Miksi matkustelusta ei synny keskustelua tuttaviemme kesken?
Miksiköhän on niin vähän ihmisiä, joiden kanssa syntyy keskustelua - edes muutaman lauseen verran - vaikka sellaisesta, että sanon meidän lähtevän viikoksi Kreikkaan kohta? Moni ei sano tähän mitään. "Ai jaa" tai "aha". Miksi?
Ja ennen kuin kukaan kysyy että miksi pitäisi syntyä keskustelua, niin miksi sitten mistään muustakaan pitäisi?
Kommentit (31)
Jos joku kertoo menevänsä Turkkiin, niin minäkin totean "jaa". Muista matkakohteista olen kiinnostunut.
Suomalaiset on pääsääntöisesti tyhmiä ja juntteja. Eivät osaa käytöstapoja, small talk on ihan hepreaa. Ylimielisiäja itserakkaita täysin ilman perusteita, kuten täälläkin kommentoineet. Kato kun on sen verran nähty niin ei jaksa kiinnostua. Eli älä sie välitä, ole vain iloinen!
Miksi sitten ylipäätään keskustella, yhtään mistään? Mä en kyllä ymmärrä valtaosaa näistä vastauksista ollenkaan.
Vaikka kuinka olis ollut 2 kuukautta Filippiineillä tai asunut kaikissa Afrikan maissa ja kokenut vaikka mitä, tai sitten vaikka ei ole koskaan ikinä matkustanut mihinkään, eikä kiinnostakaan, niin mun mielestäni olisi normaalia jotenkin reagoida. Edes ai kun kiva (koska se varmasti on kertojalle kiva asia), pitäkää hauskaa.
Mutta "jaa" !!!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:36"]
Miksi sitten ylipäätään keskustella, yhtään mistään? Mä en kyllä ymmärrä valtaosaa näistä vastauksista ollenkaan.
Vaikka kuinka olis ollut 2 kuukautta Filippiineillä tai asunut kaikissa Afrikan maissa ja kokenut vaikka mitä, tai sitten vaikka ei ole koskaan ikinä matkustanut mihinkään, eikä kiinnostakaan, niin mun mielestäni olisi normaalia jotenkin reagoida. Edes ai kun kiva (koska se varmasti on kertojalle kiva asia), pitäkää hauskaa.
Mutta "jaa" !!!
[/quote]
Niin, elämä on niin erilaista eri ihmisten silmin, kaikkia ei vaan kiinnosta joidenkin matkailut eikä tekemiset.
No, me ollaan matkusteltu ympäri Aasiaa ja Pohjois-Amerikkaa, käyty Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. En mä niistä jaksa kenellekään hehkutella kuin mainita, enkä odota mitään sen ihmeempää saumaa kertoilla niistä. Jos jotakuta kiinnostaa, niin varmasti kysyy. Mua ei henk.koht. kiinnosta kenenkään Kreikkaan tai Espanjaan rantalomalle menemiset, olen ollut niillä ihan tarpeeksi että tiedän mistä ne suurin piirtein koostuvat, vuodesta toiseen.
Jos joku mulle kertoisi lähtevänsä Kreikkaan, niin kysyisin ensimmäisenä, että minne siellä ja jos paikka olisi mulle tuttu, mainitsisin siellä käyneeni ja kehuisin sitä jollain tavalla, tai jos se on mulle vieras, niin sanoisin, että vaikuttaa kivalta, olen kuullut siitä paikasta hyvää tms. Sen enempää en jaksaisi jutella jostain Zakinthoksesta tai Pargasta tai Playa de las Americasista tai Los Gigantesista.
Mutta "jaa" !!!
[/quote]
Onneksi sentään joku ymmärsi! Tämäkin aloitus poiki siitä, että eräs ihminen kutsui meidät lapsensa synttäreille ja jouduin toteamaan ettemme pääse kun lähtö on samana päivänä kun synttärit. "Jaa". Ei mitään, että minne menette tai että kiva, tai edes että tulkaa sitten kun palaatte niin kylään! Ei mitään! Minä en mitään hehkuttele enkä odota kateellisia huokauksia että voi kun mekin, vaan vastavuoroista keskustelua. Minäkin olen kuunnellut toisten koulu- ja työasioita ja perhesuhteista valitusta ummet ja lammet eikä ole tullut mieleenkään olla epäkohtelias tuppisuu vaikka aiheet ei minua voisi vähempää kiinnostaa.
Kyllä on epäkohteliasta, pakko todeta. Ja jos sitten en sanoisi mitään, niin sittenkin olisin varmaan leuhka ja epäkohtelias joidenkin mielestä. "Olivat kaksi viikkoa Yhdysvalloissa mutta mitään se ei voi asiasta puhua mokomakin nirppanokka". Ap.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:40"]
Mutta "jaa" !!!
[/quote]
Niin, elämä on niin erilaista eri ihmisten silmin, kaikkia ei vaan kiinnosta joidenkin matkailut eikä tekemiset.
[/quote]
Onko se mielestäsi niin, että jos ei kiinnosta, ei tarvi keskustella? Edes lyhyesti? Sellaisesta asiasta, joka on vastapuolelle tärkeä ja kiva?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:41"]
No, me ollaan matkusteltu ympäri Aasiaa ja Pohjois-Amerikkaa, käyty Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. En mä niistä jaksa kenellekään hehkutella kuin mainita, enkä odota mitään sen ihmeempää saumaa kertoilla niistä. Jos jotakuta kiinnostaa, niin varmasti kysyy. Mua ei henk.koht. kiinnosta kenenkään Kreikkaan tai Espanjaan rantalomalle menemiset, olen ollut niillä ihan tarpeeksi että tiedän mistä ne suurin piirtein koostuvat, vuodesta toiseen.
Jos joku mulle kertoisi lähtevänsä Kreikkaan, niin kysyisin ensimmäisenä, että minne siellä ja jos paikka olisi mulle tuttu, mainitsisin siellä käyneeni ja kehuisin sitä jollain tavalla, tai jos se on mulle vieras, niin sanoisin, että vaikuttaa kivalta, olen kuullut siitä paikasta hyvää tms. Sen enempää en jaksaisi jutella jostain Zakinthoksesta tai Pargasta tai Playa de las Americasista tai Los Gigantesista.
[/quote]
En minäkään osaisi tai jaksaisi enempää, mutta sellainen peruskohteliaisuus on mitä peräänkuulutin. Kiva, että juttelet toisille edes vähän aiheestä :) Jos minulta kysyttäisiin enemmän, vastaisin että tarvitsimme vaan aivot narikkaan - loman rankan kesän jälkeen. Olisikohan se sosiaalisesti hyväksytympää sitten valittaa siitä rankasta kesästä? Ap
Ap:lle sanois vielä, että ei se tarkoita matkasi vähättelyä jos jotakuta se ei kummemmin kiinnosta, eikä täälläkään varmasti moni mieti, että onpas perustylsä matkaaja kun menee Kreikkaan, joillakin vain on erilainen mieli matkakohteita kohtaan.
Omat matkani ovat olleet omatoimimatkoja ja en mitenkään vähättele heitä jotka käyvät valmismatkoilla jossakin ranta tai kaupunkikohteissa, se sopii monelle parhaiten ja niiden retkillä pääsee helpoiten näkemään paikallisia nähtävyyksi jne. Monesti valmismatkat ovat jopa halvempia kuin omatoimimatkat, eli siinäkin mielessä kannattaa suunnata sellaisille. Omatoimiatkoilla esimerkiksi joidenkin nähtävyyksien löytäminen on jo huomattavasti hankalampaa, pitää itse selvittää kaikki, sijainti, aukiolot jos on sellainen kohde, millä sinne pääsee ym.
Kuitenkin jokainen tavallaan ja nauti matkastasi, äläkä mökötä jos jotakin ei se suuremmin kiinnostakaan!
Se Filippiineillä viimeksi käynyt
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:41"]
[/quote]
En minäkään osaisi tai jaksaisi enempää, mutta sellainen peruskohteliaisuus on mitä peräänkuulutin. Kiva, että juttelet toisille edes vähän aiheestä :) Jos minulta kysyttäisiin enemmän, vastaisin että tarvitsimme vaan aivot narikkaan - loman rankan kesän jälkeen. Olisikohan se sosiaalisesti hyväksytympää sitten valittaa siitä rankasta kesästä? Ap
[/quote]
Kyllä mä tuon peruskohteliaisuuden ymmärrän ja yleensä hoenkin tommoisiin matkajuttuihin ja muihin juttuihin aina että "tosi kiva", "hieno homma", "varmaan tosi ihanaa" jne. Tämän johdosta mua pidetään pinnallisena, koska mä sanon noita fraaseja kohteliaasti mut on oikeastaan aika paljon asioita, joista en jaksa kiinnostua tuon enempää. Sit saan kuulla olevani feikki. Teetpä niin tai näin, niin aina joku loukkaantuu.
t. se jonka tekstiä tuossa lainasit
Voi, minä ainakin keskustelen!
Ryhdyn heti kertomaan, millaista meillä on ollut ja mitä matkoja tehty ja mitä aiotaan seuraavalla matkala tehdä. Jostain syystä keskustelukumppanit ei halua kuulla minun matkoistani :-(