korvien rei'itys lapselle - kultaseppä vai lävistäjä
Kommentit (60)
Olen ottanut kaksi reikää 10-vuotiaana ja yhden joskus 16-vuotiaana, kaikki ampumalla, ensimmäiset kosmetologilla, toisella kertaa lääkäriasemalla. Yksikään ei sattunut yhtään, ei mitään komplikaatioita. Nyt 8-vuotiaana tyttäreni sai reiät, koruliikkeessä ampumalla. Sanoi, ettei sattunut yhtään, ei tulehdusta. En ymmärrä, miten se muka sattuu???
Mulle laitettiin joskus vuonna 1992 reiät Diacorissa ampumalla. Ei sattunut, paranivat hyvin ja ovat symmetriset. Siihen aikaan ei kyllä monia järin siistejä lävistys-/tatuointipaikkoja tuntunut edes olevan, ja AIDSista puhuttiin paljon just likaisten neulojen yhteydessä, joten se Diacor oli varmaan ihan hyvä valinta vanhemmiltani.
Nykyään kuitenkin ehdottomasti suosittelisin kunnollista lävistäjää!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:47"]Lävistäjä varmaan kalliimpi. Kultasepällä 20€
[/quote]
Yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista lävistäjällä 15e/kummankin korvan lävistys + korut.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:01"]Eihän kultasepänliikkeessä, tai siis kello- ja kultaliikkeessä, millään tylpällä ammuta, kyllä se on todella terävä piikki joka menee läpi. En tiedä, mutta kyllä mua hirvittäisi se lävistäminen enemmän kuin nopea ampuminen.
[/quote]
On ne tylppiä kun vertaa neulaan. Myös lävistäjien hygienia on parempi.
[/quote]
Kenellä on kenellä ei... Ampumisessa korvis tulee steriilistä kotelosta, siihen ei ole kukaan käsin koskenut, ja korvanlehti on puhdistusaineella putsattu, ja putsataan myös jälkikäteen, toki voi olla että kaikki kello- ja kultaliikkeiden ihmiset eivät ole saaneet koulutusta siihen.
[/quote]
Ja sitä niiden pyssyä ei steriloida koskaan, niillä ei ole siihen edes välineitä. Joten siitä pyssystä leviää kaikki pöpöt seuraavan ja seuraavan ihmisen kudoksiin. Pelkkä desinfiointiaineella pinnalta pyyhkäisy kun ei riitä. Ette ikinä menisi vastaavan aseptiikantajun omaavan lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanotolle.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:32"]Otsikko
[/quote]
Lävistäjä. Sellainen missä on riittävän pieniäkin teriä. Varmista kuitenkin, että terät ovat kunnossa.
Ystäväni kertoi kun hän sai korvakorut korvat tulehtuivat niin pahasti ja korvalehdet jouduttiin amputoimaan pois. Jälkeen päin häntä harmitti kun sai tietää että korvatulehduksen aikana ei saisi ottaa korvareikiä.
Ehdottomasti lävistäjällä kävisin!
Ystäväni kertoi kun hän sai korvakorut korvat tulehtuivat niin pahasti ja korvalehdet jouduttiin amputoimaan pois. Jälkeen päin häntä harmitti kun sai tietää että korvatulehduksen aikana ei saisi ottaa korvareikiä.(Hän oli teettänyt rei'ät kultasepällä!)
Vierailija kirjoitti:
Iso, nuori ja tatuoitu mieslävistäjä tuntuu lapsesta paljon pelottavammalta kuin keski-ikäinen täti kultasepänliikkeessä. Lävistäminen kuitenkin parempi tapa...
Mun lävistäjä on sellainen 30-40v todella mukava nainen :) Paljon olen myös nähnyt nuoria naisia lävistäjinä, ja mieluummin mä olisin lapsena mennyt sellaiselle kuin jollekkin vanhalle tädille...
Voi hyvänen aika millaista soopaa täällä kirjotetaan :O
Ensinnäkään Korujen ampuminen ei ole runnomista tylpällä korulla .
Koru on terävä kärkinen nimenomaan rei-itykseen suunniteltu koru ja laitetaaan steriilisti korvalehteen .
Korut ovat titaniumia taikka lääketieteellsitä muovia .
Samalla tavalla korvalehti puhdistetaan kuin lävistäjäkin sen tekee . Korut on steriilisti pakattu kapseliin ja aukaistaan vasta kun koru laitetaan rei-ityspistooliin .
Tuolla aikaisemmin puhuttiin korvalehtien amputoinnista pois tulehduksen takia . Jos on ollut korvatulehdus ja asiakas on tiennyt sen ,MIKSI IHMEESSÄ ON MENTY KORVAKORUJA LAITATTAMAAN !!!!???
Korvien rei-ityksen yhteydessä kyllä annetaan hoito-ohjeet ja neuvotaaan miten korvia tulee puhdistaa ja käsitellä kun ne on vasta rei-itetty
Mulle tehtiin ampumalla 1 luokalla "timanttisissa" eikä sattunut eikä tulehtunut, ei mtn oireita :)
Koska korvissa ei ole verisuonia (korvalehdissä).
Hassua, että joku lävistäjä nyt olisi jotenkin sen kummallisempi vaihtoehto tässä asiassa, kuin joku asiallinen kultasepänliike.
Kun näitä lävistäjiä/tatuoijia katsoo, niin vien kyllä lapseni mielummin kultasepänliikkeeseen kuin jonnekin hemmetin pimeään luolaan tapettikaupan mainokselta näyttävän gootin puhkottavaksi.
Sori vaan.
Kumma kun Suomi ei ole puolillaan korvansa menettäneitä keski-ikäisiä tätejä, kun kultasepän laittamana se korvis on niin helevetin epähygieninen - ennenhän sitä ei ollutkaan mitään lävistäjiä olemassa ja kaikki korvaansa reiän halunneet on joko tehneet sen itse tai käyneet siellä kultasepällä.
Mulla oli 7 kultasepällä otettua reikää korvissa. Kaikki tulehtuivat vuoronperään vuosikaudet. Kyllästyin ja otin pois ja annoin parantua. Myöhemmin otin lävistäjällä uudet reiät. Yksikään ei ole kertaakaan tulehtunut.
Molemmilla tavoilla on itselle tehty. Noin 10 vuotta sitten käytiin kaverin kanssa korviksia ammututtamassa kylän kultasepänliikkeessä ja silloin korut vielä oli tylppiä ja ihan avoimesti pöydällä korissa mistä sai valkata haluamansa parin. Olivat siis vaan niissä semmoisissa läpysköissä kiinni missä glittereiden ja muiden korukauppojen korvikset on "paketissa" seinällä. Ei siis todellakaan hygienistä. Kyllähän ne varmaan desinfioitii siinä ennen kuin ammuttiin, mutta nyt kun ajattelen taaksepäin niin en kyllä ikinä olisi siellä ottanut. Tekivät myös nenäkoruja ja ylös rustoon korviksia sillä. Joku oli laitatuttanut napakorunkin... Se pyssy myös ampuu korun todella tiukalle niin, että mikäli reiästä parantuessa valuu kudosnestettä ja erta niin se jää korun perän ja korvalehden väliin muhimaan. Korva myös turpoaa joten tiukalla oleva harjoituskorvis oli tosi huono. Lävistettäessä pystytään laittamaan tarpeeksi iso koru, että korvalla on tilaa turvota ja niistä koruista on huomattavasti helpompi putsata kaikki ylimääräinen pois. Itse en ole joutunut lävistämällä tehtyjä koruja edes desinfioimaan parantuessa vaan on riittänyt suihkuttelu samalla, kun on käynyt itse pesulla.
Hinta saattaa olla korkeampi lävistettäessä ja kaikkialla ei ehkä lapsille tehdä, mutta ennemmin teettäisin reiät lävistäjällä niin lapselle kuin myös itselleni. Kaikki tatuointi/ lävistyspaikat missä itse olen käynyt ovat olleet kyllä erittäin asiallisen oloisia ja siistejä. Tekijät osanneet hommansa ja neuvoneet hoidossa hyvin, ohjeet on saanut kirjallisena mukaan samoin käyntikortin, että voi soittaa jos on tarvetta. Ei niihin likaisiin ja epäilyttäviin paikkoihin ole pakko mennä... ;)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas mulle missä se lävistäjä on sitten saanut sen koulutuksen joka tekee lävistyksestä niin ylivoimaisen ja hygieenisen. Ja selittäkää myös miten se tekniikka itse asiassa oikeasti eroaa siinä että joku tuikkaa neulan vs ampuu.
Lävistäjän neula ei ole mikään parsinneula, vaan kapea ontto neula, joka tekee rehellisen reiän, johon koru kiinnitetään. Se siis napsaisee pienen palan ihoa ja kudoksia mukanaan. Lävistyspyssy ampuu tylpemmän korun suoraan ehjään korvanlehteen, ja työntää ihon ja kudokset korun kohdalta "syrjään". Lopputulos on siis kummassakin sama, korvanlehdessä reikä, jossa on koru, mutta pyssytekniikalla on suurempi mahdollisuus vaurioittaa kudoksia, aiheuttaa ns. kudospatteja ja haitata reiän paranemisprosessia.
kohta 30 vuotta korvia rei-ittänyt kirjoitti:
Voi hyvänen aika millaista soopaa täällä kirjotetaan :O
Ensinnäkään Korujen ampuminen ei ole runnomista tylpällä korulla .
Koru on terävä kärkinen nimenomaan rei-itykseen suunniteltu koru ja laitetaaan steriilisti korvalehteen .
Korut ovat titaniumia taikka lääketieteellsitä muovia .
Samalla tavalla korvalehti puhdistetaan kuin lävistäjäkin sen tekee . Korut on steriilisti pakattu kapseliin ja aukaistaan vasta kun koru laitetaan rei-ityspistooliin .
Tuolla aikaisemmin puhuttiin korvalehtien amputoinnista pois tulehduksen takia . Jos on ollut korvatulehdus ja asiakas on tiennyt sen ,MIKSI IHMEESSÄ ON MENTY KORVAKORUJA LAITATTAMAAN !!!!???
Korvien rei-ityksen yhteydessä kyllä annetaan hoito-ohjeet ja neuvotaaan miten korvia tulee puhdistaa ja käsitellä kun ne on vasta rei-itetty
*rei'itetty, rei'itin... Ainoastaan yhdyssanat kirjoitetaan viivan kanssa. (Eikä ennen välimerkkiä tule välilyöntiä, mutta se ei liene niin olennaista, sillä) kuulostat korukaupan työntekijältä ja saatat joutua kirjoittamaan kyseisen sanan, ja näytät ammattimaisemmalta, kun osaat oikeinkirjoituksen. Sori OT.
Suosituksia Helsingin lävistysliikkeistä? Ei haittaa jos olisi hyvä ja edullinen :) lapselle korvikset harkinnassa.
Tee ite. Kuumenna sytkärillä nuppineulan terävää päätä ja työnnä korvalehden läpi ja avot sulla on hyvä reikä ja kivuton homma. Siihen vain korvis sitten.
Korvikset ei kuulu lapselle. Ottakoon sitten itse missä haluaa kun kykenee itse varaamaan ajan ja maksamaan. Korvikset pienellä on muotia venäjällä, espanjassa ja kontulassa.
Kaikkien tuttujen korvalehdet on lävistetty ampumalla eikä kenellekään ole tullut jälikäteen mitään.