Avioero ja tilitotteiden sisältö/aikajana osituksessa
Nyt kaipaisin tietoa avioeron ja osituksen läpikäyneiltä. Ei siis mitään mutu- tietoa, kiitos :)
Tilanne on se, että olemme eroamassa ilman avioehtoa, erohakemusta ei ole vielä jätetty. Meillä on miehen kanssa yksi yhteinen pankkitili, jonne molempien palkat on aina tulleet ja sieltä on maksettu koko 4- henkisen perheen menot. Tämä tili on helppo jakaa.
Minulla oli ennen avioliittoa toisessa pankissa käyttötili, jonka jätin kuitenkin voimaan ja siellä on saldoa hieman alle tuhat euroa. Tämä saldo on muodostunut ennen avioliittoani palkkatuloistani. Tili on ollut käyttämättä avioliiton ajan ja tuo raha on maannut siellä vuosikaudet koskemattomana ja mies on tietoinen tilistä. Muutama vuosi sitten kun mies jäi uskottomuudesta kiinni perustin tähän samaiseen pankkiin miehen tietämättä säästötilin, jonne olen piilottanut mieheltä noin 2000 euroa eron varalle. Siirsin tälle säästötilille saman pankin henkilökohtaiselta käyttötililtä noin vuosi sitten 400 euroa jemmaan. Tämän säästötilin tarkoitus on erossa antaa turvaa minulle ja lapsille eli se raha menisi suoraan ruokaan ja vuokraan.
Ja nyt en halua sitten mitään saarnaa. Erossa ja osituksessa en aio kertoa miehelle tästä toisen pankin säästötilistäni. Mietinkin, että millainen tiliote minun täytyy tuosta toisen pankin käyttötilistäni antaa ositusta varten. Erohakemuksen jättöpäivän kokonaissalso vai halutaanko siihen saldo + esimerkiksi viimeisen vuoden ajalta kaikki tilitapahtumat (jolloin siinä näkyy tilisiirtoni säästötilille )?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:24"]
Ymmärsinkö ap oikein, että olet eroamassa kun mies petti sinua YHDEN kerran jonkun ravintolaillan päätteeksi? Olet valmis heittämään kaiken kaivoon yhden panon takia? En kiellä, etteikö mies oliis tehnyt väärin, mutta joskus olen sitä mieltä että anteeksikin voisi antaa.
[/quote]
Tervepäinen aikuinen perehtyisi uskottomuuden syihin. Pysähtyisi miettimään mitä se opettaa ja puhumaan asioista, eikä vannomaan kostoa, josta loppujen lopuksi ei jää mitää muuta käteen kuin märkärätti.
Eikö miehen kuuluisi maksaa perheen hajoittamisesta?! Vai maksoiko se jo mielestään sille baarin pimatsulle tarpeeksi, niin omat lapset eivät sitten enää tarvitsekkaan rahaa (elareita)?!
Ensisijaisesti puolisoiden on oma-aloitteisesti ilmoitettava omaisuutensa, mutta aina tämä ei olekaan niin yksinkertaista. Jos toinen osapuoli kieltäytyy antamasta tietoja omaisuudestaan, ovat toisen oikeudet rajoitetut, erityisesti oikeudet saada tiedot toisen pankkitileistä. Vaikka ositusta varten olisi haettu pesänjakaja, ei tälläkään ole oikeutta saada kyseisiä tietoja. Pankkisalaisuuden alaisista tiedoista vain arvo-osuustilin tiedot voidaan luovuttaa pesänjakajalle. Pankkitilitietojan saamiseksi tarvitaan aina kyseisen puolison suostumus. /sannasvahn.wordpress.com
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:36"]
Ymmärsinkö ap oikein, että olet eroamassa kun mies petti sinua YHDEN kerran jonkun ravintolaillan päätteeksi? Olet valmis heittämään kaiken kaivoon yhden panon takia? En kiellä, etteikö mies oliis tehnyt väärin, mutta joskus olen sitä mieltä että anteeksikin voisi antaa.
[/quote]
Tervepäinen aikuinen perehtyisi uskottomuuden syihin. Pysähtyisi miettimään mitä se opettaa ja puhumaan asioista, eikä vannomaan kostoa, josta loppujen lopuksi ei jää mitää muuta käteen kuin märkärätti.
[/quote]
No kyllä , yhden panon takia haluan eron. Vai onko siihen joku raja sinun mielestäsi, kolmen pettämisen jälkeen saa ottaa avioeron? Haluan rinnalleni aviomiehen, johon voin LUOTTAA kaikissa asioissa. Haluan aviomiehen, joka noudattaa avioliittovalaansa eikä kulje vieraiden naisten kanssa ja sitten inise, että 'se oli vahinko', 'en tajua mikä mielenhäiriö mulla oli', 'kyl mä sua rakastan'. Etsiköön uuden rakastattavan, minä olen mieluummin yksin kuin pettävän miehen kanssa. Ehkä joskus kohdalleni osuu uskollinen uusi puoliso.
Ja mies on itsekin sanonut, että ei meidän elämässä mitään vikaa ollut. Ei koskaan riidelty mistään ja seksiäkin sai monta kertaa viikossa. Mies kai tarttui syöttiin, kun kotielämä oli yliturvallista ja ylitasaista eikä osannut arvostaa elämäänsä, niin se mulle väitti.
Mutta nyt saa mennä sielunsa kyllyydestä. Hakekoon uuden naisen haaremiinsa vaikka joka päivä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:58"]
Eikö miehen kuuluisi maksaa perheen hajoittamisesta?! Vai maksoiko se jo mielestään sille baarin pimatsulle tarpeeksi, niin omat lapset eivät sitten enää tarvitsekkaan rahaa (elareita)?!
[/quote]
Hohhoijaa!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:36"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä , yhden panon takia haluan eron. Vai onko siihen joku raja sinun mielestäsi, kolmen pettämisen jälkeen saa ottaa avioeron? Haluan rinnalleni aviomiehen, johon voin LUOTTAA kaikissa asioissa. Haluan aviomiehen, joka noudattaa avioliittovalaansa eikä kulje vieraiden naisten kanssa ja sitten inise, että 'se oli vahinko', 'en tajua mikä mielenhäiriö mulla oli', 'kyl mä sua rakastan'. Etsiköön uuden rakastattavan, minä olen mieluummin yksin kuin pettävän miehen kanssa. Ehkä joskus kohdalleni osuu uskollinen uusi puoliso.
Ja mies on itsekin sanonut, että ei meidän elämässä mitään vikaa ollut. Ei koskaan riidelty mistään ja seksiäkin sai monta kertaa viikossa. Mies kai tarttui syöttiin, kun kotielämä oli yliturvallista ja ylitasaista eikä osannut arvostaa elämäänsä, niin se mulle väitti.
Mutta nyt saa mennä sielunsa kyllyydestä. Hakekoon uuden naisen haaremiinsa vaikka joka päivä.
-ap
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:57"]
Elareista mies sanoo riitelevänsä. Sanoo, että eihän hänelle jää palkasta mitään käteen kun maksaa mulle elarit ja aikoo saada elärit mahdollisimman pieneksi. No en suostu mihinkään kahdenkeskiseen sopimukseen elareista vaan päättäköön asiantuntijat. Kuka hemmetti sellainenkin on? Itken täällä näytön takana koko elämää, että mies päättikin tehdä siitä tällaista.
Notkun nyt tässä liitossa vielä vuoden loppuun taloudellisista syistä ja laitan sitten eron vireille.
-ap
[/quote]
Elaireista ei tarvite riidellä ja on ihan oikeasti olemassa instanssi, joka näihin asioihin on perehtynyt. Joten älä tulevaisuuttasi niiden varaan laske.
En ole eronnut, mutta osituksia teen viikoittain. Ensinnäkin teillä ei ole avio-oikeutta puoleen jostakin tietystä esinnestä tai tilistä, vaan puoleen yhteenlasketun nettovarallisuuden säästöstä. Eli selvitetään kummankin nettosäästö (varat-velat), ne lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella. Eli jos sun nettosäästö olis 100 ja miehen 120, kuuluis kummallekin omaisuutta 110 euron edestä, eli saisit tasinkoa 10. Ainoastaan siinä tapauksessa, että kaikki muu omaisuutenne ja velkanne olisivat yhteisiä, ja vain sinulla olisi tilillä 2000 euroa, olisi mies oikeutettu 1000 euron tasinkoon.
Mitään viiden tonnin sääntöä ei ole olemassa. Käytännössä kyllä sopimusosituksissa usein sovitaan, että käyttötilit jätetään ulkopuolelle, mutta kun riidellään, summat merkitään sentilleen.