Miten selviän vieraskielisestä työhaastattelusta? Vinkkejä!
Minulla on illalla työhaastattelu englanniksi firmaan, jonka pääkonttori on Norjassa. Hakemani työpaikka sijaitsee kuitenkin ihan pääkaupunkiseudulla ja työskentelykieli on pääasiassa suomi.
Pelottaa ja jännittää! Osaan kyllä englantia, mutta pää tuntuu hakkaavan tyhjää :( Annanko itsestäni huonon kuvan, jos kirjoitan itselleni muutamia lauseita muistiin?
Kommentit (3)
Olen samaa mieltä, ei lunttilappuja. Harjoittele työhaastattelukysymyksiin vastaamista englanniksi. Tee sanalistoja "hankalista" sanoista tai ilmaisuista. Harjoittele lisää. Jos tuntuu että sydän hakkaa, käy lekurilla hakemassa resepti Propraliin ja kokeile ennen h-hetkeä muutaman kerran kotona sopivaa annostusta. Missään nimessä et mene tunnustamaan haastattelutilanteessa, että jännität, vaikka yleensä jännittäjiä kehoitetaankin tuomaan asia julki esim. ennen jotakin esitystä.
Tsemppiä, hyvin se menee :)
Älä ota lunttilappuja mutta voit kerrata alaan liittyvää sanastoa ennen haastattelua. Miten englannin kielen tasovaatimus on määritelty ilmoituksessa?
Ikävä sanoa tämä, mutta englannin kielen taitosi ei tule riittämään paikan saamiseen, jos menet sinne lunttilappujen kanssa. Assaritehtäviin on hirveästi tunkua, ja monella saattaa olla sama pätevyys kuin sinulla itse työtehtäviin, ja lisäksi korkeakoulutasoista kielitaitoa. En pitäisi yhtään mahdottomana, että paikkaan löytyy jopa joku norjan kieltäkin osaava. Mieheni nimittäin haki aikanaan paikkaa norjalaiseen yritykseen eräällä todella spesiaalilla asiantuntija-alalla, johon varsinainen pätevyys on ehkä parilla kymmenellä ihmisellä Suomessa. Mies oli esim. käyttänyt alan norjan kielistä kirjallisuutta gradussaan, muttei varsinaisesti puhu kieltä (erittäin hyvää ruotsia kyllä). Mutta niin vain siihenkin työhön löytyi norjaa puhuva henkilö.