mies tuhlaa rahamme
Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (326)
Juu on. Sieltä lainatililtä vain katosi aina kivoja summia, satasista tuhansiin, motkotus ei auttanut ja vaikka oli mun tunnusten takana niin silti kehtasi viedä. Eli lopullista summaa en todellakaan tiedä, pitäisi tarkistaa..
Ap
Onko se remontti tehty jo? Paljonko se maksoi yhteensä ja paljonko rahaa käytettiin muuhun? Onko se kaikki nyt kuitenkin tähän mennessä käytetty? Voi Ap, toivottavasti otit tästä opiksesi etkä joutuisi maksamaan tästä kohtuutonta oppirahaa.
Eihän se mies oikeasti edes haluaisi lapsia joka toinen viikko pitää! Kunhan uhkailee, kun tietää että sillä saa peloteltua ja pidettyä ap:n kotona orjana! Onhan se nyt selvä, että mies joka noin vähän osallistuu lastensa hoitoon ja elämään, ei todellakaan ole valmis tai halukas kantamaan yksin heistä vastuuta kokonaista viikkoa putkeen.
Eipä ole täysin valmis, tosin vain koristelistat puuttuvat. Muut on hankittu, ei ole paljoa kesken. Kovan oppirahan tästä taidan joutua maksamaan, mutta jokainen meistä kai joskus joutuu jotain opettelemaan kantapään kautta. Ei se elämä aina mee niin kuin strömsössä :/
Ap
Ei ole ressukka, aika aloittelija kylläkin. Muutaman vuoden vasta harrastanut ko lajia.. Enkä tiedä miksi pitää olla kaikki-mulle-heti-nyt. Muutkin siellä investoi oikeasti varojen mukaan.. mut mun mies vielä sen kustannuksella, että vaimolta pidetään salassa ja mietitään vasta sitten, millä maksetaan..
Juu en mäkään usko että edes oikeasti haluaisi viikko-viikko -systeemin, sen kuin pitää mua lieassa..
Ap
Ap, hatunnosto että tajuat tilanteen etkä jää vaan tallottavaksi. Tsemppiä tulevaan! Noin vahva nainen pärjää varmasti yksinkin! :)
Kiitos tsempeistä :) alkoipa ihan soimaan päässä tämä Kaija Koon Vapaa -kappale.. :D
Minä en oikein jaksa uskoa tähän. Oletetaan että ap todella tietää mikä on autossa akseli... akseleiden vaihtoonhan tarvitsee oikean nosturin, läjän erikoistyökaluja (mitä ei myydä missään, koska ovat patentoituja ja mallikohtaisia) ja ei nyt kukaan vaan päätä että otanmpa eron koska mies on tuhlaaja. Saatikka ilmota asiaa viestillä :D
Miehen mielestä kaikki lainat (siis hänenkin) ovat puoliksi myös minun. Ja kokee kauhean epätasa-arvoiseksi sen, että mä en niitä maksais vaan vastaavasti sit pitäis maksaa fifty-fifty asuntolaina ja autolaina. Totesin vain että 1000e/kk tuloilla ei mulla ole varaa, ei ole kuulemma hänen vika etten oo töissä. Huoh. Nyt sitten ilmoitin, että minusta tämä ei ole reilua näinkään, vaan jos hän kokee tämän kohtuuttomaksi niin ratkaisu on yksinkertainen. Eri osoitteet. Ei olisi enää kelleen muulle kuin itselleen tilivelvollinen. Elaritkaan ei päätä huimais, minimillä pääsis. Eikä tarvis enää korvaansa lotkauttaa kitisevälle eukolle tai lasten tarpeille. Saa nyt nähdä, oon ylpeä itsestäni kun vihdoin saan ajaa itselleni tasa-arvoa.. meni se sitten syteen tai saveen.
Ap
Ihan kamala tilanne! Meillä lentäis mies pellolle alta aika yksikön, jos tuohon malliin tuhlaisi!
199, kyseessä vanha (25v) auto, ja kyllä, hallinostin käytössä, eikä nyt kovin erikoisia työkaluja moisen vaihtoon tarvita. Ainakin ne tuntuu hyvin vaihtuneen ;) tai sit oon täysin ulalla autoista. Uusiinhan nyt ei voi varmaan enää öljyjäkään itse vaihtaa..
Ap
Ap, sinun pitää selvittää mihin kaikkeen se 50 tuhatta on käytetty ja laittaa mies vastaamaan yksin siitä osuudesta, jonka on käyttänyt omiin tarpeisiinsa omin luvin. Hänhän on varastanut teidän perheeltä rahaa! Uskomattoman röyhkeä mies. Sitten vielä syyllistää ap:tä siitä, ettei ap tienaa tällä hetkellä - ikään kuin olisi kotona ihan vaan omaksi huvikseen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:01"]
Ap, sinun pitää selvittää mihin kaikkeen se 50 tuhatta on käytetty ja laittaa mies vastaamaan yksin siitä osuudesta, jonka on käyttänyt omiin tarpeisiinsa omin luvin. Hänhän on varastanut teidän perheeltä rahaa! Uskomattoman röyhkeä mies. Sitten vielä syyllistää ap:tä siitä, ettei ap tienaa tällä hetkellä - ikään kuin olisi kotona ihan vaan omaksi huvikseen.
[/quote]
Ja jos remonttirahaa ei ole käytettykään kokonaan remontiin, niin ei sitä rahaa silloin voi kokonaan laskea talolainaksi. Vain se osuus, joka on käytetty remonttiin, tulee laskea talolainaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:24"]
Juu on. Sieltä lainatililtä vain katosi aina kivoja summia, satasista tuhansiin, motkotus ei auttanut ja vaikka oli mun tunnusten takana niin silti kehtasi viedä. Eli lopullista summaa en todellakaan tiedä, pitäisi tarkistaa..
Ap
[/quote]
Kannattaa tosiaan tarkistaa (esim. nyt heti). Saat siitä vähän perspektiiviä asioihin, kun kuuntelet miehesi tarinoita sun kotonaolon vaikutuksesta kireään taloustilanteeseenne...
Voi helkutti. Mies käy TÖISSÄ =8 tuntia päivä, nainen on äitinä ( töissä ) 24 tuntia päivä. Laskepa äidin " tuntipalkka".... Suututtaa niin tällaiset sinä tienaat minä tienaan-jutut. Ei mene tasan ei, mutta mies sentään pääsee 8 tunnin jälkeen sinne "harrastuksiinsa", nainen taas kotona lasten kanssa ja ap kyllä harrastaisi varmaan mielellään myös itse jotakin, varmaan mielellään myös käyttäisi hieman enemmän kuin sen kymmenen euroa kuukaudessa. Kyllä miehen täytyy ymmärtää, että jonkun on jäätävä huolehtimaan lapsista, ja silloin tuon jonkun tienestit tottakai pienenee. Pariskunnan tulot tuskin ovat eläkeikään asti ap:n kaltaiset, eli äitikin pääsee ihan oikeasti tienaamaan lasten kasvettua. Mies antakoot arvoa äitinä olevalle puolisolleen ja pitäkööt huolen siitä, että lapsillaan sitten on niitä mukavampia vaatteita ja puoliso pääsisi värjäämään hiuksiaan vaikka useammin kuin 4kk:n välein. Ei voi moottorilelut olla perhettä tärkeämpää----Olen puhunut :)
Jokaisen äidin tulisi ottaa tästä ketjusta oppia ja opettaa lapsilleen vastuullista rahankäyttöä sekä tyttärilleen taitoa seistä omilla jaloillaan, pitää huolta omista oikeuksistaan ja halua ja taitoa olla yhtenä vastuullisena aikuisena myös perheen raha-asioiden hoitamisessa.
Ei hyvänen aika mikä mies..!!! Ei ole hänen sy ynsä, että yhteistä, vauvaikästä lasta hoitava vaimo ei ole töissä..? Missä ihmeessä tällaisten ihmisten aivot ovat. Perheeessä on yhteiset tulot ja yhdessä päätetään menoista. Kun hankitaan yhteiset lapset, toinen hoitaa ja toinen tienaa JA tulot laitetaan puoliksi. Mies siis söpöilee lasten kanssa kerran vuodessa, mutta varastaa heidän rahansa, pitää perhettään vaikka nälässä eikä ota mitään vanhemman ja puolison vastuuta.
Täysin mykistävää, että hän vaatii sinua äitiyspäivärahalla rahoittamaan poikamieselämäänsä harrastuksineen ja matkoineen JA samalla laistaa isän vastuustaan sekä ajallisesti että rahallisesti. Julmaa, kohtuutonta ja äärimmäisen narsistista.
Suositan myös pariterapia-ajan selvittämistä. Sanot, että avioero on tulossa, lapset pieniä ja on kiire. Miehen pitäisi kuulla myös ulkopuoliselta arvio toimistaan.
Millaisia ovat vanhempasi? Entä miehen vanhemmat? Olisi toki hyvä, että kertoisit tilanteen, miehen aiheuttaman rahallisen ahdingon ja sen, miten kohtelee sinua. Ihan neutraalisti siis, nämä eivät ole mitään sellaisia yksityisasioita, joita sinun pitäisi salailla. Tarvitset apua ja tukea ja totta tosiaan toivon, että läheisesi näkevät, miten hirveään tilanteeseen miehesi on perheenne ajanut ja miten kykenemätön hän on näkemään tekojensa vääryyttä.
Tosin ei voi olla ajattelematta, että millainen nainen on kasvattanut miehesi kaltaisen pojan..
Ja edellinen 207 lisää vielä, että jostain syystä kuvittelen, että tämän miehen isä ei ole ollut läsnä. Oikeastaan olisi pitänyt kirjoittaa "millaiset vanhemmat ovat kasvattaneet hänet". No jo, ot, mutta joka tapauksessa..
Nyt vahvana sitten. Jos miestyyppiä tiedän, hän joko raivostuu ja uhkailee että menisit ruotuun tai esittää jonkin aikaa tosi kivaa vaikka ei lupaakaan mitään. Myös vanhempasi tai jotkut tutut saattavat yrittää pyörtää tai sekottaa päätäsi jauhamalla siitä kuinka ero on kamala asia. He eivät tiedä tilannetta, he eivät siinä asu ja etenkin vanhemmalla sukupolvella on muutenkin ajatus, että se on kärsittävä nyt kulissien takia. Toi miehen aamulla tekevä kiva lämmin ele lasten herättämisestä oli ihan näytelmää. Puheistasi ja lasten reaktioista näkee ettei siis tee tuotakaan vähää juuri koskaan. Älä anna sen hämätä. Mitä enemmän saat selkärankaa lähteä, sitä kivemmaksi mies todennäköisesti muuttuu. Ei varmastikaan kuitenkaan niin kivaksi, että suostuisi mihinkään neuvotteluihin ulkopuolisen auttajan kanssa, koska tietää taatusti itsekin, että tulisi saamaan sieltä suorata sanat toiminnastaan. Ihan varmasti hän tietää kyllä, että toimii väärin. Niin tiesivät minun eksäni autoharrastajatutut, koska asialla oikein vitsailivat (kenen muija on nyt lähdössä harrastuksen takia).
Hyvä että kirjoitit tänne ja olet saanut perspektiiviä. Joskus on hyvä kuulla se muilta, kun on elämäntilanteessa johon on vuosien varrella tottunut. Silloin alkaa hämärtymään mikä on reilua ja oikein, vaikka sisimmässään epäileekin ettei tämä nyt ihan näin voi mennä. Sinua ja lapsiasi on kohdeltu todella epäreilusti ja huonosti. Miehesi asenne vuosien ajan kertoo, ettei hän itse ole halukas muuttamaan itselleen kätevää systeemiä, tinkimään omista haluistaan tai ottamaan aikuisen vastuullisen puolison ja vanhemman roolia, jonka pitäisi syntyä automaattisesti lasten vanhempana.
Se 10t on vissiin vielä varovainen ja summittainen arvio...?