Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintatulehduksen kokeneita - neuvoja kaivataan

Vierailija
20.08.2014 |

Olen 2kk ikäisen vauvan äiti, ja maanantai-iltana alkoi täysin yllättäen raju rintatulehdus ja kuume nousi yli 39:n parissa tunnissa. Kävin sitten päivystyksestä hakemassa antibioottikuurin (kefexin). Aluksi halusin vain seurata tilannetta ja imettää tiheään (kuume oli laskenut panadolilla, rinta oli tuolloin aika pehmeä ja punoitti vain aavistuksen), mutta yöllä kuume nousi lähes 40 asteeseen ja rinta muuttui punaisemmaksi, joten aloitin antibiootit.

Seuraavana aamuna koko rinnan yläosa oli tummanpunainen ja siinä oli iso kova alue. Olen nyt syönyt antibiootteja puolitoista päivää (vasta) ja imettänyt koko ajan vain kipeästä rinnasta ja pumpannut tervettä. Tänään aamulla kuume vihdoin laski hieman yli 37:n, mutta rinta on edelleen syvänpunainen ja kova alue on ja pysyy. Saan rinnan melko tyhjäksi imettämällä ja pumppaamalla, mutta tuo kova alue ei edes pehmene vaikka mitä tekisin.

Onko tuollainen ihan normaalia rintatulehduksessa? Kuinka pian punaisuus yleensä laskee antibioottien jälkeen ja kovat alueet tms katoavat? Pelkään, että tulehdus olisi muuttunut rintapaiseeksi ja mietin, pitäisikö mennä pian uudestaan lääkäriin. Rinnan iho näyttää ihan samalta kuin ruusu ja punainen alue on turvonnut, ja tuo kova patti ei minusta tunnu samalta kuin aiemmat tiehyttukokset. Onneksi kuume on nyt laskemassa, tähän aamuun asti se on siis pysynyt yli 39:n.

Neuvoja ja kokemuksia rintatulehduksesta otetaan vastaan!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaali auttoi oikeasti. Murskaat ja rintaliivin sisään. Mä en meinannut jaksaa uskoa siihen hippeilyyn mutta kerrankin...

Ja ei ne ab:t aivan hetkessä pure.

Vierailija
2/24 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia. Kaali tosiaan auttaa, uskomatonta kyllä :)

t. Monta rintatulehdusta takana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että pystyt imettämään, koita imettää tulehtunutta rintaa niin että vauva on eri asennoissa, esimerkiksi niin että makaat sängyllä ja vauvva on "väärinpäin" eli jalat pääsi puolella.

Suihkuta rintaa kuumalla vedellä, koita hieromalla saada kova kohta pehmenemään, suojaa rinnat hyvin esim. villahuivilla tai laita vaikka villasukka rintaliivien sisälle, koita pumpata joko rintapumpulla tai käsin kipeää rintaa. Kuulostaa siltä että sinne on kehittymässä tukos.

Minulla on ollut 2kertaa rintatulehdus ja ekalla kerralla tuli tuommoinen kova ja kipeä kohta. Menin saunaan jonka jälkeen suihkutin rintaa ja vaan lypsin ja puristelin maitoa. Yhtäkkiä se tukos lähti liikkeelle ja tuli kovettunutta maitoa. Tämän jälkeen alkoi parantumaan.

Toisella kertaa pelkät antibiootit ja tiheä imettäminen auttoivat.

Vierailija
4/24 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kamalan kipeät. Itse sain rinnat auki kuumassa suihkussa hieroen puolikaaren muotoisin reippain painalluksin kohti nänniä sektori kerrallaan. Oli punoittava kova alue, mutta ei noussut kuumetta, ei siis ehtinyt tulehtua kovin. Muistathan yölläkin tyhjentää rintasi? Minä heräsin yöllä myös. Kaalinlehdet myös sinne liiveihin ja 100 % lanoliinivoidetta rinnanpäihin, jos niissä on haavoja. Tovottavasti ei ehtineet arpeutua pahasti, ettei tulisi jatko-ongelmia imetykseen. Muistathan myös suojata rinnat kylmältä tuulelta myöhemmin myös pakkaselta? Minulla oli rintaliiveissä pyöreät villaiset pannulaputkin pakkasella.

Vierailija
5/24 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan kanssa konsti ennen antibiootteja. Jos on ukko olemassa, heti imemällä rinta ihan tyhjiin maidosta, jos vauva ei siinä onnistu. Sylkee maidon pois, ei se niin kamalaa oo, makeaa vaan. Patti häipyy ja kuume ja muut, ei tarvi kuureja. Jatkossa vaan tarkkana, että imettää eri asennoista. Vauvan kielen yläpuolella on vahvin imu, sen mukaan vauvan asento, että patti jää sinne ylös.

Vierailija
6/24 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Burana 600, se on tulehduskipulääke. Muuten komppaan edellisiä, imetä ja lypsää usein vaikka sattuu niin !!!

Kokeile myös lämmin vehnätyyny ja hieronta.

Vierailija
7/24 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaa on imetetty (ja imetetään parhaillaan) väärin päin niin että leuka on kovan alueen puolella, seuraavaksi kokeilen kaalinlehtiä ja maitorahkaa. Kuuma suihku, rinnan hieronta ja kuumavesipullo ei ole vielä auttaneet, ja rupesin vähän pelkäämään että liika kuumuus ja runnominen voisi pahentaa sitä tulehdusta. Onneksi rinta ei ole kamalan kipeä, näyttää vain hurjalta, joten imetys sujuu ihan hyvin, mitä nyt vauva vähän laiska imemään.

Toivon tosiaan että tuo kova kohta katoaa antibiooteilla ja imetyksellä, olis tosi kurja jos näin nopeasti olisi jo tullut suuri paise rintaan. Mulla tuli maidonnousun aikaan myös pahat tukokset ja rinnat oli kauttaaltaan ihan kovat, mutta sain ne aukeamaan (ei missään vaiheessa tulehtunut) ja silloin kovilla alueilla tuntui selkeitä yksittäisiä pattikovettumia, nyt taas tuo kova alue (n. 6x4cm) tuntuu aika yhtenäiseltä niin en tiedä voiko se olla tukos vai jotain tulehdusaluetta.

Vierailija
8/24 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita rinnan aukaisu hieromalla ensiksi lähimpänä nänniä olevat alueet. Maidon on tultava ulos. Lämmitä rinta ennen tätä.

Vierailija
9/24 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivityksenä - kuuria on nyt syöty 6 päivää ja 4 jäljellä, punaisuus ja kipu on kadonneet, mutta rinnassa on yhä edelleen kova alue. Olen koittanut imettää usein, kokeilla kaalinlehtiä, kuumaa suihkua, pumppausta jne. Patti pieneni jonkin verran kun turvotus rinnassa laski, mutta samanmuotoinen on edelleen. Ajattelin soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä voisiko sitä ultrata tms. Toivon tosiaan että on vain tukos tai muu itsestään katoava kovettuma, eikä mitään aukaisemista tai muuta rankkaa hoitoa vaativa paise.

AP

Vierailija
10/24 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuumetta jos et ota kipulääkettä?

Vierailija
11/24 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta ei ole ollut enää useaan päivään. :) Aluksi siis oli lähes 40 astetta kun aloitin antibiootit, ja kesti pari päivää. AP

Vierailija
12/24 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pattihan voi olla jotain muutakin kuin tukos.

Itse olen rintatulehduksessa pumpannut rinnan tyhjäksi suihkussa. Mulla siis oli se pumppu ilman pulloa. Maitoa oli lapselle pakasteessa tarpeeksi, joten tein noin.

Vierailija
13/24 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko joskus rintatulehdus parantua vasta kun tajusin lopettaa liian rajut tyhjennysyritykset.. Eli imetys imetys ja imetys tietty, mutta se käsin hierominen, painelu ja lypsäminen ei sopinut, vaan kai sai ärtymään tulehduskohdan..

Vierailija
14/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söitkö sitä buranaa? Se vähentää turvotusta, jolloin mahdollinen tukos aukeaa helpommin. Tosiaan se mekaaninen rääkkääminen voi tehdä päinvastoin.

Vierailija
15/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin buranaa vain, kun oli kuumetta enkä sen jälkeen. Mekaanista rääkkäystä on harrastettu, mutta olen välissä pitänyt taukojakin jolloin olen "vain" imettänyt. Viime päivinä noi kovat alueet on pysynyt aika muuttumattomina, vaikka patti on kuitenkin pienempi kuin ihan ekoina päivinä. Voi olla, että sillä kestää vain kadota, tai sitten tarvii jotain rankempia keinoja tukoksen aukaisuun. Tai sitten tää ei ole tukos vaan joku tulehduksen jälkeinen märkäpesäke tai maitokysta tms. Toivon vaan, ettei kuume ja muut oireet palaa sitten, kun antibiootti loppuu.

Vierailija
16/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies lypsämään

Vierailija
17/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa menee nyt vastaajilla sekaisin kaksi käsitettä: rintatulehdus ja rintatiehyiden tukos, jotka ovat aivan eri asioita. Rintatulehdus on stafylokokin aiheuttama nopeasti korkean kuumeen kehittävä tulehdus, johon ei yleensä liity kovia alueita rinnassa tai tukoksia rinnassa. Tähän auttaa vain ja ainoastaan antibiootti ja hyvin usein vain suonensisäinen antibiootti. Rintatulehdukset ovat niin rajuja, että usein niistä joutuu sairaalaan tai vähintäänkin päivystykseen on lähdettävä heti.

Rintatiehyiden tukos sen sijaan on maidon paakkuuntumista rintoihin. Siihen auttavat kaalinlehdet, hierominen lämpimällä ja saunominen, jne. Tähän ei yleensä liity korkeaa, yli 39'asteen kuumetta, kuten rintatulehdukseen. Tätä voi aivan rauhassa seurailla kotona ja usein se paranee ilman mitään muita toimia kuin imettäminen. 

Usein on aika naurettavaa kuulla, kun ihminen sanoo sairastaneensa useita rintatulehduksia ja hoitaneensa niitä kotona kaalinlehdillä tai imettämällä. Rintatulehduksen stafylokokki-bakteeri ei lähde millään muulla kuin antibiootilla, yleensä yhdistelmäantibiooteilla.

Ap, jos kova kohta ei poistu huomiseen mennessä, soita päivystykseen. Sinulle on määrätty vain Kefexin, mutta siihen on mahdollista saada tujumpi ab rinnalle. 

Vierailija
18/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa menee nyt vastaajilla sekaisin kaksi käsitettä: rintatulehdus ja rintatiehyiden tukos, jotka ovat aivan eri asioita. Rintatulehdus on stafylokokin aiheuttama nopeasti korkean kuumeen kehittävä tulehdus, johon ei yleensä liity kovia alueita rinnassa tai tukoksia rinnassa. Tähän auttaa vain ja ainoastaan antibiootti ja hyvin usein vain suonensisäinen antibiootti. Rintatulehdukset ovat niin rajuja, että usein niistä joutuu sairaalaan tai vähintäänkin päivystykseen on lähdettävä heti.

Rintatiehyiden tukos sen sijaan on maidon paakkuuntumista rintoihin. Siihen auttavat kaalinlehdet, hierominen lämpimällä ja saunominen, jne. Tähän ei yleensä liity korkeaa, yli 39'asteen kuumetta, kuten rintatulehdukseen. Tätä voi aivan rauhassa seurailla kotona ja usein se paranee ilman mitään muita toimia kuin imettäminen. 

Usein on aika naurettavaa kuulla, kun ihminen sanoo sairastaneensa useita rintatulehduksia ja hoitaneensa niitä kotona kaalinlehdillä tai imettämällä. Rintatulehduksen stafylokokki-bakteeri ei lähde millään muulla kuin antibiootilla, yleensä yhdistelmäantibiooteilla.

Ap, jos kova kohta ei poistu huomiseen mennessä, soita päivystykseen. Sinulle on määrätty vain Kefexin, mutta siihen on mahdollista saada tujumpi ab rinnalle. 

Vierailija
19/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt varannut uuden lääkäriajan. Kova kohta ei ole muuttunut vielä miksikään, joten alan epäillä paisetta. Olipas mukava käänne, vaikka aloitin antibiootit alle 12h oireiden alusta. :(
AP

Vierailija
20/24 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös rintatulehdus tai tiehyttukos tai miksi nämä käsitteistä nillittävät sitä nyt sanoisivatkaan. 45 minuutissa nousi kuume 39 asteeseen, tärisin kuin horkassa, rinta oli kuuma ja punainen yhdestä kohtaa ja alla tuntui ap:n kuvailema iso kova kohta. En joutunut kuitenkaan lääkäriinkään lähtemään, kun aloitin vain tyhjentää rintaa vauvan, miehen ja lypsämisen avulla. Vuorokaudessa oli kuume laskenut, mutta rinta tuntui vielä jonkin aikaa kipeältä ja kovalta, usean päivän ajan siis. Siitä se kuitenkin tehokkaalla tyhjentämisellä helpotti. Mies imi myös silloin, jos vauva ei jaksanut imeä rintaa tyhjäksi.

Kannattaahan se kova kohta käydä näyttämässä lääkärissä, jos huolettaa, mutta itselläni se ainakin pehmeni ajan kanssa itsekseen.