Olen hoitajana loukkaantunut siitä, että joidenkin mielestä työnkuvaani tulisi lisätä seksissä avustaminen
Joudun työssäni useasti tilanteisiin, joissa seksuaalista itsemääräämisoikeuttani rikotaan. Monet miespuoliset asiakkaat koskevat minuun vasten tahtoani sopimattomista paikoista tai kommentoivat ulkonäköäni loukkaavasti. Ymmärrän kyllä, että sairaudet vaikuttavat käytöksen taustalla. Se ei kuitenkaan yhtään vähennä niitä omia tunnereaktioitani tai tee asiasta yhtään sen siedettävämpää. Eikä tämä käytös rajaudu vain asiakkaisiin. Myös omaiset saattavat käyttäytyä sopimattomasti TAI OMAT TYÖKAVERIT!
Ja sitten kotona luen lehtijutun siitä, kuinka joku lääkäri on sanonut, että hoitajan tulisi varautua avustamaan ikäihmisiä seksissä. Tai keskustelupalstalta satojen tavallisten ihmisten kommentteja, kuinka hoitajien pitäisi auttaa tässä asiassa. Mietin vain siinä lattialla itkiessäni, että ajattelevatko ihmiset oikeasti näin?
Ennen kuin kommentoit sen mukahauskan kommenttisi niin voisitko hetken, vain hetken, kuvitella miltä minusta oikeasti tuntuu mennä kotiin tuollaisen päivän jälkeen. Miltä sinusta tuntuisi? Tiedätkö, että se vastenmielinen hetki ei ikinä unohdu. Ne kosketukset tuntee ihollaan ikuisesti ja ne sanat kuulee korvissaan vielä vuosienkin päässä. Ja seuraavana päivänä joutuu taas mennä hymyillen hänen luokseen, jotta hän voi tehdä sen uudestaan. Lopulta ne hetket alkavat vainota työn ulkopuolellakin. Alkaa nähdä mörköjä myös siellä missä niitä ei ole. Pitäisi kestää, koska ne vain kuuluvat alaan. Vai mitä? Ja jos ei kestä... Niin, mitä sitten? Vaihtaa alaa?
Usein puhutaan siitä, että ikäihmisellä pitäisi olla oikeuksia siihen ja siihen enkä väitä siihen vastaan. Mutta miksi tämän aina pitäisi olla pois hoitajien oikeuksista? Miksi tätä ei voi tehdä yhteistyössä? Miksi molempien hyvinvointi ei voi olla tärkeää?
Mutta mitäpä minä mistään tietäisin, minähän olen vain hoitaja.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Naurettavia ne joskus kuullut mielipiteet ja aloitteet, että liikuntavammaisille pitäisi korvata seksipalveluja tai palkata seksiavustaja julkisista varoista tms. Ei todellakaan pitäisi, millä ihmeen perusteella?! Ei niitä korvata muillekaan joiden on vaikea löytää kumppania. Ja prostituutio on eettisesti vaikea asia, ei kunta tai valtio voi osallistua sen tukemiseen.
Prostituutio 😀 No nih, sillälailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa olet, kuulostaa todella vastenmieliseltä. Onko siis niin että naishoitajat velvoitetaan avustamaan miespotilaita mieshoitajat naispotilaita vai miten tuo on käytännössä ajateltu? Vai onko tässä kyse ainoastaan miesten tarpeista?
Seksi ei ole kenenkään perusoikeus. Luoja sentään. Hyysäysvaltio next level.
Muista laittaa hoitotahtoon, että jos vammaudut, sua ei saa avustaa seksissä, koska sä et sitä tarvitse ja se on hyysäämistä.
Miksi se pitäisi hoitotahtoon kirjoittaa? Voin ihan itse ilmoittaa etten halua avustusta seksiin jos sellainen tilanne tulee vastaan etten itse seksiin kykene. Ja en siis todellakaan haluaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa olet, kuulostaa todella vastenmieliseltä. Onko siis niin että naishoitajat velvoitetaan avustamaan miespotilaita mieshoitajat naispotilaita vai miten tuo on käytännössä ajateltu? Vai onko tässä kyse ainoastaan miesten tarpeista?
Seksi ei ole kenenkään perusoikeus. Luoja sentään. Hyysäysvaltio next level.
Ei seksissä avustaminen tarkoita sitä, että hoitaja ryhtyisi potilaan seksikumppaniksi!
Seksissä avustaminen tarkoittaa esim. sänkyyn nostamista, asennon vaihtamista tai esim. vibraattorin käynnistämistä.
Mä tiedän hoitajana mitä tarkoitetaan kun pitäisi avustaa seksissä. Toistan silti, että se ei kuulu hoitajan työhön. Seksi ei ole mikään perusoikeus joka jokaisen kuuluu saada. Seksipalvelut ostetaan seksityöläisiltä ja hoitajia ei voi velvoittaa edes auttamaan.
Ai säkin ostat seksisi seksityökäiseltä? Sä väität tietävösi mitä avustaminen on ja sit toteat jitain noin tyhmää.
Niin tiedän mitä avustaminen tarkoittaa ja se ei kuulu hoitajien tehtäviin. Piste. Ottakoot avun muualta sitä tarvitsevat.
Olen naimisissa oleva nainen joten saan seksini ihan ilmaiseksi mieheltäni. En koskaan haluaisi, että siinä olisi joku ulkopuolinen avustamassa.
Hoitoalalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama kuin hoitoalalle hakeutuu ihmisiä, jotka kokevat abortin olevan vastoin omaa arvomaailmaa ja sitten valittavat, kun kohtaavat tämän asian työtehtävissä.
Älkää hakeutuko sellaisiin tehtäviin, jotka aiheuttavat teille moisen ristiriidan. Sama kuin vegaani menisi tieten tahtoen teurastamon töihin ja valittaisi sitten hommien olevan arvojensa vastaisia.
Hoitajan työhön ei kuulu avustaa seksissä.
Voi kuulua, jos hän sen hyväksyy. Mutta sitä ei voi vaatia kaikilta. Monet henkilökohtaiset avustajat auttavat myös tuossa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin aihetta sivuten: olin töissä dementiaosastolla, jossa muutamia täysin muistamattomia, mutta fyysisesti osittain toimintakykyisiä ja väkivaltaisia vanhuksia, jotka sylkivät, raapivat, purivat ja hakkasivat kaikkia hoitajia hoitotoimenpiteiden yhteydessä muistona arpia käsivarsissa ja parit hampaanjäljet. Näille ihmisille ei kuulemma voinut määrätä rauhoittavia, koska toimintakyky menee ja elämänlaatu laskee. Elämänlaatu?!
Vaihdoin alaa, koska väsyin jatkuvaan nyrkkeilysäkkinä olemiseen.
Tämä on kyllä aika mielenkiintoinen asia, että näistä työn traumatisoimista naisista ei paljoa huudella, vaikka se on todella yleistä. Taitaa olla vaan liian alhaista yhteiskuntaluokkaa, surullista kyllä. Jos joku korkeammin koulutettu saisi pelätä töissä turvallisuutensa puolesta, niin siihen olisi jo puututtu tai ainakin siitä olisi pidetty meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavia ne joskus kuullut mielipiteet ja aloitteet, että liikuntavammaisille pitäisi korvata seksipalveluja tai palkata seksiavustaja julkisista varoista tms. Ei todellakaan pitäisi, millä ihmeen perusteella?! Ei niitä korvata muillekaan joiden on vaikea löytää kumppania. Ja prostituutio on eettisesti vaikea asia, ei kunta tai valtio voi osallistua sen tukemiseen.
Prostituutio 😀 No nih, sillälailla
Niin, tarkoitin nimenomaan *prostituutiota* nyt tässä. En hoitajan työtä. Lue ajatuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin aihetta sivuten: olin töissä dementiaosastolla, jossa muutamia täysin muistamattomia, mutta fyysisesti osittain toimintakykyisiä ja väkivaltaisia vanhuksia, jotka sylkivät, raapivat, purivat ja hakkasivat kaikkia hoitajia hoitotoimenpiteiden yhteydessä muistona arpia käsivarsissa ja parit hampaanjäljet. Näille ihmisille ei kuulemma voinut määrätä rauhoittavia, koska toimintakyky menee ja elämänlaatu laskee. Elämänlaatu?!
Vaihdoin alaa, koska väsyin jatkuvaan nyrkkeilysäkkinä olemiseen.Tämä on kyllä aika mielenkiintoinen asia, että näistä työn traumatisoimista naisista ei paljoa huudella, vaikka se on todella yleistä. Taitaa olla vaan liian alhaista yhteiskuntaluokkaa, surullista kyllä. Jos joku korkeammin koulutettu saisi pelätä töissä turvallisuutensa puolesta, niin siihen olisi jo puututtu tai ainakin siitä olisi pidetty meteliä.
Komppi tälle. Ihan järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin alaa, koska väsyin jatkuvaan nyrkkeilysäkkinä olemiseen.Tämä on kyllä aika mielenkiintoinen asia, että näistä työn traumatisoimista naisista ei paljoa huudella, vaikka se on todella yleistä. Taitaa olla vaan liian alhaista yhteiskuntaluokkaa, surullista kyllä. Jos joku korkeammin koulutettu saisi pelätä töissä turvallisuutensa puolesta, niin siihen olisi jo puututtu tai ainakin siitä olisi pidetty meteliä.
Mä en näe että kyseessä olisi niinkään yhteiskunaluokkakysymys, vaan sukupuolikysymys. Naisvaltaisia aloja poljetaan tänäkin päivänä härskisti vaikkei sitä tosiasiaa haluta ääneen tunnustaa. Onkohan tässäkään seksiavustusideassa yksikään väläyttänyt hoitajille parempaa palkkaa
Herranjumala - järkyttäviä kommentteja täällä!?!! En ollut uskoa silmiäni!
Ehdottomasti EI! Ei ole ihme, että meneillään on hoitajakato! Hoitajat ovat kouluttautuneet monta vuotta ja tehneet kovaa työtä pienellä palkalla ja sitten saavat kuulla tällaista. Sitten kun te olette vanhoja, ei ole enää hoitajia. Sitäkö haluatte? Tsemppiä ap:lle - minua itkettää vuoksesi....
Ap on oikeassa. Mietin pitkään vastaanko tähän koska mut voidaan tunnistaa. Vastaan silläkin uhalla.
Olen työskennellyt eräässä sote-piirissä työsuojelupäällikkönö ja sitä ennen yksityisessä firmassa. Mulla on ollut aina todella tiukka ote asiaan, siis siten että työnantaja vastaa ettei työntekijä joudu asiattoman kohtelun kohteeksi. Olen aina napakasti puuttunut ja lopettanut perseilyt lyhyeen.
Ylläri oli se että mun tyylistä ei tykätty julkisella, ja minut savustettiin ulos koko puljusta muuttamalla toimenkuvaa, palkkaa jne.
Kun ajoin sitä että joka ikinen kerta tehdään rikosilmo kun hoitajaa mukiloidaan, sitä hyssyteltiin ja toppuuteltiin että äläs nyt, älä ylireagoi.
Sama näiden ahdistelujuttujen kanssa, nollatoleranssi niihinkin, ja taas hyssyteltiin ja toppuuteltiin ja esteltiin mun toimintaa.
Huomasin että työnantaja ei hirveästi arvosta hoitajia. Lääkäreiden kanssa oli sitten ihan eri asia, yksikin vinkaisu niin oikein juostiin toteuttamaan lääkäreiden toiveet ja tarpeet.
Nyt olen taas yksityisellä ja saan jatkaa napakoin ottein. Jäi vaan mietityttämään onko tuo samanlaista kaikkialla hoitoalalla. Että työnantaja passiivisesti sallii kaikenlaista paskaa kohtelua eikä puutu kun pitäisi.
Täytyypä hakea hoitaja kouluun niin pääsee avustajaksi panohommiin.
No jos lääkäri on tuota mieltä, niin menee ihan itse avustamaan siinä seksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö alalla käynyt jo aika kato? Jos tuon ajavat läpi, niin porukkaa tulee lähtemään todella paljon. En kantaisi huolta, pelkästä puheesta ja sille asteelle myös varmasti tulee jäämään. Oikea tapa olisi, että ne jotka siihen haluavat osallistua, ilmoittaisivat itse työnantajalle. Sellaista ei saisi edes kysyä työntekijältä, koska herkimmät ihmiset voivat ahdistua kovasti asiasta.
Aikuisia ihmisiä ahdistaa, jos puhutaan seksissä avustamisesta? No huh huh.
Sinua siis kiinnostaa, voinee ilmoittautua. Kelpaisiko miehelle miesavusteinen? Mutta oikeasti ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö alalla käynyt jo aika kato? Jos tuon ajavat läpi, niin porukkaa tulee lähtemään todella paljon. En kantaisi huolta, pelkästä puheesta ja sille asteelle myös varmasti tulee jäämään. Oikea tapa olisi, että ne jotka siihen haluavat osallistua, ilmoittaisivat itse työnantajalle. Sellaista ei saisi edes kysyä työntekijältä, koska herkimmät ihmiset voivat ahdistua kovasti asiasta.
Aikuisia ihmisiä ahdistaa, jos puhutaan seksissä avustamisesta? No huh huh.
Seksissä avustaminen kuuluu seksityöläiselle ei hoitajille jos koetaan että ihmiselle tälläinen palvelu tulee järjestää voidaan siihen myös palkata kunnan/valtion toimesta erillisiä seksityöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sua kukaan seksissä avustajaksi väkisin aseta. Se on kuitenkin ihan hyvä ääneen sanoa, että hoitajia tarvitaan tähän avustukseen enemmän. Onneksi moni hoitaja ei suhtaudu asiaan samalla tavalla vaan niitä hoitajia saadaan lisää, jotka seksissä avustavat. Mitä taas tulee seksuaaliseenhäirintään, jota kuvaat, sille on ehdottomasti nollatoleranssi. Ilmoitat jokaisen eteenpäin etkä vain itseksesi itkeskele asiaa.
Ei, kyllä se on asia, jota ei hoitajien ja terveydenhuollon taholta tule tarjota.
Millä perusteella?
Hoitajien tehtävä ei ole avustaa seksissä. Olen ollut alalla 30 vuotta. Ikinä ei ole vastaan tullut tällaista. Ja en usko, että kukaan tällaiseen alkaa.
Seksi on oikeus, ei perustarve. Hoitajilla on itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sua kukaan seksissä avustajaksi väkisin aseta. Se on kuitenkin ihan hyvä ääneen sanoa, että hoitajia tarvitaan tähän avustukseen enemmän. Onneksi moni hoitaja ei suhtaudu asiaan samalla tavalla vaan niitä hoitajia saadaan lisää, jotka seksissä avustavat. Mitä taas tulee seksuaaliseenhäirintään, jota kuvaat, sille on ehdottomasti nollatoleranssi. Ilmoitat jokaisen eteenpäin etkä vain itseksesi itkeskele asiaa.
Ei, kyllä se on asia, jota ei hoitajien ja terveydenhuollon taholta tule tarjota.
Millä perusteella?
Terveydenhoito ei ole seksuaalisten palvelujen ilmaistuottoa varten. Seksuaaliset palvelut tuottaa ihan toinen ammattiryhmä kuin hoitajat ja avustajat.
Hoitajat eivät ole mitään seksinukkeja, eikä heitä voi pakottaa seksuaalisiin tekoihin työssä, sehän olisi prostituutioon pakottamista. Ja hintojen polkemista, kun ilmaiseksi pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Mietin pitkään vastaanko tähän koska mut voidaan tunnistaa. Vastaan silläkin uhalla.
Olen työskennellyt eräässä sote-piirissä työsuojelupäällikkönö ja sitä ennen yksityisessä firmassa. Mulla on ollut aina todella tiukka ote asiaan, siis siten että työnantaja vastaa ettei työntekijä joudu asiattoman kohtelun kohteeksi. Olen aina napakasti puuttunut ja lopettanut perseilyt lyhyeen.
Ylläri oli se että mun tyylistä ei tykätty julkisella, ja minut savustettiin ulos koko puljusta muuttamalla toimenkuvaa, palkkaa jne.
Kun ajoin sitä että joka ikinen kerta tehdään rikosilmo kun hoitajaa mukiloidaan, sitä hyssyteltiin ja toppuuteltiin että äläs nyt, älä ylireagoi.
Sama näiden ahdistelujuttujen kanssa, nollatoleranssi niihinkin, ja taas hyssyteltiin ja toppuuteltiin ja esteltiin mun toimintaa.Huomasin että työnantaja ei hirveästi arvosta hoitajia. Lääkäreiden kanssa oli sitten ihan eri asia, yksikin vinkaisu niin oikein juostiin toteuttamaan lääkäreiden toiveet ja tarpeet.
Nyt olen taas yksityisellä ja saan jatkaa napakoin ottein. Jäi vaan mietityttämään onko tuo samanlaista kaikkialla hoitoalalla. Että työnantaja passiivisesti sallii kaikenlaista paskaa kohtelua eikä puutu kun pitäisi.
Tätä se julkisella on. Jos et ole hienolla tittelillä tai pomo, niin sitten saa kohdella ihan miten vain. Ihan sama onko työpaikka kirjasto, museo, sairaala, päiväkoti tms.
Ajatus hoitajista avustamassa seksissä on vähintään kauhea. Luulisi että tällaiseenkin tehtävään voitaisiin palkata henkilöitä ihan varta vasten. Varmaan joku tuotakin pystyy tekemään ihan naamanäkkärillä perustyönä.
Eräs etenevästä lihasrappeumasta kärsivä nuorimies kirjoitti kirjan elämästään. Jäi mieleen, kun hän kertoi, että sai työntekijältä ”avustusta seksissä” vastoin omaa tahtoaan. Hoitaja siis suihkun yhteydessä ”antoi” käsihoidon, vaikka asukas sanallisesti useaan otteeseen kielsi.
Tuli vain mieleen tuosta, kun joku sanoi kirjoittavansa hoitotahtoonsa, ettei missään nimessä tahdo apua seksissä. Että sekös tästä puuttuu, että halvaantuisin ja menettäisin kykyni ilmaista itseäni, mutta joku hoitaja päättäisi sitten minun silmänliikkeilläni viestineen, että nyt haluan seksiapua…
Arto L kirjoitti:
Täytyypä hakea hoitaja kouluun nii2n pääsee avustajaksi panohommiin.
Älä edes viitsi vitsillä heittää tämmöistä. Tämä on törkeää , toisen ammatin aluarvostamisra jaloukkaam8sta. Vertaat juuri hoitajia huo....n. Häpeä!
Ai säkin ostat seksisi seksityökäiseltä? Sä väität tietävösi mitä avustaminen on ja sit toteat jitain noin tyhmää.