunnut munasolujani luovuttaa, vaikka en ole koskaan itse lapsia halunnut.

Rupesin miettimään asiaa uudelta kantilta, kun katsoin jokunen aika sitten amerikkalaisen dokumentin joka kertoi spermanluovuttajasta.. ja siitä miten hänen kymmet lapset rupesivat etsimään häntä, ja ottamaan hänen yhteyttä. Mies itse oli köyhä ja asui rannalla asuntovaunussa. Alunperin oli ruvennut luovuttajaksi viikottain, koska sai tästä rahaa. 

Naisena on toki eriasia, etten noita munasoluja ole luovutettavaksi samassa määrin, kun miehellä siittiöitä. Mutta silti mietityttää, että montako lasta sitä olisi parin vuosikymmenen päästä koputtelemassa oventakana.. Ja miten suhtautua heihin.

Jos voisin olla 90% anonyymi olisin 1000% valmis luovuttajaksi, mutta nyt mietityttää liikaa. Prosentti on jotain 20-30% luokkaa.. :( Jossain vaiheessa oli vielä tuo +1000%

Vierailija
7/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnotonta..

Vierailija
8/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksoset. Eka siirto ei onnistunut, toisella siirrettiin 2 ja molemmat selvisivät. Odotus oli ihan normaali, samoin synnytys ja vauva-aika.

Suuri kiitoskiitoskiitoskiitos sinulle tuntematon luovuttaja!

Vierailija
9/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:12"]

Mulla on kaksoset. Eka siirto ei onnistunut, toisella siirrettiin 2 ja molemmat selvisivät. Odotus oli ihan normaali, samoin synnytys ja vauva-aika.

Suuri kiitoskiitoskiitoskiitos sinulle tuntematon luovuttaja!

[/quote]

kiitos vastauksesta! :) saanko vielä kysyä, minkä ikäinen olit ensimmäisen siirron aikaan?

Vierailija
10/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tästä tätä toista puolta.. Nimittäin munasolun luovuttamista. Siitä kun maksetaan muutama satanen luovuttajalle.

Olisi mahdollisuus auttaa jotain saamaan lapsi, ja saisin vielä vähän rahaa, ja tietoa terveydentilastani ilmaiseksi. Win win! Mutta mitäs sitten kun lapsi on 18? Pelkään että lapselle kerrotaan, miten on saanut alkunsa ja hän ottaa minuun yhteyttä.

Vaikka en tiedä olisiko se niin kauheaa, loppupeleissä. Toisaalta tulisi ehkä hieman haikea olo "tuollainenko minun lapsesta tuli.. :)" Itse olen ollut parisuhteessa 12-vuotta, eikä vieläkään tunnu siltä että haluaisin koskaan lapsia. Mutta ymmärrän että toiset niitä haluaa.

Olenko väärässä siinä, että lapsi voi ottaa luovuttajaan yhteyttä kun täyttää 18v? Vai voinko minä kieltää sen? Olen harkkinnut tuota luovuttamista jo jonkin aikaa.. 

Vierailija
12/12 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on nykylainsäädännön mukaan (muuttui jokunen vuosi sitten) oikeus tietää biologisten vanhempiensa nimet.

Ymmärräthän, ettei se lapsi sinut etsiessään hae äitiä vaan tieto omasta biologiastaan esim. pituudesta, ruumiinrakenteesta, mahdollisista sairauksista jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän